همه آنچه باید درباره سیستم گرمایش از کف برقی بدانید

سرمایش و گرمایشگرمایشگرمایش از کف

گرمایش از کف یکی از جدیدترین روش‌ها برای گرم کردن خانه است که مزایای بسیار زیادی دارد. حس گرمای مطبوع زیر پا در فصول سرد سال بسیار لذت بخش است. لذا استفاده از سیستم گرمایش از کف طرفداران بسیاری دارد. گرمایش از کف به طرق مختلفی پیاده‌سازی می‌شود که یکی از آن‌ها روش استفاده از نیروی برق است. به کارگیری سیستم گرمایش از کف برقی خصوصا برای محیط‌های مرطوب مثل شهرهای شمالی یک انتخاب عالی به شمار می‌آید. در این مقاله از آچاره به سراغ بررسی سیستم گرمایش از کف الکتریکی رفته و شما را با کاربرد، نحوه نصب، هزینه و مزایا و معایب آن آشنا خواهیم کرد.

سیستم گرمایش از کف برقی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، این سیستم گرما را از زیر سطح کف به سایر نقاط خانه منتقل کرده و با برق کار می‌کند. سیستم گرمایش از کف به طور کلی به دو شکل آبی و برقی اجرا و نصب می‌شود. در سیستم گرمایش از کف الکتریکی کابل‌های حرارتی زیر سطح کف نصب و پیاده‌سازی شده و حرارت را به طور یکنواخت در سطوح و فضای اتاق‌ها توزیع می‌کنند؛ همچنین سیستم گرمایش از کف برقی در مقایسه با نوع آبی فضا را سریع‌تر گرم می‌کند.

سیستم گرمایش از کف برقی

سیستم گرمایش از کف چند نوع دارد که این دسته بندی به تفاوت در نحوه نصب (لایه‌ای از کف که روی آن نصب می‌شوند) و ظاهر این سیستم‌ها مربوط می‌شود؛ چرا که در کل نحوه عملکرد مشابهی دارند. بر این اساس، انواع سیستم گرمایش از کف الکتریگی شامل این موارد می‌شود: سیستم گرمایش از کف زیر کفپوش، در دال بتنی (لایه زیر کفپوش) و همچنین داخل شمشه (سطح رویی دال بتنی). تعدادی از سیستم‌های گرمایش از کف هم می‌توانند در مواقع لزوم به طور موقت (غیر ثابت) زیر فرش یا موکت نصب شوند. روشی که از کف که زیر کفپوش کار می‌شود در مقایسه با دو نوع دیگر سریع‌تر حرارت را منتقل و سطوح را گرم می‌کند.

سیستم گرمایش از کف برقی چیست

این سیستم به وسیله نصب لایه‌ بسیار نازک متشکل از کابل‌های حرارتی در زیر کف کار می‌کند. زمانی که سیستم به وسیله برق روشن می‌شود کابل‌های حرارتی گرم شده و گرمای ایجاد شده را به طور یکسان به نقاط مختلف کف انتقال می‌دهند.

کاربرد سیستم گرمایش از کف برقی

برای دانستن اینکه صرف هزینه جهت نصب سیستم گرمایش از کف برقی در مقایسه با سیستم‌های حرارتی دیگر منطقی است یا خیر باید کاربرد و موارد استفاده از آن را بیشتر بشناسیم. یکی از بهترین موارد استفاده از این سیستم در فضای آشپزخانه و حمام است. فارغ از اینکه سیستم گرمایشی مورد استفاده (شوفاژ و رادیاتور و غیره) تا چه اندازه تاثیرگذار است، مشکل سردی کاشی‌های کف حمام و سرویس بهداشتی و همینطور فضای آشپزخانه همچنان پابرجاست. به کارگیری سیستم گرمایش از کف در این فضاها یک انتخاب عالی برای روزهای سرد سال است که علاوه بر گرم کردن کف، محیط آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی را هم به خوبی گرم نگه داشته و به خشک شدن سریع‌تر کف در این فضاها کمک می‌کند.

نازک بودن لایه کابل‌های حرارتی باعث می‌شود تا نصب این سیستم گرمایشی ارتفاع کف ساختمان را تنها به میزان بسیار کمی افزایش بدهد و این در مقایسه با فضایی که رادیاتورها در خانه می‌گیرند مزیت بسیار مهمی است. در نتیجه برای فضاهای کوچکتر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

گرمایش از کف برقی در خانه

یکی دیگر از موارد استفاده از این سیستم در خانه‌هایی با سقف بلند است. در چنین فضاهایی (با توجه به این موضوع که گرما به سمت بالا حرکت می‌کند) انرژی زیادی برای گرم شدن کل خانه توسط شوفاژ، بخاری و دیگر سیستم‌ها به هدر می‌رود و استفاده از سیستم گرمایش از کف تا حد زیادی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک خواهد کرد.

اجرا، نصب و راه‌اندازی گرمایش برقی

نحوه اجرا و نصب سیستم گرمایش از کف برقی در سطوح مختلف تا حدودی متفاوت است. به طور کلی برای نصب باید تاسیسات الکتریکی و برقی کار شده بر زیر کف با سیمان پوشیده و سپس جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی و گرما عایق کاری شوند. پس از انجام این مراحل لایه کابل‌های حرارتی زیر کف (زیر کفپوش، زیر دال بتنی و یا داخل شمشه) قرار داده شده و به منبع برق وصل می‌شود. در نهایت باتوجه به اینکه سیستم گرمایش از کف روی چه سطحی کار شده می‌توان لایه‌های نهایی را روی آن قرار داد.

اجرای سیستم گرمایش ازکف برقی برای رفع سرمای آزاردهنده کفپوش‌هایی مانند سرامیک بسیار مناسب است. برخی مدل‌های پنل گرمایش از کف (پنل حرارتی) دارای ضخامت کمی در حد یک میلی متر هستند. یکی از سوالات مهمی که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که آیا در صورت تعبیه پنل گرمایش از کف برقی، خطر برق گرفتگی ساکنان را تهدید می‌کند؟ پاسخ این سوال منفی است. یکی از ویژگی برتر این پنل‌ها این است که بدون خطر برق گرفتگی و ضداشتعال هستند. توان مصرفی این پنل‌ها در حدود 110 وات در هر متر است و با عرض 50 سانتی‌متر به بازار عرضه می‌شوند.

نصب گرمایش کف خانه

هزینه‌ نصب سیستم گرمایش از کف الکتریکی

قیمت و هزینه اجرا و نصب سیستم گرمایش از کف الکتریکی به عوامل مختلفی از جمله کیفیت و برند کابل‌های حرارتی، برند لوازم و مواد مورد استفاده (سیستم کنترل، عایق و غیره) و همینطور سطح کار، موقعیت ساختمان، معماری ساختمان و حتی شهر مورد نظر نیز بستگی دارد. به طور میانگین نصب و اجرای این سیستم با احتساب هزینه‌های مربوط به طراحی نقشه، نصب و لوازم مورد نیاز قیمتی کمتر از 1 میلیون تومان در هر متر مربع دارد.

معایب و مزایای این سیستم گرمایشی

این سیستم گرمایش روشی مدرن و هوشمند برای گرم کردن خانه‌های امروزی است که مزایای بسیاری دارد.

زیبایی: یکی از مزایای متعدد به کارگیری این روش اشغال نکردن فضای داخل خانه و در نتیجه کمک به زیبایی خانه و داشتن یک فضای مینیمال است. همچنین به تمیز ماندن دیوارها نیز کمک می‌کند و برخلاف سیستم‌های گرمایشی دیگر مثل رادیاتور باعث سیاه شدن دیوار در طول زمان نمی‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی: سیستم گرمایش از کف الکتریکی با انتقال گرما به روشی نوین و بهینه در تمام محیط خانه به جلوگیری از هدر رفت انرژی کمک شایانی می‌کند.

تجهیزات گرم‌کننده کف خانه

هوشمند بودن: هوشمند بودن این سیستم گرمایش یکی دیگر از مزایای آن است، چرا که می‌توانید به راحتی و با فشار یک دکمه از گرم شدن فضای خانه لذت برده و هر زمان که خواستید با فشار یک دکمه گرما را قطع کنید.

از معایب این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مصرف برق: همانطور که برقی بودن سیستم گرمایش از کف برقی یک مزیت به شمار می‌آید می‌تواند یکی از معایب آن هم باشد؛ چرا که در صورت قطعی برق و نبود سیستم‌های گرمایشی جایگزین، فضای خانه کم کم سرد شده و جهت راه‌اندازی مجدد باید تا وصل شدن برق منتظر ماند.

سختی تعمیر: به دلیل نصب سیستم گرمایش از کف زیر سطح کف، عموما تشخیص نقطه آسیب دیده سیستم و اقدام جهت تعمیر آن کمی مشکل خواهد بود.

سوالات متداول

1- آیا این سیستم گرمایش باید دائما روشن باشد؟

این سیستم گرمایشی حتی در صورتی که دائما روشن باشد به طور مداوم فعالیت نخواهد کرد، چرا که ترموستات سیستم میزان حرارت مورد نیاز و زمان ایجاد حرارت را تشخیص داده و براساس آن فعالیت می‌کند. بسته به تجهیزات الکترونیکی که در نصب سیستم گرمایش از کف منزل و یا محل کارتان نصب شده، می‌توانید این مورد را کنترل کنید. در برخی از سیستم‌های کنترل می‌توانید با تنظیم تایمر، ایجاد حرارت سیستم را پس از مدت زمان مشخصی کنترل و محدود کنید.

2- سیستم گرمایش از کف برقی در چه سطوحی بهترین عملکرد را دارد؟

قانون کلی این است که هرچه پوشش کف از مواد سخت‌تری باشد، سیستم گرمایش عملکرد بهتری خواهد داشت. بنابراین سطوح سنگی و سرامیک از بهترین سطوح جهت نصب سیستم گرمایش از کف به شمار می‌آیند. با این وجود، در صورت نصب اصولی و استفاده از متریال مناسب می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای به کارگیری در سطوح مختلف باشد.

3- حداکثر درجه گرمای سیستم گرمایش از کف برقی چقدر است؟

میزان گرما و درجه حرارت سیستم گرمایش از کف بستگی به نوع سطوح دارد. برای سطوح سخت مثل سرامیک گرمای کف حدودا 29 درجه خواهد بود. برای سطوح دیگر مثل سطوح چوبی و پارکت دما در حدود 27 درجه خواهد بود تا موجب ایجاد ترک و رنگ رفتگی نشود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. سلام خوب هستید ببخشید اگه خونه گرمایش از کف باشه میتونیم به جای کاشی و سرامیک از موکت استفاده کنیم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      مشکلی ندارد فقط
      ۱ نصف گرما انتقال پیدا می کند
      ۲ چسب موکت کنده میشود
      ۳ حتما تغیراتی روی برد باید داده شود که بیشتر از ۶۰ درجه گرم نکند

  2. سام برا سرویس حمام گرمیش کف متری چنده و آیا گارانتی داره وخدمات پی از فروش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا