تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

تعویض اویل پمپ پراید در ۸ گام

خودروسرویس و نگهداری

موتور خودرو، از قطعاتی تشکیل شده است که تمام مدتِ روشن بودن خودرو، در کنار هم برای حرکت خودرو کار می‌کنند. فعالیت این قطعات، باعث گرم شدن زیاد فضای موتور می‌شود. این گرما در صورتی که کنترل نشود، باعث اصطکاک قطعات و در نتیجه خرابی آن‌ها می‌شود. روغن موتور، نقش چرب کردن این قطعات به منظور کنترل دما و جلوگیری از ساییدگی فلزات را دارد. اما برای این که این روغن به قطعات مختلف برسد نیاز است پمپاژ بشود. کار اویل پمپ یا پمپ روغن، همین است. در این مقاله قرار است درباره تعویض اویل پمپ پراید و کارآیی آن به طور کل، همینطور انواع آن صحبت کنیم. 

بیشتر بخوانید: تعویض واتر پمپ پراید

نحوه کارکرد اویل پمپ پراید

کار اویل پمپ همانطور که در بخش مقدمه ذکر کردیم، پمپاژ روغن درون پیشرانه، به منظور پیشگیری از خراب شدن اجزای درونی آن است. در صورتی که اویل پمپ به‌درستی کار کند، حرارت درون موتور بالا نخواهد رفت و طول عمر قطعات، بیشتر می‌شود چون آسیب نمی‌بینند. از دیگر وظایف ان، می‌توان به این کارها اشاره کرد:

  • ارتعاشات موتور کم می‌شود.
  • قطعات روغن به‌وسیله موتور شسته و تمیز می‌شود و از رسوب‌گیری کاسته می‌شود.
  • از نشت گاز‌ داخل سیلندر جلوگیری می‌شود.

مراحل تعویض اویل پمپ

پمپ روغن که به کمک میل لنگ حرکت می‌کند، روغن را به سمت فیلتر روغن روانه می‌کند. بعد از گذر کردن از این فیلتر، روغن به طرف موتور حرکت می‌کند. 

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

نشانه‌های خرابی اویل پمپ پراید

در صورتی که متوجه این علائم شدید، یعنی باید به سلامت اویل پمپ خودروتان شک کنید:

  1. سروصداهای عجیب از سوپاپ خودرو
  2. زیاد شدن دمای موتور
  3. کم شدن فشار روغن موتور
  4. صداهای غیرعادی از اویل پمپ

انواع اویلپ پمپ خودرو

این‌ها رایج‌ترین نشانه‌های خرابی اویل پمپ هستند و در صورت مواجه با این علائم، لازم است که متخصصین به خودرو نگاهی بیاندازند و در صورت لزوم، اقدام به تعویض اویل پمپ پراید شما یا هر خودروی دیگری که دارید کنند.

۱. سرو صداهای عجیب از سوپاپ خودرو

سوپاپ در کارکرد موتور نقشی حیاتی را ایفا می‌کند. طبیعتاً در صورتی که روغن به این اجزا نرسد یا کم باشد، عملکرد سوپاپ‌ها مختل شده و بر روی هم ساییده می‌شوند. صدایی که از سوپاپ ها به گوش می‌رسد به علت کم بودن روغن اتفاق می‌افتد.

۲. زیاد شدن دمای موتور

روغن که یکی از وظایف اصلی‌اش کنترل دما و خنک کردن اجزای موتور است، در صورتی که به اندازه کافی در موتور موجود نباشد، باعث بالا رفتن دما می‌شود. این دما در اثر تماس اجزای فلزی با هم زیاد می‌شود. در صورتی که متوجه بالا رفتن دمای موتور شدید، حتما خودرو را برای بررسی به متخصصین خودرو برسانید.

۳. کم شدن فشار روغن موتور

اگر چراغ چک موتور روشن شد، سری به مخزن روغن بزنید و سطح آن را بررسی کنید. اگر اویل پمپ مشکلی نداشته باشد، مشکل با اضافه کردن روغن باید حل بشود. در صورتی که پس از این کار همچنان فشار کم بود، زمان تعویض اویل پمپ خودرو است.

۴. صداهای غیر عادی  از اویل پمپ پراید

سروصدای اویل پمپ به طور قطع نشان‌دهنده مشکل داشتن این قطعه است. اویل پمپ خراب، از لحظه‌ای که موتور روشن شود شروع می‌شود. این مشکل می‌تواند به‌خاطر فرسایش چرخ‌دنده‌های اویل پمپ باشد. بهترین کار، تعویض اویل پمپ است. 

اویل پمپ پراید از چه اجزایی تشکیل شده است؟

قطعات تشکیل دهنده‌ی پمپ روغن پراید به شرح زیر است:

  • پوسته
  • روتر داخل و روتر خارجی
  • پلانجر
  • محور اصلی و محور هرزگرد
  • چرخ‌دنده محرک و چرخ‌دنده هرزگرد
  • فنر روغن

تعویض اویل پمپ در محل با آچاره

در برخی از خودروها ممکن است اجزای دیگری هم وجود داشته باشند، اما این بخش‌ها، اجزای اصلی سازنده‌ی اویل پمپ هستند و در همه خودروها وجود دارند. 

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

انواع اویل پمپ

در صنعت خودروسازی، سه نوع اویل پمپ استفاده می‌شود که بسته به نوع خودرو انتخاب می‌شوند. با این که وظیفه‌ی اصلی تمام اویل پمپ‌ها روان‌کاری قطعات و خنک کردن موتور است، اما تفاوت‌های جزيی هم با هم دارند. 

این سه پمپ، پمپ دنده‌ای، پمپ روتری و پمپ سوزنی هستند.

اویل پمپ دنده‌ای چیست؟

به این نوع اویل پمپ، پمپ غلیظ‌کش هم گفته می‌شود. پمپ دنده‌ای دارای دو محور هرزگرد و اصلی است. محور اصلی با حرکت خود، چرخ‌دنده‌ها را به حرکت درمی‌آورد و فشاری که ایجاد می شود، باعث خروج روغن از لوله‌ها می‌شود.

اویل پمپ روتری چیست؟

روتر خارجی و داخلی که درون اویل پمپ روتری وجود دارد باعث حرکت کردن روغن می‌شود. در طی این فرآیند، روتر داخلی می‌چرخد ولی روتر خارجی در جای خود ثابت است. فشاری که بین دو روتر ایجاد می‌شود، باعث پمپاژ روغن می‌شود.

اویل پمپ سوزنی چیست؟

این نوع از اویل پمپ، به پمپ سوزنی نیز شناخته شده است. به‌جای چرخ‌دنده و روتر، پلانجر و سوزن باعث پمپاژ روغن می‌شوند. پمپ سوزنی قدیمی‌تر از دو پمپ دیگر است و از آن فقط در خودروهای قدیمی استفاده می‌شد. در سیستم این پمپ، فنر توسط یک شلنگ رها می‌شد و پیستون‌ها را به حرکت درمی‌آورد. با به‌حرکت درآمدن پیستون ها، روغن به درون سیستم پمپاژ شده و اجزای موتور را روغن‌کاری می‌کند.

تعویض اویل پمپ پراید

برای تعویض اویل پمپ، نیاز به دانش فنی در این کار هست و توصیه می‌کنیم در صورتی که مهارت‌های کافی و یا تجربه‌ی لازم برای این کار را ندارید، از متخصصین و تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید. این افراد با داشتن لوازم مورد نیاز، در زمانی کوتاه موتور را عیب‌یابی کرده و اویل پمپ را تعویض می‌کنند.

تعویض پمپ روغن در هشت مرحله

ابزار لازم برای تعویض اویل پمپ پراید

  • کاردک
  • چکش پلاستیکی
  • آلن ۸ و ۶
  • جغجغه
  • آچار یک رو ۱۳ و ۱۴
  • بکس ۱۱-۱۳-۱۴
  • چسب

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

مراحل تعویض اویل پمپ پراید

  1. ابتدا باید سینی زیر موتور باز شود. قسمتی از این کار که چالش دارد، باز کردن کولر است که باید با آچار بکس ۱۴ باز کنید.
  2. کولر که از سر راه برداشته شد، با آلن ۶ تمام پیچ‌ها را باز کنید. 
  3. کارتل را بلند کنید. اگر سفت چسبیده بود، می‌توانید از چکش پلاستیکی برای جدا کردنش استفاده کنید.
  4. پیچ اویل پمپ را باز کنید. (پیچ‌های اویل پمپ ماننده م نیستند و لازم است به این نکته که هر کدام در کجا قرار می‌گیرند توجه کنید.)
  5. زنجیر اویل پمپ را از آن جدا کنید.
  6. محل قرارگیری کارتل را خوب تمیز کنید.
  7. اویل پمپ جدید را جاگزین کرده و تمام پیچ‌ها و زنجیر را سر جای خود قرار دهید. 
  8. مراحل بستن اویل پمپ را برخلاف مراحل باز کردنش انجام دهید.

جمع بندی

مراحل تعویض اویل پمپ پراید شاید ساده بنظر برسد اما در صورتی که تا به‌حال این کار را نکرده باشید، می‌تواند سخت و چالشی باشد. همچنین، عیب یابی موتور و اطمینان از این‌که مشکل پیش امده از پمپ روغن است، نیازمند مهارت‌های فنی است. شرکت آچاره با ارائه خدمات در محل، کار شما را راحت کرده و می‌توانید سفارش خود را جهت تعویض اویل پمپ خودرو یا هر کار تعمیراتی دیگری، به نیروهای ماهر اچاره بسپارید. برای ثبت سفارش، کافی است که به سایت آچاره مراجعه کنید. پروسه ثبت سفارش ساده و رایگان است و تاریخ و ساعت دقیق انجام خدمات را خودتان مشخص می‌کنید. همچنین، پشتیبانان سایت تمام مدت در کنار شما هستند و اگر موردی پیش بیاید، به آن رسیدگی می‌کنند.

4/5 - (42 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید