سیستم‌ گرمایشی مناسب برای ساختمان شما کدام‌ است؟

سرمایش و گرمایشگرمایش

تصور کنید روی مبلی راحت کنار پنجره نشستید و با یک لیوان چای یا قهوه دارید از منظره‌‌ی برفی یا بارونی لذت می‌برید؛ این لذت وقتی معنا داره که در گرمایی مطبوع و دلنشین نشسته باشید؛ گرمای دلپذیر خونه! هرچی به روزهای سرد نزدیک‌تر می‌شیم، نیاز به سیستم‌ گرمایشی تو خونه‌هامون رو بیشتر احساس می‌کنیم؛ اما سوالی که پیش میاد اینه که از چه سیستم‌ گرمایشی استفاده کنیم؟! کدوم سیستم مناسب چه ساختمونیه؟ و …

عوامل موثر در انتخاب سیستم گرمایشی

سیستم‌های گرمایشی رو باید طبق اصولی انتخاب کرد که هم صرفه‌ی اقتصادی و هم گرمایش مطلوبی داشته باشه؛ اما بهتره بدونید عواملی مثل متراژ و مساحت ساختمون، هزینه مصرف انرژی، هزینه‌های سیستم‌ گرمایشی و همچنین مدت زمان گرم نگه داشتن و …. در انتخاب مناسب سیستم‌ گرمایشی نقش موثری داره؛ چون عدم توجه به این عوامل، باعث می‌شه هزینه‌های زیادی رو متحمل بشید.

با وجود این‌که تمام این موارد در انتخاب سیستم مناسب، بسیار مهم هستن اما مهمترین مساله، مساحت محیطی هست که سیستم‌ گرمایشی در اون فضا قرار می‌گیره؛ حتی خود سیستم هم، از پارامترهاییه که نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها داره؛ در واقع اگه از دستگاهی استفاده کنید که نسبت به محیط ظرفیت بالایی داره.

نه تنها هزینه‌های اولیه زیاد می‌شه بلکه به مرور زمان، سیستم کارایی خودش رو از دست می‌ده و در مقابل اگه از سیستمی با ظرفیت پایین در یک محیط بزرگ استفاده شه، نه تنها مصرف انرژی خیلی بالا می‌ره،‌ بلکه عمر سیستم هم کوتاه می‌شه و بنابراین هیچ تاثیری در گرم کردن فضا نداره.

انواع سیستم ‌های گرمایشی

سیستم‌های گرمایشی انواع مختلفی دارند که از پرکاربردترین اون‌ها می‌تونیم به شومینه، شوفاژ یا موتورخونه، پکیج و بخاری اشاره کنیم؛

  • شومینه

این سیستم‌ گرمایشی به‌خاطر ظاهر زیباش، سال‌های زیادیه که موردتوجه قرار گرفته؛ شومینه برخلاف بخاری که فقط در فصل‌های سرد نصب می‌شن، جای ثابتی تو خونه‌ها دارن و درواقع جز اقلام لوکس خونه به‌حساب میان!

جدا از این‌ها، کسی هست که از گرم شدن کنار یه شومینه‌ی زیبا با یه فنجون چای، لذت نبره؟! شومینه زیبایی خونه‌ی شما رو بیشتر می‌کنه و گرمای مطبوعی هم به خونه می‌ده؛ اما آیا این‌ها به این معنیه که شومینه مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب سیستم‌ گرمایشی شماست؟! جواب اینه که خیر! متاسفانه استفاده از شومینه، مصرف انرژی زیادی رو به همراه داره.

اگر شومینه چوب‌سوز باشه، قطعا فضای لطیف و رومانتیک رو به خونه‌ی شما می‌ده اما فقط ۱۵درصد از انرژی چوب رو به گرما تبدیل می‌کنه و بقیه یا هدر می‌ره یا باعث آلودگی محیط زیست می‌شه.

در مقابل اگر از شومینه گازسوز استفاده کنید، معضل استفاده از حجم زیاد چوب رو ندارید و تا ۷۵درصد هم بهره‌وری بیشتر دارید اما هوای گرم در هر حالتی تمایل به بالا رفتن داره و استفاده از شومینه، مثل روشن کردن بخاری یا سایر وسایل گرمایشی در کنار پنجره‌ی بازه!

در واقع با روشن کردن شومینه، هوای سرد به طور مداوم از دودکش شومینه وارد و هوای گرم خارج می‌شه. تحقیقات نشون می‌ده که استفاده از شومینه، حتی در خونه‌ای که کاملا عایق‌بندی‌ شده‌ست، میزان مصرف انرژی رو تا ۳۰ درصد افزایش می ده.

  • بخاری

بخاری‌های برقی، خیلی کم حجم و گرمابخش هستند. به محض روشن شدن، به‌دلیل وجود فن در اون، به سرعت گرما رو حس می‌کنید اما نسبت مصرف این بخاری برقی در مقایسه با وسایل گرمایشی گازی ۳۰ به ۹۰ هست و این به معنی بهره‌وری پایین اون‌ها در گرمایش خونه‌ست. درعین حال میزان مصرف برق این وسیله هم بسیار بالاست و قطعا در آخر ماه با قبض بسیار سنگینی رو به رو می‌شید!

درمقابل بخاری‌های گازسوز، هر چند مشهورن به این‌که محیط اطراف‌شون رو سیاه می‌کنند، اما تا ۹۰ درصد بهره‌وری دارند. در عین حال با توجه به بسته‌بودن مسیر ورود هوای سرد از دودکش به خونه و استفاده از شیشه در جلوی شعله‌ها، مانع هدررفت گرمای تولید شده در خونه می‌شن.

این بخاری‌ها به دلیل سبک بودن، ارزون بودن، تنوع در طرح و شکل، نصب راحت و گرمای لذت‌بخش، بسیار محبوبند. شما می‌تونید مناسب با متراژ اتاق‌تون ابعاد بخاری رو انتخاب کنید و از گرمای اون لذت ببرید. ناگفته نمونه بخاری هم معایبی مثل تعبیه جای دودکش و جاگیر بودن رو داره ولی در کل مزایای اون بر معایبش برتری داره.

  • شوفاژ (موتورخانه)

در حال حاضر بهترین سیستم‌ گرمایشی برای منزل موتورخونه‌ست. البته برای خونه‌هایی با تعداد واحد بالا. این سیستم علاوه بر تأمین آب گرم مصرفی، به دلیل رد شدن لوله‌ها از کف و حضور رادیاتور‌ها در هر اتاق، گرمای مطلوبی رو در فصل سرما به شما هدیه می‌ده.

جدیدا برای کم کردن مصرف انرژی در این سیستم، اون رو به صورت هوشمند طراحی کرده‌اند؛ یعنی این فناوری با برنامه‌ای که به سیستم‌اش می‌دید، مناسب با ساعات مصرف و دمای محیط، درجه حرارت رو کم یا زیاد می‌کنه.

شاید در ابتدا به نظر بیاد این سیستم هوشمند هزینه‌بره ولی مطمئن باشید اگر از اون استفاده کنید، از هدررفت چندین برابرهزینه‌ها، جلوگیری کنید.

  • پکیج

موتورخونه‌ای با ابعاد کوچک که مخصوص خونه‌هایی با متراژ و واحد کم هست. پکیج فقط به اندازه‌ی یک کابینت جا می‌گیره و با بازدهی انرژی بالاتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به موتورخونه مرکزی، باعث حذف لوله کشی‌های گسترده در ساختمان و همین‌طور مستقل شدن هر کدوم از واحدها از نظر گرمایش و تأمین آب گرم مصرفی می‌شه.

شعله رو بیشتر کنیم یا لباس گرم بپوشیم؟

شومینه، بخاری، شوفاژ، پکیج و … نمی‌تونند به‌تنهایی گرمای موردنیاز خونه رو تأمین کنند. البته این عناصر در کشور‌هایی که یاد گرفتند به‌جای بالا بردن دمای منزل لباس بیشتری بپوشند جوابگوئه، ولی متأسفانه در کشور ما نمی‌تونه مردم رو راضی نگه داره!

درنتیجه ما باید به دنبال سیستم‌ گرمایشی باشیم که در فصل سرما کل فضای خونه رو گرم نگه داره. درسته که فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه انجام نشده اما آیا نباید خودمون قدمی برداریم و از اتلاف سالانه‌ی انرژی جلوگیری کنیم؟! باور کنید که کار سختی نیست. از همین پاییز شروع کنید و لباس گرم رو جایگزین مصرف بالای انرژی کنید!

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا