سیم کشی تلفن

آموزش سیم کشی روکار تلفن

برقکاریساختمانسیم‌ کشی تلفن

سیم کشی روکار تلفن در مواقع بروز اختلال در سیم کشی توکار و عدم امکان تعمیر آن، بهترین راه حل می‌باشد. اگرچه سیم کشی روکار ظاهر چندان خوشایندی نداشته و به زیبایی نمای داخلی ساختمان لطمه می‌زند، اما زمانی که سیم کشی توکار تلفن دچار فرسودگی شده و یا به دلایل مختلف مختل می‌شود، بهترین راهکار است. سیم کشی روکار معایبی دارد که این معایب گاهی بسیار دردسرساز می‌شوند. اما می‌توان با راه‌حل‌هایی آسان این مشکلات را حل کرد و از مزایای سیم کشی روکار بهره برد. در ادامه با آچاره همراه باشید تا در خصوص نحوه سیم کشی روکار برای خطوط تلفن اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

انواع سیم کشی تلفن

با توجه به مهندسی نوین، امروزه سعی می‌شود فضای داخلی ساختمان عاری از هر گونه اضافات و مزاحمت‌های معماری باشد، تا جایی که تمامی تاسیسات و لوله‌ها و سیم‌ کشی‌ها به صورت توکار انجام شده و در داخل دیوارها و زیر سقف یا در کف تعبیه می شوند. اما ممکن است گاهی مشکلاتی به‌وجود بیاید که سیم کشی توکار را دچار مشکل نماید.

انواع سیم کشی

سیم کشی توکار تلفن

سیم کشی تلفن از جمله اموری است که در هنگام ساخت سازه به‌صورت توکار انجام می‌شود. برای این کار از تابلو کروز مقابل درب ساختمان به داخل طبقات ساختمان سیم کشی صورت می‌گیرد. در این نوع سیم کشی طبق نقشه اقدام به لوله گذاری در دیوارها می‌شود. سپس سیم‌های تلفن از درون این لوله‌ها عبور کرده و به مکان‌های مورد نظر هدایت می‌شوند. در سیم کشی ساختمان توکار روی لوله‌ها با بتن و گچ و سیمان پوشیده شده و دیگر اثری از مسیر عبور لوله‌ها باقی نمی‌ماند.

سیم کشی تلفن

سیم کشی روکار تلفن

در این روش نیازی به شیارزنی و ایجاد مسیر در داخل دیوار نیست. بلکه سیم‌ها از حاشیه دیوارها عبور کرده و به پریز‌ها متصل می‌شوند. اما در روش سیم کشی روکار برای تلفن، سیم‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند. زیرا با کوچکترین وسیله نوک تیزی امکان قطع شدن آن‌ها وجود دارد. همچنین عبور سیم از مجاورت دیوارها و کف زمین جلوه زیبایی نخواهد داشت. به همین دلیل با استفاده از داکت کشی مشکل سیم‌ها حل می‌شود. داکت‌ها حفاظ‌هایی کانال شکل هستند که عمدتا از جنس پی وی سی ساخته شده اند. با عبور دادن سیم‌ها از داخل داکت ضمن پیشگیری از آسیب‌دیدگی سیم‌، تصویر نازیبای آن تیز تعدیل شده و از بی‌نظمی نمای داخلی ساختمان جلوگیری می‌شود.

مزایا و معایب سیم کشی روکار تلفن

معایب سیم کشی روکار کاملا مشخص است. بی‌نظمی و به‌هم ریختگی نمای داخلی ساختمان و آسیب‌پذیر بودن سیم‌ها از جمله معایب بارز این روش سیم کشی است. اما همانگونه که بیان شد راه حلی که برای کمتر شدن این مشکلات مطرح است، استفاده از روش داکت کشی است. ولی در خصوص مزایای سیم کشی روکار برای تلفن می‌توان موارد بیشتری را برشمرد:

  1. سهولت انجام روش سیم کشی روکار
  2. صرف هزینه کمتر و سرعت عمل بیشتر
  3. تعمیر و اصلاح سیم کشی بدون نیاز به تخریب دیوار
  4. سهولت در عیب‌یابی سیم کشی

مزایا و معایب سیم کشی روکار تلفن

در چه مواقعی از سیم کشی روکار برای تلفن استفاده می‌شود؟

طبق استاندارد تعریف شده در مهندسی تاسیسات، عبور تمامی تاسیسات و سیم‌ کشی‌ها باید به صورت توکار انجام شود. اما در مواقع اضطراری چنانچه خطوط تلفن دچار مشکل شود و امکان تخریب و عیب یابی وجود نداشته باشد، می توان از راه حل ساده و فوری سیم کشی روکار استفاده نمود.

استعلام قیمت سیم کشی تلفن

در این روش ابتدا سیم کشی توکار از قسمت تابلو کروز مخابرات (باکس تقسیم) مقابل درب ساختمان قطع می‌شود. سپس با سیم کشی روکار مجددا اتصالات برقرار شده و تا پریزهای تلفن ادامه می‌یابد.

نحوه سیم کشی روکار تلفن

در سیم کشی روکار برای تلفن، حساسیت‌های سیم کشی توکار وجود ندارد. اما به این معنا نیست که هیچ گونه تجهیزات و مقدمه‌ای برای این کار نیاز نباشد. در سیم کشی روکار برای تلفن، باید تمامی مراحل اصولی سیم کشی رعایت شود.

مرحله اول: تهیه نقشه سیم کشی

برای حصول نتیجه بهتر لازم است از ابتدا نقشه مسیر سیم‌های تلفن مشخص شود. در تهیه نقشه سیم کشی باید به چند نکته کلیدی توجه شود.

1- جاگذاری درست پریز‌های تلفن

اگر سابق بر این لوله کشی توکار انجام شده باشد، بنابراین محل جاگذاری پریز‌ها نیز انجام شده است. به همین دلیل دیگر نیازی به مشخص کردن محل پریزها در نقشه نیست. اما اگر برای بار نخست سیم کشی تلفن انجام می‌شود، لازم است محل دقیق پریزها در نقشه مشخص شود. باید توجه داشت که پریز‌ها در محل مناسب و بدون مزاحمت قرار بگیرند. مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت بوده و موانعی در مقابل آن‌ها وجود دارد، مکان مناسبی برای جاگذاری پریز نخواهند بود.

2- انتخاب مسیر درست سیم کشی

در سیم کشی روکار، محل عبور سیم‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی با زیبایی بصری داخل ساختمان دارد. بنابراین باید مسیرهایی در نظر گرفته شود که کمترین مزاحمت و احتمال آسیب‌دیدگی را داشته باشد.

انتخاب مسیر درست سیم کشی

3- خودداری از عبور سیم تلفن از مجاورت سیم برق و آیفن

از عبور دادن سیم‌های تلفن از کنار سیم‌های آیفن و برق خودداری کنید. مجاورت سیم‌های برق و آیفن روی خطوط تلفن نویز ایجاد می‌کنند. به همین دلیل باید به این نکته توجه داشته باشید.

مرحله دوم: سیم کشی صحیح و اصولی

سیم کشی روکار تلفن به مراتب ساده‌تر از سیم کشی توکار می‌باشد. فقط کافی‌ است کمی دقت در خصوص نحوه سیم کشی و محل قرار دادن پریز‌ها داشته باشید. اصولا سیم کشی تلفن از باکس تقسیم مقابل ورودی ساختمان آغاز می‌شود. باید توجه داشت که در باکس تقسیم اصلی ساختمان، دو بخش مجزا وجود دارد. بخشی مربوط به شرکت مخابرات است و متصل به سرورهای اصلی خطوط تلفن شهری می‌باشد. بخش دیگر شامل سیم‌های فرعی است که برای سیم کشی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در داخل باکس تقسیم چند رشته سیم به صورت زوج وجود دارد که هر 2 رشته سیم درهم تابیده شده، مختص یک خط تلفن است. با استفاده از این سیم‌ها و اتصالات مربوطه می‌توان خط مورد نظر را سیم کشی کرد.

ثبت درخواست سیم کشی تلفن ساختمان

برای رعایت اصول سیم کشی لازم است متراژ ساختمان، تعداد طبقات، تعداد اتاق‌ها و نحوه دسترسی به پریز تلفن در نظر گرفته شود. در مورد ساختمان‌های چند طبقه نحوه سیم کشی در طبقات و راه‌پله و مشاعات باید با مهارت بیشتری انجام شود.

محاسبه تعداد پریزها

تعداد پریزهای تلفن مسئله مهمی است که با رفاه مشترکان همراه است. با در نظر گرفتن مساحت پذیرایی باید تعداد پریز‌ها را محاسبه کرد. معمولا تعداد 2 الی 3 پریز تلفن کافی خواهد بود. اما باز هم این متراژ پذیرایی است که تعیین کننده خواهد بود. برای آشپزخانه و اتاق های خواب نیز یک عدد پریز کفایت می‌کند. اما مسئله مهم محل جاگذاری پریز‌ها است که نباید دسترسی به آن سخت باشد.

محاسبه تعداد پریزها

سیم کشی روکار تلفن در طبقات و واحدهای متعدد و راه پله

برای سیم کشی در طبقات و راه پله می‌توان به چند روش عمل نمود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

روش اول

در این روش با استفاده از جعبه تقسیم که در هر طبقه تعبیه شده است، می‌توان کار سیم کشی را انجام داد. معمولا از هر واحد یک سرخط تلفن به جعبه تقسیم متصل است. همچنین تمامی جعبه‌های تقسیم طبقات نیز با یک کابل زوجی ( حداقل 64 رشته‌ای ) به یکدیگر متصل هستند. در این روش به‌راحتی می‌توان سیم کشی را از جعبه تقسیم هر طبقه به داخل واحد سیم کشی نمود.

روش دوم

ممکن است باکس تقسیم در طبقات وجود نداشته باشد. در این صورت کار سیم کشی کمی پرزحمت و مستلزم صرف هزینه بیشتر خواهد بود. در این حالت لازم است از باکس تقسیم اصلی سیم کشی انجام شود و به طبقات و واحد مورد نظر برسد.

نکته: ممکن است برای سهولت و تسریع بخشیدن به کار، از خطوط تلفنی که بعضا از داخل کابل آیفن یا جعبه فیوز برق ساختمان عبور کرده است استفاده نمایید. در این حالت مطمئن باشید که به مرور زمان خطوط تلفن شما دچار نویزهای شدید خواهد شد. حتی ممکن است مجبور به سیم کشی دوباره شوید. در چنین شرایطی بهتر است با صرف کمی هزینه و زحمت بیشتر، سیم کشی بی عیب و نقصی انجام دهید.

مشکلات اساسی سیم کشی نادرست خطوط تلفن

زمانی که سیم کشی به درستی انجام نشود مسلما کیفیت تماس‌ها افت خواهد کرد. به این شکل که صدای نویز، خش خش گوشی، قطعی‌های مکرر و مشکلاتی از این دست بروز می‌کند. اما این مشکلات معمولا به دو دلیل اصلی اتفاق می‌افتند:

1. مدار باز در سیم کشی خطوط تلفن

مدار باز به معنای آن است که سیم تلفن در یک قسمت از سیم کشی به محل اصلی متصل نیست. این مشکل موجب می‌ شود در هنگام تماس صدای بوق آزاد شنیده شود، در حالیکه گوشی تلفن زنگ نمی‌خورد. برای رفع این مشکل، اتصالات اصلی و مهم مانند اتصالات جعبه تقسیم، پریزها و تلفن را چک کنید.

2. اتصالات نامناسب و کوتاه

زمانی که دو سر سیم به درستی به یکدیگر متصل نشوند و روکش نداشته باشند، اصطلاحا اتصال کوتاه ایجاد شده‌ است. این سهل‌انگاری کوچک می‌تواند موجب سوختن سیم‌های تلفن شود. بهتر است زمان اتصال سیم‌ها به یکدیگر با استفاده از نوارچسب‌های مخصوص سیم کشی محل اتصال سیم‌ها کاملا پوشانده شوند. در سیم کشی روکار به راحتی می‌توان این مشکل را تشخیص داد و حل کرد. بنابراین لازم است با بررسی دقیق مسیر سیم کشی و محل اتصالات این مشکل را به آسانی برطرف نمود.

اتصالات نامناسب و کوتاه

عیب‌یابی سیم کشی روکار تلفن

همانگونه که اشاره شد یکی از مزیت‌های سیم کشی روکار سهولت عیب‌یابی این نوع سیم کشی است. بنابراین مشکل چندانی در این خصوص نباید وجود داشته باشد. ممکن است بعد از سیم کشی و اتصال گوشی، مشکلاتی وجود داشته باشد که نشانگر ایراد در سیم کشی روکار است. مانند اینکه از گوشی صدای بوق آزاد به گوش نمی‌رسد یا اینکه گوشی تلفن دارای صدای بوق ممتد است یا بوق اشغال می‌زند.

این مشکلات ممکن است مربوط به سرورهای مخابراتی باشد و یا اینکه سیم کشی به درستی انجام نشده است. برای تست سیم کشی لازم است مراحل زیر را انجام دهید.

روش اول: تست سیم کشی به وسیله گوشی تلفن یا تستر

  • جعبه تقسیم اصلی ورودی ساختمان را باز کرده و سوکت اصلی تلفن را جدا کنید.
  • سپس سوکت یک گوشی تلفن سالم و یا تستر خطوط تلفن را به محل سوکت اصلی وصل کنید.
  • اگر مشکل از کابل اصلی مخابرات باشد شما هیچ صدایی از گوشی نخواهید شنید. یا اینکه از طریق تستر تلفن، پیام وجود مشکل در سرورهای مخابراتی را دریافت خواهید کرد. بنابراین احتمالا سیم کشی شما مشکلی ندارد. لازم است برای رفع اشکال با بخش خرابی تلفن مخابرات منطقه تماس بگیرید و مشکل را گزارش نمایید.
  • چنانچه مشکل از سیم کشی داخلی باشد با شنیدن صدا از گوشی یا تستر مشکل مشخص خواهد شد. این صداها ممکن است به اشکال زیر به گوش برسد.
  • شنیدن صدای بوق ممتد به همراه خش خش از گوشی تلفن یا تستر: این صدا نشان‌دهنده اتصالی سیم‌ها می‌باشد که دلیل آن روی هم قرار گرفتن سیم‌ها است. یا اینکه سیم‌ها بر اثر رطوبت دچار اتصالی شده‌اند. بهتر است مسیر سیم کشی را چک کنید. مطمئن شوید که در مسیر سیم کشی رطوبت و خیسی وجود نداشته باشد.
  • شنیدن صدای بوق اشغال: این مشکل ناشی از دوعلت است. اتصالی سیم‌ها یا وجود یک مانع فلزی در محل عبور سیم‌ کشی.

روش دوم: استفاده از مولتی متر

در این روش پایه مثبت مولتی متر را به یکی از رشته‌ سیم‌های جفت وصل کنید. سپس پایه منفی را به سیم دیگر متصل نمایید. چنانچه مولتی متر هیچ ولتاژی را نشان نداد بنابراین مشکل از سرورهای مخابراتی است. اما زمانی که خط تلفن اصلی مشکلی نداشته باشد، جریان برق DC سیم‌ها ولتاژ 48 ولت را نشان خواهد داد.

استفاده از مولتی متر

سخن پایانی

سیم کشی روکار تلفن کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست. در واقع بسیار ساده‌تر از سیم کشی توکار و سیم کشی برق می‌باشد، به دلیل اینکه ولتاژ برق موجود در سیم تلفن بسیار کم است و خطر برق گرفتگی ندارد. اما اگر سیم کشی به درستی انجام نشود می‌تواند تمام خطوط تلفنی شما را مختل نماید. به این ترتیب شما متحمل صرف هزینه بیشتر خواهید شد. چنانچه نیاز به سیم کشی تلفن منزل یا محل کار خود دارید با آچاره تماس بگیرید. متخصصان و تکنسین‌های مجرب آچاره در کمترین زمان و با کیفیتی تضمینی سیم کشی تلفن را انجام خواهند داد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

سیم کشی تلفن
خدمات تخصصی سیم کشی تلفن با آچاره

 

کلیک کنید