بررسی کامل پردازنده‌ Threadripper و CPU‌ های AMD

کامپیوتر و لپ تاپ

در چند سال اخیر، پردازنده‌ Threadripper از کمپانی AMD، دنیای پردازنده‌های با عملکرد بالا که اینتل به تنهایی در آن حکمرانی می‌کرد را متزلزل کرده است. در واقع با معرفی معماری Zen (که قدرت پردازنده را در هر فرکانس تا 52% افزایش داده است) پردازنده‌های AMD توانسته‌اند در لیست برترین پردازنده‌های جهان حضور پیدا کنند. قدرتمندترین پردازنده AMD نه Ryzen 7 3700X و نه پردازنده جدید Ryzen 5 5600X است، بلکه سری نوظهور  Cpu Threadripper است.

به عنوان یک مقدمه کوتاه برای سی پی یو Threadripper، کافی است فقط دو مورد از پارامترهای تعیین‌کننده در این پردازنده‌ها را با جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده 5950x Ryzen 9 مقایسه کنیم. این پردازنده تنها دارای 16 هسته و 32 ترید است، در حالی که سی پی یو Threadripper دارای 64 هسته و 128 ترید است که تفاوت بسیار چشمگیری است!

اما آیا قدرتمندترین پردازنده جهان مناسب گیمینگ است؟ آیا Cpu 3990x Threadripper بهترین پردازنده گیمینگ است؟ این سی‌پی‌یو چه مشخصاتی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پردازنده‌ Threadripper چه تفاوتی با سایر سی‌پی‌یوها دارد؟

پردازنده‌ Threadripper یک سری از پردازنده‌های کامپیوتری است که برای بکارگیری در پیچیده‌ترین پردازش‌ها و محاسبات مانند ساخت انیمیشن، جلوه‌های ویژه ویدئویی و طراحی و توسعه بازی‌های کامپیوتری تولید شده‌ است. اگر در هر کدام از این زمینه‌ها تجربه دارید، احتمالا با پردازنده‌ Threadripper آشنا هستید. در واقع استفاده از یک سی پی یو Threadripper میزان بهره‌وری شما را به میزان قابل توجهی افزایش داده و زمان انتظار برای فرآیندهای دشوار مانند رِندرینگ را کاهش می‌دهد.

یک پردازنده‌ Threadripper می‌تواند تا 64 هسته و 128 ترید (Thread) داشته باشد و از 88 اسلات PCIe 4.0 پشتیبانی کند. همچنین بالاترین مدل Cpu Threadripper دارای 262144 کیلوبایت حافظه کش L3 است (برای مقایسه جالب است بدانید که جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده Apple که در Mac Pro استفاده شده است، حداکثر می‌تواند 28 هسته داشته باشد). در واقع این پردازنده‌ها برای متخصصان رشته‌های مختلف کامپیوتری ساخته شده است. افرادی که به بالاترین قدرت پردازشی نیاز دارند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

پردازنده‌های Threadripper

مشخصات پردازنده‌ Threadripper

در نتایج تست عملکرد چند هسته‌ای پردازنده یعنی Cinebench R20، پردازنده 3990X عدد خارق العاده 24675 را ثبت کرده است. جایگاه دوم نیز متعلق به یک Cpu Threadripper دیگر یعنی 3790X است که رقم 17045 را از خود به جای گذاشته. جالب‌تر آنکه جایگاه سوم نیز همچنان در سیطره این پردازنده‌ها قرار دارد: X3960 با ثبت رقم 13711.

اگر به پایین رفتن در این لیست ادامه دهید، تا جایگاه پنجم، هیچ پردازنده غیر سری Threadripper را نمی‌بینید. در جایگاه بعدی باز هم پردازنده AMD قرار دارد، اما دیگر متعلق به این سری نیست؛ Ryzen 9 3950X که عدد 9228 را در این تست بدست آورده است. همانطور که می‌بینید اختلاف برترین پردازنده Threadripper با برترین پردازنده سری Ryzen، بیش از 2.5 برابر است! و در مقایسه با برترین پردازنده غیر AMD (پردازنده Intel Core i9-10980XE با امتیاز 8782)، پردازنده Threadripper 3990X حدود 3 برابر قدرتمندتر است.

مدل‌های پردازنده‌ Threadripper در سایر تست‌ها نیز نمرات قابل توجهی را ثبت کرده‌اند. در تست zip compression-7، نمره پردازنده Threadripper 3990X حدود 2 برابر Intel Core i9-10980XE است. در بنچمارک V-Ray نیز این اختلاف به 3 برابر می‌رسد.

در تست زمان رندرگیری نیز که از بخش‌های تخصصی سی پی یو Threadripper به شمار می‌رود، آن‌ها برتری ملموسی نسبت به رقبا دارند. در بنچمارک Corona 1.3، پردازنده Intel Core i9-10980XE، زمان 52 ثانیه را ثبت کرده است. اما برترین Cpu Threadripper تنها 18 ثانیه برای اتمام این تست به زمان نیاز داشت. در بنچمارک Blender Open Data نیز اعداد برترین پردازنده‌های Intel و AMD به ترتیب 534 و 169 بودند.

بهتر است برای یادآوری اشاره کنیم که این اعداد مربوط به برترین پردازنده اینتل است، پردازنده‌های ضعیف‌تر قطعا نمرات پایین‌تری دارند. می‌توان به این نتیجه رسید که در حال حاضر هیچ پردازنده‌ای حتی عملکردی نزدیک به پردازنده‌ Threadripper را نیز نمی‌تواند ارائه دهد.

عملکرد گیمینگ پردازنده‌ Threadripper

آیا با پردازنده‌ Threadripper می‌توان گیم بازی کرد؟ بله با سی پی یو Threadripper می‌توانید بازی کنید یا حتی یک بازی حرفه‌ای بسازید! اما سوال مهم‌تر این است که آیا این پردازنده‌ها برای گیمینگ مناسب هستند؟ در ادامه پاسخ می‌دهیم.

در بحث گیمینگ نتایج مقایسه پردازنده‌های Intel و AMD کمی متفاوت است. بطور کلی این نتایج برخلاف تست‌های قبلی، بسیار نزدیک هم بودند. در تست بازی Battlefield V با وضوح 1080p، برترین سی پی یو Threadripper عدد 161 را به عنوان نرخ فریم میانگین و 107 را به عنوان پایین‌ترین نرخ فریم ثبت کرد. اما برترین پردازنده اینتل، برای نرخ فریم میانگین و کمترین نرخ فریم به ترتیب اعداد 158 و 111 را توانست ثبت کند (اعداد بالاتر به منزله عملکرد بهتر است).

در تست بازی Ghost Recon Breakpoint نیز پردازنده اینتل به ترتیب اعداد 91 و 74 را رقم زد، در حالی که نماینده AMD توانست به اعداد 90 و 73 دست پیدا کند. این اتفاق در تست بازی Tom’s Hardware نیز تکرار شد و با اختلاف کوچکی، پردازنده اینتل برنده رقابت شد.

اگر برای گیمینگ می‌خواهید از پردازنده‌ Threadripper استفاده کنید، باید به یاد داشته باشید که قیمت این محصولات بسیار بیشتر از پردازنده‌های اینتل است. به عنوان مثال Threadripper 3990X در آمازون حدود 4000 دلار قیمت دارد، در حالی که قیمت Core i9-10980XE در همین سایت تقریبا یک چهارم این مقدار می‌باشد.

10 نکته مهم در مورد جدیدترین پردازنده‌های AMD

از آنجایی که شایعات زیادی در مورد جدیدترین سری پردازنده‌های AMD یعنی Ryzen 3، 5، 7 و Threadripper وجود داشت؛ این کمپانی اطلاعات کمتر شناخته شده و جذابی را در مورد پردازنده‌های Ryzen با کاربران به اشتراک گذاشت. این نکات برای طرفدارن این محصولات، تیم‌های گیمینگ پرطرفدار که از پردازنده‌های اختصاصی AMD استفاده می‌کنند و همچنین کاربران AI (هوش مصنوعی) حائز اهمیت است. در ادامه می‌توانید این نکات را بخوانید:

  1. Techradar از Ryzen Threadripper به عنوان قدرتمندترین پردازنده حال حاضر جهان یاد می‌کند.

Techradar به عنوان یک نشریه خبری پرطرفدار و معتبر در زمینه فناوری‌ جهانی، پردازنده‌ Threadripper را به عنوان قدرتمندترین پردازنده‌های حال حاضر جهان عنوان کرده است. پردازنده‌ Threadripper با بهره‌مندی از 16 هسته، 32 ترید و قابلیت آنلاک شده (آماده اورکلاک)، یک پردازشگر فوق قدرتمند به حساب می‌آید. این پردازنده‌ها برای ایجاد محتوای بصری، رندرینگ سه بعدی، بازی و استریم کردن آن، همچنین کار با نرم افزارهای اتوکد و غیره ایده‌آل هستند. در واقع AMD با عرضه این پردازنده‌ها، یک انتخاب قدرتمند با قیمت رقابتی که امکان انجام همه نوع پردازشی را دارد به کاربران ارائه می‌دهد.

  1. Fnatic از پردازنده‌های Ryzen در سیستم‌های خود استفاده می‌کند.

محبوبیت بازی‌های آنلاین روزبروز در حال افزایش است و گیمرها همواره بدنبال بهترین قطعات برای سیستم‌های خود هستند. رایانه‌های استفاده شده در این تیم، همگی از پردازنده‌های Ryzen بهره می‌گیرند. با افزایش فعالیت محتوایی در حوزه بازی‌های آنلاین، کاربران بدنبال استفاده از سخت افزاری هستند که این تیم‌های محبوب در سیستم‌های خود استفاده می‌کنند. از این رو، طرفداران Fnatic، به عنوان یک تیم پیشرو در حوزه بازی‌های آنلاین، تبدیل به طرفداران پردازنده‌های Ryzen نیز شده‌اند و از آن‌ها در سیستم‌های خود استفاده می‌کنند.

پردازنده‌های Ryzen - پردازنده‌ Threadripper
  1. سوکت AM4 کاملا تطبیق‌پذیر است و شامل پردازنده‌های 2 تا 8 هسته‌ای است

کاربران بطور مداوم دنبال استفاده از فناوری‌های جدید هستند، به همین دلیل AMD نیز همواره سعی در پاسخ به این تقاضا دارد. پلتفرم AM4 کاملا مقیاس‌پذیر است. به این معنی که کاربران با بودجه نبستا کم و پردازنده دو هسته‌ای یا پردازنده‌های قدرتمند 8 هسته‌ای نیز بدون نیاز به ارتقاء مادربرد، می‌توانند از آن استفاده کنند.

  1. قدرتمندترین پردازنده حال حاضر جهان، ابتدا یک پروژه فرعی بود!

پردازنده‌ Threadripper از اشتیاق گروه کوچکی از کارکنان AMD که آرزوی ساخت یک پردازنده چند هسته‌ای داشتند به وجود آمد. جالب است بدانید قدرتمندترین پردازنده دنیا ابتدا تنها به عنوان یک پروژه فرعی شروع به کار کرد.

  1. هر چه زمان بیشتری از عمر پردازنده‌های Ryzen می‌گذرد، استفاده از آن گسترش می‌یابد.

پردازنده‌های Ryzen قدرت زیادی دارند. این پردازنده‌ها با بهره‌مندی از تعداد هسته‌ها و تریدهای (Threads) زیاد و همراهی فناوری‌های هوشمند، بطور موثری توسط توسعه‌دهندگان بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازی‌های محبوبی مانند Total War Warhammer، Ashes of the Singularity، Rise of the Tomb Raider و DOTA 2 همگی از ویژگی‌هایی استفاده کرده‌اند که امکانات قابل توجهی در اختیار کاربران پردازنده‌های Ryzen قرار می‌دهد.

Eli Becht در خصوص الزامات استفاده از بازی‌ Destiny 2، از تعداد هسته‌های زیاد پردازنده می‌گوید. این موضوع برای کاربران Ryzen یک مزیت فوق العاده به شمار می‌رود. Destiny 2 همچنین از وضوح 4K، نرخ فریم بدون محدودیت و دیگر فناوری‌های بروز پشتیبانی می‌کند که به کاربران AMD اجازه می‌دهد تا بطور کامل از قدرت پردازشی پردازنده‌های Ryzen استفاده کنند.

پردازنده‌های Ryzen
  1. سری پردازنده‌های آنلاک شده و آماده برای اورکلاک.

شرکت AMD به آزادی و خلاقیت کاربران اهمیت می‌دهد، به همین دلیل است که پردازنده‌های Ryzen بصورت آنلاک شده عرضه می‌شوند. این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا سخت افزار سیستم خود را بهبود دهند. کاربران تمایل دارند از سیستم‌های خنک‌کننده و اجزای مختلفی استفاده کنند، از این رو ساختار پردازنده نباید آن‌ها را محدود کند.

همچنین همه پردازنده‌های Ryzen، قابلیت محدوده فرکانس گسترده (XFR) که یک فناوری اورکلاک خودکار است را ارائه می‌دهند. فناوری XFR باعث می‌شود این پردازنده‌ها بطور داینامیک از مشخصات و فرکانس اولیه خود فراتر روند و باعث افزایش قدرت پردازشی آنها شوند. AMD تمایل دارد به کاربران این امکان را دهد تا بتوانند سیستم خود را شخصی‌سازی کنند. قابلیت اورکلاک بخشی از این رویکرد است.

  1. پردازنده‌های Ryzen بیشترین حافظه کش را در کلاس خود ارائه می‌دهند.

پردازنده‌های Ryzen، بیشترین میزان حافظه کش را در هر یک از کلاس‌های خود ارائه می‌دهند که بسیار بیشتر از محصولات رقبا است. این موضوع باعث می‌شود تا این پردازنده‌ها سرعت بیشتری را در انجام کارهایی مانند بازی و سایر فرآیندها داشته باشند.

AMD این اطمینان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند هر فرآیند پردازشی که می‌خواهند را با سیستم خود انجام دهند. استفاده از فناوری جهانی مربوط به حافظه کش یعنی SenseMI Smart Prefetch یکی از این راهکارها برای رسیدن به این هدف است.

  1. یوتیوبر معروف، H3H3 Productions از پردازنده Ryzen 7 استفاده می‌کند.

H3H3 Productions یک کانال یوتیوب است که بیش از 4.5 میلیون دنبال کننده دارد. Ethan و Hila Klein (صاحبان این کانال) ساعت‌ها محتوای سرگرم کننده تولید کرده‌اند که همه آن‌ها به زمان و قدرت کافی جهت پردازش نیاز دارد. شعبه AMD در انگلستان، برای صاحبان H3H3، یک سیستم مبتنی بر پردازنده‌های Ryzen ارسال کرد و اکنون آن‌ها دارای این پردازنده چندهسته‌ای جدید و قدرتمند هستند.  قابلیت‌های باورنکردنی پردازنده‌های Ryzen، به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا زمان پردازش ویدئو را کاهش دهند و زمان بیشتری را برای ساخت ویدئوهای کمدی جذاب داشته باشند.

پردازنده‌ Threadripper
  1. پردازنده‌های Ryzen تا 75% قدرت پردازشی بیشتری نسبت به رقبا دارند.

قدرت تک هسته‌ای پردازنده‌های AMD با محصولات فعلی اینتل در بازار برابری می‌کند. اما پردازنده‌های Ryzen، تا 75% عملکرد پردازشی چند رشته‌ای (Multi-Thread) بیشتری را نسبت به رقبا ارائه می‌دهد. قابلیت‌های جدید پردازنده‌های Ryzen خارق‌العاده هستند. به عنوان مثال، پردازنده 4 رشته‌ای Intel Core i5-7600K قیمت یکسانی با پردازنده 12 رشته‌ای Ryzen 5 1600X دارد. پردازنده‌های Ryzen عملکرد فوق العاده‌ای ارائه می‌دهند که برای آن از چینش مخصوصی برای هسته‌ها و تریدها استفاده می‌کنند.

  1. Threadripper، قدرتمندترین پردازنده‌ای است که تاکنون برای کامپیوترهای رومیزی به بازار عرضه شده است.

این پردازنده‌ها با بهره‌گیری از حداکثر 16 هسته و 32 ترید، از پس هر نوع پردازشی برمی‌آیند. از ویرایش ویدئو با کیفیت UltraHD و بازی کردن یا استریم آن گرفته تا رندرینگ 3 بعدی و استفاده از نرم افزارهای سنگین مانند نرم افزارهای CAD. حتی کاربران می‌توانند این فرآیندهای سنگین را بطور همزمان نیز اجرا کنند.

پردازنده‌ Threadripper، آینده کامپیوترها هستند. با کمک آن‌ها گیمرهایی که می‌خواهند همزمان با بازی کردن، استریم و ضبط کنند، دیگر نیازی به دو سیستم ندارند. به زبان ساده، پردازنده‌های Threadripper قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در رایانه‌های رومیزی هستند که تا بحال به بازار عرضه شده است.

با بهره‌مندی از این پردازنده‌ها، کاربران می‌توانند قدرت پردازشی کامپیوترهای فوق قدرتمند را در کامپیوتر رومیزی خود تجربه کنند. این سی‌پی‌یوها خلاقیت و آزادی را همراه با قدرت فوق‌العاده در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

جمع‌بندی

پردازنده‌ Threadripper قدرت فوق‌العاده‌ای دارد و از پس اجرای هر گیمی برمی‌آید. با این حال، هدف اصلی خلق آن‌ به هیچ وجه استفاده در صنعت گیمینگ نبوده است. در واقع آن‌ها برای استفاده در گیمینگ گران‌قیمت هستند و گاها عملکرد ضعیف‌تری نسبت به پردازنده‌های رقبا که قیمت بسیار پایین‌تری دارند، از خود نشان می‌دهند.

با این وجود، انواع پردازنده‌ Threadripper برترین سی‌پی‌یوها برای پردازش هستند و می‌توانید بدون محدودیت از سرعت آنها لذت ببرید؛ مخصوصا اگر به کارهایی که نیاز به پردازش سنگین دارند فکر می‌کنید. برای تعویض و تعمیر کامپیوتر می‌توانید از تیم آچاره مشاوره بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا