تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

آشپزی با اجاق‌های گازی به سادگی پختن غذا روی اجاق‌های برقی معمولی است و حتی در بسیاری از اوقات مشکلات کمتری نیز ایجاد می‌کند. با این وجود بسیاری از افراد با شنیدن نام اجاق‌های گازی بلافاصله در مورد ایمنی آنها سوال می‌کنند، زیرا «سوخت آبی» انفجاری است. هیچکس دوست ندارد منزل خود را در اثر انفجار گاز به ویرانه تبدیل کند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی از وسیله‌ای به نام ترموکوپل در اجاق گاز استفاده می‌شود.

ترموکوپل وظیفه حفظ سلامتی دستگاه را بر عهده دارد. گاهی پیش می‌آید که ترموکوپل به خوبی عمل نمی‌کند که در این شرایط باید به سرعت وجود مشکل را تشخیص داد. مهم است که ترموکوپل عملکرد صحیحی داشته باشد تا بتواند اجاق را از خطرات احتمالی حفاظت کند. در این مطلب به آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه پرداخته‌ایم.

تعمیر اجاق گاز خود را به آچاره بسپارید.

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل یک قطعه ضروری در اجاق‌های گاز است که وظیفه حفظ امنیت اجاق را بر عهده دارد. بدنه آن در برابر حرارت مقاوم بوده و می‌تواند تا حدود چند میلی‌ولت برق نیز تولید کند. در واقع ترموکوپل به عنوان مولد برق به‌کار می‌رود.

عملکرد آن در اجاق گازهای امروزی به عنوان هشداردهنده است؛ بدین طریق که اگر یکی از قطعات تشکیل‌دهنده اجاق عملکرد درستی نداشته باشد، ترموکوپل با قطع جریان گاز مانع از روشن شدن شعله‌های اجاق گاز خواهد شد. در شکل زیر تصویر ترموکوپل اجاق گاز را مشاهده می‌فرمایید.

ترموکوپل اجاق گاز چیست؟ - اجزای اجاق گاز

ترموکوپل ساده‌ترین سنسور دما بدون هیچگونه دستگاه الکتریکی در داخل آن است. چیزی برای شکستن در آن وجود ندارد. تنها در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است بسوزد. سوختن ترموکوپل معمولاً فقط در دیگ‌های بخاری که به طور مداوم کار می‌کنند، رخ می‌دهد. در اجاق‌های گاز سنسورهای دمای در نظر گرفته شده قبل از تعویض به مدت 20 تا 30 سال دوام می‌آورند.

چرا در اجاق گاز از ترموکوپل استفاده می‌شود؟

در صورت استفاده از گازهای طبیعی در اجاق گاز باید محافظت بیشتری به‌عمل آورد؛ زیرا این گازها استعداد بیشتری برای آتش گرفتن و ایجاد خطر بالقوه دارند. ترموکوپل این کار را انجام می‌دهد. گاز در مشعل اجاق گاز با کبریت، فندک دستی یا احتراق الکتریکی درون گاز مشتعل می‌شود.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

سپس شعله باید تا زمانی که سوخت توسط سوپاپ خاموش شود، بدون دخالت انسان بسوزد. وسایل گازسوز مجهز به سیستم ایمنی نقش زیادی در کاهش خطرات مربوط به گاز دارند. به همین دلیل لازم است تا در صورت عمل نکردن ترموکوپل اجاق گاز هر چه سریع‌تر تدابیر لازم برای تعمیر آن اندیشیده شود.

وظیفه ترموکوبل اجاق گاز

 ترموکوپل اجاق گاز به چه صورت عمل می‌کند؟

ترموکوپل از دو سیم فلزی با جنس‌های متفاوت تشکیل شده که از یک سر به یکدیگر جوش خورده‌اند. عملکرد آن به‌گونه‌ای است که تا زمانی که شعله وجود دارد و گرمای آن به محل قرارگیری دو فلز می‌رسد، در سر دیگر فلز جریانی به‌وجود می‌آید که باعث می‌شود شعله روشن مانده و مسیر گاز باز باقی بماند.

در صورتی که شعله در اثر عواملی مانند وزش باد یا ریختن آب روی آن به طور غیر عمد خاموش شود، دمای سنسور ترموکوپل کاهش یافته که موجب می‌شود جریان گاز قطع شده و از پخش شدن آن در محیط و ایجاد آتش‌سوزی و حادثه ممانعت به‌عمل آید. در صورتی که این عمل به خوبی انجام نشود، نیاز به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز وجود دارد.

مزایای ترموکوپل

  • سادگی دستگاه و عدم شکستن مکانیکی یا سوختن عناصر الکتریکی
  • ارزان بودن
  • عملکرد طولانی مدت
  • راندمان بالای کنترل دمای شعله
  • خاموش شدن سریع گاز
  • راحتی تعویض به‌گونه‌ای که می‌تواند در خانه توسط خودتان نیز تعویض شود.

تنها یک اشکال در مورد ترموکوپل وجود دارد و آن هم دشواری تعمیر دستگاه است. این دشواری به حدی است که اکثر تعمیرکاران ترجیح می‌دهند به جای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز از تعویض آن با نمونه‌ای جدید استفاده کنند.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

برای تعمیر این دستگاه لازم است تا دو فلز مختلف در دمای بالا (حدود 1300 درجه سانتی‌گراد) جوش داده و لحیم شوند. انجام چنین کاری در شرایط روزمره در خانه بسیار دشوار است. خرید یک واحد کنترل‌کننده جدید برای اجاق گاز ساده‌تر از تعمیر آن است.

تعمیر ترموکوبل اجاق گاز

خرابی و تعمیر اجاق گاز

تعمیر اجاق گاز از جمله خدماتی است که نیاز بسیاری به آن وجود دارد. با توجه به اینکه اجاق گاز برای پختن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، جزء حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین اقلام زندگی است و در صورت هر گونه خرابی و عدم عملکرد درست نیاز است تا تعمیر آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

بسیاری از اوقات خرابی‌هایی که در اجاق گاز صورت می‌گیرد ناشی از ترموکوپل است. وقتی می‌بینیم اجاق به‌خوبی عمل نمی‌کند یا شعله آن دیر روشن می‌شود یا اصلاً روشن نمی‌شود، یک احتمال قوی این است که نیاز به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز وجود دارد. عواملی مانند روشن نشدن فر، ایجاد الکتریسیته در بدنه اجاق و دود کردن اجاق نیز از دیگر عواملی هستند که نشان می‌دهند نیاز به تعمیر اجاق گاز وجود دارد.

چه زمانی نیاز به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز وجود دارد؟

عمل نکردن ترموکوپل اجاق گاز منجر به بروز برخی مشکلات در عملکرد اجاق گاز می‌شود. برای تشخیص خرابی ابتدا باید جریان گاز را قطع کرد. با برداشتن سر گاز و کمی جستجو ترموکوپل نمایان می‌شود. داشتن سوختگی در محل اتصال دو میله ترموکوپل یا فاصله گرفتن و جدایی آنها از یکدیگر ممکن است علت عمل نکردن ترموکوپل اجاق گاز باشد.

خراب بودن واشر مربوط به دو میله درونی و بیرونی بوبین هم می‌تواند یکی دیگر از علل نیاز به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز باشد. اگر قسمتی از ترموکوپل که در مجاورت شعله قرار می‌گیرد دچار سوختگی شده باشد نیز امکان عمل نکردن ترموکوپل اجاق گاز به صورت صحیح وجود دارد. تمام این علائم نشان می‌دهند که نیاز به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز وجود دارد.

ترموکوپل اجاق گاز چیست؟

انواع سنسورهای دما

ترموکوپل‌های اجاق گاز از نظر آلیاژ رساناها و نوع اتصال به شیر متفاوت هستند. نکته اصلی اینجا است که هر یک از کارخانه‌های تولیدکننده تجهیزات گاز از الکترومغناطیس مخصوص خود با سوکت‌های اتصال مختلف استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد تغییر ترتیب سنسورها غیر ممکن و بسیار دشوار است.

آلیاژها و فلزاتی که برای ساخت ترموکوپل استفاده می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  • کنستانتن و کرومل
  • مس و کنستانتن
  • مس و کوپل
  • نیسیل و نیکروسیل
  • آلومل و کرومل
  • کنستانتن و آهن

دقت دستگاه و محدوده دمای کارکرد به آلیاژهای مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال ترموکوپل ساخته شده از آلومل و کرومل می‌تواند در دماهای صفر تا 1100 درجه سانتی‌گراد و کنستانتن و آهن در دمای 0 تا 700 درجه سانتی‌گراد عمل کند. در اجاق‌های گاز خانگی معمولاً از سنسورهای آلومل و کرومل یا کنستانتن و آهن استفاده می‌شود؛ زیرا ارزان هستند و برای شرایط دمایی اجاق گاز بسیار مناسب‌اند.

تعمیر ترموکوبل اجاق گاز

تعمیر ترموکوپل اجاق گاز به چه صورت انجام می‌شود؟

اگر گاز روی اجاق خاموش شود، لزوماً مشکل از ترموکوپل نیست. با این وجود در بیشتر موارد، خاموشی گاز به علت خرابی ترموکوپل اتفاق می‌افتد. علامت اصلی وجود مشکل در اجاق گاز این است که پس از احتراق مشعل و آزاد شدن سوخت آبی، شعله بلافاصله خاموش می‌شود. این اتفاق به علت بسته شدن سوپاپ رخ می‌دهد؛ زیرا نیرو محرکه گرما وجود ندارد یا میزان آن برای باز نگه داشتن کافی نیست.

قبل از خرید ترموکوپل جدید ابتدا باید علت عملکرد ضعیف دستگاه موجود را تعیین کنید. ممکن است مشکلی در شیر وجود داشته باشد که تنها با تعمیر آن مشکل شما حل شود. خودتان هم می‌توانید کار تعمیر ترموکوپل اجاق گاز را انجام دهید. این کار باید زمانی انجام شود که گاز به طور کامل خاموش باشد.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

برای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز ابتدا شیر روی سیلندر گاز را ببندید. هر اقدام دیگری باید بعد از این کار صورت گیرد. همچنین اگر در طراحی دستگاه شما از اجزای فرار استفاده شده فراموش نکنید که منبع تغذیه را خاموش کنید. نوک ترموکوپل دقیقاً نزدیک صفحه داغ و آتش گاز قرار دارد. این قسمت در فر در نزدیکی تقسیم شعله آن در قسمت بالایی فر واقع شده است. این نوک باید عاری از هر گونه رسوبات کربن، ذخایر معدنی و آسیب باشد.

اگر نوک ترموکوپل درجه‌بندی شده باشد، برای تمیز کردن آن باید از کاغذ سنباده استفاده کنید. ترموکوپل نباید رسوب داشته باشد. هر چه رسوب کربن در ترموکوپل بیشتر باشد، گرمای کمتری به آن می‌رسد و در نتیجه نیرو محرکه کمتری تولید می‌کند. در این صورت ممکن است نیرو محرکه تولید شده به اندازه‌ای نباشد که بتواند شیر سلونوئید را باز کند.

بازبینی‌های قبل از جایگزینی ترموکوپل

ترموکوپل معمولاً دارای یک نوک برای نصب در نزدیکی شعله و آتش است. اما نمونه‌هایی با دو یا سه نوک نیز برای کنترل دما وجود دارند. این ترموکوپل‌ها اغلب در اجاق استفاده می‌شوند. با این وجود با توجه به مدل اجاق گاز تفاوت‌هایی در آنها دیده می‌شود. در صورتی که ترموکوپل چندین نوک داشته باشد اگر حتی یکی از آنها گرم نشود، شیر الکترومغناطیسی بسته خواهد شد. بنابراین برای دانستن این که علت ایجاد مشکل دقیقاً چیست، چنین ترموکوپل‌هایی می‌بایست به دقت بررسی شوند. ممکن است تنها یکی از سنسورها خراب باشد.

زمانی که یک ترموکوپل اجاق گاز گرم می‌شود، بعد از زمان 20 تا 30 ثانیه نیرو محرکه‌ای به اندازه 15 تا 20 میلی‌ولت تولید می‌کند. اگر کمتر از این مقدار تولید شود، سنسور باید تغییر کند. نکته دیگر این است که رساناهای ترموکوپل در ناحیه اطراف شیر باید در بدنه صفحه به حالت آویزان قرار گیرند. در عین حال، اتصال آنها به الکترومغناطیس باید سفت و سخت باشد.

دستگاه‌های مورد بررسی، طولی بین 40 تا 130 سانتی‌متر دارند. دستگاه نظارت بر ترموکوپل اجاق گاز نیز باید طبق این وضعیت انتخاب شود. از طرف دیگر سیم رساناها نباید بیش از حد کشیده شوند یا روی سطوح گرم شده قرار گیرند یا شل و آویزان باشند.

آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار و رومیزی

در این قسمت می‌خواهیم به آموزش تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار بپردازیم. در این گازها تعداد ترموکوپل‌ها بیشتر است؛ زیرا خود فر نیز یک یا دو عدد ترموکوپل دارد. البته تفاوت چندانی در تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار و رومیزی وجود ندارد. تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار و رومیزی تا حدودی شبیه به کاری است که برای تعمیر ترموکوپل اجاق گاز انجام می‌دادیم. به این معنی که ابتدا باید جریان گاز یا برق را قطع کنیم.

در مورد اجاق گازهای رومیزی صفحه روی گاز را کنار می‌زنیم تا بتوانیم به قطعات داخلی دسترسی داشته باشیم. بعد از آن ترموکوپل را پیدا می‌کنیم و در صورتی که تعمیر ترموکوپل اجاق گاز ممکن نبوده یا سخت باشد، به تعویض آن اقدام می‌کنیم. در مورد تعویض ترموکوپل اجاق گاز فردار باید از قسمت فر آن اقدام به تعمیر یا تعویض ترموکوپل کرد.

سوالات متداول

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل یکی از قطعات ضروری و مهم موجود در اجاق‌های گاز است که امنیت آنها را تأمین می‌کند. این وسیله در برابر حرارت مقاوم است و می‌تواند تا حدود چند میلی‌ولت نیرو تولید کند.

چرا نیاز به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز وجود دارد؟

در صورت عمل نکردن ترموکوپل اجاق گاز مشکلات عدیده‌ای از نظر امنیتی و عملکرد برای اجاق ایجاد خواهد شد. از این رو بسیار مهم است تا به موقع نسبت به تعمیر ترموکوپل اقدام کنیم.

چگونه می‌توان از عمل نکردن ترموکوپل اجاق گاز مطمئن شد؟

اگر اجاق به‌خوبی کار نکند یا شعله روی آن بدون هیچ دلیلی خاموش شود، یک احتمال قوی این است که ترموکوپل آن به‌درستی کار نمی‌کند و نیاز است تا به تعمیر ترموکوپل مبادرت ورزیم. در صورتی که در محل اتصال دو میله سوختگی وجود داشته باشد یا از یکدیگر جدا شده باشند، مشکل از ترموکوپل است و باید در اسرع وقت به تعویض یا تعمیر ترموکوپل گاز اقدام کرد.

آیا می‌توان ترموکوپل را از اجاق گاز حذف کرد؟

با توجه به اینکه ترموکوپل یکی از اجزای مهم اجاق گاز است و وجود آن در اجاق از خطرات آتش‌سوزی و انفجار جلوگیری می‌کند، نمی‌توان آن را به طور کامل کنار گذاشت و می‌بایست حتماً به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد. در صورتی که تعمیر ترموکوپل اجاق گاز ممکن نبوده یا دشوار باشد، تعویض آن بهترین گزینه است.

چرا ترموکوپل خراب می‌شود؟

ترموکوپل‌ها معمولاً به دلیل علل مختلفی از جمله خرابی در سیم‌های آن، خرابی در محل اتصال سیم‌ها خراب می‌شوند. همچنین، عواملی مانند کیفیت پایین ترموکوپل، استفاده نادرست از آن، نصب نادرست آن نیز می‌تواند باعث خرابی ترموکوپل شود.

منبع

3.2/5 - (6 امتیاز)

11 دیدگاه

  1. سلام و درود بر شما. مقاله خوبی درباره سنسورهای ترموکوپل اجاق گاز و تعمیرات آن نوشتید. آیا ترموکوپل فقط مختص اجاق گاز است؟ آیا گونه صنعتی هم دارد.
    چون در این باره با یکی از همکارانم صحبت کردم، ایشان از ترموکوپل های یک برند ایرانی به نام مانیاد صنعت رادین آژنداستفاده کردند که دما را اندازه گیری می کرد. ولی تفاوتشان چیست؟ میشه توضیحات بفرمایید؟

    1. سلام دوست عزیز
      ترموکوبل فقط برای اجاق گاز نیست. ترموکوبل برای تمام وسایل گازسوز مثل بخاری، شومینه، آبگرمکن و حتی دستگاه های صنعتی ولی دستگاه های صنعتی از ترموکوبلی که دما را نشان دهد و یا تنظیم بکند استفاده نمی شود، این وسیله ترموستات است که دما را نشان می دهد یا یکسری وسایل موجود است به نام ترمومتر که بوسیله آن ترمومتر دما را نشان می دهند.

      1. سلام اجاق گاز سیمر نو و استفاده نشده همه ی شعله ها روشن میشن ولی هیچکدوم روشن نمیمونن و بلافاصله خاموش میشن. امکان داره همه ی 5 ترموکوپل خراب باشن اونم اجاق گاز نو؟

      2. با سلام. یک شعله از اجاق گاز رومیزی من، به راحتی با فندک روشن میشه ولی بعد از 5 تا 7 ثانیه خاموش میشه. مشکل از کجا میتونه باشه؟ از ترموکوبل است؟

  2. سلام
    اجاق گازی دارم مدل can، به محض رها کردن ولوم خاموش میشه، ترموکوبل و بوبین رو تعویض کردم درست نشد، ممکنه عیب از جایی دیگه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      شیر ترموکوپل دار اجاق گاز خراب هستش. ست کامل اون خراب شده

      1. سلام خدا قوت
        گاز رو میزی ۵ شعله دوتاش روشن میشه ۳ تاش تا ولوم رو ول میکنیم خاموش میشه یا باید خیللللی نگه داریم تا روشن بمونه ،دلیلش چیه استاد؟

  3. سلام برای عملکرد ترموکوپل حتما بایددستکاه به برق باشد؟اجاق نو اگر هبچکدام از ترموکوپل هاش عمل نکنه دلیلش چی میتونه باشه؟

  4. سلام
    در صورت نیاز در مواقع اورژانسی و عدم دسترسی به ترموکوپل نو‌ در صورت خرابی راهکار حذف موقت ترموکوپل چگونه است
    با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید