تعمیر سنسور و چشمی درب پارکینگ

ساختمانبرقکاریجک پارکینگ

درب‌ پارکینگ‌های اتوماتیک، با کمک سنسور و چشمی فعال می‌شوند و از جهات متعددی خیال رانندگان را راحت کرده‌اند. یکی از مزایای این درب‌ها این است که حین ورود به پارکینگ یا خروج از آن، نیازی به خارج شدن از ماشین نیست و درب پارکینگ به‌طور اتوماتیک و به کمک ریموت، کنترل می‌شود. اما گاهی سنسور و چشمی درب پارکینگ اتوماتیک که نزدیک شدن اجسام به درب را تشخیص می‌دهند، از کار میفتند و نیاز به تعمیر دارند. هرچند چنین کاری نیاز به مهارت‌های فنی دارد و توصیه ما در چنین مواقعی همیشه این است که از متخصصین بخواهید کار تعمیر را به دست بگیرند، اما در این مقاله از مجله آچاره در خصوص تعمیر سنسور و چشمی درب پارکینگ صحبت خواهیم کرد تا اگر تمایل داشتید، خودتان در صورت لزوم، این کار را انجام دهید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سنسور و چشمی درب پارکینگ چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

دلیل باز نشدن درب پارکینگ می‌تواند به خرابی چشمی برگردد. پیش از این که به بررسی دلایل خرابی سنسور درب پارکینگ بپردازیم، باید به کارکرد سنسورهانگاهی بیندازیم. سنسور درب پارکینگ، ۲ المنت ضروری دارد که عبارتند از:

  1. فوتوآی: سنسور درب پارکینگ با سیستم فوتوآی یا چشمی کار می‌کند. این سنسورها در 2 طرف گاراژ و به ارتفاع 15 سانتی‌متر از سطح زمین قرار دارند. وقتی می‌خواهید با کمک ریموت درب گاراژ را باز کنید، سیگنالی به سنسورها ارسال می‌شود که درب را باز کنند. اما وظیفه اصلی فوتوآی این است که از بسته شدن درب بر روی کسی یا چیزی جلوگیری کند.
  2. افق دید: موقعی که درب باز است و چیزی مقابل آن نیست، فوتوآی‌ها که در 2 طرف درب هستند، پیامی نوری برای یکدیگر می‌فرستند. تنها در صورتی درب بسته می‌شود که چیزی این نور را مختل نکند و با آن تماس نداشته باشد. اما اگر یک شخص، حیوان یا جسم در مسیر باشد و راه این رشته نور را سد یا مختل کند، درب باز می‌ماند و بسته نمی‌شود.

خرابی سنسور و چشمی درب پارکینگ

دلایل خرابی سنسور و چشمی درب پارکینگ

کارکرد سنسور و چشمی درب پارکینگ بدین صورت است که وقتی جسمی به آن نزدیک شود یا مقابل آن قرار بگیرد، متوجه شده و باز می‌شود. واضح‌ترین نشانه خرابی یا وجود نقص در این سنسور، زمانی است که شما در مقابل درب قرار بگیرید و درب باز نشود. دلایل متعددی منجر به بروز این اتفاق می‌شوند. از واضح‌ترین دلایل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. نفوذ آب به چشمی درب
  2. کثیف شدن چشمی
  3. قطع شدن سیم چشمی درب پارکینگ
  4. شکسته شدن چشمی

مطلب پیشنهادی: انواع مدل‌های درب پارکینگ ساختمان

تعمیر و تعویض سنسور چشمی درب پارکینگ

1. نفوذ آب به چشمی

نفوذ آب یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که منجر به خرابی چشمی درب پارکینگ می‌شود. گاهی وقت‌ها در صورت بارندگی شدید، آب به درون چشمی نفوذ می‌کند و گاهی هم به دلایل متعدد دیگری مانند بی‌کیفیت بودن چشمی، آب وارد چشمی شده و به مدار آن آسیب وارد می‌کند. توجه داشته باشید که چشمی‌ها قابل تعمیر نیستند و شما باید آن‌ها را تعویض کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

2. کثیف شدن چشمی

اگر درب پارکینگ قادر نیست که خودرو را تشخیص دهد، ممکن است چشمی درب کثیف شده باشد. حتی این امکان وجود دارد که درب باز شود اما دیگر بسته نشود. در این شرایط روکش چشمی را جدا کنید و آن را با مواد شوینده شستشو دهید. وقتی که چشمی خشک که شد، آن را سر جایش نصب کنید. اگر مشکل از کثیف بودن چشمی بوده باشد، با این کار مشکل رفع می‌شود.

3. قطع شدن سیم‌ های چشمی درب پارکینگ

اگر سیم‌ها هرز و فرسوده باشند یا هر ایرادی از این قبیل در ساختار چشمی به‌وجود آمده باشد، لازم است چشمی را باز کنید و هر جای سیم‌کشی که ایرادی پیدا کردهاست را تعویض کنید. 

مطلب پیشنهادی:‌ صدا دادن جک درب پارکینگ

4. شکسته شدن چشمی

شکسته شدن چشمی درب پارکینگ می‌تواند به دلیل برخورد اجسام با آن به‌وجود بیاید. در چنین مواقعی تنها راهکار رفع مشکل، تعویض چشمی درب پارکینگ است.

نحوه شناسایی خرابی سنسور و چشمی درب پارکینگ

اگر درب گاراژ بی‌دردسر باز می‌شود اما بسته نمی‌شود، یا بدون این‌که مانعی سر راهش باشد از بستن امتناع می‌کند، احتمالا به تعمیر سنسور و چشمی درب پارکینگ نیاز است. 

  1. بررسی حالت اول – بسته نشدن درب پارکینگ: این مشکل نشانگر خرابی سنسور درب پارکینگ است. در این شرایط ریموت کنترل را فشار دهید یا به کمک سوییچ داخل گاراژ، درب پارکینگ را ببندید. اگر درب شروع به بسته شدن کرد اما وسط راه متوقف شد یا دوباره باز شد، یعنی سنسور و چشمی درب پارکینگ خراب شده است.
  2. بررسی حالت دوم – بسته شدن درب با وجود مانع: این مورد نیز دلیل دیگری است که نشان می‌دهد شما به تعمیر سنسور و چشمی درب پارکینگ نیاز دارید. این حالت از حالت قبل بدتر است؛ چراکه اگر شخص یا وسیله‌ای سر راه باشد، درب می‌تواند باعث بروز مشکلات یا حتی جراحاتی شود. 

خرابی درب پارکینگ

اگر چنین مشکلاتی برای درب پارکینگ ساختمان پیش آمده، بررسی کنید که ارتفاع فوتو‌آی‌ها با زمین چقدر است. بعد که متوجه شدید، چند کارتن پیدا کنید که از سنسورها بلندتر باشند. سپس یکی از این جعبه‌ها را در چارچوب گاراژ قرار دهید. حواستان باشد جعبه طوری قرار بگیرد که جلوی فوتوآی هم باشد. در قدم بعد با ریموت کنترل درب را ببندید. اگر سنسور گاراژ درست کار کند، درب نباید بسته شود. اگر درب متوقف نشده و کاملا بسته شد، سنسور آن خراب است. 

آموزش تعمیر سنسور و چشمی درب پارکینگ

حالا که متوجه شدید سنسور و چشمی خراب شده‌اند، با این 2 روشی که در ادامه توضیح داده شده‌ است، می‌توانید مشکل خرابی سنسورها را حل کنید. 

تعمیر سنسور و چشمی درب پارکینگ

  1. لنز یا چشمی کثیف: این مورد، رایج‌ترین دلیلی است که به خاطرش درب‌های گاراژ باز نمی‌شوند. برای حل این مشکل، فقط کافی است که روکش لنزها را تمیز کنید. روکش لنزها شیشه‌ای هستند و شما می‌توانید با کمی مواد شوینده و یک دستمال آن‌ها را تمیز کنید. حواستان باشد که فشار زیادی به آن‌ها وارد نکنید و لنزها هم خیس نشوند. 
  2. تراز نبودن فوتوآی‌ها: این مشکل نیز یکی دیگر از دلایلی است که عملکرد درب گاراژ را مختل می‌کند. فوتوآی باید روی مسیر مستقیمی تنظیم و زاویه مشخصی داشته باشد. در قسمت بیرونی هر یک از سنسورها لامپ LED وجود دارد. اگر یکی از این لامپ‌ها چشمک می‌زند، سنسور از زاویه مشخص خود خارج شده و باید تراز شود. وقتی سنسورها را تراز کنید، چشمک زدن لامپ‌ها متوقف خواهد شد.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: باز و بسته شدن خودبه‌خود درب پارکینگ [بررسی 7دلیل!]

مرحله آخر تعمیر سنسور و چشمی درب پارکینگ

حالا که مشکلات را رفع کردید، باید نتیجه تعمیر سنسور و چشمی درب پارکینگ را تست کنید. یک جعبه دیگر بردارید و جلوی فوتوآی بگذارید. حالا دکمه‌ ریموت کنترل را فشار دهید. اگر درب شروع به بسته شدن کند اما وسط راه مجددا باز شود، یعنی چشمی موفق شده که مانع را تشخیص دهد و شما کارتان را به‌خوبی انجام داده‌اید.

اگر درب باز نشد و جعبه سر راهش را له کرد، یعنی مشکل حل نشده و شما باید چاره دیگری پیدا کنید. یک بار دیگر امتحان کنید و ببینید چشمی‌ها را خوب تمیز کرده‌اید یا نه. حواستان باشد که لامپ‌ها چشمک نزنند. با جعبه دیگری امتحان کنید. اگر باز هم درب بسته شد و جعبه را له کرد، وقتش رسیده که با متخصصین تماس بگیرید تا سیستم به‌طور کلی بررسی و تعمیر شود.

جمع‌بندی

اگر برای تعمیر چشمی و سنسور درب پارکینگ نیاز به متخصصین مجرب داشتید، فراموش نکنید که با ورود به سایت آچاره، به تعداد زیادی از متخصصین باتجربه و ماهر دسترسی پیدا خواهید کرد. کافیست که در سایت سفارش خود را به رایگان ثبت کنید تا متخصصین در زمان موردنظر شما، به محل مراجعه کرده و تمامی مشکلات مربوط به درب پارکینگ ساختمان را با قیمت رقابتی رفع کنند.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا