تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

راهنمای خرید ساندبار

تلویزیونلوازم خانگی

هر ساله تکنولوژی ساخت تلویزیون پیشرفت کرده و سازندگان این دستگاه تلاش می‌کنند تا امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند. با این وجود تمرکز سازندگان در این سال‌ها بیشتر معطوف به ارتقا کیفیت تصویر بوده و در بعضی از بخش‌های تلویزیون تغییر چندانی ایجاد نشده است.

امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت پخش تصویر پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند اما می‌توان گفت که این قاعده شامل کیفیت پخش صدای تلویزیون نبوده و امروزه کیفیت پخش تصویر و صدای این دستگاه از تناسب برخوردار نیست. تلاش سازندگان برای بهبود بخشیدن ظاهر تلویزیون باعث کاهش بسیار زیاد قطر این دستگاه شده که نتیجه آن استفاده از بلندگوهای کوچک در ساختار تلویزیون بوده است. این امر موجب شده که شما علی‌رغم مشاهده یک تصویر فوق‌العاده باکیفیت، صدای نه چندان پویایی از تلویزیون خود بشنوید.

یکی از راهکارها برای جبران این ضعف در تلویزیون، استفاده از ساندبار (SoundBar) است اما ساندبار چیست؟ در این مقاله از مجله آچاره شما را با این دستگاه بیشتر آشنا کرده و نکات مهم در روند خرید آن را در قالب راهنمای خرید ساندبار شرح خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

ساندبار چیست و چه کارایی دارد؟

اگر تا به حال برای ارتقای کیفیت پخش صدای تلویزیون خود به دنبال راهکار بوده باشید احتمالا نام ساندبار (SoundBar) برای شما آشناست. ساندبار یک سیستم صوتی است که شکلی کشیده و قطری کم دارد. طراحی بصری این سیستم صوتی به گونه‌ایست که بیشترین سازگاری را برای قرار گرفتن در کنار تلویزیون داشته و علاوه بر بهبود کیفیت پخش صدا، تاثیر منفی بر روی ظاهر سیستم صوتی و تصویری شما نمی‌گذارد. کیفیت قابل قبول صدای تولیدی ساندبار و ظاهر آن باعث شده که این سیستم به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستم صوتی تلویزیون در نظر گرفته شود.

تعداد بلندگوهای استفاده شده در ساندبار نسبت به مدل و برند آن متغیر بوده و شما می‌توانید از بین گزینه‌های موجود بسته به انتظاراتی که دارید، انتخاب مناسبی داشته باشید. البته فارغ از مدل این سیستم، ساندبار نسبت به بلندگوهای داخلی تلویزیون از کیفیت بالاتری برخوردار است و برخلاف تلویزیون، صدا را به صورت پویا در فضا پخش می‌کند. صدای فراگیر این سیستم صوتی تماشای هر فیلم، سریال و … را برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. در راستای آشنایی بیشتر شما با این سیستم، مشخصات کلی آن را مرور کرده و انواع مختلف آن را به شما معرفی می‌کنیم.

ساندبار چیست

ساندبارها دارای چه مشخصاتی هستند؟

همان‌طور که اشاره کردیم تعداد بلندگوها و مشخصات هر ساندبار نسبت به مدل آن متغیر بوده و شما باید با در نظر گرفتن نیاز خود، از بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما مشخصات کلی ساندبار به چه صورت است؟ ساندبارها ابتدا با 2 بلندگو تولید می‌شدند که هر کدام از آن‌ها در یک سمت ساندبار یعنی چپ و راست آن قرار داشتند.

اما به مرور زمان تعداد این بلندگوها که به آن‌ها اصطلاحا کانال نیز گفته می‌شود، افزایش پیدا کرد تا این سیستم صدای باکیفیت‌تر و واضح‌تری را برای کاربر به ارمغان بیاورد. امروزه ساندبارهای موجود در بازار معمولا دارای 2 تا 7 کانال هستند و مصرف‌کنندگان می‌توانند نسبت به مقیاس فضای مدنظر و توقعات خود، ساندبار متناسب را انتخاب کنند.

تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

البته تفاوت ساندبارها صرفا به تعداد بلندگوهای آن‌ها محدود نشده و در دیگر بخش‌ها نیز امکان وجود تفاوت در آن‌ها وجود دارد. قبل از بررسی نکات مهم در خرید ساندبار بهتر است انواع مختلف آن را به شما معرفی کنیم.

انواع ساندبار

شما می‌توانید این سیستم صوتی را بر اساس عوامل مختلفی مثل تعداد کانال‌ها، شکل ظاهری و … دسته‌بندی کنید اما طبقه‌بندی ساندبارها بنابر ساختار آن‌ها مهم‌ترین دسته‌بندی برای این سیستم صوتی می‌باشد. ساندبارها از این لحاظ به 2 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه از آن‌ها نام خواهیم برد.

انواع ساندبار

1. خرید ساندبار Passive

در این نوع ساندبار صرفا از بلندگو استفاده شده و در ساختار داخلی آن آمپلی فایر به کار نرفته است. البته در نوع (Passive) از بلندگوهای باکیفیت‌تری استفاده شده که هزینه تهیه آن را افزایش داده است. اگر شما این نوع ساندبار را انتخاب کنید باید توجه داشته باشید که دیگر اجزای یک سیستم صوتی ایده‌آل از جمله آمپلی فایر باید به‌طور جداگانه تهیه شده و به ساندبار متصل شوند. نتیجه این اقدام تعداد بیشتر اتصالات و در نهایت تعداد بیشتر کابل است که برای بسیاری از افراد آزاردهنده محسوب می‌شود.

2. خرید ساندبار Active

برخلاف نوع (Passive) در ساختار داخلی این ساندبار از یک آمپلی فایر استفاده شده و دیگر نیازی به اضافه کردن این تقویت‌کننده صدا به صورت جداگانه نیست. این عامل باعث شده که این سیستم صوتی به اتصالات کمتری نیاز داشته و در نتیجه از ظاهر بهتری برخوردار باشد. همچنین در ساندبار (Active) از پردازنده‌هایی استفاده شده که صدای تولیدی هر بلندگو را در این سیستم مجزا کرده تا شنونده تجربه بهتری نسبت به میزان پویایی صدا داشته باشد.

حالا که با این سیستم صوتی و انواع آن آشنایی پیدا کردیم زمان بررسی راهنمای خرید ساندبار است. در این راهنما تمام نکات مهم در روند خرید ساندبار را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

راهنمای خرید ساندبار

همانند دیگر لوازم الکتریکی به خصوص سیستم‌های صوتی و تصویری، در روند خرید ساندبار نیز باید به برخی از نکات مهم توجه داشت. اگر قصد خرید این سیستم صوتی را دارید می‌توانید پس از مطالعه این راهنمای خرید ساندبار، با اطمینان خاطر یک انتخاب ایده‌آل داشته باشید. نکات مهمی که باید در روند خرید ساندبار به آن‌ها دقت شود عبارتند از :

موقعیت قرارگیری

در قدم اول باید موقعیتی که قصد قرار دادن ساندبار خود را دارید، مشخص کنید زیرا شکل ظاهری این سیستم باید متناسب با موقعیتی که برای آن مدنظر دارید، انتخاب شود. معمولا اگر تلویزیون شما بر روی دیوار نصب شده باشد، ساندبار در قسمت پایینی آن قرار خواهد گرفت تا علاوه بر اشغال کمترین فضا و تناسب ظاهری با تلویزیون، صدای تولیدی آن به بهترین نحو در فضا پخش شود.

موقعیت قرارگیری

اگر هم که از میز یا کابینت برای قرار دادن تلویزیون استفاده می‌کنید، بهترین موقعیت برای قرارگیری ساندبار در جلوی این دستگاه خواهد بود. فارغ از تناسب اندازه ساندبار نسبت به تلویزیون باید نکات دیگری را نیز در این قسمت در نظر داشته باشید. به طور مثال اگر قصد قرار دادن ساندبار بر روی میز و جلوی تلویزیون را دارید، باید سیستمی تهیه کنید که ارتفاع زیاد آن جلوی نمایشگر تلویزیون را نگرفته و یا در عملکرد ریموت آن اختلال ایجاد نکند.

به صورت کلی مهم‌ترین معیارها برای انتخاب شکل ظاهری ساندبار به این شرح می‌باشد :

  1. سعی کنید که عرض ساندبار کمتر از عرض تلویزیون باشد.
  2. ارتفاع زیاد ساندبار سد راه ریموت تلویزیون نشده و بخشی از نمایشگر آن را نپوشاند.
  3. موقعیت مناسبی در اطراف تلویزیون برای قراردهی آن وجود داشته باشد.

محل قرارگیری ساندبار

فراموش نکنید که موقعیت‌هایی که در این قسمت برای قراردهی ساندبار ذکر شده بهترین پخش صدا در فضا را برای شما به همراه خواهد داشت در نتیجه تا حد ممکن این سیستم صوتی را بر روی تلویزیون و یا نقاطی که از تلویزیون فاصله زیادی دارند، قرار ندهید.

اندازه ساندبار

فارغ از زیبایی ظاهری و تناسب این سیستم با فضای موجود، باید به نکته دیگری در انتخاب اندازه ساندبار دقت کنید. اندازه ساندبارها و تعداد بلندگوهای موجود در آن رابطه مستقیمی با کیفیت و میزان صدای تولیدی آن خواهد داشت. در نتیجه شما باید اندازه و مدل ساندبار را بنابر مقیاس محیطی که برای قراردهی آن در نظر دارید، انتخاب کنید. اگر اندازه و تعداد کانال‌های ساندبار نسبت به فضا بسیار کوچک یا بزرگ باشد، شما تجربه ناخوشایندی از نحوه پخش صدای این سیستم صوتی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: روش های اتصال سینما خانگی به تلویزیون

تعداد کانال‌های ساندبار

شما می‌توانید هر کانال در این سیستم را به عنوان یک سیستم صوتی یا بلندگوی مجزا در نظر بگیرید. امروزه صدای فیلم‌ها و دیگر برنامه‌های تصویری معمولا در 5 جهت پخش می‌شوند که عبارتند از :

  • سمت راست جلو
  • سمت راست عقب
  • مرکز
  • سمت چپ عقب
  • سمت چپ جلو

حال هر چه تعداد کانال‌های ساندبار بیشتر باشد، صدا به صورت واقعی‌تری در تمام جهات پخش شده و شما تجربه بی‌نظیری را پشت سر خواهید گذاشت. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم امروزه ساندبارها بین 2 تا 7 کانال دارند که شما باید بسته به نیاز خود یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید. در این راستا توضیحات مختصری راجع به هر کدام از آن‌ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بلندگوهای ساندبار

  • ساندبار 2 کاناله: 2 بلندگو که در سمت راست و چپ نصب شده‌اند.
  • ساندبار 3 کاناله: 3 بلندگو که در سمت راست، مرکز و سمت چپ قرار گرفته‌اند.
  • ساندبار 5 کاناله: 5 بلندگو در جهاتی که در بالا اشاره کردیم، قرار دارند.
  • ساندبار 7 کاناله: این نوع ساندبار همانند نوع 5 کاناله بوده اما در آن از 2 بلندگوی اضافه در جهت پخش صدای طبیعی‌تر در تمام جهات، استفاده شده است.
  • ساندبار دالبی اتمس (Dolby Atmos): این ساندبار مدرن‌ترین نوع در بین انواع مختلف این سیستم محسوب می‌شود. تفاوت اصلی این ساندبار با دیگر مدل‌ها در بلندگوهایی است که در این ساندبار رو به بالا نصب شده‌اند تا علاوه بر پخش صدا از طرفین، از بالا نیز صدا به گوش شما برسد. این عامل باعث می‌شود که صدا به صورت 3 بعدی و در تمام جهات پخش شود.

شاید بپرسید که از کجا باید تعداد این کانال‌ها را متوجه شویم؟ هنگام خرید ساندبار یک برچسب را بر روی آن مشاهده خواهید کرد که حاوی چند عدد است. اعداد روی این برچسب نشان‌دهنده تعداد کانال‌ها و دیگر امکانات این سیستم می‌باشد. عدد اولی که در این قسمت ذکر شده نمایش‌دهنده تعداد کانال‌ها، عدد دوم نشان‌دهنده وجود ساب ووفر و عدد سوم نشان‌دهنده تعداد بلندگوهای  رو به بالا در ساندبار است. در نتیجه اگر هنگام خرید این سیستم با عدد 7.1.2 مواجه شدید یعنی ساندبار شما دارای 7 کانال، 1 ساب ووفر و 2 بلندگوی رو به بالا می‌باشد.

کدام نوع ساندبار؟

در بخش گذشته ساندبارها را به دو دسته (Passive) و (Active) تقسیم کردیم. اما کدام یک انتخاب بهتری برای شماست؟ با این که این انتخاب به عوامل زیادی از جمله نیاز و سلیقه شما وابسته است، به چند نکته اشاره خواهیم کرد. به طور کلی همان‌طور که اشاره کردیم در ساندبارهای (Passive) از آمپلی فایر استفاده نشده اما بلندگوهای آن نسبت به نوع (Active) از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و این عامل باعث افزایش قیمت نسبی آن‌ها شده است. در صورتی که قصد دارید آمپلی فایر و ساب ووفر را به صورت جداگانه تهیه کنید، این نوع ساندبار انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

اما اگر چنین قصدی ندارید پیشنهاد می‌کنیم که از ساندبار (Active) برای تلویزیون خود استفاده کنید. وجود آمپلی فایر داخلی و پردازنده‌های جداکننده صدا در این ساندبار باعث شده که صدای تولیدی آن در همه جهات و به طور بسیار طبیعی به گوش شنونده برسد. همچنین اندازه ساندبار (Active) برای قرارگیری در کنار تلویزیون شما بسیار مناسب بوده و به دلیل اتصال کمترین کابل به آن، ظاهر زیبایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نوع ساندبار

اتصالات ساندبار

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید ساندبار مدنظر داشته باشید، نوع اتصالات آن و اتصالات تلویزیون است. امروزه هر ساندبار بسته به زمان تولید خود از درگاه‌های مختلفی برای اتصال به دیگر دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند و شما باید نوع ساندبار خود را متناسب با قابلیت‌های تلویزیون خود انتخاب کنید. به عنوان مثال درگاه‌های موجود در برخی از تلویزیون‌های نسبتا قدیمی صرفا از ورودی اپتیکال پشتیبانی کرده و کابل اچ دی ام آی (HDMI) به آن‌ها متصل نمی‌شود. در ادامه از انواع درگاه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها برای اتصال ساندبار به تلویزیون استفاده کنید، نام خواهیم برد:

1. اچ دی ام آی (HDMI)

اگر ساندبار و تلویزیون شما از این نوع اتصال پشتیبانی کنند شما می‌توانید به‌راحتی و با استفاده از یک کابل اچ دی ام آی ( HDMI ) ارتباط این دو سیستم را برقرار کنید. در این نوع اتصال صدا بدون کاهش کیفیت منتقل شده و شما افت کیفیت را تجربه نخواهید کرد.

اتصال با hdmi

2. بلوتوث

برخی از ساندبارها از قابلیت بلوتوث داخلی برخوردار هستند و در صورت پشتیبانی تلویزیون شما از این نوع اتصال می‌توانید از کیفیت بالای صدای ساندبار خود لذت ببرید. البته با وجود این قابلیت شما می‌توانید دستگاه‌هایی مثل تلفن هوشمند و … را نیز به ساندبار خود متصل کنید.

3. وای فای (WIFI)

دیگر اتصال بی‌سیمی که ممکن است از آن در ساندبار و تلویزیون شما استفاده شده باشد، وای فای (WIFI) است. همان‌طور که می‌دانید برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها با استفاده از این اتصال بسیار آسان بوده و شما با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهید شد.

از دیگر اتصالات ساندبار و تلویزیون می‌توانیم به ورودی اپتیکال (Optical) و (USB) اشاره کنیم. به صورت کلی شما باید سیستم صوتی خود را با در نظر گرفتن امکاناتی که تلویزیون شما از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، انتخاب کنید.

انواع اتصالات دستگاه

نحوه کنترل ساندبار

آیا برای کنترل ساندبار باید از یک ریموت کنترل جداگانه استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال هم بله و هم خیر است. در کنار ساندبار ریموت آن قرار دارد اما اگر ترجیح می‌دهید از یک ریموت برای کنترل هم‌زمان تلویزیون و ساندبار استفاده کنید، می‌توانید با برنامه‌ریزی مجدد ریموت تلویزیون این قابلیت را به آن اضافه کنید. همچنین بعضی از برندهای تولیدکننده ساندبار یک برنامه رایگان برای دستگاه خود طراحی کرده‌اند تا شما بتوانید با نصب برنامه در تلفن همراه هوشمند خود، کنترل ساندبار را بر عهده بگیرید.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

فروشنده معتبر برای خرید ساندبار

نکته مهمی که به هیچ عنوان نباید در روند خرید ساندبار نادیده گرفته شود، خرید یک کالای بااصالت از فروشنده معتبر است. امروزه هر دستگاه در کیفیت‌های مختلفی تولید شده و در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. برای این که از اصالت ساندبار اطمینان حاصل کنید حتما آن را از یک فروشنده معتبر بخرید.

موارد ذکر شده در این قسمت مهم‌ترین نکاتی هستند که شما باید هنگام خرید سیستم صوتی به آن‌ها دقت داشته و از آن به عنوان راهنمای خرید ساندبار استفاده کنید. در ادامه به برخی از سوالات رایج در این مورد پاسخ خواهیم داد.

گارانتی

سوالات رایج

1. آیا می‌توان به ساندبار بلندگوهای دیگری هم متصل کرد؟

این قابلیت صرفا در بعضی از ساندبارها وجود داشته و در همه دستگاه‌ها موجود نیست. البته در کنار برخی از ساندبارها چند اسپیکر اضافه قرار دارد تا شما بتوانید از کیفیت بالای صدا بیشتر لذت ببرید. برای اتصال بلندگوهای مجزا، ساندبار شما باید از قابلیت چنداتاقی ( Multi-Room ) پشتیبانی کند.

2. آیا ساب ووفر ( Subwoofer ) قابلیت اتصال به ساندبار را دارد؟

بله. شما می‌توانید با تهیه جداگانه یک ساب ووفر، آن را به ساندبار خود متصل کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از ساب ووفر بی‌سیم ( Wireless ) است.

3. آیا ساندبارها گارانتی دارند؟

اگر شما سیستم صوتی خود را از فروشگاه معتبر تهیه کنید، گارانتی کامل سازنده بر روی دستگاه خواهد بود.

4. سینما خانگی یا ساندبار؟

اگر می‌خواهید از بین سینما خانگی و ساندبار یکی را به عنوان سیستم صوتی خودتان انتخاب کنید و در این روند محدودیت مالی ندارید، مطمئنا سینما خانگی تجربه بسیار لذت‌بخش‌تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

5. ساندبار هوشمند به چه معناست؟

امروزه ساندبارهای مدرن صرفا به منظور پخش صدا تولید نشده و سازندگان برخی از ساندبارها قابلیت نصب برنامه‌هایی مثل دستیارهای صوتی را به محصولات خود اضافه کرده‌اند. البته فراموش نکنید که وجود امکاناتی از این قبیل نباید شما را از هدف اصلی که خرید باکیفیت‌ترین ساندبار از لحاظ پخش صداست، دور کند. حتما قبل از تصمیم‌گیری نیازهای خود را اولویت‌بندی کنید.

البته برخی از فروشندگان اصطلاح ساندبار هوشمند را برای دستگاه‌های که به قابلیت تنظیم هوشمند میزان صدا مجهز هستند، به کار می‌برند. توجه داشته باشید که این قابلیت صرفا یکی از امکانات متعددی است که در برخی از ساندبارها وجود دارد و دستگاه شما را به ساندبار هوشمند تبدیل نمی‌کند.

4.9/5 - (86 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید