تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

بررسی تخصصی علت یخ زدن کولر گازی+فیلم

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

اگر اختلالی در چرخه تنظیم دما و فشار کولر گازی رخ دهد ممکن است کولر گازی یخ بزند. شاید فکر کنید یخ زدن کولر چندان ناخوشایند نیست و باعث خنک‌تر شدن منزلتان می‌شود اما در اشتباهید چون در این حالت کولر خانه را خنک نخواهد کرد. در ادامه این مقاله از مجله آچاره، ارائه‌‌دهنده گسترده‌ترین خدمات منزل، با نشانه‌های یخ زدن کولر و روش پیشگیری آن آشنا خواهید شد.

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید کولر گازی شما کمی بعد از کار کردن یخ می‌زند. علت یخ زدن کولر گازی هرچه باشد در نهایت باعث می‎‌شود هوای خنک به درستی به اتاق وزیده نشود و یک قطعه یخ بزرگ روی کویل اواپراتور جمع شود. کولر گازی از طریق کنترل دما، فشار و جریان هوا کار می‌کند.

اگر علاقمندید که با نحوه کار کولرگازی آشنا شوید می‌توانید به صفحه‌ی تعمیر کولر گازی سری بزنید و فیلم طرز کار کولر گازی را مشاهده کنید. با مشاهده این فیلم فهمیدن مطالبی که در ادامه این مقاله خواهید خواند راحت‌تر خواهد بود.

فیلم علت یخ زدن کولر گازی چیست؟

در این فیلم، تعمیرکار کولر گازی آچاره درباره دلیل یخ زدن کولر گازی و راهکارهای حل آن صحبت کرده است. برای مشاهده فیلم کافی است روی آن کلیک کنید.

چرا کولر گازی یخ می‌زند؟

بخش اصلی یک کولر گازی کویل‌های آن است که درون آن مایع سرد کننده (مُبَرِد) با دمای بسیار پایین وجود دارد. هوای گرم محیط خانه سرمای مبرد را گرفته و خنک می‌شود و در نتیجه کویل گرم می‌شود و یخ نمی‌زند. در یک سیستم سالم، کویل داخلی گرما را از محیط خانه گرفته و به بیرون منتقل می‌کند. این چرخه توسط تغییر فشار مبرد کنترل و هدایت می‌شود.

اما اگر عاملی مانع از دمیدن هوای گرم روی ‌کویل‌ها شود یا عمل تنظیم فشار درست انجام نشود؛ کویل‌ها خیلی سرد می‌شوند و به سرعت یخ می‌زنند. وقتی رطوبت هوا زیاد باشد، این مشکل وخیم‌تر می‌شود زیرا نم موجود روی کویل شروع به یخ زدن می‌کند.

در این حالت دیگر هوای گرم محیط به کویل نمی‌رسد و تبادل دما اتفاق نمی‌افتد. هرچه رطوبت هوا بیشتر باشد، یخ بیشتری جمع می شود و اوضاع بدتر می‌شود و قسمت‌های داخلی کولر گازی مثل یخچال‌های قدیمی برفک می‌زند. موارد را می‌توان علت یخ زدگی کولر گازی پنجره ای دانست:

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

جریان هوای کافی نیست!

جریان ناکافی هوا در کولر گازی باعث می‌شود هوای خنک با سرعت کافی از کندانسور دور نشود و این مسئله باعث یخ زدگی خواهد شد. دلایل ضعیف شدن جریان هوا در کولر از این قرار هستند:

فیلتر کثیف یا نصب فیلتر اشتباه

بعضی از فیلترهای هوا دارای منافذ بیش از حد کوچکی هستند که اجازه نمی‌دهند هوا جریان پیدا کند. در این حالت، حتی اگر فیلتر تمیز هم باشد، هوا نمی‌تواند از آن عبود کند. همچنین اگر دریچه برگشت هوا مسدود شود، کولر قادر به جذب هوای کافی برای انتقال هوای سرد از کویل‌ها نخواهد بود. شستشوی پنل داخلی کولر گازی (فیلم آموزشی) کمک زیادی به حل این مشکل خواهد کرد.

ولتاژ پایین فن

گاهی اوقات کولر گازی سالم است و ایراد از برق خانگی است. اجزای کولر گازی برای عملکرد صحیح به ولتاژ معینی نیاز دارند. اگر مشکلی در برق خانه وجود داشته باشد یا ایرادی در سیستم باعث شود ولتاژ کمی به موتور دمنده یا فن برسد با مشکل انجماد مواجه خواهید شد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

موتور دنده (Blower Motor)

موتور دمنده در این سیستم نقش حیاتی دارد. اگر فن دمنده متوقف شود، هوا نمی‌تواند با سرعت کافی ازروی کویل‌ها عبور کند و اگر فن متوقف شود کویل‌ها شروع به یخ زدن می کنند.

کندانسور یخ زده کولر گازی

کولر گازی نیاز به شارژ دارد!

میزان مایع سردکننده یا مبرد در کنترل فشار کولر نقش حیاتی دارد. کمپرسور دائما در حال فشرده‌سازی این مایع است. هوای گرم، مایع مبرد را تبدیل به گاز می کند و باعث افت فشار و افزایش دمای آن می‌شود. اگر میزان مبرد در سیستم کافی نباشد در این چرخه اختلال ایجاد می‌شود.

علت یخ زدن کولر گازی: در کویل‌ها گرفتگی وجود دارد!

روشن کردن کولر گازی بدون فیلتر و یا استفاده از فیلتر خراب و بی کیفیت عمر دستگاه شما را کم می‌کند و مشکلات زیادی به بار خواهد آورد. کویل‌های مبرد کولر گازی اغلب از چگالش هوای اطاق خود مرطوب هستند.

وقتی هوای دارای گرد و غبار وارد آن شود روی آن می‌نشیند. این لایه گرد و غبار مانند یک عایق عمل می‌کند و سرمای داخل کویل را به دام می‌اندازد و آن را منجمد می‌کند.

چگونه می‌توان از یخ زدن کولر گازی جلوگیری کرد؟

در بخش قبل مواردی را بررسی کردیم که در صورت برطرف نشدن می‌تواند علت یخ زدن کولر گازی در آینده نزدیک باشد. در ادامه راهکارهایی ارائه خواهید داد که به کمک آنها بتوانید از یخ زدن کولرگازی جلوگیری کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

تعویض فیلتر کولر گازی

فیلتر هوای کثیف یکی از دلایل اصلی یخ زدن کولر گازی است. با عبور هوا از فیلترها گرد و غبار و ذرات معلق آن روی فیلتر می‌ماند و فیلتر کثیف می‌شود. اگر دوست دارید روش درست تعویض فیلتر کولر گازی را یاد بگیرید روی لینک کلیک کنید و فیلمی که در آن تعمیرکار آچاره روش تعویض فیلتر را توضیح داده‌اند را مشاهده کنید.

کویل کولر گازی که یخ زده است

سرویس دوره‌ای

بهترین کار این است که کولرتان را مرتبا سرویس کنید. نگهداری از کولر گازی سخت‌تر از کولر آبی است و نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارد. گاهی با یک تعمیر جزئی که طی روند سرویس دوره‌ای و عیب یابی کشف می‌شود از مشکلات آتی جلوگیری می‌شود. مثلا تعمیرکار با تست کمپرسور متوجه ایرادی در سیستم خنک‌کنندگی می‌شود و قبل از سوختن کمپرسور مشکل را مرتفع می‌کند.

بررسی جریان هوا

مسدود شدن جریان هوا دلیل اصلی عملکرد ناکارآمد سیستم گرمایشی و سرمایشی اسپیلت است. فیلتر آلوده که گرد و غبار آن را مسدود کرده و گرفتگی دریچه‌های مسیر رفت و برگشت مبرد  از جمله مواردی است که باعث اختلال در جریان هوا می‌شود. در این حالت کولر به سختی کار می‌کند چون راهی برای خراج شده هوای گرم یا سرد از سیستم نیست.

تمیز کردن اواپراتور

لوله‌های میعانات رطوبت اضافی سیستم کولر را تخلیه می‌کند. گرفتگی در این لوله می‌تواند علت یخ زدن کولر گازی باشد چون آب در مسیر می‌ماند و یخ می‌زند. وقتی آب در لوله میعانات یخ بزند کویل‌های کولر نیز یخ خواهند زد. با گذشت زمان، سیم پیچ های اواپراتور گرد و غبار، مو و آلودگی را به خود جذب می‌کنند که باعث ایجاد گرفتگی می‌شود.

کویل‌های یخ زده جریان هوا را محدود می‌کنند که باعث می‌شود سیستم شما با مشکل روبرو شده یا اصلاً کار نکند. بهترین راه پیشگیری از بروز این مشکل سرویس کولر است. تعمیرکاران کولر گازی آچاره اواپراتور و سایر اجزای کولر شما را بررسی می‌کنند و  هر اقدامی لازم باشند انجام می‌دهند.

علت یخ زدن کولر گازی

راه حل یخ زدن کولر گازی

بهترین کاری که می‌توانید هنگام یخ زدن کولر انجام دهید کمک گرفتن از یک تعمیرکار ماهر است. توصیه‌های زیر به شما در مواجهه با این مشکل کمک خواهد کرد.

مرحله اول: یخ را آب کنید

دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید یخ ذوب شود. ممکن است ذوب شدن کامل یخ‌ها یک روز طول بکشد پس بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که آن روز را در جای دیگری باشید تا گرما شما را کلافه نکند.

هرگز وقتی اواپراتور یخ زده است از کولر گازی استفاده نکنید چون باعث آسیب جدی به کمپرسور می‌شود.کمپرسور گران‌ترین قطعه در کولر گازی است و آسیب دیدن آن هزینه زیادی به شما تحمیل خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید هرگز نباید یخ‌ها را با یک جسم سنگین یا ابزار تیز بشکنید ممکن است به اجزای سازنده آسیب برسانید و مشکلات بیشتری برای کولر بوجود بیاورید.

مرحله دوم: کویل‌ها را خشک کنید

وقتی یخ‌ها آب شدند، اواپراتور را خشک کنید و فن را روشن کنید. ترموستات را طوری تنظیم کنید تا فقط فن دستگاه کار کند تا با چرخش هوا کویل‌ها سریع‌تر خشک شوند. بعد از خشک شدن می‌توانید از کولر استفاده کنید.. پیشنهاد می‌کنیم به دنبال ریشه‌یابی و حا اصولی مشکل باشید تا دوباره مشکلی برای شما پیش نیاید.

سخن پایانی

در این مقاله با چند علت یخ زدن کولر گازی آشنا شدیم و تا روش‌های مقابله با آن را بیان کردیم. اگر پرسشی در این مورد داشته باشید می‌توانید درر بخش کامنت‌ها آن را بنویسید تا تعمیرکاران کولر گازی آچاره به شما پاسخ دهند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید