سیستم‌ گرمایش از کف تابشی چیست؟ نحوه کار و انواع آن

سرمایش و گرمایشگرمایش

سیستم‌ گرمایش از کف تابشی از نظر مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه هستند و آسایش زیادی برای شما فراهم می‌کنند. از مزایای این سیستم‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که شما اجزای آن را نمی‌بینید و فضایی از خانه شما اشغال نمی‌شود. در این سیستم‌ها لایه‌ای از تجهیزات گرمایشی در کف ساختمان تعبیه می‌شود و گرمای ملایمی در تمام خانه پخش می‌شود. در این مقاله در رابطه با انواع سیستم‌های گرمایش از کف تابشی (Radiant Floor Heating) تفاوت آن‌ها با دیگر سیستم‌ها ، مزایا، معایب و هزینه آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

سیستم گرمایش از کف تابشی در مقایسه با رادیاتور

طرز کار سیستم‌ گرمایش از کف تابشی چگونه است؟

یکی از جذابیت‌های سیستم‌های گرمایش از کف، نامرئی بودن آن‌هاست. در این متد بدون آن که سیم یا لوله‌ای دیده شود و دکوراسیون خانه بهم بخورد، کف خانه کاملا گرم می‌شود. در تنظیمات این سیستم گرما از طریق لوله‌های آب گرم یا سیم‌های الکتریکی که در زیر کفپوش مدفون شده‌اند تامین می‌شود. با بالا آمدن امواج حرارتی از زیر و برخود آن‌ها به کف، گرمای لازم فراهم می‌شود. این سیستم گرمایشی باعث کاهش هزینه‌های مصرف انرژی در بلند مدت می‌شود.

طرز کار سیستم‌ گرمایش از کف تابشی

تفاوت سیستم‌ گرمایش از کف تابشی با معمولی چیست؟

در سیستم‌های گرمایشی معمولی مرکز گرمادهی در بخش خاصی از ساختمان متمرکز است و گرما توسط هوا به بخش‌های مختلف منتقل می‌شود. به همین دلیل ممکن است دما به طور یکسان در تمامی محیط پخش نشود. اما در سیستم‌های گرمایشی از کف تابشی، گرما در سطح زمین پخش می‌شود و زمانی که راه می‌روید، پاهایتان گرمای مطلوبی را حس خواهد کرد. تمام بخش‌های محیط از دمای یکسان برخوردار هستند؛ زیرا در تمام مساحت اتاق گرما از پایین به بالا منتقل می‌شود. این نوع سیستم گرمایشی هزینه صرف انرژی پایین‌تری نیز خواهد داشت.

انواع سیستم‌ گرمایش از کف تابشی: هیدرونیک و برقی

دو نوع سیستم گرمایش از کف وجود دارد که گرمای ملایمی را به‌صورت یکنواخت پخش می‌کند:

  1. سیستم هیدرونیک (آب گرم)
  2. سیستم برقی

سیستم گرمایشی از کف برقی، منبع حرارتی خود را از انرژی برق می‌گیرد. این سیستم‌ها مجهز به کابل‌های برق یا صفحاتی هستند که حرارت را به سطوح بالاتر می‌رسانند. سیستم گرمایشی از کف هیدرونیک جزء محبوب‌ترین سیستم‌های گرمایشی است که بسیار مقرون به صرفه است. این سیستم آب گرم را از طریق لوله‌های مخصوصی به گردش درمی‌آورد و تمام محیط خانه را گرم می‌کند.

انواع سیستم‌ گرمایش از کف تابشی: هیدرونیک و برقی

سیستم گرمایشی هیدرونیک

این سیستم گرمایشی آب گرم شده را به لوله‌هایی که در زیر کفپوش تعبیه شده است پمپاژ می‌کند. انگیزه بسیاری از مردم از تعبیه گرمایش هیدرونیک، گرم کردن کفپوش سالن خانه در نقاط غیر مفرش و هزینه جاریِ کمتر است. در این نوع سیستم می‌توان میزان گرمای وارده شده به اتاق‌ها را نیز تنظیم کرد. لوله‌های آب گرم اغلب از جنس پلی اتیلن هستند که برخلاف مس، دچار خوردگی نمی‌شوند و احتمال نشتی آن نیز بسیار کم است.

سیستم گرمایشی برقی

این نوع سیستم ایرادات کمتری نسبت به سیستم هیدرونیک دارد. گرمای آن از سیم الکتریکی نازکی که مستقیما زیر کفپوش قرار گرفته سرچشمه می‌گیرد و دیگر نیازی به آب، دیگ بخار یا آبگرمکن نیست. البته به دلیل استفاده از انرژی برق، ممکن است هزینه استفاده از آن گران تمام شود؛ لذا بهتر است تنها برای نقاط خاصی از خانه مانند حمام از آن استفاده کرد.

مزایا و معایب سیستم‌ گرمایش از کف

این روزها گرمایش از کف در طراحی‌های خانه‌های مدرن بسیار پرکاربرد شده است. اما باید بررسی کنیم آیا ارزش پرداخت هزینه راه‌اندازی را دارد یا خیر و اینکه آیا صرفا گرم شدن کف خانه به هزینه آن می‌ارزد یا خیر. برای پاسخ به این سوالات باید مزایا و معایب این سیستم را بررسی کنیم تا بتوانیم بهتر تصمیم بگیریم:

انواع سیستم‌ گرمایش از کف تابشی: هیدرونیک و برقی

مزایای سیستم‌ گرمایش از کف تابشی

6 مورد از مهم‌ترین مزایای سیستم گرمایش از کف تابشی شامل موارد زیر است:

  1. مصرف کم انرژی

با توجه به انرژی مصرفی این سیستم‌ها که از گاز یا برق برای گرمایش کف استفاده می‌کنند، می‎توان گفت تقریبا تا 15 درصد در هزینه انرژی صرفه‌جویی می‌شود. این سیستم‌ها به نسبت رادیاتورها گرمای یکنواخت‌تر و مطلوب‌تری ایجاد می‌کنند. رادیاتور ممکن است در بعضی مواقع اتاق را به شدت سرد یا گرم کند. اما در سیستم گرمایش از کف به دلیل وجود ترموستاتِ تنظیم دما، هیچ‌گاه گرما بیش از حد نخواهد بود و در حد مطلوبی باقی خواهد ماند.

  1. عدم نیاز به تعمیر

پس از نصب سیستم گرمایشی از کف تابشی در منزل تا سال‌ها نیازی به تعمیر آن نخواهید داشت. این نوع سیستم‌ها اغلب تا سال‌ها به خوبی کار می‌کنند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

  1. ایجاد فضای بیشتر

با نصب رادیاتور یا هرگونه سیستم گرمایشی دیگر، فضای اندکی در خانه اشغال می‌شود. اما همانطور که ذکر شد در استفاده از سیستم گرمایش از کف، فضای بیشتری در منزل خود دارید و می‌توانید بدون محدودیتِ فضا خانه را گرم کنید و آسیبی به دکوراسیون منزل شما وارد نخواهد شد. با افزایش قیمت ملک و کوچک شدن آپارتمان‌ها این ویژگی مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

  1. سازگاری با انواع کفپوش‌ها

سیستم گرمایش از کف محدودیتی برای انتخاب نوع کفپوش ایجاد نمی‌کند. این سیستم با تمامی کفپوش‌ها نظیر لمینت، چوب، کاشی، سنگ، فرش و موارد دیگر به خوبی سازگار است. البته کفپوش فرش و چوب ممکن است فرآیند انتقال گرما را کُند کند.

  1. ایمنی و راحتی

وقتی خانه شما دارای سیستم گرمایش از کف باشد دیگر نگران داغ شدن و برخورد افراد با سطوح داغ نیستید. این مورد برای کسانی که بچه کوچک دارند و دوست دارند خانه آنها بِیبی پروف باشد بسیار مهم است. علاوه بر این از آنجا که نوزادانی که چهار دست و پا راه می‌روند اغلب روی کفپوش خانه می‌روند، گرم بودن آن در سلامتشان مهم است.

مسئله دیگر کیفیت هوای موجود در اتاق است که بستگی به سیستم گرمایشی خانه دارد. گرمای زیاد رادیاتور ممکن است اکسیژن هوا را کاهش دهد، اما سیستم گرمایش از کف اینگونه نیست و هوای اتاق را تازه و غنی از اکسیژن می‌کند.

  1. سهولت نصب

نصب سیستم‌های گرمایشی از کف تابشی تقریبا آسان است. اگر این کار در مراحل ساخت یا بازسازی خانه صورت بگیرد شرایط بسیار بهتر خواهد بود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

معایب سیستم‌ گرمایش از کف تابشی

با وجود مزایای فراوان این سیستم‌ها بی‌نقص نیستند:

  1. هزینه نصب

با توجه به زیرساخت‌های لازم در هر دو نوع سیستم (هیدرونیک یا برقی) برای راه‌اندازی و نصب سیستم گرمایش از کف باید هزینه اولیه نصب و راه‌اندازی پرداخت شود. اگرچه این کار باعث کاهش هزینه مصرف انرژی در درازمدت می‌شود.

  1. زمان پیش گرمایش بالا

یکی از معایب دیگر سیستم گرمایش از کف تابشی زمان پیش گرمایش بالای آن است. در شروع فصل سرما بالاترین دمای آن 20 درجه است و پس از گذشت هر 12 ساعت می‌توان 5 درجه به آن اضافه کرد. در نهایت با گذشت 36 ساعت به دمای مطلوب 35 درجه در فصل سرما می‌رسد. رسیدن به این دمای مطلوب در سیستم‌های گرمایشی دیگر در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.

سخن آخر

اگرچه هزینه و مراحل راه‌اندازی سیستم‌های گرمایشی از کف تابشی بسیار بالاست، اما توجه کنید که هزینه مصرف انرژی در درازمدت به شدت کاهش می‌یابد. با توجه به مزایا و معایب معرفی شده می‌توانید با توجه به نیاز خود نوع سیستم گرمایشی منزل خود را انتخاب کنید. توصیه می‌شود برای کف حمام از این نوع سیستم گرمایشی استفاده شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا