علل و درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه

زیبایی و سلامتمراقبت از ناخنناخن

جدا شدن ناخن از گوشت معمولا با یک ضربه ناگهانی بسیار دردناک اتفاق می‌افتد و همین امر درد ناشی از شکستن یا جدا شدن ناخن را چند برابر می‌کند. ناخن عضوی بسیار شکننده است که همیشه در معرض انواع ضربات قرار می‌گیرد. به همین دلیل بسیاری از افراد تجربه مشابهی در خصوص جدا شدن ناخن از گوشت و شکستگی به علت پوسته شدن ناخن دارند.

در این مقاله از مجله آچاره به اقدامات اورژانسی اولیه در خصوص درمان و مراقبت از بستر ناخن جدا شده می‌پردازیم و عوامل بروز این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

ضربه‌ی دست و ناخن

مشکل ضربه دیدن و جدا شدن ناخن از گوشت، در برخی موارد که خیلی دردناک نبوده، در خانه قابل درمان است. اما گاهی لازم است پزشک نگاهی به دستتان بیندازد. در هرصورت، اگر ناخن دست آسیب دیده، درمان آن ضروری است و بی‌توجهی به آن ممکن است منجر به درد خیلی زیاد، عفونت، یا آسیب دائمی در آن ناحیه شود.

کنده شدن ناخن

علت جدا شدن ناخن از گوشت

هر کاری که با دستها یا پاهایمان می‌کنیم، می‌توانند منجر به ضربه دیدن ناخن و جدا شدن آن از بستر ناخن شوند. برخورد پا با دیوار، اثاثیه‌ی منزل، سنگ و هر جسم سخت دیگری می‌تواند منجر به کنده شدن ناخن پا در اثر ضربه شود. 

ناخن دست نیز در اثر تماس با اجسام سخت یا گیر کردن لای درب ماشین و درب ساختمان، در معرض چنین مشکلی هست. به‌طور کلی، هر زمان دست بین دو جسم سخت قرار بگیرد و فشار ناگهانی زیادی را متحمل شود، به ناخن آسیب می‌رسد. 

نشانه‌های بارز آسیب و جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه

اگر ناخن شما لای در گیر کرده یا به هر نحوی آسیب دیده است، شما متوجه کبودی و تغییر رنگ خود ناخن و گوشت اطراف آن خواهید شد.

اطراف بستر ناخن نیز ممکن است خون، خون خشک شده، بی‌حسی یا ورم و التهاب را شاهد باشید. اگر میزان ضربه خیلی شدید بوده باشد، احتمال شکستن استخوان و جدا شدن ناخن از گوشت وجود دارد.

درمان جداشدن ناخن از گوشت در اثر ضربه

درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه

در صورت ضربه دیدن ناخن دست یا پا، ابتدا وضعیت ناخن را بررسی کنید و ببینید آیا ناخن دفرمه شده یا نه. اگر استخوان انگشت ضربه دیده، حتما به پزشک مراجعه کنید. به این فکر نکنید که این یک کوفتگی ساده است و با بستن و کمی استراحت خوب خواهد شد. حتما باید پزشک وضعیت استخوان را بررسی کند. 

اگر استخوان سالم است و بخش آسیب دیده ناخن شماست، ابتدا یک پک یخ بردارید و روی بخش آسیب دیده و متورم بگذارید تا درد تسکین پیدا کند. حتما مسکن بخورید. بهتر است مسکن‌های قوی مانند نوافن یا ژلوفن بخورید و روی ناحیه‌ی ضرب دیده نیز، پماد آنتی بیوتیک بگذارید و با بانداژ ببندید.

اگر ناخن شکسته و ظاهر هشداردهنده و ترسناکی دارد، به هیچ وجه خودتان تکه‌های خرد شده‌ی ناخن را جدا نکنید! اصلا هیچ جسمی نباید با ناخن تماس داشته باشد. هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا حتی اگر هم قرار است ناخنِ خرد شده برداشته شود، با تجهیزات و توسط پزشک انجام شود. 

اگر می‌بینید خون در بستر ناخن جمع شده، خون را با فشار دادن انگشت یا چنین کارهایی خالی نکنید! این کار هم درد را بیشتر می‌کند و هم ممکن است آسیبی دائمی به بستر ناخن وارد کند. در صورت صلاحدید پزشک، وی این کار را انجام خواهد داد.

nails falling after smashing

پس از ضربه دیدن ناخن چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت ضربه دیدن ناخن دست یا پا، خون در بستر ناخن جمع می‌شود و شما شاهد لکه‌ی سیاهی زیر ناخن خواهید بود. معمولا بعد از چند روز یا چند هفته هم شاهد افتادن ناخن پا در اثر ضربه یا ناخن دست خواهید بود. 

وقتی شل شدن و جدا شدن ناخن از گوشت، احتمال عفونت کردن بستر ناخن بسیار بالاست؛ چرا که ناخن مانند سپری در برابر انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها از پوست زیرین مراقبت می‌کند و در صورت نبود آن و آسیب‌پذیر شدن لایه‌ی زیرین، احتمال بروز عفونت بسیار زیاد است و باید نکات مراقبت از ناخن به‌صورت جدی رعایت شود.

آیا رشد مجدد ناخن افتاده صورت می‌گیرد؟

پس از جدا شدن ناخن از گوشت، ناخن جدید و سالم رشد خواهد کرد؛ اما باید در دورانی که ناخن رشد می‌کند و صدف کاملی تشکیل می‌دهد، از آن مراقبت کنید تا عفونتی گریبان ناخن را نگیرد. 

ناخن کنده شده

بایدها و نبایدهای دوره‌ی نقاهت پس از افتادن ناخن

  • در صورت آسیب جدی در ناحیه بستر ناخن به پزشک مراجعه کنید تا مسکن‌ها و پماد مناسب و تاثیرگذار برایتان تجویز کند.
  • از وارد شدن ضربه به بستر ناخن کنده شده، مراقبت کنید.
  • تا حد امکان آن انگشت نباید با مواد شوینده تماس داشته باشد. در صورت نیاز، دستکش به دست کنید.
  • اگر تکه‌ای از ناخن به پوست چسبیده، آن را جدا نکنید چون ممکن است بستر ناخن آسیبی جدی ببیند.
  • روی ناخن جدید در حال رشد، لاک نزنید.
  • اگر به داروها و پمادهای مصرفی حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا ناخن جدید رشد کند؟

معمولا بستر ناخن در حدود 7 تا 10 روز پس از جدا شدن ناخن از گوشت کاملا بهبود می‌یابد. در این مدت باید مراقبت‌های درمانی را جدی بگیرید و با مشاهده هرگونه ترشح یا عفونت به پزشک مراجعه نمایید.

بلافاصله پس از بهبودی و بسته شدن بستر ناخن از دست رفته، ناخن جدید رشد خواهد کرد. اما رشد کامل حدود 4 تا 6 ماه برای ناخن دست و 12 ماه برای ناخن پا طول می‌کشد. ( ممکن است با توجه به شرایط فیزیکی افراد، این مدت زمان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد.)

توجه داشته باشید که ناخن جدید در ابتدا ممکن است بد شکل باشد و شیار و برجستگی‌هایی روی آن مشاهده کنید. اما این وضعیت موقتی است و به مرور زمان ناخن سطح صاف و صیقلی پیدا خواهد کرد.

در زمان جدا شدن ناخن از گوشت و رشد ناخن جدید بهتر است برای رشد سریع‌تر و سلامت ناخن، زیر نظر پزشک از مکمل‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنید.

منبع: https://myhealth.alberta.ca

سوالات متداول

کمبود چه ویتامین‌هایی موجب شکننده شدن ناخن‌ها می‌شوند؟

کمبود ویتامین A و B12 ناخن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند و معمولا موجب شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود.

بهترین ویتامین برای رشد سریع و سلامت ناخن چیست؟

برای سلامت مو، پوست و ناخن ویتامین B، بیوتین، کلاژن، ویتامین C و امگا 3 ضروری است.

آیا باید خون زیر ناخن آسیب‌دیده تخلیه شود؟

نوع درمان و میزان دخالت پزشکی بستگی به نوع و درجه آسیبی دارد که به ناخن و بستر آن وارد شده است. اگر پزشک صلاح بداند، خون جمع شده زیر ناخن را برای پیشگیری از عفونت تخلیه خواهد کرد. در غیراینصورت باید فرصت بدهید تا خون ‌مردگی برطرف شده و جذب پوست شود.

4.5/5 - (356 امتیاز)

11 دیدگاه

  1. سلام وعرض ادب
    دیروز درحیاط بازکردم محکم به ناخن شست پام خورد وکامل برعکسش کردمجلورشدم ناخن سالم که ازجادراومده رو باقیچی مخصوص کوتاه کردم ولی قسمت انتهایی ناخن نتونستم الان بشدت دردمیکنه وزخم هستش راهنمایی بفرمایید چکارکنم عفونت نکنه وقسمت انتهایی ناخن چکارکنم؟

        1. باسلام چند سال پیش ماشین آرزوی انگشت شصت پای پسرم ردشد،کبودشدوازیریه ناخن دیگه رشدمیکنه وخیلی اذیتش می‌کنه راهه حلی وجود داره لطفاً راهنمایی کنیدممنون

  2. سلام منم امروز ناخن کوچیکه پاک به میز خورد کلا کنده شد ولی نمیشه حرکتش داد به غیر از خونریزی زیادی که داره درد هم خیلی می‌کنه
    ناخن رو هم نکندم روی اون رو پانسمان برام کردن .
    نیازه مراجعه کنم به پزشک؟

    1. سلام
      برای من همین اتفاق افتاد
      ولی ناخن کامل جدا نشده و انتهاش داخل گوشت هست
      به چه دکتری مراجعه کردید؟؟

  3. ناخن شست پام کنده شده و غفط قسمت انتهای آن که به پنجه وصله کنده نشده
    لطفا هرکسی اطاعاتی داره راهنمایی کنه،ممنونم

  4. سلام منم ناخنمو خیلی میخورم الانم قسمت سفیده ی شصت انگشتم کنده شده فقط همثن قسمت سفیده و الانم گوشت ناخنم دیده میشه چیکار کنم که سریع خوب شه؟
    خودم روغن دم اسب میزنم یه گیاهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا