تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

سرویس و تعمیر کولر گازی [نکاتی که تمام کسانی که کولر گازی دارند باید بدانند]

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

سرویس و تعمیر کولر گازی از کارهای واجبی است که باید قبل از شروع گرما انجام شود. کولر گازی بخشی اساسی در زندگی مدرن است و یکی از چیزهایی که بعد از بازسازی ساختمان در آن تعبیه می‌شود کولر گازی است. با نزدیک شدن به تابستان و افزایش تقاضای سرویس، عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی در آچاره تصمیم گرفتیم در مجله آچاره نکات مهمی که تمام کسانی که کولر گازی دارند باید بدانند را در قالب مجموعه مقالات و فیلم‌هایی در اختیار مخاطبان آچاره قرار دهیم.

در تیم بزرگ ما بیش از 3000  تعمیرکار کولر گازی که همه با تجربه و کارآزموده هستند مشغول ارائه خدمت به مشتریان عزیز آچاره هستند. افتخار ما ارائه خدمات متعهدانه، باکیفیت و منصفانه در سراسر کشور است. ما دوست داریم با آموزش به جامعه مخاطبان خودمان به آن‌ها کمک کنیم بهتر از کولر گازی خود نگهداری کنند تا هم عمر مفید آن بیشتر شود، هم مصرف برق آن زیاد نشود و هم خانواده مجبور به هزینه بابت تعمیر کولر گازی نباشد. در صورت نیاز هم با ارائه خدمات تضمین شده و با قیمت منصفانه به آن‌ها در حل مشکل کمک کنیم.

با مطالعه این مقالات و مشاهده فیلم‌هایی که در آن قرار گرفته می‌توانید بهتر از کولر گازی خود مراقبت کنید و حتی در صورت نیاز آن را تعمیر کنید. در پایان این صفحه لیستی از یک مجموعه مقاله می‌بینید که با کلیک روی آن‌ها می‌توانید مطالعه کنید.

برای شروع ببینیم این دستگاه پر طرفدار خانگی چیست و چگونه کار می‌کند. داشتن یک مدل ذهنی ساده شده از هر وسیله برقی کمک زیادی به شما می‌کند از آن بهتر مراقبت کنید و در صورت نیاز تعمیرش کنید.

کولر گازی چیست؟

همانطور که گرم کردن خانه در ماه‌های سرد سال ضروری است، در ماه‌های گرم‌تر نیز به سیستم تهویه مطبوع نیاز است. وقتی هوا گرم می‌شود سرمای دلچسب و بدون رطوبت کولر گازی بسیار لذت بخش است.
اسپلیت که معمولا به آن اسپیلت گفته می‌شود نوعی کولر گازی است که هوای گرم خانه را می‌گیرد و آن را خنک کرده و گرمای آن را به محیط بیرون از خانه می‌دهد. این دستگاه علاوه بر خاصیت خنک‌کنندگی می‌تواند در زمستان گرم‌کننده هم باشد. چرخه فیدبکی کولر گازی تا جایی این کار را ادامه می‌دهد که دمای محیط خانه به دمایی دلخواه فرد برسد. این دما باید توسط شخص به کوار گفته شود.
سیستم کار کولر گازی تا حد زیادی شبیه یخچال است. در واقع می‌توان یخچالی را تصور کرد که محفظه بزرگی دارد که عایق نیست. داخل کولر گازی مایعی به نام مایع مُبَرِد وجود دارد.
مبرد در لغت به معنی سردکننده است و درست مانند گاز مانند فرئون در یخچال گرما را گرفته و از فاز مایع به فاز گاز می‌رود و چون این فرآیند نیاز به گرما دارد؛ طبعا محیط را خنک می‌کند. به طور معمول با کولر گازی می‌توان فضایی به مساحت 50 متر را خنک کرد. کولر گازی هوای خنک و بدون رطوبتی در خانه ایجاد می‌کند و باكتری‌های اتاق را از بین می‌برند. این کار توسط فیلترهایی که در آن تعبیه شده انجام می‌شود.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

آموزش تعمیر کولر گازی – کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

در بحث تعمیر کولر گازی و حتی سرویس کولر گازی خوب است تا حدودی با سیستم و نحوه کار آن آشنا باشید. گفتیم کولر گازی سیستم‌ گرمایشی و سرمایشی است که به شما امکان می‌دهد درجه حرارت محیط را کنترل کنید. این دستگاه دارای دو جز اصلی است:
1. واحد کمپرسور و کندانسور که در فضای باز قرار می‌گیرد.
2. واحد تهویه هوا داخلی یا اواپراتور
علی‌رغم اینکه این دو بخش جدا از هم هستند اما باید با هم کار کنند تا موثر باشند. مشابه سایر سیستم‌های خنک‌کنندگی بر مبنای گاز مُبَرِد (در ادامه بیشتر در مورد آن خواهیم گفت)، اسپلیت دارای کویل کمپرسور، کویل کندانسور، شیر انبساط و فن تهویه است. شیر انبساط کولر گازی یکی از اجزای مهم است که باعث می‌شود مایع سردکننده از فاز مایع به فاز گاز رفته و تبخیر شود.  شیر انبساط بین اواپراتور و کندانسور قرار دارد و وظیفه کنترل میزان ورودی مبرد به اواپراتور را برعهده دارد.

آموزش تعمیر کولر گازی

نحوه کار کولر گازی به زبان ساده

سیستم کولر گازی بر پایه چندین اصل علمی طراحی شده و کار می کند اما نگران نباشید چون این مسئله به معنی پیچیده بودن آن نیست و لازم نیست یک مهندس باشید تا بتوانید درکی از نحوه کار کولر گازی داشته باشید. نحوه کار کولر گازی را به زبان ساده و مرحله به مرحله به اینصورت است:

نحوه کار کولر گازی به زبان ساده- اجزای کولر گازی

  1. کولر گازی هوای گرم را می‌مکد: کولر به کمک تعدادی فن از طریق بخش مشبک هوای گرم را می مکد. درست مثل سیستم یک جاروبرقی! گرما توسط اواپراتور جذب می‌شود.
  2. مبرد هوای گرم را خنک می‌کند: این هوا از روی لوله‌هایی به نام لوله‌های چیلر که حاوی مایع سردکننده است عبور می‌کند. با جریان یافتن هوای گرم از روی لوله‌ها، هوا خنک‌تر شده و مایع گرم‌ می‌شود. بسته به نوع دستگاه شما، ممکن است مشابه همین پروسه برای گرم کردن هوا نیز اتفاق بیوفتید. این بخش در زمستان برای گرم کردن خانه استفاده می‌شود و در تابستان روشن نمی‌شود. وقتی مبرد گرما را از هوای جذب می‌کند، از مایع به گاز تبدیل می‌شود و در ادامه راه به سمت کمپرسور حرکت می‌کند. یک فن بزرگ، هوای خنک شده را به داخل اتاق می‌فرستد و پس از مدتی اتاق به دمایی که دوست دارید می‌رسد.
  3. کمپرسور دمای مبرد را زیاد می‌کند: کمپرسور فشار گاز را زیاد کرده و حجم آن را کاهش می‌دهد. معمولاً این کار با فشرده‌سازی بین دو بخش فیزیکی انجام می شود. این عمل درجه حرارت مبرد را افزایش می دهد و آن را برای فرآیند چگالش آماده می کند.
  4. گرما به بیرون منتقل می‌شود: مبرد که در این مرحله یک بخار خیلی گرم است، به کندانسور که در فضای باز قرار دارد می‌رود و با انتقال حرارت به محیط دمایش کاهش می‌یابد و به مایع تبدیل می‌شود.
  5. مبرد سرد می‌شود و روند تکرار می‌شود: مایع درون لوله‌های کولر گازی که با خنک کردن هوا گرم شده مجددا باید خنک شود. هنگامی که گرمای مبرد به فضای بیرون داده می‌شود، مبرد مجددا به اواپراتور برمی‌گردد تا فرآیند تکرار شود. این روند تا جایی ادامه می‌یابد که دمای داخلی منزل شما به مقدار دلخواه برسد. در این مرحله، ترموستات به AC  (Air Conditioner) دستور خاموش شدن صادر می‌کند. وقتی دما بالا برود ترموستات دوباره دستور شروع مجدد فرآیند را می‌دهد.

سرویس و تعمیر کولر گازی

گاز کولر گازی چیست؟

مبرد ماده‌ای ترکیبی است که معمولا به حالت مایع یا گاز است. این ماده به راحتی و به سرعت گرمای محیط را جذب می‌کند و در کنار اجزایی مانند کمپرسور و اواپراتور می‌تواند عمل خنک‌کنندگی یا تهویه هوا انجام دهد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

بدون مبرد  موجود در کویل‌های مسی هیچ تهویه مطبوع و تبریدی در کولر وجود نخواهد داشت. هنگامی که مبرد گرما را از هوای داخل محیط جذب می‌کند از گازی کم فشار به مایعی با فشار زیاد تبدیل می‌شود. اجزای سیستم تهویه مطبوع در کولر گازی مبرد را به بیرون از محیط هدایت می‌کنند و به سمت فن‌های خروجی می‌فرستند. در ادامه مبرد خنک شده و دوباره به گازی کم فشار تبدیل می‌شود. فن دیگری که در داخل محیط خانه قرار دارد هوای خنک را در فضای داخلی پخش می‌کند و این چرخه تا رسیدن به دمای مطلوب تکرار می‌شود.

2 اصل مهم در نگهداری کولر گازی که حتما باید بدانید

برای اینکه بتوانید تا چندین سال بدون مشکل از کولر گازی خود استفاده کنید باید نکات مهم نگهداری کولر گازی را رعایت کنید. فیلترها، کویل‌ها، کندانسور  و فین‌های کولر گازی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. نادیده گرفتن نکات تعمیر کولر گازی باعث ضعیف شدن  عملکرد تهویه و بازده آن می‌شود و حتی ممکن است میزان مصرف انرژی آن را نیز زیاد کند.

تعویض فیلتر کولر گازی

اگر برای سرویس و تعمیر کولر گازی خود از یک تکنسین کمک می‌گیرید یا خودتان قصد دارید  این کار را انجام دهید مهم‌ترین نکته تعویض و تمیز کردن فیلترها است.  شک نکنید این کار به ظاهر ساده طول عمر و کارایی کولر گازی را زیاد می‌کند. فیلترهای مسدود و کثیف جریان طبیعی هوا را مسدود می‌کنند و کارایی سیستم را شدیدا کم می‌کنند. با انسداد  مسیر جریان طبیعی هوا، هوایی که از فیلتر عبور می‌کند مستقیماً گرد و غبار و آلودگی را به اواپراتور یا منتقل می‌کند و ظرفیت جذب گرمای کویل را ضعیف می‌کند. جالب است بدانید تعویض فیلتر کثیف کولر گازی و می‌تواند مصرف انرژی کولر گازی شما را 5 تا 15 درصد کاهش دهد.

در سیستم‌های تهویه مرکزی معمولا فیلترها در مجرای برگشت قرار دارند. فیلتر کولرهای گازی معمولی معمولا در بخش جلویی آن که رو به داخل اتاق است قرار می‌گیرد. بعضی فیلترها را می‌توان تمیز کرد و مجددا استفاده کرد و برخی دیگر را باید عوض کرد. در فصول گرم سال یک یا دوبار در ماه  فیلتر را تمیز یا تعویض کنید. اگر کولر گازی شما دائماً روشن باشد و یا محیط زندگی شما پر گرد و غبار بوده یا حیوان خانگی داشته باشید ممکن است نیاز باشد بیشتر فیلترها را عوض کنید.

تمیز کردن کویل‌های کندانسور و اواپراتور

کویل اواپراتور و کندانسور بعد از چند ماه گرد و خاک جمع می‌کنند. کثیفی کویل اواپراتور جریان هوا را کاهش می دهد و توانایی جذب حرارت را کاهش می دهد. فیلتر تمیز می‌تواند مانع از کثیف شدن کویل‌ها و یا به تعویق انداختن آن شود. برای جلوگیری از این مشکل، حداقل سالی یک بار کویل اواپراتور را چک کنید و در صورت لزوم آن را تمیز کنید.

قرارگیری کویل کندانسور در فضای آزاد و پر گرد و غبار  یا نزدیکی شاخ و برگ درخت باعث کثیف شدن کندانسور می‌شود و باید تعداد دفعات تمیز کردن را افزایش دهید. کثیفی این بخش به راحتی روی پره‌های آن قابل مشاهده است.

کندانسور کولر گازی را چطور تمیز کنیم؟

در اصطلاح عمومی به کندانسور، پنل بیرونی کولر گازی نیز گفته می‌شود. کندانسور کثیف باعث می‌شود باد کولر خنک نباشد. برگ‌های خشک و گرد و غبار اطراف را تا حداقل نیم متر مرتبا پاک کنید تا هوا به خوبی جریان داشته باشد. تا جایی که ممکن است اطراف کندانسور خالی باشد.

در ابتدای کار حتما برق دستگاه را در جعبه فیوز قطع کنید و فراموش نکنید بی‌توجهی به موارد ایمنی می‌تواند عواقب مالی و حتی جانی در پی داشته باشد. برای شستشوی کندانسور کولر گازی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پیچ‌های بالای پنل بیرونی را باز کرده و درب رویی را جدا می‌کنیم.
  2. پیچ‌های پنل مشبک جلویی را هم باز کرده و صفحه رویی را جدا می‌کنیم. دقت کنید که ممکن است علاوه بر پیچ‌ها قلاب‌هایی از داخل پنل را به بدنه متصل کرده باشد. بنابراین اگر با باز کردن پیچ جدا نشد با کمک یک پیچ گوشتی قلاب‌ها را به راحتی آزاد کنید تا پنل مشبک جدا شود.
  3. در هنگام شستشو به هیچ وجه از آب گرم با دمای بیش از 40 درجه سانتی گراد استفاده نکنید.
  4. اکیدا توصیه می‌شود از از پاک‌کننده‌های نفتی و بنزینی و تینر استفاده نکنید.
  5. استفاده از برس‌های سیمی و زبر به کولر گازی آسیب می‌رساند. نیازی نیست از چنین ابزاری استفاده کنید.
  6. استفاده از آب برای تمیز کردن کافی است. دقت کنید شلنگ آب را تحت زاویه‌ای بگیرید که آب وارد بخش الکترونیکی نشود.
  7. علاوه بر قسمت‌های داخلی پنل مشبک، صفحه جلویی و بالایی را هم با ابر و آب بشورید.
  8. بخش الکترونیکی را نیز با احتیاط و به کمک دستمال خشک و قلموی گردگیر تمیز کنید.
  9. اجازه دهید داخل کولر گازی خشک شود و بعد تمام مراحل قبل را بر عکس انجام دهید و پیچ‌ها را ببندید. ابتدا پنل جلویی را در محل مناسبش قرار داده و ضربه بزنید تا قلاب‌ها بسته شوند و بعد پیچ‌ها را ببندید. بعد همین کار را برای پنل مشبک انجام دهید و در نهایت درب بالایی را بسته و پیچ کنید.
  10. بعد از شستشوی کندانسور کولر را تا دو الی 4 ساعت روشن نکنید.

کندانسور کولر گازی را چطور تمیز کنیم

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

مشکلات رایج کولر گازی و راهکار حل آن

معمولا مشکلات کولر گازی شامل موارد زیر است:

  1. سرمای کولر گازی کم شده: به احتمال زیاد با خدمات سرویس کولر گازی مناسب و کامل، مشکل برطرف می‌شود.
  2. کولر گازی سرمای کافی ندارد: این مشکل می‌تواند به بخش‌‌های مختلفی مربوط باشد از جمله کار نکردن کمپرسور کولر گازی‌‌‌‌‌، کم بودن گاز کولر گازی یا حتی خالی بودن گاز که در این صورت حتما باید نشت‌یابی و شارژ گاز کولر انجام شود.
  3. کولر گازی خاموش شده و دیگه روشن نمی‌شود: معمولا این مشکل در اثر نوسانات برق و آسیب به برد الکترونیکی کولر گازی شما به‌وجود می‌آید. ممکن است فیوز مینیاتوری دستگاه قطع و یا کابل ارتباطی قطع شده باشد.
  4. کولر گازی موقع کارکردن صدای زیادی تولید می‌کند: این مشکل می‌تواند از پنل داخلی باشد که در این صورت مربوط به موتور فن‌‌‌‌‌ یا پروانه بلیور فن است یا می‌تواند از یونیت خارجی باشد که معمولا مربوط به عدم تراز بودن کندانسور، شکستگی پروانه فن یا مشکلات مکانیکی کمپرسور است.
  5. یونیت داخلی آبریزی دارد: این مشکل می‌تواند از به تعویق افتادن سرویس یا امکان گرفتگی شیلنگ درین (تخلیه) و یا لوله‌‌های تخلیه باشد.
  6. کولر گازی در حالت گرمایش کار نمی‌کند: این مشکل ممکن است به علت عدم کارکرد شیر برقی و عدم تغییر مسیر گاز در سیکل به‌وجود آید. همچینین کمبود گاز می‌تواند باعث به‌وجود آمدن این مشکل باشد.
  7. کد ارور بر روی صفحه ظاهر شده و کولر گازی کار نمی‌کند: در این صورت باید به دفترچه راهنمای کولر گازی مراجعه کنید. معمولا این کد ارور‌ها مربوط به سنسور‌‌های کولر گازی هستند (سنسور دیفراست‌‌‌‌‌، سنسوسر محیطی‌‌‌‌‌، سنسور پایپ و…)

اگر خودتان به انجام امور فنی آگاهی ندارید و یا زمان کافی برای انجام این امور ندارید و یا  کولر گازی شما  به سرویسی بیش از موارد ذکر شده در این نوشتار نیاز دارد سرویس‌کار کولر گازی آچاره آماده ارائه با کیفیت‌ترین خدمات به شما است و مشکل سرویس و تعمیر کولر گازی شما را به محض اعلام شما در کمترین زمان ممکن حل خوهد کرد.

مقالات مجله آچاره در مورد آموزش تعمیر کولر گازی و نصب و سرویس آن:

به این پست امتیاز دهید

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید