آموزش تصویری تمیز کردن هود آشپزخانه | پاک کردن لکه چربی هود

نظافت و شستشو

آشپزخانه یکی از مهمترین فضاها در هر خانه است چرا که اکثر خانم‌ها بیشتر وقت خود را در آنجا می‌گذرانند. همه ما دوستداریم وسایل آشپزخانه را تمیز نگه داریم، اما بعضی از آن‌ها نیاز به تمیزکاری بیشتری دارند. هودها بدلیل اینکه سطح مقطع زیادی دارند معمولا میزان زیادی از چربی و آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کنند. بنابراین تمیز کردن آن‌ها بصورت مداوم یک ضرورت است. در این مقاله می‌خواهیم بطور کامل نحوه تمیز کردن هود را در چند مرحله ساده بررسی کنیم.

اگر برای نظافت منزل خود نیاز به نیروی خدمات ماهر دارید می‌توانید از سرویس‌های اقتصادی و حرفه‌ای آچاره استفاده کنید.

تاثیر تمیز کردن هود در نظافت منزل

هودها به دلیل اینکه در بالای سر ما قرار دارند، اغلب کمتر مورد توجه و تمیزی قرار می‌گیرند. به دلیل سهل انگاری در تمیزی این وسیله مهم، ممکن است کثیفی و چربی زیادی روی آن قرار بگیرد.

از آنجایی که از هود برای بیرون کشیدن دود و هوای ناپاک استفاده می‌شود، در صورت عدم توجه به تمیزی آن، می‌تواند باعث انسداد خروجی‌ها و فن هود شود. همچنین روی آن نیز چرب می‌شود و ممکن است بوی بدی را در آشپزخانه ایجاد کند. اگر هود شما نیز چرب شده است و بدنبال راه حلی برای تمیز کردن آن هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

مشاهده رایگان قیمت سرویس نظافت منزل و ساختمان!

 پاک کردن چربی از روی شیشه هود

تمیز کردن هود و پاک كردن چربی از روی شیشه هود

سعی کنید تمام ابزار ضروری و غیرضروری را در کنار خود داشته باشید تا بتوانید از همه آن‌ها استفاده کنید. در واقع بدون آن‌ها نمی‌توانید تمیز کردن هود را انجام دهید.

  • آب جوش یا داغ
  • جوش شیرین
  • دستکش
  • محلول سرکه (به عنوان اسپری تمیزکننده)
  • صابون مخصوص چربی (می‌توانید از هر صابون دیگری به انتخاب خود استفاده کنید)
  • گرد گیر برای زدودن گرد و غبار از روی هود
  • برس شستشو (با موهای زبر)
  • حوله آشپزخانه یا دستمال ظرف

تمیز کردن هود

روش تمیز کردن هود در چند گام ساده

در ادامه روش کار را بصورت مرحله‌ای بیان می‌کنیم:

حذف گرد و غبار از روی هود

تمیز کردن هود آشپزخانه را با گردگیری شروع کنید. برای اینکار، یک گرد گیر تهیه کنید و با استفاده از آن تمام ذرات گرد و غبار را از سطح هود پاک کنید. سعی کنید تمام نقاط، گوشه‌ها و لبه‌ها را گردگیری کنید تا از تمیز شدن سطح هود از گرد و خاک اطمینان حاصل کنید.

نکته: قبل از گردگیری هود، پارچه‌ای را روی اجاق گاز قرار دهید تا گرد و غبار روی گاز نریزد.

قسمت بیرونی هود را تمیز کنید

برای پاک کردن قسمت بیرونی یا سطح هود باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  • به کمک صابون و آب گرم، مایع کف دار درست کنید.
  • برس را به مایع بزنید و سپس به آرامی رو سطح هود بکشید.
  • بعد از اینکه همه سطح هود را با مایع تمیز کردید، با استفاده از یک حوله تمیز آن را خشک کنید.

پاک کردن چربی از روی شیشه هود

برای پاك كردن چربی از روی شیشه هود در صورت امکان شیشه هود را جدا کنید. البته ابتدا قسمت داخلی هود را بررسی کنید، زیرا ممکن است گیره یا پیچ‌هایی برای محکم نگه داشتن شیشه وجود داشته باشد. برای این کار می‌توانید از دفترچه راهنمای محصول کمک بگیرید که احتمالا نحوه برداشتن شیشه هود در آن ذکر شده است. پس از جدا کردن شیشه هود، آن را روی یک پارچه یا حوله بزرگ قرار دهید.

برای پاک کردن چربی از روی شیشه هود می‌توانید 1 قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی را در حدود 4 لیتر آب مخلوط کنید. سپس برس شستشو را به آن آغشته کرده و برای از بین بردن چربی هود‌ از آن استفاده کنید. پس از پاک کردن کامل چربی‌ها، می‌توانید از شیشه شور برای تمیز و براق کردن شیشه هود استفاده کنید.

نکته: برای شستن هود اشپزخانه می‌توانید از محلول سرکه نیز استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که آن را باید اسپری کنید و تنها برای تمیز کردن قسمت بیرونی هود می‌توانید از آن استفاده کنید.

داخل هود را تمیز کنید

تمیز کردن لکه‌ها و کثیفی‌های داخل هود باید با دقت انجام شود. زیرا فیلترها معمولا از توری‌های تیز ساخته می‌شوند. همچنین هنگام تمیز کردن قسمت‌های داخلی باید مراقب باشید که به اجزای الکتریکی هود دست نزنید. راحت‌ترین کار این است که فیلترها را از بدنه هود جدا کنید.

تمیز کردن هود

برای این کار، ابتدا دستکش بپوشید تا از دستان خود در برابر مواد شیمیایی محافظت کنید. البته قبل از آن باید جوش شیرین و آب را ترکیب کنید و صابون چربی گیر را نیز به عنوان حلال چربی هود در کنار خود بگذارید.

سپس برس شستشو را به مایع کف دار که از قبل آماده کرده‌اید آغشته کنید و به آرامی قسمت‌های داخلی را تمیز کنید. البته اگر می‌خواهید تمیزکاری را اصولی و درست و حسابی انجام دهید، بهتر است فیلترها را از قبل خارج کنید.

نکته: جوش شیرین ترکیبات اسیدی را خنثی می‌کند و چربی چسبیده روی سطوح را براحتی پاک می‌کند. بنابراین می‌توانید خمیری از جوش شیرین تهیه کرده و آن را روی اجزای هود بمالید، بعد از حدود نیم ساعت، از درخشندگی هود خود شگفت زده خواهید شد.

فیلتر را از هود جدا کرده و آن را هم تمیز کنید

بسیاری از افراد قبل از شستشو هود آشپزخانه، فیلترهای آن را جدا نمی‌کنند، اما توصیه می‌کنیم که این کار را انجام دهید. با این حال اگر فکر می‌کنید که هود شما آنقدر هم نیاز به تمیزکاری ندارد، می‌توانید فیلترها را پس از تمیز کردن قسمت‌های داخلی نیز بیرون بیاورید. برای اطلاع از زمان تعویض فیلتر هود کلیک کنید.

همانطور که می‌دانید فیلترهای هود باید کاملا تمیز باشند تا بتواند هوای ناپاک را براحتی از محیط آشپزخانه خارج کند. برای شستن فیلتر هود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کثیفی‌ها و بقایای بزرگ گیر کرده در فیلتر را با یک حوله یا اسفنج پاک کنید.
  • فیلترها را در سینک یا وان پر از آب به مدت 20-15 دقیقه خیس کنید.
  • فیلترها را از آب بیرون بیاورید و با کمک یک برس شستشو آن را تمیز کنید (برس شستشو را در ترکیب آب و جوش شیرین با نسبت 4 به 1 خیس کنید)
  • دوباره فیلترها را با آب گرم بشویید و بگذارید مدتی خشک شوند.
  • پس از اینکه بطور کامل خشک شدند، محلول سرکه را روی فیلتر بپاشید و آن را با یک حوله یا پارچه میکروفیبر تمیز کنید.
  • اگر فکر می‌کنید که فیلترها نیاز به شستشو بیشتر دارند می‌توانید مراحل زیر را دوباره تکرار کنید.

تمیز کردن هود

مجرای خروجی هود را چک کنید

دریچه یا مجرای خروجی هود، یک لوله طولانی است که در بالای هود نصب شده و به بیرون از خانه راه دارد. وظیفه این مجرا انتقال بو، دود و هوای ناپاک به خارج از محیط خانه و آشپزخانه است. اگر سالهاست که این مجرا را بررسی نکرده‌اید احتمالا با چربی و کثیفی زیادی روبرو خواهید شد.

برای چک کردن این مجرا کافی است تا به کمک یک چراغ قوه و نردبان، نگاهی به این دریچه بیندازید. در صورتی که آلودگی زیادی در آن وجود داشت، می‌توانید از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید یا در نهایت لوله را تعویض کنید.

نکته: با تمیز کردن مداوم فیلترهای هود (هر سه تا شش هفته یکبار)، می‌توانید مطمئن باشید که نیازی به تمیز کردن مجرای خروجی هود ندارید.

نتیجه گیری

هود آشپزخانه بدلیل محل قرارگیری و عملکرد آن، بیشتر می‌تواند در معرض آلودگی قرار بگیرد. با انجام موارد ذکر شده در این مقاله براحتی تمام کثیفی‌ها و چربی‌ها را از روی هود پاک کنید و از تمیزی و زیبایی آن لذت ببرید. تنها مورد باقیمانده پس از خواندن این مقاله، اراده شماست، بنابراین آستین‌ها را بالا بزنید و شروع به تمیز کردن هود کنید.

سوالات رایج

تمیز کردن هودهای سقفی چگونه است؟

اگر هود شما تا سقف ادامه دارد، بنابراین نیازی به تمیز کردن مجرای خروجی دودکش ندارید. بنابراین قسمت‌هایی که در این نوع هودها باید به فکر تمیز کردن آن باشید، فیلترها، داخل هود و سطح بیرونی هود است.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا