نحوه نصب پمپ دوش حمام | تقویت کننده قدرت دوش

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

نصب پمپ دوش یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای بهبود عملکرد دوش بکار گرفته می‌شود. اگر از فشار کم آب سردوش حمام خسته شده‌اید، باید به فکر نصب یک پمپ دوش باشید. در ادامه توضیحات کاملی در این خصوص ارائه شده است.

پمپ دوش چیست؟

امروزه پمپ‌های دوش محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این پمپ‌ها معمولاً روی سیستم‌هایی نصب می‌شوند که فشار آب برای دوش گرفتن کافی نباشد. در نصب دوش به روش سنتی، آب به یک شلنگ وارد می‌شود و سپس به سمت سر دوش می‌رود و به بیرون سرازیر می‌شود تا شما بتوانید به‌راحتی دوش بگیرد.

آب در مسیر بالا رفتن از شیلنگ به سمت سر دوش، بر نیروی جاذبه غلبه می‌کند. این اتفاق به‌واسطه فشار آب انجام می‌شود و آب به سمت بالا در خلاف جهت جاذبه زمین جریان پیدا می‌کند. اگر فشار آب برای دوش گرفتن شما کافی نیست، راه‌حل این مشکل نصب یک پمپ دوش است. پمپ‌های دوش که معمولاً اندازه کوچکی دارند (به طور متوسط ​​حدود 30 سانتی‌متر)، با افزایش حجم آبی که به لوله‌های دوش پمپاژ می‌شود، فشار آب را افزایش می‌دهند.

نصب پمپ دوش برای تقویت فشار آب

آیا به نصب پمپ دوش نیاز دارید؟

تغییر سبک زندگی در 20 سال گذشته باعث افزایش چشمگیر تقاضا برای سردوش‌های بروزتر شده است. امروزه هر خانه‌ای دارای یک سیستم آب سرد و گرم است که فشار آب کافی برای یک دوش مدرن را تأمین می‌کند. اما از کجا متوجه شوید در حمام خانه خود به پمپ دوش نیاز دارید؟ کافی است این معیارها را در نظر بگیرید:

مطمئن شوید که همه شیرهای منزل شما (و همچنین وسایلی که از آب استفاده می‌کنند مانند ماشین ظرف‌شویی) بسته هستند.

یک پارچ 1 لیتری تهیه کنید. شیر آب سرد را به طور کامل باز کنید و حین زمان‌گیری، پارچ را تا خط 1 لیتری پر کنید. زمان را یادداشت کنید و سپس این روش محاسبه را بکار بگیرید:

x لیتر در هر دقیقه = (زمان)/60

یعنی اگر 7.5 ثانیه طول کشیده تا پارچ پر شود، فقط باید 60 را تقسیم بر 7.5 کنید تا 8 لیتر در دقیقه به دست آورید.

قاعده کلی این است که اگر بیش از 8 ثانیه طول بکشد تا یک پارچ یک لیتری پر شود، فشار آب منزل شما خیلی پایین است و بهتر است نصب پمپ دوش را شروع کنید!

شما به چه نوع پمپی نیاز دارید؟

اگر مطمئن شده‌اید که به نصب پمپ دوش نیاز دارید، ممکن است از خود بپرسید که به چه نوع پمپی نیاز دارید و چه چیزی باید بخرید. در بیشتر موارد گزینه‌های پیش روی شما، پمپ دوش مثبت و پمپ دوش منفی خواهد بود. اینکه کدام یک برای شما مناسب است به نوع سیستم آبی که در خانه خود دارید بستگی دارد.

پمپ دوش مثبت

پمپ‌های دوش مثبت برای تأمین آب از طریق نیروی جاذبه طراحی شده‌اند. برای کارکرد صحیح، این نوع پمپ باید در فاصله حداقل 25 سانتی‌متری بین سطح آب مخزن آب سرد و پمپ قرار گیرد. با این کار، جریان 0.5 لیتر در دقیقه که برای فعال کردن اکثر پمپ‌های دوش مثبت لازم است، حاصل می‌شود. اگر قصد نصب پمپ دوش مثبت را دارید، باید مخزن آب سرد را نیز بررسی کنید. ظرفیت آن باید حداقل 225 لیتر (50 گالن) باشد تا منبع تغذیه برای سیلندر آب گرم و پمپ دوش را در حالت ثابت نگه دارد.

پمپ دوش منفی

پمپ‌های دوش منفی کمتر متداول‌اند. پمپ منفی معمولاً در شرایطی استفاده می‌شود که پمپ، هم‌سطح یا بالای مخزن آب سرد قرار گیرد، مثلا در خانه‌هایی که فاصله کافی بین مخزن و پمپ وجود ندارد. نحوه کار پمپ‌های دوش منفی، مکش فعال آب از مخزن آب سرد برای تغذیه دوش خواهد بود. برای هر دو نوع پمپ، به منبع آب سرد و گرم با هواکش باز نیاز دارید. بنابراین، نمی‌توانید از این نوع پمپ‌ها با سیستمی که آب گرم ذخیره شده وجود ندارد استفاده کنید.

نکات مهم در خرید پمپ دوش

نکته مهی که در خرید پمپ دوش باید در نظر بگیرید تعداد پروانه‌ است. پروانه، قطعه چرخانی است که برای افزایش فشار و جریان آب از طریق پمپ استفاده می‌شود. می‌توانید پمپ‌هایی را خریداری کنید که دارای پروانه‌های تک یا دوقلو هستند. یک پمپ تک پروانه معمولاً برای پمپاژ آب گرم استفاده می‌شود، در حالی که آب سرد با فشار شبکه تغذیه می‌شود.

نصب پمپ دوش پروانه ای

اگر مخازن آب سرد و گرم فاصله زیادی از هم داشته باشند، در هر منبع تأمین آب، به یک پمپ پروانه تکی نیاز است. پمپ دو پروانه‌ای برای پمپاژ آب سرد و گرم طراحی شده است. این پمپ‌ها بیشتر در سیستم‌های مثبت استفاده می‌شوند و فشار یکنواختی را در هر دو طرف منبع تولید می‌کنند.

نکته دیگری که باید در نصب پمپ دوش در نظر بگیرید این است که آیا پمپ احیاکننده لازم دارید یا گریز از مرکز. پمپ گریز از مرکز، آب را با استفاده از مجموعه‌ای از پره‌های منحنی جابجا می‌کند. این پره‌ها می‌چرخند و نیروی گریز از مرکز ایجاد می‌کنند تا آب را خارج کنند و فشار آن را افزایش دهند. پمپ‌های گریز از مرکز بسیار کارآمد هستند و اغلب بی‌صداتر از پمپ‌های دیگر عمل می‌کنند.

در مواردی که فشار آب بیشتر مورد نیاز باشد، می‌توان پروانه‌های دیگری را به یک پمپ گریز از مرکز اضافه کرد. پمپ‌های گریز از مرکز که بیش از یک پروانه دارند گاهی اوقات پمپ‌های گریز از مرکز چندمرحله‌ای نامیده می‌شوند. پمپ‌های احیاکننده (که به عنوان پمپ‌های توربین نیز شناخته می‌شوند)، آب را در یک کانال جانبی جمع‌آوری کرده و فشار تخلیه ایجاد می‌کنند، زیرا آب در این کانال در اطراف محیط پمپ، جریان پیدا می‌کند. پمپ‌های احیاکننده نسبت به پمپ‌های گریز از مرکز ارزان‌تر هستند.

درجه‌بندی‌ فشار

زمان انتخاب پمپ دوش، متوجه می‌شوید که پمپ‌ها دارای درجه‌بندی فشار هستند. هنگام خرید پمپ دوش باید مطمئن شوید که درجه فشار مناسبی را برای تنظیم دوش خود انتخاب کرده‌اید.

 
برای نصب شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

درجه‌بندی‌های متداول فشار برای پمپ‌های دوش:

  • پمپ‌های دوش 1 درجه: این درجه‌بندی فشار برای سر دوش‌های کوچک‌تر که جریان زیادی ندارند عالی است.
  • پمپ‌های دوش 1.5 درجه: اگر دوش معمولی دارید و فقط به کمی فشار آب بیشتر نیاز دارید این پمپ برایتان کافی است.
  • پمپ دوش 2 درجه: مانند پمپ دوش 1.5 درجه، اگر یک دوش معمولی دارید و به فشار آب بیشتری نیاز دارد، می‌توانید از پمپ دوش 2 درجه استفاده کنید.
  • پمپ‌های دوش 2.5 درجه: اگر می‌خواهید دوش برقی نصب کنید یا سر دوش بزرگ‌تر از حد متوسط ​​دارید، به پمپ دوش 2 نیاز خواهید داشت.
  • پمپ دوش 3 درجه: پمپ دوش 3 درجه برای دوش‌های برقی و سر دوش‌های بزرگ‌تر عالی است. فشار آب اضافی که این پمپ‌ها ایجاد می‌کنند آن را برای دوش‌هایی که دارای آب افشان در بدنه دوش هستند ایده آل می‌کند.
تفاوت قبل و بعد از نصب پمپ دوش

نکات نصب پمپ دوش

زمانی که در مورد پمپ مناسب برای حمام منزل خود تصمیم گرفتید، وقت آن است که آن را نصب کنید. هنگام تصمیم‌گیری در مورد محل قرارگیری پمپ، آن را در جایی قرار دهید که پس از نصب به راحتی بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. با این کار سرویس پمپ آسان‌تر می‌شود و راحت‌تر می‌توانید فیلترها را تمیز کنید.

دیاگرام نصب پمپ دوش

برای ایمنی بیشتر، اطمینان حاصل کنید که پمپ در فضای بسته‌ای نباشد چون ممکن است بیش از حد گرم شود. اگر به فکر نصب پمپ در محل تهویه هوا یا مکان مشابهی هستید مطمئن شوید که اجسامی همچون حوله یا دستمال ورودی آن را مسدود نکرده باشند. از سویی دیگر، ممکن است پمپ‌ها در دماهای بسیار پایین آسیب ببینند، بنابراین باید این موضوع را در زمان تصمیم‌گیری برای محل قرار دادن پمپ لحاظ کنید. گاهی اوقات ممکن است پمپ‌های دوش سر و صدای بیشتر از حد انتظار معمول ایجاد کنند. اگر نگران سر و صدا هستید، باید پمپ را روی یک پایه بتنی کوچک با ضخامت حدود 2 اینچ (50 میلی‌متر) قرار دهید. با این کار نویز ارتعاشی را کاهش می‌دهید. هرگز پمپ دوش خود را نزدیک به زمین قرار ندهید.

جداسازی منبع آب از پمپ ضروری است. یک شیر عایق 22 میلی‌متری روی لوله‌ای که آب سرد پمپ را تأمین می‌کند، نصب کنید. لوله‌کشی معمولاً باید 22 میلی‌متر باشد تا مقاومت جریان به پمپ و خروجی از آن را کاهش دهد. علاوه بر این، بهترین روش این است که آب پمپ صرف‌نظر از اینکه آیا دارای اتصالات 22 میلی‌متری یا 15 میلی‌متری است از طریق لوله‌های 22 میلی‌متری تأمین شود.

برای جلوگیری از ورود هوا به پمپ، اگر پمپ دارای اتصالات 15 میلی‌متری باشد، باید سر لوله را در بالای سیلندر آب گرم نصب کنید. از شیلنگ‌های انعطاف‌پذیر به همراه پمپ دوش برای اتصال به منبع ورودی و لوله‌های خروجی استفاده کنید. شیلنگ‌های انعطاف‌پذیر، کمتر در معرض لرزش پمپ قرار می‌گیرند و به کاهش نویز و جلوگیری از آسیب رساندن به پمپ کمک خواهند کرد. قبل از اتصال پمپ، مطمئن شوید که لوله‌ها کاملاً شسته شده‌اند. این کار به جلوگیری از ورود آشغال به پمپ و اختلال در عملکرد آن کمک می‌کند.

2.3/5 - (6 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا