آموزش تعمیر کلید چای ساز

لوازم خانگیچای و قهوه ساز

هیچ چیزی بدتر از انتظار برای جوش امدن آب کتری برای تهیه چای یا قهوه نیست. به‌خصوص روزهایی که خیلی خسته هستید و فقط کمی کافئین می‌تواند حالتان را جا بیاورد. اما متاسفانه همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست و بعضی اوقات کلید چای ساز پیش از جوش امدن آب می‌پرد. آیا چای ساز شما هم پیش از این که آب جوش بیاید خاموش می‌شود؟ پس باید فکری به حال چای‌ها و قهوه‌های ولرم کنید و راه‌حلی برای تعمیر کلید چای ساز پیدا بیابید. در این مقاله با آموزش تعمیر کلید چای ساز به سه روش به شما نشان می‌دهیم که هر زمان چنین مشکلی پیش آمد، چگونه اقدام به رفع آن کنید. همراه ما باشید.

اگر چای ساز آب را جوش نیاورد چکار کنیم؟ 

اگر کتری خاموش می‌شود و آب جوش نمی‌آید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • رسوب زدایی کتری چای‌ساز
  • تعویض ترموستات
  • تمیز کردن کنتاکت

با توجه به قیمت امروزه‌ی وسایل برقی، مقرون به‌صرفه نیست که هر وقت وسیله‌ای آسیب دید آن را دور بیاندازید و بهتر است راه‌هایی برای تعمیر آن‌ها پیدا کنید. به طور کلی اکثر مواقع به یکی از سه دلیلی که قبل‌تر گفته شد، کلید چای ساز درست کار نمی‌کند و بالا می‌پرد. در ادامه راه های رفع این مشکل را آموزش می‌دهیم.

تعمیر کتری برقی

سه گام برای تعمیر کلید چای ساز

کلید چای‌ساز بالا می‌پرد و آب را در لیوان می‌ریزید، اما می‌بینید که فقط کمی گرم شده است. حتی از لیوان بخار هم بلند نمی‌شود. مطمئنا این دلیلی نبوده که به خاطرش کتری را روشن کرده بودید. این مشکل سه دلیل رایج می‌تواند داشته باشد. باید چای ساز را رسوب زدایی کنید، ترموستات را عوض کنید و یا پایه کتری را تمیز کنید چرا که هر سه این مشکل‌ها می‌تواند مانع جوش آوردن آب شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

۱. رسوب زدایی کتری برای تعمیر کلید چای ساز

یکی از رایج‌ترین مشکلات در زمانی که آب جوش نمی‌آید به دلیل رسوب‌گیری کتری است. رسوبات داخل کتری به مرور بر کارکرد داخلی کتری اثر می‌گذارد و مانع انجام وظیفه‌ی آن می‌شود. یک رسوب‌زدایی ساده و بی‌هزینه می‌تواند شما را نجات دهد. انتخاب روش مناسب برای رسوب‌زدایی، بستگی به نوع آبی که در کتری می‌ریزید و میزان استفاده‌تان از کتری بستگی دارد. به طور کلی، این آموزش را در نظر داشته باشید:

  • اگر در جایی که زندگی می‌کنید که آب سخت است، ماهی یکبار کتری را رسوب‌زدایی کنید.
  • اگر سختی آب در محیط زندگی تان کم است، هر سه ماه یکبار این کار را بکنید.
  • اگر روزانه بیش از ۵ بار از کتری‌تان استفاده می‌کنید، احتمالا لازم باشد که در فواصل زمانی کمتری کتری را رسوب‌زدایی کنید.

رسوب گیری چای ساز

نحوه رسوب زدایی کتری

برای این کار به سرکه سفید و یک اسفنج نرم نیاز دارید. اگر سرکه سفید در دسترس نبود، اسید سیتریک هم جایگزین مناسبی است. می‌توانید از اسید سیتریک، لیمو یا یک جرم‌زدای خوب در بازار استفاده کنید. (اگر محصول بازاری استفاده کردید، طبق دستورالعمل نوشته شده روی آن عمل کنید). وقتی مواد اولیه را تهیه کردید، این کارها را انجام دهید.

  1. نیمی از کتری را با محلول آب ساده و سرکه سفید پر کنید.
  2. کتری را بگذارید تا بجوشد ( تا هر جا که کلید چای ساز اجازه می دهد).
  3. وقتی کلید چای ساز بالا پرید، آب و سرکه را بگذارید تا یک شب توی کتری باقی بماند. 
  4. صبح که شد، مجددا آب کتری را بپوشانید.
  5. وقتی کتری به‌جوش آمد، تخلیه‌اش کنید. 
  6. با یک اسفنج نرم تمامی رسوبات باقی مانده را جدا کنید. جدا شدن رسوبات زمان زیادی نمی‌برد چون هرچه که ته کتری مانده نرم شده است.
  7. تا سه مرتبه کتری را از آب پر کنید و بیرون بریزید. با این کار طعم سرکه از بین می‌رود. و احتمالا کلید چای‌ساز هم دیگر نمی‌پرد.

۲. تعمیر کلید چای‌ ساز با عوض کردن ترموستات

اگر مشکل چای‌ساز با رسوب زدایی کتری از بین نرفت، احتمالا ترموستات را باید بررسی کنید. ترموستات داخل کتری، به محض جوش آمدن آب خاموش می‌شود. اما اگر ترموستات به‌خوبی کار نکند، منجر به بالا پریدن زودهنگام کلید چای‌ساز می‌شود. 

اگر فکر می‌کنید ایراد کار به خاطر ترموستات است، باید عوضش کنید. اما پیش از عوض کردن ترموستات برای تعمیر کلید چای ساز، باید این نکات را در نظر داشته باشید:

  • کهنگی کتری: کتری چای ساز به طور میانگین ۴ سال عمر می‌کند. آیا عمر چای ساز شما بیشتر است؟ در این صورت امکانش هست که اگر چای ساز را تعمیر کردید، جای دیگری خراب شود. ما توصیه می‌کنیم اگر کتری‌تان قدیمی است به کل کتری دیگری تهیه کنید.
  • گارانتی کتری: آیا کتری جدید است و مشکل‌دار شده؟ می‌توانید به نمایندگی زنگ بزنید تا اگر کتری شما مشمول گارانتی است، برایتان عوضش کنند. اگر این‌طور بود، نیاز نیست ترموستات را عوض کنید چون این کار خلاف گارانتی است. 
  • قطعه مورد نیاز کتری: از آن‌جا که معمولا پس از مشکل پیدا کردن کتری، آن را عوض می‌کنند، پیدا کردن قطعات مورد نیاز، مثلا ترموستاتی که به مدل چای ساز شما بخورد، گاهی سخت است. بعضی وقت‌ها خریدن یک کتری نو به مراتب ساده‌تر از پیدا کردن ترموستات است.

حال که این مسائل را در نظر گرفتید و تصمیم به تعمیر کلید چای ساز با تعویض ترموستات گرفتید، مراحل زیر را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: 6 دلیل رایج خرابی کتری برقی و چای ساز

تعویض ترموستات چای ساز

برای تعویض ترموستات چای ساز به پیچ گوشتی، انبردست و پین ترموستات جایگزین نیاز دارید. حالا گام به گام مراحل را دنبال کنید.

  1. پیچ‌های پایه کتری را باز کنید. می‌توانید از پیچ‌گوشتی برای این کار کمک بگیرید. 
  2. وقتی پیچ‌ها باز شدند، به بقیه قسمت‌ها دسترسی خواهید داشت. همین پیچ‌ها که باز کردید، المنت‌های حرارتی را به پایه کتری وصل می‌کنند. المنت‌ها و ترموستات را هم باز کنید. 
  3. پین ذوب شده ترموستات را باز کنید. با پیچ‌گوشتی این کار را به راحتی می‌توانید انجام دهید. برای بیرون کشیدن پین نیز، از انبر کمک بگیرید. 
  4. پین جدید را در جای خود قرار دهید و با فشار محکم کنید. ترموستات که سوار شد، با پیچ محکمش کنید.
  5. پایه کتری را با کمک پیچ‌ها و پیچ گوشتی محکم کنید.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

آموزش تعمیر کلید چای ساز - تعویض ترموستات

۳. تمیز کردن کنتاکت

تمیز کردن کنتاکت کتری می‌توانید یکی از راه‌های تعمیر کلید چای ساز و برگرداندن آن به حالت اولیه باشد. برای این کار هر چیزی که به آن چسبیده را جدا کنید. حال که همه چیز جدا شد، یک پیچ گوشتی و پاک کننده پایه نیاز دارید. حال این مراحل را طی کنید:

  1. پیچ‌های کنتاکت را باز کنید. اگر نیاز شد، از پیچ گوشتی کمک بگیرید.
  2. پین اصلی، نزدیک به دکمه روشن خاموش قرار گرفته است. 
  3. کنتاکت را تمیز کنید.
  4. پایه را مرتب و سر هم کنید.
  5. بدون این که پایه را به برق وصل کنید، چند بار کلید روشن خاموش را فشار دهید. با این کار تمام مواد ناخواسته‌ای که داخل کنتاکت است پاک می‌شود.

پایان

سه مورد از ایراداتی که شما را نیازمند تعمیر کلید چای ساز می‌کند بررسی کردیم. امیدوار هستیم که با این سه روش، بتوانید مشکل را  رفع کنید و مجددا چای سازتان قابل استفاده شود. اما اگر نشد، احتمالا بهترین راه تعویض چای ساز است.

شما راه دیگری را بررسی و تعمیر چای ساز سراغ دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا