۶ مرحله مهم روتین مراقبت از پوست چرب

پوستزیبایی و سلامت

اگر پوست چربی دارید، تنها خرید محصولات مراقبت از پوست کافی نیست؛ بلکه باید با مراحل روتین مراقبت از پوست چرب نیز آشنا باشید تا تاثیر خوبی را روی پوست شما بگذارند. اما باید بدانید روتین پوستی شما به نوع پوست، محصولات یا ترکیبات آن و حتی زمان و روز استفاده نیز بستگی دارد. برای اینکه با روتین مراقبت از پوست و مراحل آن آشنا شوید. توصیه می‌کنیم ما را در این مطلب از مجله آچاره همراهی کنید.

پیش از توضیح در خصوص مراحل روتین مراقبت از پوست می‌خواهیم به چند سؤال مهم اشاره می‌کنیم که احتمالا برای شما هم پیش‌آمده است.

  • برای مراقبت از پوست از چه محصولی استفاده کنیم؟
  • کدام محصول برای پوست چرب مناسب است؟
  • چرا باید از این محصولات استفاده کنیم؟

چگونه پوست صاف و بدون جوشی داشته باشیم؟

برای اینکه پوست سالم و خوبی داشته باشید باید مراحل روتین مراقبت از پوست را بشناسید و در برنامه روزانه خود بگنجانید.

برای مراقبت روزانه از پوست چرب می‌توانید از محصولاتی مانند پاک‌کننده صورت، تونر، سرم صورت، کرم دور چشم، ضد آفتاب، روغن صورت و مرطوب‌کننده استفاده کنید. اما اگر به دنبال محصولات لازم برای پوستتان در شب هستید؛ می‌توانید از پاک‌‌کننده صورت، تور، کرم دور چشم، سرم صورت، رتینول و روغن صورت استفاده کنید.پوست صاف و بدون جوش

آیا برای مراقبت از پوست باید از تمام این محصولات استفاده کنیم؟

نه اصلا؛ اگر تازه به فکر مراقبت از پوست خود افتادید، لازم نیست تمام محصولات بالا را تهیه کنید. احتمالا حالا به این فکر می‌کنید که پس باید چه کاری انجام دهید؟

  • اگر پوست نرمال بدون جوش، لکه، آکنه و چربی دارید؛ تنها نیاز است به صورت روزانه از پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب استفاده کنید.
  • اگر پوست خشکی دارید به یک روتین مراقبت از پوست خشک نیاز دارید. برای لطافت و نرمی پوست هم می‌توانید استفاده از آب‌رسان یا روغن صورت را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • اگر دائما جوش‌های پوستی می‌زنید باید از تونر ضد لک و جوش نیز استفاده کنید.

از محصولات مناسب پوست خود به‌درستی و به‌صورت مداوم استفاده کنید تا نتیجه آن را ببینید.محصولات مراقبتی پوست

۶ مرحله روتین مراقبت از پوست چرب که باید انجام دهید!

1. صورت خود را تمیز نگه دارید

آیا قبل از استفاده از محصولات پوستی، صورت خود را با آب می‌شویید؟ اگر نه! باید بدانید که لوازم آرایشی آسیب زیادی به پوست شما می‌زنند. پس اولین قدم در هر روتین مراقبت از پوست، استفاده از پاک‌کننده صورت است؛ چرا که چربی‌های اضافی منافذ پوست شما را مسدود می‌کند. اینکار برای افرادی که پوست چربی دارند از بقیه واجب‌تر است.پاک‌کننده های صورت

با توجه به نوع پوست خود پاک‌کننده مناسب را تهیه کنید. یعنی:

  • پوست چرب: از ژل پاک‌کننده استفاده کنید تا کثیفی، آلودگی و چربی از روی پوست شما پاک شود. موادی مانند اسید سالیسیلیک و نیاسنامید به از بین بردن چربی کمک می‌کنند.
  • پوست مستعد آکنه: از پاک‌کننده فومی یا کرمی ملایم با مواد ضدآکنه استفاده کنید. به عنوان مثال اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید یا گوگرد برای پوست شما مناسب هستند.
  • پوست خشک: از پاک‌کننده‌هایی با ترکیب آب‌رسان استفاده کنید. گلیسیرین و روغن‌های گیاهی می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند.
  • پوست حساس: از پاک‌کننده میسلار واتر برای پاک‌سازی منافذ پوست و پاک کردن چرک و آلودگی روی پوست استفاده کنید.

2. از تونر استفاده کنید

احتمالا نام تونر را بارها از زبان دیگران شنیده‌اید. در زمان‌های قبل در تونر‌ها الکل بود که باعث می‌شد قسمت‌های از پوست دچار سوزش شوند. اما امروزه تونر یک مایع مراقبت از پوست است که از آن برای پاک‌سازی، روشن‌کنندگی، ترمیم پوست و درمان آکنه و جوش استفاده می‌شود. برای استفاده از این محلول تنها نیاز است مقدار کمی تونر را روی انگشتان دست، پنبه یا پارچه بریزید و آن را پیش از استفاده از سرم و مرطوب‌کننده روی پوست خود بزنید.تونر مناسب برای پوست صورت

چه تونری برای پوست چرب مناسب است؟

بهتر است تونری را انتخاب کنید که حاوی ویتامین c و بتا هیدورکسی اسید‌هایی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا لاکتیک باشد. این محصول می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و جلوی ایجاد جوش سرسیاه و آکنه را بگیرد.

اگر پوست خشک دارید بهتر است تونر‌هایی را انتخاب کنید که آلفا هیدروکسی اسید دارند. برای پوست‌های چرب هم معمولا تونر حاوی بتا هیدوکسی اسید پیشنهاد می‌شود. در دو نوبت صبح و شب از تونر آب‌رسان استفاده کنید تا طراوت و شادابی به پوست شما بازگردد. این نوع تونر برای تمام پوست‌ها مناسب است.

3. از فواید سرم پوست بهره ببرید

سرم بهترین روتین مراقبت از پوست است که فواید زیر را برای پوست شما در پی دارد. پس برای سلامت پوست خود هم که شده از سرم استفاده کنید.

  • برطرف کردن چین و چروک پوست
  • از بین بردن لکه‌های تیره
  • آب‌رسانی پوست
  • جلوگیری از رادیکال آزاد پوست
  • کاهش علائم پیری
  • مبارزه با خشکی و تیرگی پوست
  • روشن کردن رنگ پوستسرم برای مراقبت از پوست

البته توجه داشته باشید برخی از سرم‌ها مانند سرم ویتامین c مناسب صبح هستند. البته که نباید از این سرم برای دور چشم استفاده کنید. برخی از سرم‌ها مانند سرم حاوی اسید هیالورونیک مناسب شب است. پس با توجه به زمان استفاده روزانه خود سرم را تهیه کنید.

4. کرم دور چشم بزنید

کرم دور چشم با کرم‌های معمولی صورت متفاوت هستند. اگر می‌خواهید جلوی پیری و ایجاد چین و چروک اطراف چشم را بگیرید باید از کرم دور چشم استفاده کنید. بعضی افراد فکر می‌کنند کسانی که پوستی چرب دارند به این کرم احتیاج ندارند اما این تفکر اشتباه است.

5. مرطوب‌کننده برای پوست چرب

مرطوب‌کننده صورت پوست شما را نرم و هیدراته می‌کند. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه‌ای دارید بهتر است در طول روز از مرطوب‌کننده سبک‌تری استفاده کنید. همچنین مرطوب‌کننده پوست شما را آب‌رسانی نیز می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که شما باید حداقل ۲ بار در روز از کرم برای طراوت و شادابی پوست خود استفاده کنید.

نکته: حتما پیش از آرایش کردن از کرم مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید و اجازه دهید حداقل ۵ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند.
استفاده از مرطوب کننده برای صورت

6. ضد آفتاب بزنید

مهم‌ترین مرحله در هر روتین مراقبت از پوست از نظر متخصصان پوست، استفاده از ضدآفتاب برای هر نوع پوستی است. حداقل spf لازم برای محافظت از پوست صورت در برابر نور خورشید، ۳۰ است. پس بهتر است برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید و اشعه ماورابنفش و جلوگیری از پیری زودرس و سرطان پوست از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. اما جالب است بدانید که کرم ضد آفتاب نیز مضراتی دارد که در این مقاله به‌صورت کامل به آن پرداخته‌ایم.

روال استفاده از روتین مراقبت از پوست چرب در شب کمی متفاوت است. به همین دلیل در ادامه کمی در مورد آن صحبت می‌کنیم.کرم ضد افتاب

روتین مراقبت از پوست چرب در شب

  • ابتدا صورت خود را بشورید و سپس از پاک‌کننده برای پاک کردن تمام آرایش صورت استفاده کنید.
  • پیش از استفاده از سرم و مرطوب‌کننده بهتر است از تونر استفاده کنید؛ چرا که بهتر جذب پوست می‌شوند.
  • برای از بین بردن سلول‌های مرده، خوب است پیش از خواب از سرم استفاده کنید.
  • برای از بین بردن چین و چروک اطراف چشم از کرم دور چشم استفاده کنید.
  • استفاده از کرم شب را نیز توصیه می‌کنیم زیرا این نوع کرم به افزایش رطوبت و بهبود پوست کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

برای داشتن پوست شاداب باید با توجه به نوع پوست خود از روتین مراقبت از پوست استفاده کنید. در این مطلب تلاش کردیم به مهم‌ترین مراحل و نکات اشاره کنیم. امیدواریم به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. در نهایت مثل همیشه منتظر نظرات شما هستیم.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا