تعویض سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید

یخچال و فریزرسرویس و نگهداری

اکثر ما زمانی که مقدار زیادی برفک در یخچال و فریزرها تشکیل می‌شد را به خاطر داریم، اما امروزه سازندگان این دستگاه با استفاده از تکنولوژی روز موفق شده‌اند که این معضل را کاملا برطرف کنند. با به‌کارگیری سیستم دیفراست در ساخت هر یخچال فریزر، مشکل تشکیل برفک در قسمت‌های مختلف این دستگاه رفع شده و این سیستم به طور منظم از ایجاد این پدیده جلوگیری می‌کند. سیستم دیفراست یا برفک‌زدا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها یک وظیفه خاص را بر عهده دارند. سنسور دیفراست یکی از این بخش‌هاست که در صورت بروز اختلال در عملکرد آن، روند یخ‌زدایی با مخاطره جدی مواجه خواهد شد. در این شرایط اگر این سنسور قابلیت تعمیر را نداشته باشد، شما باید آن را تعویض کنید. در این مقاله از مجله آچاره پس از آشنایی بیشتر با این سیستم، اطلاعات لازم به منظور تعویض سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

سیستم دیفراست یخچال ساید بای ساید

در مقدمه اشاره کردیم که سیستم دیفراست وظیفه جلوگیری کردن از ایجاد برفک و همچنین وظیفه از بین بردن برفک در قسمت‌های گوناگون یخچال یا فریزر را بر عهده دارد. برای این که این سیستم وظیفه خود را به صورت صحیح به انجام برساند، تمام اجزای آن باید عملکرد درستی را به نمایش بگذارند. مهم‌ترین بخش‌هایی که در ساختار سیستم دیفراست یخچال ساید بای ساید دیده می‌شوند، عبارتند از:

  1. المنت یا هیتر
  2. برد کنترل یا تایمر دیفراست
  3. ترمودیسک
  4. ترموفیوز
  5. سنسور دیفراست

در صورتی که هر کدام از بخش‌های ذکر شده قادر به اجرای صحیح وظیفه خود نباشد، عملکرد کلی سیستم دیفراست با مشکل روبه‌رو می‌شود. یکی از قسمت‌هایی که خرابی و اختلال در عملکرد آن افراد زیادی را با چالش مواجه کرده است، سنسور دیفراست است. شاید بپرسید که در این شرایط باید چه تدابیری را در نظر بگیریم؟ قبل از پاسخ به این سؤال بهتر است کمی بیشتر با کارکرد سنسور دیفراست آشنا شویم.

سنسور دیفراست چیست؟

در راستای این که سیستم دیفراست قادر به تشخیص زمان مناسب برای آغاز و پایان روند برفک‌زدایی باشد، از سنسور دیفراست در ساختار آن استفاده شده است. سنسور دیفراست به صورت منظم شرایط دمایی شبکه را تحت نظر داشته و نسبت به این شرایط دستورات لازم را به سیستم دیفراست ارسال می‌کند. به‌طور معمول در یخچال ساید بای ساید، روند برفک‌زدایی هر بار پس از حدود 8 ساعت فعالیت کمپرسور آغاز شده و پس از گذشت چند دقیقه به اتمام می‌رسد.

در صورتی که این روند دیر آغاز شود، شما با حجم زیادی برفک روبه‌رو خواهید شد که راندمان یخچال را به میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. حال اگر روند برفک‌زدایی در زمان مقرر به پایان نرسد، افزایش دمای المنت‌ها ادامه یافته و سلامت دستگاه در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت. سنسور دیفراست وظیفه جلوگیری از بروز چنین مشکل‌هایی را بر عهده داشته و نقش بسیار مهمی را در کیفیت و ایمنی عملکرد این سیستم ایفا می‌کند. اما چگونه متوجه وجود مشکل در عملکرد سنسور دیفراست شویم؟

علائم خرابی سنسور دیفراست

دیفراست نکردن یخچال و هرگونه تغییر غیرطبیعی در روند برفک‌زدایی یخچال می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در عملکرد سنسور دیفراست باشد و معمولا هنگام بروز مشکل در عملکرد سیستم دیفراست، سلامت تمام اجزا باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. با این وجود مشکلاتی مثل تشکیل غیرطبیعی برفک و یا افزایش بیش از حد دمای بدنه (کویل‌های اواپراتور) و محفظه یخچال از رایج‌ترین علائم خرابی سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید محسوب می‌شوند. اگر قصد عیب‌یابی سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید را دارید، باید در اولین قدم به این سنسور دسترسی پیدا کرده و پس از بررسی سلامت این قطعه اقدامات لازم به منظور تعمیر و یا تعویض آن را انجام دهید.

عیب‌یابی و تعویض سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید

همان‌طور که اشاره کردیم عیب‌یابی سنسور دیفراست باید پس از دسترسی به این سنسور انجام بپذیرد. بنابراین مراحل عیب‌یابی و تعویض سنسور یخچال ساید بای ساید را در ادامه ذکر کرده تا شما با دنبال کردن این مراحل بتوانید این روند را پشت سر بگذارید.

هشدار : رعایت نکات ایمنی در روند عیب‌یابی و تعویض سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت نادیده گرفته شدن این نکات، سلامت شما در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

عیب یابی و تعویض سنسور دیفراست

1. جریان الکتریسیته را قطع کنید.

در اولین قدم پس از خارج کردن محتویات یخچال، دو شاخه دستگاه را از پریز خارج کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید اقدام به تعمیر یخچالی کرد که هنوز به جریان برق متصل است.

2. طبقات را خارج کنید.

در این مرحله باید طبقات، سبدها و پایه طبقات از دستگاه خارج شوند. پس از بیرون آوردن طبقات و سبدها، با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ‌های پایه طبقات را باز کرده و این پایه‌ها را از محفظه خارج کنید.

خارج کردن طبقات

3. پنل پشتی را باز کنید.

بعد از خارج کردن طبقات و … باید پنل پشتی که از سنسور دیفراست محافظت می‌کند را باز کنید. به این منظور ابتدا پیچ‌های پنل را با استفاده از یک پیچ گوشتی مناسب باز کرده و سپس قسمت پایینی پنل را به آرامی به سمت بیرون بکشید تا این پنل از محفظه یخچال خارج شود.

باز کردن پنل پشتی

4. گیره نگه‌دارنده سنسور دیفراست را باز کنید.

بعد از این که پنل پشتی از محفظه خارج شد، شبکه اواپراتور قابل مشاهده بوده و شما باید موقعیت دقیق سنسور دیفراست دستگاه را شناسایی کنید. موقعیت دقیق این سنسور نسبت به برند هر یخچال متفاوت بوده و بهتر است در این راستا از دفترچه راهنمای دستگاه خود استفاده کنید. پس از شناسایی سنسور دیفراست، گیره‌ای که آن را به شبکه اواپراتور یخچال متصل کرده را باز کنید تا سنسور از موقعیت خود خارج شود. تلاش کنید که در این مرحله به گیره، اواپراتور و سنسور آسیب وارد نکرده و سنسور دیفراست را به آرامی جدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از جدا کردن سنسور، یک عکس از موقعیت آن تهیه کنید تا زمان نصب مجدد سنسور دیفراست با مشکل خاصی مواجه نشوید.

گیرنده نگهدارنده سنسور دیفراست یخچال را باز کنید

5. سنسور دیفراست را عیب‌یابی کنید.

برای این که متوجه خرابی یا سالم بودن سنسور دیفراست شوید، به یک مولتی‌متر و یا اهم‌متر نیاز خواهید داشت. شما باید با استفاده از مولتی‌متر یا اهم‌متر، مقاومت این سنسور را اندازه‌گیری کنید. درصورتی‌که عدد صفر در نمایشگر مولتی‌متر و یا اهم‌متر نشان داده شود، سنسور دیفراست خراب بوده و عملکرد صحیحی ندارد. در این شرایط 2 راهکار پیش روی شما است که اولین آن‌ها تعمیر و دومین راهکار نیز تعویض سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید است. در اکثر موارد تعمیر این سنسور به صرفه نبوده و متخصصین تعویض آن را پیشنهاد می‌دهند. چرا که هزینه بیشتر شما برای تعویض این سنسور در بلندمدت جبران خواهد شد. در این شرایط شما می‌توانید با جویا شدن نظر کارشناسان بامهارت آچاره و در نظر گرفتن تمامی نکات مهم، بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

سنسور را عیب یابی کنید

6. سیم‌های سنسور را جدا کنید.

در قدم بعد دو سیم متصل به سنسور که به رنگ‌های قهوه‌ای و صورتی می‌باشند را جدا کنید تا ارتباط سنسور دیفراست به کلی با شبکه قطع شود. دقت کنید که سیم‌ها را به آرامی جدا کرده تا به اتصال سمت دیگر این سیم‌ها آسیب وارد نشود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

7. سنسور دیفراست جدید را متصل کنید.

پس از جدا کردن سنسور خراب، باید سنسور دیفراست جدید را جایگزین کنید. فراموش نکنید که سنسور دیفراست جایگزین را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و از بااصالت بودن آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است که شما در این مرحله از قطعاتی که مورد تایید سازنده دستگاه می‌باشند، استفاده کرده و از به کار بردن قطعات تقلبی و بی‌کیفیت بپرهیزید. پس از تهیه سنسور دیفراست جدید، انتهای سیم‌های صورتی و قهوه‌ای آن را لخت کرده تا سنسور را مجددا به شبکه متصل کنید. حالا سیم‌های سنسور را به صورت ایمن و مستحکم به موقعیت آن‌ها در شبکه اواپراتور وصل کرده و از صحیح به انجام رسیدن این مرحله مطمئن شوید. در انتها با استفاده از چسب مخصوص، نقطه اتصال این سیم‌ها را به صورت کامل عایق کنید.

سنسور جدید متصل کنید

8. سنسور دیفراست را با گیره نگهدارنده در موقعیت خود قرار دهید.

با استفاه از گیره نگهدارنده باید سنسور دیفراست جدید در موقعیت اصلی خود قرار بگیرد. با استفاده از تصویری که از موقعیت سنسور قبلی تهیه کرده‌اید، سنسور دیفراست جدید را جایگذاری کنید. پس از این که از ایمن بودن موقعیت سنسور مطمئن شدید، سیم‌های آن را به آرامی و بدون باز کردن اتصال آن‌ها، سیم‌ها را مهار کرده و موقعیت آن‌ها را ایمن کنید.

9. پنل پشتی را ببندید.

پس از این که سنسور دیفراست جایگزین در موقعیت خود قرار گرفت، پنل پشتی باید دوباره به بدنه متصل شود. به این منظور پنل را به‌آرامی وارد محفظه کرده و موقعیت آن را به صورتی تنظیم کنید تا پیچ‌های پنل به راحتی بسته شوند. هنگام وارد کردن پنل به داخل محفظه دقت کنید که لبه پنل به بدنه داخلی یخچال آسیب وارد نکرده و خراشی از خود بر جای نگذارد. در نهایت همه پیچ‌های پنل را به صورت ایمن و مستحکم بسته و از صحیح بودن موقعیت پنل و استحکام اتصال آن مطمئن شوید.

پنل پشتی را ببندید

10. جریان الکتریسیته را متصل کنید.

در قدم آخر با وارد کردن دو شاخه یخچال به پریز، جریان الکتریسیته را مجددا برقرار کنید. در ساعات آینده باید عملکرد سیستم دیفراست و سنسور تحت نظر قرار گرفته تا در صورت وجود هر گونه مشکل احتمالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تدابیر لازم در جهت رفع آن در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است که معمولا با هر 8 ساعت فعالیت کمپرسور، سیستم دیفراست یک بار اقدام به برفک‌زدایی می‌کند. در صورتی که سیستم دیفراست یخچال شما نسبت به این میانگین، فعالیت غیرطبیعی‌تری را از خود به نمایش گذاشت، سلامت آن باید توسط افراد متخصص مورد بررسی گرفته تا اقدامات لازم برای اصلاح شرایط این سیستم انجام شود.

در این مقاله تلاش کردیم که در روند تعویض سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید به شما کمک کرده و نکات مهمی که توجه به آن‌ها در این روند ضروری است را به شما یادآور شویم. فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی در این روند، اولویت اصلی محسوب می‌شود. در صورتی که با ساختار یخچال و نحوه کار سیستم دیفراست آشنایی ندارید بهتر است روند تعویض سنسور دیفراست یخچال ساید بای ساید خود را به افراد دارای مهارت بسپارید.کارشناسان حرفه‌ای آچاره با استفاده از قطعات اصل در این روند در کنار شما بوده و شما می‌توانید در این جهت با اطمینان خاطر از خدمات مجموعه آچاره استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات همین مطلب مطرح کرده و پاسخ آن را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

برای نصب و تعمیر انواع یخچال در شهر اصفهان هم می توانید از متخصصان آچاره کمک بگیرید.

3.7/5 - (31 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید