چطور سیم کشی ساختمان را شروع کنم؟

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

سیم‌ کشی برق ساختمان (Building Wiring) یک کار تخصصی است و نیازمند احتیاط و دقت فراوان است. در بحث آموزش سیم‌ کشی ساختمان باید با مواردی مانند توکار و یا روکار بودن سیم‌ کشی ساختمان و اصول سیم‌ کشی برق آشنا شوید.

اگر پیشینه فنی ندارید و با برق‌کشی ساختمان آشنا نیستید، در این مقاله از آچاره، آموزش رایگان صفر تا صد سیم‌ کشی ساختمان را برایتان گردآوری کرده‌ایم تا با اصول کار آشنا شوید و بتوانید برقکاری را با رعایت نکات ایمنی انجام دهید.

نکات کلید

آموزش سیم کشی ساختمان مباحث پایه‌ای دارد که در این مقاله به بررسی انواع سیم و معرفی و شناخت ابزار کار  می‌پردازیم. مراحل سیم کشی خانه هوشمند چیست؟ به 4 مرحله تقسیم می‌شود که شامل:

  • مشخص نمودن محل کلید‌ها
  • علامت‌گذاری خط تراز
  • مشخص کردن محل علامت‌گذاری
  • شروع کار
  • آخرین مرحله، نصب کلید و پریز

مقدمات آموزش سیم‌ کشی ساختمان

دانستن اطلاعات پایه در هر کار فنی از ضروریات شروع کار است. پس برای قدم صفر آموزش سیم‌ کشی ساختمان به سراغ معرفی انواع سیم و ابزار و ملزومات برق کاری می‌رویم. بدون شک انتخاب نوع سیم اهمیت زیادی در فرآیند برقکاری ساختمان دارد. بنابراین اولین سوال مهم در آموزش سیم‌ کشی خانه این است که انتخاب سیم برای سیم کشی برق در مدارهای مختلف بر چه اساس و اصولی باید باشد؟ و به طور کلی سیم‌ کشی برق ساختمان چگونه است؟

به طور کلی انواع سیم مورد استفاده در سیم‌کشی ساختمان شامل این موارد می‌شود:

  1. سیم مفتولی

How-do-I-start-building-wiring

سیم‌های مفتولی با حرف NYA مشخص شده و تحت عنوان “سیم‌های نصب ثابت” در برقکاری ساختمان به کار می‌روند. موارد به کارگیری این نوع سیم لوله‌های برق و زیرگچ است.

  1. سیم افشان

سیم‌های افشان با حرف NYFA مشخص شده و تحت عنوان “سیم‌های نصب ثابت” در سیم‌ کشی ساختمان به کار می‌روند. این نوع سیم در مقایسه با سیم مفتولی انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و استفاده از آن در سیم‌ کشی برق ساختمان بدون نصب سرسیم ممنوع است. شناخت انواع سیم در آموزش سیم کشی ساختمان بسیار مهم است.

Wire-sprayer-in-electrical-engineering

  1. سیم رشته‌ای

از این نوع سیم (سطح مقطع بیش از 10 میلی متر مربع) برای توزیع انرژی الکتریکی در خطوط هوایی و زمینی حفاظتی در سیم‌ کشی برق ساختمان استفاده می‌شود.

String-wire-in-wiring

نکته: انتخاب سیم با سطح مقطع مناسب از اصول سیم‌ کشی ساختمان است. چرا که اگر میزان انتقال جریان از توان سیم تجاوز کند باعث ایجاد تلفات و خسارت می‌شود. برای انتخاب سطح مقطع سیم سه موررد را باید در نظر گرفت:

  • جریان از حد مجاز جریان سیم انتخاب شده بیشتر نشود.
  • افت ولتاژ بیش از حد مجاز نباشد.
  • از منظر افت توان باید محاسبات اقتصادی در مورد سطح مقطع انتخاب شده انجام شود.

در جدول زیر می‌توانید حداکثر جریان مجاز سیم‌های استاندارد شده مسی را براساس سطح مقطع و محل استفاده مشاهده کنید و در آموزش سیم کشی ساختمان بسیار اهمیت دارد.

Zero-to-one hundred-building-wiring

نکته مهم دیگری که در سیم‌ کشی برق ساختمان باید مورد توجه قرار بگیرد، رنگ عایق سیم است: فاز اول: قرمز، فاز دوم: زرد، فاز سوم: سیاه، نول: آبی کمرنگ، برای برگشت فاز مورد نظر با خط سفید و یا خاکستری و برای زمین رنگ عایق زرد با خط سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش سیم‌ کشی ساختمان و  شناخت ابزار کار

سیم‌ کشی برق ساختمان مثل هر کار فنی دیگری نیازمند ابزار مناسب است. مهم‌ترین ابزاری که برای آموزش سیم‌ کشی ساختمان نیاز دارید شامل این موارد می‌شود:

  • سیم‌چین: برای قطع کردن سیم مسی.
  • سیم‌لخت‌کن: برای روکش برداری از سیم که در دو مدل اتوماتیک و دستی وجود دارد.
  • انبردست: جهت نگه داشتن سیم و قطعه کار.
  • دم‌باریک: جهت قطع کردن سیم و همینطور نگه داشتن قطعه کار در مجراهای باریک و دراز.
  • دم‌گرد: جهت سؤالی کردن سیم مفتولی برای بستن سیم زیر پیچ.
  • پیچ‌گوشتی: یکی از پرمصرف‌ترین ابزارهای مورد استفاده در سیم‌ کشی ساختمان.

دانستن سیم کشی ساختمان چند طبقه ضروری است.

هزینه سیم کشی ساختمان چقدر است؟

 از آنجایی که سیم کشی ساختمان با توجه به شرایط فیزیکی ساختمان و سیم کشی موجود و خدمات مورد نیاز متفاوت است؛ نمی‌توان هزینه سیم کشی را تخمین زد. به‌طور تخمینی می‌توان گفت خدمات رایج برقکاری در بازه قیمت 120 هزار تومان تا 380 هزار تومان قرار می‌گیرد.

ممکن است در ابتدا راه آموزش سیم کشی ساختمان سوال کنید آیا می‌توانید برآورد دقیقی از هزینه سیم‌کشی خانه خود داشته باشید؟ در پاسخ باید گفت در اپلیکیشن آچاره این امکان برای شما فراهم شده است که با متخصصین برقکار چت کنید و درباره خدمات مورد نیاز خود صحبت کنید و درباره قیمت انجام کار و شرایط و ملزومات آن توافق کنید. لازم به ذکر است در صورت عدم حصول توافق می‌توانید سفارش خود را به رایگان و بدون پرداخت هزینه لغو کنید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی ساختمان!

اجرای سیم کشی برق ساختمان

در مبحث آموزش سیم‌ کشی ساختمان دو مسئله مهم وجود دارد. یکی حفظ ایمنی و دوم کسب دانش و آگاهی کافی.

مراحل سیم کشی خانه چیست؟

یکی از موارد مهم در آموزش سیم‌ کشی ساختمان و منازل، یادگیری نحوه علامت‌گذاری است. قبل از شروع پروسه برقکاری ساختمان نیاز است تا محل کار جهت نصب لوله و قوطی علامت‌گذاری شود. مراحل علامت‌گذاری سیم‌ کشی برق:

What-are-the-steps-of-home-wiring

  1. مشخص نمودن محل کلید‌ها: برای این کار نیاز به مشخص کردن تراز صفر است که می‌توانید آن را از معمار ساختمان بخواهید. سپس یک تراز لیزری را به وسیله آهنربای آن روی چهارچوب فلزی درب نصب کرده و ارتفاع آن را به شکلی تنظیم کنید که فاصله تراز صفر تا نور لیزر برابر با ارتفاع نصب مورد نظر باشد.
  2. علامت‌گذاری خط تراز: با گرداندن تراز لیزری و تاباندن نور قرمز آن بر جانمایی‌های دیگر خط تراز را علامت‌گذاری کنید.
  3. مشخص کردن محل علامت‌گذاری: در این مرحله با استفاده از یک اسپری رنگ محل‌های علامت‌گذاری شده را متناسب با تجهیزات مشخص کنید. پس از اتمام علامت گذاری، اتاق برای شیارزنی و کندن جهت نصب لوله و قوطی‌گذاری آماده است. بهتر است پس از نصب لوله‌ و قوطی‌ها تمیز شوند تا اثری از گچ و گرد و خاک در آن‌ها نماند.
  4. شروع کار. در این مرحله سیم‌ کشی درون لوله‌ها انجام می‌شود. سیم‌های برق به هم متصل شده (همانطور که قبل‌تر توضیح داده شد) و انتهای آن‌ها (بخشی که از قوطی‌ها و غیره بیرون زده‌اند) باید به یکدیگر محکم شود.
  5. آخرین مرحله، نصب کلید و پریز: آخرین مرحله آموزش سیم‌ کشی ساختمان نصب کلید و پریز‌ها (و قطعات دیگر مثل آیفون، جعبه فیوز و غیره) در مکان‌های مشخص شده است که بعد از نقاشی و کف‌سازی انجام شده و اتصالات برقرار می‌شود.

روش‌های مختلفی برای آموزش سیم کشی ساختمان بدون سیم نیز وجود دارد.

چگونه ساختمانم را سیم کشی کنم؟

اتصال سیم‌ها در جهت هدایت الکتریکی و استحکام مکانیکی مدارهای برق صورت می‌گیرد. به طور کلی انواع اتصالات سیم در دو دسته قرار می‌گیرند که هر کدام انواع مختلفی دارند: اتصالات غیر لحیمی و اتصالات لحیم‌کاری. انواع اتصالات را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

آموزش سیم‌ کشی ساختمان

نقشه سیم کشی ساختمان

همانطور که می‌دانید برای برق کشی ساختمان نیاز به نقشه داریم که با خواندن آن بتوان اجزای یک نقشه معماری، جانمایی تجهیزات الکتریکی و مسیر مدارهای روشنایی را مشخص کرد. تصویر زیر نمونه‌ای از یک نقشه برق کشی ساختمان به زبان ساده جهت آموزش سیم‌ کشی ساختمان است.

این نقشه نشان می‌دهد که چراغ هر بخش از خانه از چه محلی و چگونه کنترل می‌شود و از طریق آن می‌توان محل قرارگیری چراغ‌ها و کلیدها را تشخیص داده و مسیر لوله‌کشی برق را تعیین کرد.

آموزش سیم‌ کشی ساختمان

تابلو توزیع برق

تابلو توزیع برق یک واحد مسکونی محلی برای نصب کلیدهای حفاظتی و دارای شین نول و ارت است. تابلو توزیع برق در دو نوع روکار و توکار جهت دو پروسه مختلف سیم‌ کشی ساختمان وجود دارد.

آموزش سیم‌ کشی ساختمان : سیم‌ کشی توکار

سیم کشی برق ساختمان چگونه است؟ (سیم‌ کشی روکار و توکار)

برقکاری ساختمان به دو روش توکار (داخل دیوار یا کف) و روکار (روی دیوار) انجام می‌شود. هرکدام از دو روش سیم‌ کشی روکار و توکار ساختمان ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. همانطور که از نام  سیم کشی توکار پیداست این نوع سیم‌کشی برق ساختمان در طی عملیات ساخت و ساز داخل دیوارهای ساختمان و یا درون کف انجام می‌شود. سیم‌کشی توکار و روکار هردو نیاز به ایجاد زیرساخت دارند.

نکته: در انجام امور فنی خصوصا کارهای برقی احتیاط و رعایت نکات ایمنی از بایدها است؛ چرا که کوچکترین اشتباهی می‌تواند منجر به صدمات و تلفات زیادی شود. برای انجام سیم‌ کشی توکار نصب تجهیزات برقی باید در ارتفاع مشخصی از کف تمام شده ساختمان انجام شود. در جدول زیر می‌توانید ارتفاع نصب استاندارد را مشاهده کنید.

جدول ارتفاع نصب استاندارد از کف

ابزارهای سیم‌ کشی برق توکار برای آموزش سیم کشی ساختمان بهتر

  • شیلنگ تراز یا تراز لیزری: جهت بررسی تراز بودن تجهیزات برقی با یکدیگر (طبق مراحل قبل)
  • دستگاه شیارکن: جهت درآوردن جای نصب لوله‌های برق با کندن دیوار
  • دریل: جهت سوراخکاری با مته در سطوح چوبی، بتنی و فلزی.
  • مته
  • لوله برق غیر فلزی (PVC): روکش و حفاظ هادی سیم‌های برق

آموزش سیم‌ کشی ساختمان

سیم‌ کشی توکار در 5 مرحله و آموزش سیم کشی ساختمان

  1. نقشه‌خوانی و اندازه‌گیری
  2. علامت‌گذاری
  3. شیار کندن
  4. شیار زدن
  5. کندن بستر سیم

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی ساختمان!

لوله‌گذاری، نصب قوطی و تابلو برق از مواردی هستند که در مرحله آماده‌سازی زیرساخت برای سیم‌ کشی توکار باید انجام شوند. پس از آن نوبت به سیم‌ کشی و اجرای مدارهای الکتریکی می‌رسد که این مرحله نیز ابزارهای خاص خود را نیاز دارد:

  • فنر سیم‌ کشی: برای عبور دادن سیم از داخل لوله برق
  • فازمتر: جهت تشخیص فاز از نول
  • تجهیزات سیم‌ کشی (کلید، پریز، لامپ و تابلوهای برق واحد مسکونی)

آموزش سیم‌ کشی ساختمان

در این مرحله آموزش سیم کشی ساختمان (پس از آماده‌سازی زیرساخت) سیم‌ کشی توکار ساختمان در 5 مرحله انجام می‌شود:

  1. لوله‌گذاری
  2. نصب قوطی
  3. نصب تابلو توزیع
  4. سیم‌ کشی
  5. نصب تجهیزات برقی

مزایای سیم‌ کشی توکار چیست؟ ایمنی: انجام برقکاری ساختمان به صورت توکار ایمنی بیشتری دارد؛ چرا که به دلیل نصب مدارها داخل دیوار و یا کف، دسترسی مستقیم به آن‌ها وجود نداشته و به طور کامل ارتباطشان با محیط بیرون قطع است.

 

3.6/5 - (19 امتیاز)

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا