کلوزت روم یا اتاق مخصوص لباس چیست؟ انتخابی لاکچری یا نیازی اساسی؟

ساختمانبازسازی و دکوراسیونچوب و کابینتکمد دیواری

واک این کلوزت یا کلوزت روم، کدام عنوان بهتر است؟ واک این کلوزت، به معنی کمد دارای راهرو، در واقع اتاقی راهرویی شکل است که از آن به عنوان اتاق مخصوص لباس استفاده می‌شود و حاوی قفسه‌ها و فضاهای مختلفی برای انواع وسایل و لباس است. فارغ از عنوانی که برای این نوع کمدها استفاده می‌شود، وجود آن‌ها با هدف نگهداری و مرتب‌سازی البسه و وسایل مرتبط با آن، در هر خانه‌ای لذت‌بخش خواهد بود. از میان همه روش‌ها و ابزار نگهداری، به سختی می‌توان روشی را یافت که فضایی به اندازه واک این کلوزت (Walk in Closet) در اختیار شما قرار دهد. همین مسئله، روشن‌کننده علت استقبال عمومی افراد و صاحبان منازل مسکونی نسبت به استفاده از این روش نگهداری است.

گرچه واک این کلوزت به عنوان ابزاری اشرافی محسوب می‌شود، اما زاییده تغییرات ذائقه انسان کنونی و ترجیحات و خواسته‌هایش از یک فضای زندگی است و به نوعی معادلات طراحی را در زندگی مدرن تغییر داده‌ است.

چرا کلوزت روم، نسل برتری از کمدها است؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال باید قابلیت‌های مدل واک این کلوزت را در مطابقت با محیط اطرافش بررسی کرد. قابلیت‌هایی نظیر:

  • امکان انتخاب طیف وسیعی از تِم‌ها و یا پالت‌های رنگی با طرح‌های جذاب
  • قابلیت سفارشی‌سازی و طراحی سلیقه‌ای ابعاد، چیدمان و فضای مورد نیاز
  • استفاده از متریال متنوع در ساخت
  • مطابقت با طراحی کمد دیواری مدرن و کلاسیک

موارد فوق، همگی از ویژگی‌هایی است که واک این کلوزت را به جزئی جدایی‌ناپذیر از اتاق خواب اصلی در منازل بدل کرده و به عنوان بخشی مجزا به نام اتاق مخصوص لباس از آن استفاده می‌شود.

مدل کلوزت روم با مفهوم حریم خصوصی در دنیای مدرن نیز هماهنگی دارد. فضای آن مملو از جزئیات زیبا و چشم‌نواز است و مکانی برای استراحت افراد محسوب می‌شود. در واقع کلوزت روم، اتاقی مجزا با ورودی جداگانه و فضاسازی داخلی شیک است که به خانم‌ها این امکان را می‌دهد که ساعت‌ها بدون مزاحمت سایرین، به جستجوی مدل لباس مورد نظر خود پرداخته و برای مهمانی‌ها آماده شوند.

چه نکاتی را باید پیش از انتخاب واک این کلوزت در نظر گرفت؟

دو عامل اصلی که در اصل عوامل محدودکننده هستند، می‌بایست پیش از انتخاب مدل واک این کلوزت در نظر گرفته شوند: اولین عامل، مقدار بودجه‌ای است که برای تهیه آن در نظر گرفته‌اید و عامل دوم، فضایی است که در اختیار دارید. در واقع، حجم وسایلی که برای نگهداری در نظر گرفته‌اید، می‌بایست با فضایی که برای کمد مد نظر دارید، همخوانی داشته باشد.

همانند هر پروژه دیگر، فرآیند انتخاب مدل کلوزت روم (Closet room) ابتدا مستلزم شناسایی نیازها است. شناخت نیازها، مسیر رسیدن به هدف و محصول نهایی را آسان‌تر می‌سازد. اگر حجم وسایلی که می‌خواهید نگهداری کنید زیاد نیست، تهیه یک واک این کلوزت کار منطقی به نظر نمی‌رسد. همچنین اگر فضای کافی برای کمد در اختیار ندارید، عملاً نمی‌توانید از این روش برای نگهداری وسایل خود استفاده کنید.

انتخاب واک این کلوزت

معیارهای یک واک این کلوزت استاندارد کدام است؟

اولین معیار استاندارد برای انتخاب مدل کلوزت روم ابعاد آن است. این مدل‌ها در سه ابعاد استاندارد در دسترس هستند: ابعاد کوچک با فضاهای مربعی شکل، ابعاد بزرگ با دو فضای باریک مخصوص آویزان کردن لباس و ابعاد بزرگ با فضای خالی وسیع مخصوص جاسازی و چیدمان وسایل.

عرض استاندارد یک مدل واک این کلوزت می‌تواند بین 5 تا 12 فوت (حدود 1.5 متر تا 3.5 متر) و یا بیشتر باشد. بنابراین می‌توان راهرویی به عرض 3 فوت (حدود 1 متر) در میان کمدها تعبیه کرد، که امکان دسترسی به وسایل چیده شده و آویزان شده را راحت‌تر می‌کند. عمق استاندارد یک مدل واک این کلوزت بین 5 فوت (حدود 1.5 متر) در یک اتاق مربعی شکل تا 17 فوت (حدود 5 متر) و بیشتر در کمدهای اتاقی شکل، متغیر است.

مزایای واک این کلوزت چیست؟

  • واک این کلوزت در بیشتر موارد، به عنوان اتاق مخصوص لباس و اتاق پرو هم به کار می‌رود.
  • می‌توان از میز اتو به عنوان المان مرکزی در طراحی جزیره‌ای و شبه‌جزیره‌ای کلوزت روم استفاده کرد. بنابراین می‌توانید لباس‌های خود را در واک این کلوزت اتو کرده، آن‌ها را تا کرده و در قفسه نگهداری، یا از میله‌های افقی آویزان کنید.
  • کمدهای تعبیه شده روی دیوار نیز فضای کافی برای نگهداری کفش، جواهرات، لوازم آرایش، البسه و وسایل دیگر را دارا می‌باشند.
  • امکان آماده شدن از ابتدا تا هنگام خروج از منزل در واک این کلوزت فراهم است، بنابراین اتاق خواب، سرویس‌های بهداشتی و حمام دارای امکانات آرایش، در هنگام حاضر شدن، شلوغ نخواهند شد.

دوست دارید کمد مرتب‌تری داشته باشید؟ انواع آویز لباس کمد دیواری| چطور یک کمد لباس مرتب و خلوت داشته باشیم؟

انواع چیدمان در یک واک این کلوزت چیست؟

واک این کلوزت در طراحی‌های متنوعی وجود دارد. اما متداول‌ترین آن‌ها در اینجا ارائه می‌شود:

طراحی دو طرفه

این طراحی از نوع سایز متوسط هستند که در آن، کمدها و قفسه‌ها در امتداد دو دیوار مقابل هم قرار داشته و یک فضای خالی میانی بین آن‌ها قرار دارد. عرض کمدهای دو طرفه بین 6 تا 6.5 فوت (183 تا 198 سانتی‌متر) برای طراحی تکی و به منظور چیدمان وسایل و یا 7 فوت (213 سانتی‌متر) برای طراحی دوتایی است که در آن از دو فضای باریک برای آویزان کردن البسه استفاده است (هر فضای باریک 24 اینچ یا 61 سانتی‌متر است). واک این کلوزت‌ های دو طرفه با تنوع طرح و عمق، متناسب با نیاز افراد در دسترس هستند.

طراحی یک طرفه

این نوع کمدها، کوچک‌ترین مدل واک این کلوزت هستند. فضای آن‌ها ترکیبی از یک کمد برای نگهداری وسایل و یک فضای میانی برای دسترسی به وسایل است. عمق نوع یک طرفه واک این کلوزت‌ها می‌تواند بین 4 تا 5 فوت (122 تا 152 سانتی‌متر) بسته به میزان فضای در دسترس، متغیر باشد. از لوازم جانبی نظیر آینه و یا آویزهای عمودی برای فضاهای بلااستفاده در دیوار در این نوع کمدها استفاده می‌شود تا امکان نگهداری و آویزان کردن البسه را به نحو بهینه، ممکن سازد.

کلوزت روم بزرگ و شیک

طراحی شبه‌جزیره‌ای

این نوع کمدها در اصل، کمدهای پلان باز هستند که در آن، فضای کمد توسط یک المان شبیه جزیره‌ای در مرکز آن، به دو بخش تقسیم می‌گردد.

این طرح عموماً در اتاق‌خواب‌های مستر پیاده‌سازی شده و عرض کمدها در آن حداقل 13 فوت (معادل 4 متر) است. عمق کمدها نیز متناسب با کاربرد و نقشه طراحی شده، تغییر می‌کند. عرض راهروی میانی 36 اینچ معادل با 91 سانتی‌متر است که دورتادور المان میانی، طراحی شبه‌جزیره‌ای را حفظ می‌کند. همچنین ممکن است در این ساختار به دلیل آنکه در اتاق خواب مستر است، درهای اضافی برای ارتباط با حمام مستر تعبیه گردد.

طراحی جزیره‌ای

این ساختار مشابه قبلی است با این تفاوت که المان مرکزی کاملاً مجزا است و به هیچ یک از دیوارها ارتباط ندارد. این المان مرکزی می‌تواند یک نیمکت، صندلی و یا کمدی با فضای حرکت کافی باشد. فاصله المان مرکزی (اصطلاحاً جزیره) نسبت به دیواره‌های اطراف 3 فوت معادل 91 سانتی‌متر است تا کاربر بتواند به راحتی در راهرو حرکت کرده و به همه وسایل و البسه دسترسی پیدا کند. این نوع کمدها، لوکس‌تر هستند و می‌توان جزئیات دیگری نظیر کشوها و سینی‌های کشویی، کابینت‌های طرح برجسته، قفسه‌های پیراهن، جای کراوات، روشنایی LED و غیره را نیز به طراحی آن اضافه نمود.

ساخت کمد دیواری - کلوزت روم

طراحی کمربندی

در این نوع، دو کمد در امتداد دو دیوار و یا سه کمد در امتداد سه دیوار به صورت متوالی و متصل به هم در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر از دیوار پشتی کمد و دیوارهای جانبی به منظور بهینه‌سازی فضای نگهداری وسایل استفاده می‌شود. طراحی این ساختار هم به صورت L و هم به صورت U امکان‌پذیر است. هیچ المان مرکزی در این ساختار وجود نداشته و فضای دسترسی بیشتری به همه کمدها فراهم است. عمق استاندارد کمدها برای ساختار L شکل 24 اینچ معادل 61 سانتی‌متر است، که در این حالت عرض راهرو حداقل 5 فوت معادل 152 سانتی‌متر خواهد شد. در حالی که در ساختار U شکل، حداقل عرض راهرو 7 فوت معادل 213 سانتی‌متر است و عمق کمدها بسته به نوع کاربرد بین 5 تا 6 فوت، معادل 152 تا 183 سانتی‌متر تغییر می‌کند.

چه نکاتی را باید هنگام طراحی واک این کلوزت رعایت کرد؟

قرار دادن کمد توکار

هنگام طراحی مدل واک این کلوزت، می‌توان یک کمد توکار را نیز میان قفسه‌ها تعبیه کرد. از آنجایی که طراحی این کمدها با طراحی سرویس‌های بهداشتی و حمام کاملاً متفاوت است، اضافه کردن قفسه‌های سفارشی، کابینت، و جعبه‌های نگهداری کفش می‌تواند این کمدها را به یک فضای کاربردی عالی تبدیل کند. استفاده مناسب و بهینه از فضای موجود در اتاق مخصوص لباس، امکان دسترسی آسان کاربر را به همه وسایل فراهم می‌کند.

ساخت کمد دیواری - اتاق مخصوص لباس

خلاقیت در طراحی

پس از آنکه نیازها و فضای موجود را شناسایی کردید، از خلاقیت خود برای ترکیب المان‌های مختلف در طراحی مدل کلوزت روم استفاده کنید. خلاقیت در کنار ابزار کار مناسب و متریال لوکس، نتیجه مطلوبی خواهد داد.

اضافه کردن المان‌های کاربردی دیگر

فضای نشستن، پیشخوان مجهز به دستگاه قهوه ساز، بارهای سِرو شراب، تجهیزات شارژ گوشی تلفن همراه و غیره در صورت لزوم می‌توانند به طراحی داخلی کلوزت روم اضافه شوند. نکته مهم، موارد استفاده شما از کمدها است، بنابراین خود را به کاربردهای مرسوم برای نگهداری البسه و وسایل مرتبط با آن محدود نکنید.

استفاده بهینه از فضا

اگر محدودیت فضا دارید، از قفسه‌ها و دراورهایی استفاده کنید که روی هم قرار می‌گیرند. همچنین استفاده از رنگ روشن در طراحی کمدهای اتاق مخصوص لباس، فضای داخلی آن را وسیع‌تر نشان می‌دهد.

ساخت کمد دیواری - واک این کلوزت

نکته پایانی در خصوص کلوزت روم

واک این کلوزت یا همان کلوزت روم‌، یک ابزار لوکس است، بنابراین با توجه به بودجه خود آن‌ها را انتخاب کنید. در وهله اول فضای موجود را ارزیابی کرده و نیز حجم وسایل خود را برآورد کنید. اگر فضای کافی برای ساخت و تعبیه واک این کلوزت ندارید، اگر فردی تنها هستید و قصد ازدواج و تشکیل خانواده ندارید و یا لباس‌ها و لوازم جانبی‌تان به اندازه‌ای نیست که کمدها را پر کند، استفاده از واک این کلوزت به شما توصیه نمی‌شود.

Source: https://achareh.ir/landing/shelving

 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

2.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا