VCR چیست؟ +مزیت وجود دستگاه VCR در دوربین مداربسته

برقکاریدوربین مدار بستهساختمان

در چند سال اخیر، دوربین‌های مدار بسته به یکی از مهم‌ترین ابزارهای مجتمع‌های تجاری و مسکونی و همچنین محیط‌های امنیتی (مانند کلانتری و دادگستری‌ها) تبدیل شده‌اند. به واسطه این دستگاه‌، شما می‌توانید به صورت 24 ساعت محوطه اطراف دوربین را تحت کنترل داشته باشید.

دوربین‌های مدار بسته انواع مختلفی دارند که بسته به میزان بودجه خود می‌توانید آنها را خریداری کنید. برندهای متنوعی، این دوربین‌ها را با پیکسل‌های متفاوتی تولید کرده‌اند. هرچه میزان رزولوشن دوربین بالاتر باشد، مسلما قیمت نهایی برای مصرف کننده بیشتر خواهد بود. دوربین‌های مدار بسته برای فیلمبرداری از محیط نیاز به یک دستگاه ضبط کننده دارند. VCR یکی از انواع دستگاه‌های ضبط فیلم است که در ادامه بیشتر با آن و به‌‎‌خصوص VCR در دوربین مداربسته، آشنا خواهیم شد.

دستگاه VCR چیست؟

ضبط‌کننده کاست ویدیویی (VCR) یک دستگاه الکترومکانیکی است که داده‌های صوتی و تصویری آنالوگ را ضبط و پخش می‌کند. رایج‌ترین کاربرد استفاده از آن مربوط به پخش و ضبط برنامه‌های تلویزیونی و نمایش خانگی است. VCR می‌تواند آنچه از طریق تلویزیون پخش می‌شود را ضبط ‌کند.

اولین VCRها در دهه 1960 طراحی و ساخته شدند و در حدود سال 1970 در دسترس عموم قرار گرفتند. فناوری به سرعت تکامل یافت و قیمت تجهیزات به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد. بنابراین این دستگاه در اواسط دهه 1970 در دسترس مصرف کنندگان عادی قرار گرفت. امروزه دو نوع عمده از فناوری VCR در حال استفاده است که با نام‌های VHS (سیستم ویدیویی خانگی) و Betamax شناخته می‌شوند.

دستگاه VCR

هر دو نوع در ژاپن تولید می‌شوند که VHS توسط Japan Victor Company (JVC) و Betamax توسط سونی توسعه داده شدند. سیستم‌های VHS در بین تماشاگران تلویزیون خانگی بسیار محبوب‌تر هستند. تجهیزات Betamax هنوز توسط برخی از مهندسان حرفه‌ای تولید و استفاده می‌شود.

بسیاری از آنها معتقدند که Betamax کیفیت تصویر بهتری را برای مخاطب ارائه می‌دهد. نوار Betamax نسبت به نوار VHS مسیر مستقیم‌تری را از طریق دستگاه ضبط و پخش طی می‌کند، بنابراین عملیات ضبط و پخش با Betamax سریع‌تر و راحت‌تر از VHS است. اما سایش کمتری روی نوار VHS رخ می‌دهد، بنابراین کاست‌های VHS بیشتر دوام می‌آورند. همچنین کاست‌های VHS ظرفیت بیشتری (از نظر زمان ضبط) نسبت به کاست‌های Betamax دارند.

در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990، فرمت‌های VHS و Betamax رقابتی شدند. به دلایل حقوقی پیچیده، VHS بازار ضبط و تولید مثل ویدیوی خانگی را به تصرف خود درآورد. در سال 1993، Betamax اساساً در بین مصرف کنندگان در ایالات متحده منسوخ شد. در سال‌های اخیر، استفاده از نوار ویدئویی به دلیل در دسترس بودن و محبوبیت گسترده فناوری DVD کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: Iris دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد VCR در دوربین مداربسته

در سال‌های اولیه پیدایش دوربین‌های مدار بسته، از دستگاه VCR در دوربین مداربسته به منظور ضبط کردن رفت و آمدهای افراد در محل نصب دوربین مداربسته استفاده می‌کردند. این کار باعث می‌شد تا در صورت بروز هر گونه سرقتی، فیلم ضبط شده را مشاهده کرده و سارقان را شناسایی کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای الکترونیکی جدیدی روی کار آمدند. دستگاه DVR (Digital Video Recorder) یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های ضبط کننده برای سیستم‌های آنالوگ قدیمی است. دستگاه DVR، فیلم‌های ضبط شده از دوربین مدار بسته را به صورت آنالوگ دریافت کرده و آنها را Encode می‌کند. در نهایت این فیلم‌ها به شکل دیجیتالی ذخیره می‌شوند. تفاوت این دو دستگاه در مراحل ضبط کردن است. در VCRها ضبط و پردازش تماما به شکل آنالوگ می‌باشد.کاربرد VCR در دوربین مداربسته

دستگاه‌های NVR، یکی از جدیدترین جایگزین‌های VCRها هستند که تمام عملیات ضبط و مشاهده فیلم‌ها را تحت شبکه انجام می‌دهد. اگر NVR بر روی دوربین مدار بسته نصب شود، دیگر دوربین مدار بسته به HDTVI، HDCVI، AHD و CVB متصل نخواهد شد. یکی از ویژگی‌های بارز NVR، قابلیت تجزیه و تحلیل تصاویر است.

چه از اینترنت محلی استفاده کنید یا اینترنت جهانی، می‌توان چند دوربین را به صورت همزمان به این دستگاه متصل کرده و در همان لحظه بر محیط‌هایی که دوربین نصب شده، نظارت داشته باشید. توجه: استفاده از این قابلیت، مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است.

دستگاه VCR چه معایبی دارد؟

یکی از مهم‌ترین عیب‌های این دستگاه، محدودیت ضبط است. به عنوان مثال اگر VCR قابلیت ضبط 10 ساعته داشته باشد، برای ادامه کار شما باید نوار کاست را تعویض می‌کردید. قاعدتا تهیه نوارهای کاست هم جاگیر است و هم مقرون به صرفه نیست. از طرفی نوارهای کاست مغناطیسی که برای ضبط فیلم استفاده می‌شدند، بسیار حساس هستند.

از این رو هر گونه بی‌دقتی و ایجاد خراش بر روی نوار، می‌تواند منجر به از دست دادن کل یا بخشی از اطلاعات شود. علاوه بر این، عمر نوارهای مغناطیسی زیاد نیستند و بعد مدت‌های طولانی ممکن است قابل استفاده نباشند. به همین خاطر سال‌های بسیاری است که برای ضبط فیلم به کار گرفته نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: تنظیمات دید در شب دوربین مدار بسته

 

معایب VCR

امروزه، سیستم‌های جدیدی وارد بازار شده‌اند که برعکس VCR فاقد محدودیت‌های جدی هستند. از این رو، می‌توان از VCR در کنار دوربین مداربسته برای ضبط فیلم محوطه استفاده کرد. به غیر از حذف محدودیت‌ها، دستگاه‌های ضبط جدید فیلمبرداری دارای قابلیت‌هایی هستند که فرآیند فیلمبرداری را برای دوربین‌های مدار بسته بی‌نظیر کرده است.

کلام آخر

همان طور که ذکر شد، دستگاه‌های VCR یکی از سیستم‌های قدیمی برای ضبط فیلم است که در گذشته بیشتر برای ضبط برنامه‌های پخش زنده تلویزیون و پخش فیلم استفاده می‌شد. این دستگاه، دیگر مثل سال‌های اولیه تولیدش کارایی ندارد و جای خود را به سیستم‌های جدیدتری مثل NVR داده است. دستگاه‌های جدید محدودیت‌های VCR را ندارند بنابراین می‌توان از آنها برای دوربین‌های مدار بسته جدید استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : راهنمای تنظیمات دوربین مداربسته

دانلود VCR pdf چیست؟

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا