درمان نازکی پوست به روش خانگی و پزشکی + 9 ماسک خانگی

زیبایی و سلامتپوست

زمانی که پوست به راحتی و بر اثر یک ضربه کوچک، پوست‌پوست، کبود یا زخم می‌شود نشانه‌ای از نازک بودن آن است. این نوع پوست، با نام‌های دیگری مثل پوست ضعیف و پوست شکننده (کرپی) و خشک نیز شناخته می‌شود. حتی گاهی افرادی که پوست نازک و شکننده دارند، می‌توانند رگ‌ها، استخوان‌ها و تاندون‌های خود را از زیر پوست مشاهده کنند. نازکی پوست علل و عوامل متفاوتی دارد. بالا رفتن سن و کاهش تولید کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید، صرف زمان زیاد در زیر آفتاب و اشعه فرابنفش، استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و…، یائسگی، شاخص توده بدنی پایین، سبک زندگی مثل سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و قرار گرفتن در معرض استروئیدها، نداشتن برنامه ورزش منظم و مصرف زیاد کربوهیدرات و ژنتیک از عواملی هستند که باعث خشکی و شکنندگی پوست می‌شوند. همان‌طور که می‌دانیم، تغییر روند پیری پوست غیرممکن است. اما راه‌هایی برای کاهش سرعت آن وجود دارد. در ادامه به راه‌های جلوگیری و درمان نازکی پوست خواهیم‌پرداخت.

فهرست مطالب

1. جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب

قرار گرفتن در برابر اشعه‌ی نور خورشید برای دریافت ویتامین D اهمیت زیادی دارد. اما تابش زیاد آن، سبب بیماری‌های پوستی مثل سرطان پوست در سن بالا و شکنندگی پوست می‌شود. طبق گفته شورای سرطان استرالیا، از بین هر سه نفر تقریباً دو نفر در سن 70 سالگی به سرطان پوست مبتلا می‌شوند. بنابراین بهتر است بعد از 10 دریافت آفتاب مستقیم، از جلوی اشعه نور خارج شوید یا پوست خود را با پیراهن آستین‌بلند، شلوار بلند، کلاه لبه‌دار و کرم ضدآفتاب بپوشانید.

 جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب

2. استفاده از روغن‌های گیاهی برای درمان نازکی پوست

– روغن ماهی

روغن ماهی به علت  داشتن امگا 3 برای پوست‌های خشک و دارای اگزما مناسب است و تا حد زیادی از آسیب‌هایی که از پوست خشک می‌رسد مثل خونریزی و پوسته‌پوسته شدن ناشی از خارش جلوگیری می‌کند و در درمان نازکی پوست موثر است.

روغن ماهی

– روغن کتان

روغن کتان به جز کاهش التهاب‌، به خشکی پوست ناشی از عوامل مختلف مثل تغییر آب و هوا، کم شدن آب بدن، ضعف سیستم ایمنی بدن، بالا رفتن سن، خشکی ناشی از ضدعفونی‌کننده‌ها، خشکی بعد از حمام کمک کند. روغن کتان با کلاژن‌سازی باعث رفع این خشکی‌ها می‌شود. بنابراین برای درمان نازکی پوست هم می‌تواند مفید باشد.

روغن کتان برای نازکی بودن پوست

– روغن گل‌گاو‌زبان

این روغن حاوی آنزیم D6D است که به عنوان آنزیم تنبل هم شناخته می‌شود. همچنین از منابع ویتامین D، فیبر، کولین و بتاکاروتن است. بنابراین استفاده آن هم به عنوان مکمل غذایی و هم به صورت استعمال خارجی و موضعی می‌تواند به رفع خشکی پوست و کاهش اگزما کمک کند.

– روغن آرگان

این روغن دارای اسیدهای چرب مثل اسید اولئیک، اسید پالمیتیک و اسید لینولئیک است و از منابع ویتامین E شناخته می‌شود. این روغن هم به پوست‌های کم‌آب و همچنین خشکی پوست کمک می‌کند.

– روغن نارگیل

این روغن حاوی چربی‌های اشباع‌شده از جمله تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط است و برای پوست‌های خشک و ضعیف بسیار مناسب است.

ماسک روغن نارگیل و هلو

– روغن آفتابگردان

این روغن هم مانند روغن آرگان از اسیدهای چرب به شمار می‌رود و برای پوست‌های خشک و حساس و آسیب‌دیده درمان مناسبی به‌شمار می‌رود.

– روغن زیتون

این روغن هم به سبب دارا بودن 3 اسید چرب برای پوست‌های معمولی تا خشک و برای مرطوب‌کنندگی آن‌ها مناسب است. این روغن به سبب داشتن ویتامین  E از آنتی‌اکسیدان‌های مناسب است.

روغن زیتون

– روغن دانه میدوفوم

این روغن جزئی از خانواده اسیدهای چرب است و حدود 60 درصد موجود در آن از خانواده‌ی اسیدهای ایکوزانوئیک است. این روغن برای لطافت پوست بسیار مفید است و کاملاً مناسب پوست‌های خشک است.

– روغن گل‌مغربی

این روغن نیز دارای  اسیدهای چرب امگا 6 و گاما-لینولنیک اسید غلیظ است. همچنین ویتامین E را نیز داراست. بنابران با ترکیبات به پوست‌های حساس و دارای نشانه‌های پیری کمک می‌کند.

– روغن میوه گل رز

این روغن نیز از روغن‌های چرب است و دارای 2 اسید محافظت‌کننده و احیاکننده سد پوستی یعنی اسید لینولئیک و اسید لینولنیک است. این روغن برای پوست‌های حساس و خشک و ضعیف کاملا مناسب است.

– روغن دانه چیا

این روغن از دسته روغن‌های چرب امگا 3  و پروتئین‌هایی است که به هیدراته و مرطوب کردن پوست بسیار کمک می‌کنند و سبب نرم‌تر و لطیف‌تر شدن پوست می‌شود.

3. رژیم غذایی مناسب

حذف قند و کربوهیدرات‎‌های تصفیه شده از رژیم غذایی و جایگزینی مقدار زیادی از سبزیجات، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار و پروتئین به جای آن‌ها می‌تواند به درمان نازکی پوست پوست کمک کند. گنجاندن ویتامین E موجود در برخی از غذاها مثل آووکادو و بادام می‌تواند به سلامت پوستی کمک کند. علاوه بر آن‌ها قرار دادن برخی مواد غذایی مثل تخم‌مرغ، خیار، آلوئه‌ورا، ماهی، سبیجات دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم بروکلی و…، تخم کتان، موز و

انواع مغزها هم تاثیرگذار است. همچنین مصرف روزانه مقدار زیادی آب به هیدراته و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند و در درمان این معضل پوستی بسیار مهم است.

4. تغییر سبک زندگی

همان‌طور که گفته شد استعمال سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی تاثیر زیادی در کم‌آبی پوست و ضعف آن دارد. بنابراین ترک سیگار و الکل و یا نوشیدن یک لیوان آب در فواصل بین مصرف الکل می‌تواند آب مورد نیاز پوست را تامین کند.

5. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌های مناسب

استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین A که به عنوان رتینول یا رتئینوئید شناخته می‌شوند کمک زیادی به رفع این مشکل خواهد کرد. پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام به خرید این نوع کرم‌ها از پزشکان مشاوره بگیرید زیرا می‌تواند عوارضی مثل خشکی، پوسته‌پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست را داشته باشد.

انواع ماسک خانگی برای درمان پوست نازک

ماسک‌های آبرسان و سفت‌کننده پوست می‌توانند تا حد زیادی خشکی و نارکی پوست را برطرف کنند و با آبرسانی پوست سبب تقویت آن شوند. این خاصیت در برخی مواد و گیاهان طبیعی وجود دارد. در ادامه به برخی از این ماسک‌ها خواهیم‌پرداخت.

1. ماسک آووکادو، عسل و خامه شیر

مواد لازم برای تهیه این ماسک 2 قاشق غذاخوری آووکادو پوره‌شده، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق غذاخوری خامه شیر و اندکی گلاب است. تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا به شکل یه خمیر یک‌دست دربیاید. سپس آن را روی صورت خود بمالید و بعد از مدتی آن را با آب ولرم بشویید. این ماسک با دربرداشتن مواد مغذی سبب نرمی و آبرسانی به پوست کم‌آب می‌شود.

2. ماسک روغن نارگیل و هلو

مواد لازم برای این ماسک 1 هلوی پوره‌شده و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل است. مواد را باهم مخلوط کنید و خمیر یک‌دست به دست‌آمده از آن را روی صورت خود بمالید. سپس بعد از 20 دقیقه صورت خود را با یک پارچه تمیز مرطوب پاک کنید. همان‌طور که بالاتر گفته شد، روغن نارگیل از بهترین مواد مغذی برای رفع خشکی پوست است.

روغن نارگیل برای نازکی پوست

3. ماسک لیموترش و سرشیر

مواد لازم برای تهیه این ماسک 2 قاشق غذاخوری سرشیر و 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو است. این مواد را با هم ترکیب کنید و خمیر یک‌دست حاصل از آن را روی صورت خود بمالید. یعد از 10 تا 15 دقیقه صورت خود را با آب بشویید و خشک کنید.

4. ماسک تخم‌مرغ

این نوع ماسک دو روش برای استفاده دارد.

  1. 2 عدد سفیده تخم‌مرغ را بزنید تا کف کند. سپس آن را روی پوست بمالید و بعد از 20 دقیقه آن را بشویید.
  2. می‌توانید 1 قاشق غذاخوری ماست را به 1 عدد سفیده تخم‌مرغ اضافه کنید و سپس هم بزنید. این مخلوط را روی پوست بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه آن را با آب پاک کنید.

تخم‌مرغ از منقبض‌کنندگان طبیعی است و به درمان پوست‌های شل و افتاده بسیار کمک می‌کند.

5. ماسک خیار

سه روش متفاوت برای استفاده از این ماسک وجود دارد.

  1. 1 قاشق غذاخوری ماست و یک خیار رنده‌شده را با هم مخلوط کنید و آن را روی پوست بمالید. بعد از 10 تا 15 دقیقه این مخلوط را با آب ولرم پاک کنید. از این ماسک چند بار در هفته استفاده کنید.
  2. نصف خیار را له کنید و آن را از صافی رد کنید تا عصاره‌اش گرفته شود. عصاره را روی پوست بمالید و بعد از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید. این کار راروزی یک بار تکرار کنید.
  3. ماسک دیگری که هفته‌ای یک بار می‌‌توانید از آن استفاده کنید، ترکیب عصاره‌ی 2 عدد خیار تازه، 1 عدد سفیده تخم‌مرغ و 3 تا 5 قطره روغت ویتامین E است. این ماسک را بعد از 15 دقیقه از روی صورت خود بشویید.

ماسک خیار برای درمان نازکی پوست

6. ماسک گلاب

گلاب نیز مانند تخم‌مرغ از قابضان طبیعی پوست است و برای سفت کردن پوست نازک کابرد دارد.

  1. استفاده از گلاب قبل از خواب، می‌تواند به سفت کردن پوست کمک کند.
  2. همچنین می‌توان 1 قاشق چای‌خوری آب‌لیمو را با 5 قطره روغن بادام و یک قاشق چای‌خوری نارون کوهی را به یک فنجان گلاب اضافه کرد. بعد از 20 دقیقه، این ترکیب را با آب از روی پوست پاک کنید. و این از این ماسک چند بار در هفته استفاده کنید.

ماسک گلاب

7. ماسک آلوئه‌ورا برای درمان نازکی پوست

برای ماسک آلوئه‌ورا دو روش وجود دارد:

  1. 1 برگ آلوئه‌ورا را روی پوست بمالید و بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را بشویید. این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.
  2. با ترکیب کردن 1 قاشق چای‌خوری عسل و 1 قاشق غذاخوری آلوئه‌ورا ماسکی درست کنید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید و بعد آب سرد روی پوست خود بپاشید. این ماسک را هفته‌ای یک بار روی پوست خود بگذارید.

ماسک آلوئه‌ورا

8. ماسک عسل معجزه‌ای برای درمان پوست نازک

  1. 2 تا 3 قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره آب‌لیمو و روغن زیتون ترکیب کنید. بعد از مالیدن روی پوست اجازه دهید خشک شود. سپس با آب گرم بشویید. برای نتیجه بهتر روزی یک یا دو بار از این ماسک استفاده کنید.
  2. نصف قاشق غذاخوری عسل، نصف قاشق غذاخوری خامه ترش و نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را با هم مخلوط کنید و ترکیب را روی پوست بمالید. بعد از یک دقیقه آن را با آب ولرم بشویید و آب سرد روی پوست بپاشید. از این ماسک هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

ماسک عسل

9. ماسک دارچین در درمان نازکی پوست

یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین، یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با روغن زیتون مخلوط کنید تا شکل خمیری بگیرد. سپس نصف قاشق چای‌خوری شکر یا نمک به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی پوست بمالید و آن را ماساژ دهید. پوست را با آب ولرم بشویید و از این ماسک یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

دارچین به سبب خاصیت کلاژن‌سازی می‌تواند کمک زیادی به درمان پوست نازک کند.

روش‌های پزشکی درمان پوست نازک

1. مصرف مکمل‌های ویتامینی برای تقویت پوست نازک

مصرف ویتامین‌های خوراکی تحت نظر پزشک می‌تواند به درمان سریع‌تر پوست شکننده کمک کند.

یکی از علل ضعیف شدن پوست می‌تواند رژیم‌های غذایی غیراصولی باشد که اگر با مشورت دکتر تغذیه انجام شود، این مشکلات ایجاد نخواهد شد.

2. فتودینامیک یا نوردرمانی برای درمان نازکی پوست

نوردرمانی یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست است که با متمرکز کردن طول موج‌های مختلفی از نور در پوست باعث تحریک کلاژن‌سازی پوست و رفع مشکل نازکی پوست می‌شود.

فتودینامیک یا نوردرمانی

3. تزریق فیلر

فیلرها می‌توانند حجم از دست‌رفته پوست را بازیابی کنند. در واقع تزریق فیلر هم یکی دیگر از روش‌های جوان‌سازی پوست است. هر فیلر به مدت دو تا سه سال می‌آورند.

4. لیزر درمانی پوست نازک

بهترین نوع لیزر برای جوان‌سازی و از بین بردن این معضل پوستی یعنی نازکی پوست را، متخصص پوست می‌تواند به شما پیشنهاد کند. این روش مشکلات پیری را که بر اثر عوامل مختلف ایجاد شده، درمان می‌کند.

درمان لیزر

5. مایکرونیدلینگ یا درمارولینگ در درمان نازکی پوست

این روش هم به جوان‌سازی پوست و درمان پوست نازک کمک می‌کند و می‌تواند در خانه یا مطب دکتر انجام شود. در این روش دکتر سوزن‌هایی را وارد پوست می‌کند که سبب تقویت و تحریک کلاژن‌سازی پوست می‌شود.

مایکرونیدلینگ یا درمارولینگ

مایکرونیدلینگ در خانه

هزینه‌های زیاد و سرسام‌آور مایکرونیدلینگ در مطب باعث می‌شود بسیاری به روش خانگی آن رو بیاوردند. برای انجام این کار در خانه ابتدا باید دستگاه مورد نظر را انتخاب کرد که سه نوع هستند. غلطکی، مهری یا استمپی و قلم‌های ضربه‌ای. دستگاه‌های غلطکی گران‌ترین نوع هستند. به علاوه، پزشکان، استفاده از دستگاه‌های استمپی و ضربه‌ای بیش‌تر توصیه می‌کنند.

در قدم اول باید اندازه سوزن‌ها را مشخص کرد. اندازه سوزن‌های دستگاه‌های خانگی 0.25 تا 1 میلی‌متر است و این اندازه نهایتاً به 1.5 میلی‌متر میرسد. اما سوزن‌ دستگاه‌های مورد استفاده در مطب‌ها 0.5 تا 3 میلی‌متر است. به علت استفاده متفاوتی که دستگاه‌ها با یکدیگر دارند، حتماً دفترچه راهنما را مطالعه کنید تا با طرز استفاده ایمن از آن آشنا باشید.

ابتدا دستگاه را با الکل ضدعفونی کنید. قبل از استفاده حتماً آرایش و آلودگی‌های پوستی را پاک کنید، صورت خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید تا باکتری‌ها و آلودگی‌ها از سطح پوست به لایه‌های عمقی نفوذ نکنند و سبب عفونت نشوند. پوست خود را تقسیم بندی کنید تا تمام بتوانید تمام پوست را تحت پوشش قرار دهید. دستگاه رو روشن کنید و روی پوست قرار دهید و حرکت آن را به صورت افقی، عمدی و اریب ادامه دهید. برای پوشش دادن تمام سطح پوست، آن را با دست بکشید تا سطح آن وسیع شود. دقت کنید که فقط روی یک نقطه مانور ندهید.

دقت داشته باشید که نباید فشار زیادی وارد کنید که سبب خونریزی شود. فشار را در حد آرام تا متوسط نگه دارید. برای تغییر جهت دستگاه، آن را بلند کنید و دوباره روی پوست بگذارید که پوستتان دچار پارگی نشود.

بعد از انجام مایکرونیدلینگ به چند نکته دقت کنید:

  1. 6 تا 8 ساعت بعد از انجام صورت خود را با آب یا هر چیز دیگری نشویید.
  2. بعد از انجام مایکرونیدلینگ پوست به رنگ قرمز در می‌آید اما آسیبی به پوست نرسیده‌است.
  3. به هیچ‌وجه بعد از انجام مایکرونیدلینگ آرایش نکنید و برای بیرون رفتن حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  4. بعد از پایان کار دستگاه را ضدعفونی کنید. ابتدا آن را با آب ولرم بشویید و سپس با الکل ضدعفونی کنید.
  5. دستگاه را در جعبه خود قرار دهید تا کثیف نشود و سوزن‌های آن نشکند.

نتیجه‌گیری

دقت کنید که خشکی پوست با کم‌آبی متفاوت است. خشک بودن یکی از انواع پوست است اما کم‌آبی یک مشکل پوستی است که باید درمان شود. بنابراین درمان پوست نازک بسیار مهم است و در صورت درمان نشدن ممکن است به در کهنسالی به سرطان منجر شود.

3.7/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا