تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

تعویض واتر پمپ پراید

خودروسرویس و نگهداری

واتر پمپ یکی از اجزای خودرو است که نقشی مهم و حیاتی دارد و مثل هر جزء مهم دیگری، نبودش می تواند باعث نقصان و ایراد کار خودرو شود. البته طبیعی است که هر چقدر هم از خودرو مراقبت کنید، قطعات پر استفاده دچار مشکل بشوند. در طی این متن قرار است کمی بیشتر با این جزء خودرو، به ویژه پراید، صحبت کنیم و درباره ی نحوه ی تعویض واتر پمپ پراید و همینطور تعویض فیبر و فنر آن، حرف بزنیم.

واتر پمپ چیست و چکار می کند؟

واتر پمپ پراید کجاست و چه کاری در ماشین انجام می‌دهد؟

واتر پمپ همان طوری که از اسمش می توان حدس زد، مسئول پمپاژ کردن آب است و وظیفه ی خنک کردن سیستم را به عهده دارد.

ماشین ها معمولاً از موتورهای احتراقی استفاده می کنند. مخلوط سوخت و اکسیژن در محفظه ای در این موتورها واکنش می دهد و احتراق صورت می گیرد. این احتراق، دما را بسیار بالا می برد. گرمای تولید شده منتقل می شود به سایر اجزای مکانیکی موتور و به انرژی جنبشی مبدل می شود.

در این جا است که واتر پمپ به کار می‌ آید، چرا که تمام این حرارت ایجاد شده مورد استفاده قرار نمی گیرد. این گرمای زیاد تولید شده، می تواند راندمان موتور را پایین بیاورد و ایجاد مشکل کند و موتور را از کار بیاندازد، پس لازم است آن را کنترل کرد.

کار سیستم خنک کننده یا واتر پمپ، کنترل این حرارت است.

واتر پمپ پراید کجاست ؟

واتر پمپ پراید با حرارتی بیش از ۲۰۰۰ درجه ی سانتی گراد مقابله می‌کند. برای این مقابله، مقدار زیادی آب و ضد یخ درون سیستم پمپاژ می‌شود.

این میزان حرارت آن قدر بالا است که خیلی زود و در یک چشم بر هم زدن می تواند ماشین شما را از کار بیاندازد، پس هرزمان کوچکترین خللی در کار آن مشاهده کردید، برای تعویض واتر پمپ پراید اقدام کنید.

اگر خواستید بدانید که واتر پمپ پراید کجاست و دقیقاً ببینید که این قطعه در کجای ماشین قرار گرفته، کافی است که کاپوت پراید را بالا بزنید، و نگاهی بیاندازید به سیلندر و همچنین تسمه تایم. وسیله ای که دنبالش می گردید، درست در کنار تسمه تایم قرار گرفته است.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

واتر پمپ معمولاً چقدر عمر می‌کند؟

هر قطعه‌ای در خودرو طول عمر مشخصی دارد که اگر به موقع تعویض نشود ممکن است دچار ایراد شود برای راننده و سرنشینان مشکل جدی ایجاد کند.

واتر پمپ دائماً در حال کار کردن است و آب و ضد یخی که درون رادیاتور وجود دارد را درون سر سیلندر و پوسته‌ی موتور می‌گرداند و با این کارش، دمای موتور را کم می‌کند.  توصیه‌ی ما به شما این است که هر زمان خواستید تسمه تایم را عوض کنید، واتر پمپ را هم عوض کنید.

در حالت کلی واتر پمپ ساختار ماندگاری دارد و عمرش طولانی‌ست اما چون که تسمه‌ تایم واتر پمپ را به کار می‌اندازد، بهتر است این دو همزمان عوض شوند. البته همه‌ی این ها در صورتی است که واتر پمپ به صورت طبیعی بخواهد عمر مفید را به پایان برساند. دلایل دیگری هم هست که می‌تواند واتر پمپ را خراب کند و از عمر مفید آن بکاهد.

مطلب پیشنهادی علائم خرابی ترموستات کولر پراید

۵ تا از علائم خرابی واتر پمپ پراید

  1. جوش آوردن موتور خودرو
  2. افت پمپاژ باد کولر
  3. روشن شدن چراغ ضد یخ
  4. شنیدن صدای ساییده شدن دو قطعه فلزی به یکدیگر
  5. مشاهده ی قطرات ضد یخ زیر ماشین

اگر هر یک از این علامت ها را مشاهده کردید، حتماً برای تعویض واتر پمپ پراید خود اقدام کنید چرا که پیش تر گفته شد نبود این وسیله چه آسیب هایی می تواند به خودروی شما وارد کند.

تعویض واتر پمپ پراید و علايم خرابی آن

اجزای تشکیل دهنده واتر پمپ پراید

این وسیله از بلبرینگ، کاسه نمد (فیبر و فنر)، پره های واتر پمپ، شفت و پوسته ی واتر پمپ، سه شاخه ی نصب واتر پمپ و واشری که به بدنه بسته می شود، تشکیل شده است.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

روش تعویض واتر پمپ پراید

برای تعویض واتر پمپ پراید به تعدادی ابزار نیاز دارید:

  • آچار رینگی ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴
  • آچار دو سو ۲۱ و ۲۳
  • چراغ اضطراری

پیش از شروع کار حواستان باشد که ماشین کاملاً سرد باشد. ابتدا، محفظه فیلتر هوا را بردارید که بتوانید تسمه کولر را عوض کنید. بعد از این کار، پیچ‌ها را یکی یکی شل کنید و تسمه دینام را بردارید. بعد از این مرحله، بروید سراغ باز کردن پیچ‌های واتر پمپ. پیچ‌های پروانه و قاب بالای تسمه و همینطور فولی سر واتر پمپ را باز کنید.

حواستان به این مسئله باشد که پروانه در چه جهتی است. حالا پیچ‌های اطراف واتر پمپ را باز کنید و آن را با واتر پمپ سالم عوض کنید. از این جا به بعد همان مراحل پیشین را (از آخر به اول) اجرا کنید که تمام قطعات باز شده دوباره سر جای خود قرار بگیرند و محکم شوند.

مطلب پیشنهادی هزینه تعمیر کولر پراید؛ عیب‌یابی و تعمیر کولر پراید

وظیفه ی فیبر و فنر در واتر پمپ

 تعویض فیبر و فنر در واتر پمپ پراید

فیبر و فنر در واتر پمپ، بین بلبرینگ ها و پره های پمپ قرار می گیرد و نمی گذارد ماده ی سیالی وارد بلبرینگ ها بشود. این آب بندها، یکی از اجزای مهم واتر پمپ به حساب می آیند نمی‌گذارند ماده ای به داخل یا خارج واتر پمپ نشت کند. پس اگر متوجه نشتی در واتر پمپ شدید، احتمالاً زمان تعویض فیبر و فنر واتر پمپ پراید شما رسیده است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

چگونگی تعویض فیبر و فنر واتر پمپ پراید

تعویض فیبر و فنر واتر پمپ پراید سختی چندانی ندارد و آن را خودتان می‌توانید در منزل انجام دهید. برای این کار، یک پیچ گوشتی روی لبه‌ی کاسه نمد قرار داده و با ضربه‌ی چکش، آن را جدا کنید. بعد، جای آن را تمیز کنید، فیبر و فنر جدید را کمی گریس بزنید و جای فیبر و گریس قبلی بگذارید. حواستان باشد که فیبر و فنر جدید کج و معوج نباشد و درست جا گیر شده باشند.

دلیل این که به کاسه نمد فیبر و فنر گفته می شود، این است که در ساختار قدیمی آن نمد به کار می رفت اما بعدها، فیبر و سرامیک نسوز جای استفاده از نمد را گرفت. دلیل این تغییر ساختار، این بود که جنس فیبر و سرامیک بهتر و مقاوم تر از نمد بود.

هشدارهایی که بد نیست بدانید

  • هر تعویض یا تعمیری که خواستید در خودروی خود انجام دهید، حواستان باشد که ماشین کاملاً سرد باشد. هرگز اجزای ماشینی که کار کرده و تازه خاموش شده را دست نزنید. اطمینان حاصل کنید که حداقل یک ساعت از خاموش شدنش می‌گذرد.
  • ضد یخ را به تنهایی داخل رادیاتور خودرو نریزید. این ماده باید با آب ترکیب شود وگرنه رادیاتور را خیلی داغ می‌کند. دفترچه راهنمای ماشین بهتان می‌گوید که به چه نسبتی محلول آب و ضد یخ استفاده کنید.
  • اگر احساس کردید پمپ آب ایرادی پیدا کرده و نشتی می‌دهد، یک مقوای سفید زیر موتور ماشین قرار دهید. (ماشین باید کاملاً خاموش باشد). روز بعد بررسی کنید و اگر لکه‌هایی روی مقوا دیدید نشان می‌دهد که واتر پمپ مشکل پیدا کرده. اگر رنگ لکه‌ها سبز بود، نشان می‌دهد که ایراد از ضدیخ است و دارد نشت می‌کند.

حرف آخر

امیدوار هستیم که این مطلب به خوبی توانسته باشد کمکتان کند و گره از مشکلاتتان باز کند. اگر برای تعویض پمپ آب پراید دچار مشکل شدید و خودتان نتوانستید این کار را انجام دهید، فراموش نکنید که با استفاده از سایت و یا اپلیکیشن آچاره، می‌توانید از تعمیرکاران آچاره کمک بگیرید.

3.8/5 - (96 امتیاز)

8 دیدگاه

  1. سلام ؛ با تشکر از راهنمایی شما و بیانی اثرگذار و آگاهی و اشراف در نحوه ی توجیه والقامطالب خوب و ارزنده تان به سوال کننده سلامتی و توفیق شمارا ازخداوندسبحان خواستاریم.
    متشکریم.

    1. درود بر شما، خوشحالیم که این مقاله از مجله آچاره برای شما مفید بوده.

      1. سلام وعرض ارادت به کارشناس محترم که بازبان وواژگان ساده وقابل درک مطالب روتوضیح واموزش میدهد، اماچه بسازیباوپسندیده تربودکه توضیحات گام به گام بهمراه عکس یاتصویرقطعه برروی هرنوع خودروکه موردبحث هست اموزش داده میشدتادرپاره ای ازمواقع که شخص خواننده بامشکل فهم مطلب نوشتاری روبرومیشدبلافاصله بااندکی مشاهده تصویرموردبرطرف وانجام میشد،درکل سپاس وتشکر

  2. جلوگیری از خرابی واترپمپ
    موقع کولرگیری خودرو در حال حرکت نباشد، یا اگر کولر روشن می کنید کلاچ را بگیرید، ضربه روشن شدن کولر سبب فشار زیادی به تسمه تایم و واترپمپ وارد می کند و سبب خرابی آنها می شود.

  3. سلام.من دست به اچار هستم و کارهای فنی رو بلدم.
    تا حالا واترپمپ پراید عوض نکردم.ایا نیاز هست که موقع تعویض واترپمپ،تسمه تایم هم باز بشه یا نه؟

    1. سلام ، بله برای تعویض واتر پمپ پراید تسمه تایم باید باز شود فقط قبل از شروع به کار روش گرفتن تایم را مطلع شوید چون تایم به هم میخوره و اگر نشتی روغن روی واتر پمپ مشاهده کردید حتما کاسه نمد زیر فولی بالایی تایم باید عوض شود و در صورتی که بلبرینگ تایم فرسوده شده باشد سعی کنید حتما با یک نو جایگزین نمایید تا با این کار به اصطلاح یا یک تیر سه نشون بزنید که دوباره بعدا بخاطر هر یک از این قطعات مجبور نشوید دوباره کاری وهزینه اضافی پرداخت کنید ، تسمه ها هم که در صورت خرابی حتما عوض کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید