مشکلات متداول درب منزل که خودتان می‌توانید تعمیرش کنید!

ساختمانتعمیرات ساختماندرب و پنجره

دیدن خراش، فرورفتگی یا سوراخ روی درب چوبی بسیار ناخوشایند است. درب منزل، خصوصا درب جنس چوب، ممکن دچار خرابی و مشکلات زیادی شود، گاهی درب به سختی باز و بسته می‌شود، یا موقع باز شدن می‌لرزد و صدا می‌دهد و یا چوب آن ممکن است دچار ساییدگی شود. خبر خوب این است که تعمیر درب منزل کار راحتی است و می‌توانید خودتان دست به کار شده و مشکل را حل کنید. در این مقاله از آچاره روش تعمیر خرابی‌ها و مشکلات متداول درب منزل را به شما آموزش می‌دهیم.

انواع مشکلات متداول درب و راه‌حل آن‌ها

در ادامه چند مشکلی که اغلب ما در خانه‌هایمان با آن مواجه هستیم را بررسی می‌کنیم و روش حل آن را بیان می‌کنیم: همراه مجله آچاره باشید. برای انجام کار به ابزاری مثل پیچ گوشتی ،سنباده ، تراز،چکش،بتونه چوب، مغار، رنگ و … نیاز خواهید داشت.

سخت باز و بسته شدن در

یکی از مشکلات متداول درب منزل، سخت باز و بسته شدن آن است. زمانی که درب به نرمی باز و بسته نشود، چوب درب در چارچوب آن ساییده شده و آسیب می‌بیند. اولین کاری که باید برای تعمیر درب چوبی منزل انجام بدهید، بررسی لولاها است. گاهی سفت کردن پیچ‌ها مشکل را حل می‌کند. در غیر این صورت، ممکن است لازم باشد چوب اضافی یا برجستگی رنگ درب را بتراشید. برای پیدا کردن قسمتی که دچار ساییدگی می‌شود، یک تکه مقوا نازک را بین درب و چارچوب آن قرار داده و ببینید که مقوا در کدام قسمت دچار خراش می‌شود. اگر علت مشکل، تجمع رنگ روی درب باشد، می‌توانید بدون جدا کردن درب از لولا مشکل را حل کنید. کافی است رنگ‌های اضافی را تراشیده، سمباده بکشید و صاف کنید. اگر نیاز به برداشتن درب دارید بهتر است برای تعمیرات درب چوبی و اطمینان از صاف شدن لبه‌های درب از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر درب اتاق خواب (راه حل‌های ساده برای رفع ۴ مشکل رایج درها)

سروصدا کردن درب چوبی

قفل درب ممکن است در اثر چندین لایه رنگ زدن فرورفته شود. حل این مشکل از تعمیرات درب آسانی است که خودتان به راحتی می‌توانید انجامش بدهید. برای تعمیر درب چوبی قفل درب را باز کرده، توفالی را که از مقوا بریده‌اید در جای آن قرار داده و سپس قفل را تعویض کنید. یک راهکار دیگر برای حل مشکل تق تق درب این است که قفل را سوهان بکشید تا پیچ و مهره‌ها به درستی در آن جا بیافتند. سومین روش، باز کردن قفل و نصب آن در بخش دیگری از درب است. برای درهای بیرونی بهتر است از نوار درزگیر استفاده کنید. این کار هم به کاهش سروصدای درب کمک می‌کند و هم مانع جریان هوا می‌شود.

درآمدن پیچ لولاها از درب چوبی

زمانی که این اتفاق می‌افتد معمولا بخشی از چوب درب هم کنده می‌شود. برای تعمیر درب چوبی منزل می‌توانید لولاها را با چسب پر کننده تعمیر کنید. برای این کار بخش‌های آسیب دیده، تراشه‌ها و گرد و غبار چوب را ابتدا جدا و پاک کنید. بخش‌های متحرک لولا را وازلین یا روغن زده و قسمت‌های دیگر را به آرامی سمباده بکشید. بلافاصله پس از پر کردن فضای خالی از چسب پر کننده، لولا و پیچ‌ها را درجای خود قرار بدهید. لولا را در جای خود فشار داده و قبل از نصب مجدد درب کمی صبر کنید تا چسب کاملا خشک شود.

مشکلات متداول درب - تعمیرات درب لولایی

روان حرکت نکردن درب کشویی

یکی از مشکلات متداول درب کشویی این است که بعد از چندین سال استفاده، ممکن است به راحتی باز و بسته نشود. اغلب اوقات، تنها کاری که برای تعمیرات درب لازم است انجام شود، تمیز کردن آن است. ریل درب را با جاروبرقی تمیز کنید، سپس با آب گرم و صابون بشویید. در صورت لزوم می‌توانید از مسواک برای تمیز کردن اساسی‌تر گرد و غبار و آلودگی‌ها استفاده کنید. اگر همچنان در به سختی باز و بسته می‌شود، ممکن است مشکل از تراز قرقره درب کشویی باشد. در این حالت یا باید قرقره‌ها را همسطح کرده و یا کل درب را کمی بالاتر ببرید. اگر باز هم مشکل رفع نشد، بهتر است برای تعمیر درب قرقره‌ها را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره تعمیر درب پارکینگ| آموزش تعمیر درب کرکره‌ای

ایجاد سوراخ یا زدگی روی درب

خراش‌ و زدگی‌های جزئی را می‌توان سنباده زد، در حالی که برای پر کردن خراش های بزرگتر و شکستگی‌ها، به بتونه یا پرکننده اپوکسی احتیاج است. برای تعمیر درب چوبی شکسته سوراخ درب را توسط اسپری فوم پلی یورتان به خوبی پر کنید. بگذارید فوم کاملا خشک شود سپس بخش‌های اضافی را کاملا بتراشید و سطح را صاف کنید. پس از این مرحله نوبت اعمال بتونه روی حفره است. پس از خشک شدن بتونه مجددا بخش اضافی را تراشیده و سپس رنگ بزنید.

مشکلات متداول درب - تعمیرات درب چوبی

گیر کردن در

گیر کردن درب چوبی از مشکلات متداول درب است. اگر درب چوبی منزلتان گیر می‌کند و به راحتی بسته نمی‌شود، باید اندازه در را نسبت به چارچوب آن بررسی و تنظیم کنید. برای انجام تعمیرات درب چوبی ابتدا لولاها را درآورده و آن‌ها را از گرد و غبار و آلودگی تمیز کرده و سپس با پیچ در جای خود محکم کنید. اگر این کار تاثیری نداشت، باید آن بخش از درب چوبی را که در چارچوب گیر می‌کند سمباده بکشید.

شل شدن دستگیره درب

درست کردن دستگیره شل بسیار راحت است، خصوصا اگر از دستگیره‌های مدل جدید استفاده می‌کنید. اگر مدل دستگیره از نوع جدید است به راحتی می‌توانید با سفت کردن پیچ‌ها مشکل را حل کنید. اگر دستگیره درتان از نوع قدیمی است، دو پیچ روی چرخ لنگر را به وسیله پیچ گوشتی باز کنید. سپس دو پیچ روی صفحه مغزی را باز کرده و دستگیره‌های شل شده را جدا کنید. چرخ لنگر را فشار داده و آن را از بخش جلوی درب خارج کنید. در نهایت پیچ‌های روی صفحه ضربه‌گیر را باز کرده و آن را دربیاورید. سپس صفحه ضربه‌گیر جدید را نصب کنید.

مشکلات متداول درب منزل - تعمیرات درب

حرکت کردن درب

اگر درب هنگام باز شدن ثابت نمی‌ماند و حتی اگر آن را نیمه باز بگذارید خود به خود تا انتها باز می‌شود، باید پین لولا را خم کنید. این مورد از مشکلات متداول درب است که راه حل بسیار ساده‌ای دارد. برای تعمیر درب ابتدا یک تکه چوب نازک بین در و چارچوب قرار بدهید تا از حرکت در جلوگیری شود. سپس پین لولای بالایی را خارج کرده و آن را به وسیله چکش کمی خم کنید. اگر مشکل حل نشد، همین کار را با لولای پایینی انجام بدهید.

فرورفتگی درب

تعمیر فرورفتگی درب استیل بسیار ساده است. برای انجام تعمیرات درب ابتدا رنگ اطراف قسمت فرورفته را تراشیده و این قسمت را سمباده بزنید. سپس از پر کننده اتوماتیک و کاردک برای پر کردن فرورفتگی استفاده کنید (اگر فرورفتگی عمیق است باید از چندین لایه پر کننده استفاده شود). زمانی که پر کننده کاملا خشک شد، آن را سمباده زده تا کاملا صاف شود و سپس رنگ بزنید.

گیر کردن قفل درب

اگر قفل درب گیر کرده یا به سختی چرخانده می‌شود احتمالا نیاز به روغن‌کاری دارد. داخل سوراخ کلید روان کننده پایه تفلون اسپری کنید، سپس برای پخش شدن آن کلید را داخل قفل انداخته و بچرخانید. اگر این کار مشکل را حل نکرد، قفل را باز کرده و اسپری را داخل مکانیسم قفل بزنید. سپس استوانه آن را تعویض کنید.

مشکلات متداول درب - تعمیرات درب

چفت نشدن در

 بعد از مدتی ممکن است برای کامل بسته شدن در مجبور باشید آن را کمی به سمت بالا یا پایین بکشید. برای تعمیر درب می‌توانید به جای جابجایی ضربه‌گیر، از مته مخصوص برش فلز برای گشاد کردن سوراخ ضربه‌گیر استفاده کنید. از عینک ایمنی استفاده کرده و به آرامی شروع به گشاد کردن سوراخ با مته کنید. چفت شدن یا نشدن درب را امتحان کنید، سپس تا جایی که مشکل برطرف شود به گشاد کردن سوراخ ادامه بدهید.

خراب شدن لولا درب

انواع مختلفی از لولای درب در بازار موجود است، بهتر است برای خرید نوع مناسب درب منزل، درب را از چارچوب جدا کرده و لولاهای آن را خارج کنید تا بتوانید مشابه همان‌ها را از فروشگاه ابزارآلات بخرید. هنگام نصب لولاهای جدید مطمئن شوید که آن‌ها را به همان شکلی که خارج کردید نصب کرده و قبل از محکم کردن پیچ‌ها از قرار گرفتن لولا‌ها در جای خود اطمینان حاصل کنید.

در این مقاله مشکلات متداول درب را معرفی کرده و نحوه تعمیرات درب در منزل را به شما آموزش دادیم. بهتر است در صورتی که مشکلی در درب منزلتان مشاهده کردید که نمی‌توانید به تنهایی آن را حل کنید از متخصصان آچاره کمک بگیرید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام و تشکر از شما
    برای محکم شدن دستگیره تک پیچ حیاط، چه کار کنیم تا کسی نتواند با پیچاندن ان از خارج منزل، دستگیره را جدا کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا