14 قانون برای حفظ امنیت در اینترنت که همه باید بدانیم!

کامپیوتر و لپ تاپ

امروزه تقریباً همه ماها به اینترنت وابسته‌ایم. از چک کردن شبکه‌های اجتماعی گرفته تا آموزش آنلاین و دورکاری و دیگر کارهای آموزشی، خدماتی و تفریحی همه و همه به اینترنت بستگی دارند. با این وجود، اینکه اکثر افراد از اینترنت استفاده می‌کنند، دلیل نمی‌شود تا درک کاملی از آن داشته باشند. امروزه یکی از مهم‌ترین مباحثی که در زمینه فضای مجازی مطرح می‌شود، حفظ امنیت در اینترنت است.

اینترنت اگر چه مزایای زیادی را برای انسان فراهم آورده است، معایبی نیز دارد. از جمله مهم‌ترین معایب آن هک شدن اطلاعات اشخاص توسط افراد سودجو است. خبر خوب این است که راه‌های زیادی وجود دارد که استفاده از آن موجب حفظ امنیت در شبکه مجازی می‌شود. در این مقاله 14 مورد از راهکارهایی که به‌کارگیری آنها منجر به حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین می‌شود را بررسی کرده‌ایم.

خدمات تعمیر کامپیوتر در محل با آچاره: سریع، تخصصی و امن

ارائه راهکارهای امنیتی در استفاده از اینترنت

داده‌های محرمانه خود را آفلاین نگهداری کنید

یکی از راه‌های حفظ امنیت در اینترنت آفلاین نگه داشتن داده‌های مهم و شخصی است. در صورتی که اطلاعات شما در هیچ قسمتی از رایانه‌تان به صورت آنلاین یافت نشود، مهاجمان سایبری نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که ذخیره اسناد مهم به صورت آفلاین بهترین راه برای حفاظت از آنها است. برخی داده‌هایی که برای احراز هویت استفاده می‌شوند، مانند شماره ملی افراد یا برخی رمزهای مورد استفاده به هیچ عنوان نباید به صورت آنلاین در دسترس قرار گیرند. با این وجود، اگر مجبور هستید آنها را به‌اشتراک بگذارید، به صورت ضمیمه ایمیل ارسال کنید. همچنین قبل از ارسال فایل آن را رمزگذاری کنید.

برای حفظ امنیت در اینترنت داده‌های محرمانه خود را آفلاین نگهداری کنید

قابلیت اعتماد وبسایت را بررسی کنید

سعی کنید تنها از وبسایت‌هایی استفاده کنید که قابلیت اطمینان داشته باشند. اما چگونه می‌توانید متوجه شوید که یک وبسایت قابل اعتماد است یا خیر؟ تشخیص آن چندان سخت نیست. به خط آدرس سایت نگاه کنید. باید در ابتدای آن یک قفل کوچک داشته باشد. وجود این قفل در خط آدرس به این معنا است که این اتصال رمزگذاری شده است.

دومین کار این است که ظاهر وبسایت را بررسی کنید. در زیر برخی معیارها که کمک می‌کنند از ظاهر وبسایت ایمنی آن را متوجه شوید، آورده شده است:

  • مرتب بودن صفحات و عاری بودن آنها از اشتباه
  • رعایت نکات دستوری در محتوای سایت و در خط آدرس
  • متناسب بودن تمام تصاویر با عرض صفحه
  • طبیعی به‌نظر رسیدن تبلیغات و پنهان نبودن محتوای اصلی

اگر سایتی تمامی معیارهای گفته شده در بالا را داشت، به احتمال زیاد سایتی ایمن برای استفاده است.

استفاده از یک رمز قوی

یکی دیگر از راه‌های حفظ امنیت در اینترنت، استفاده از رمزهایی قوی و یونیک است. این گونه رمزها حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین را تا حد خیلی خوبی ارتقا می‌دهند. رمزهای قوی می‌بایست حداقل از 12 نشانه تشکیل شده و ترکیبی از حروف (بزرگ و کوچک)، اعداد و کاراکترهای خاص باشند. اگر نمی‌دانید چه ترکیبی از این نمادها برای تشکیل رمزی قوی برای شما مناسب است، استفاده از تولیدکنندگان رمز آنلاین گزینه مناسبی است.

احراز هویت دو عاملی  (two authentication factor)

استفاده از 2FA یا احراز هویت دو عاملی به منظور محافظت بیشتر از حساب شما است. این راهکار یکی از راهکارهای مهم برای حفظ امنیت در اینترنت است. وقتی شما با 2FA وارد حساب خود می‌شوید، نه تنها باید پسورد صحیح را وارد کنید، بلکه باید یک کد دیگر که برای دستگاه شما تولید و ارسال شده است را نیز وارد کنید. در صورتی که فردی بتواند به پسورد شما دسترسی پیدا کند باز هم نمی‌تواند وارد حساب شما شود؛ زیرا برای ورود به این کد اضافی نیاز خواهد داشت.

احراز هویت دو عاملی  (two authentication factor)

دوری از لینک‌های مشکوک

نوع خاصی از محتوای آنلاین وجود دارد که برای حفظ امنیت در اینترنت باید از آن دوری کنید؛ از جمله لینک‌های مشکوکی که از منابع نامعتبر و ایمیل‌های اسپم، آزمون‌های آنلاین، پیشنهادات رایگان یا تبلیغات ناخواسته در معرض دید شما قرار می‌گیرند. تشخیص این لینک‌ها آسان است؛ زیرا همه آنها در یک ویژگی مشترک هستند و آن هم این است که از شما می‌خواهند روی آنها کلیک کنید.

اگر فایل پیوست شده به ایمیل مخرب باشد، نام آن ذکر نمی‌شود. در این حالت فقط پیامی مانند «فایل ضمیمه شده را باز کنید و نظر خود را به من اطلاع دهید» نمایش داده خواهد شد. در مورد وبسایت باید مطمئن شوید که محتوا و لینک آن در مورد یک موضوع هستند. اگر شما روی یک لینک کلیک کنید تا مطلبی در مورد خرس‌های قطبی بخوانید و به جای دیدن قطب شمال و خواندن موضوعی در این مورد، به یک «داستان موفقیت‌آمیز» در مورد یک سلبریتی که توانسته وزن خود را کاهش دهد یا یک شبه سیگار را ترک کند برخورد کنید، بهتر است که سریعاً صفحه را ترک کنید.

حفظ امنیت در اینترنت

رایانه خود را به‌روز نگه دارید

از دیگر راهکارهای حفظ امنیت در اینترنت، آپدیت نگه داشتن رایانه است. مهم است که سیستم‌عامل و برنامه‌های رایانه خود را همواره به‌روز نگه دارید و از آخرین نسخه‌های آنها استفاده کنید، مخصوصاً اگر این برنامه‌ها شامل اطلاعات حساب و پرداخت پول، سلامتی یا دیگر اطلاعات حساس شما باشند. توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها پیوسته در تلاش هستند تا ایمنی نرم‌افزارها و برنامه‌ها را ارتقا دهند تا بتوانند آخرین تهدیدها را نیز شناسایی کرده و اقدامات امنیتی لازم را برای مقابله با آنها لحاظ کنند. بنابراین برای جلوگیری از هک شدن اطلاعات می‌بایست به طور منظم نرم‌افزارهای خود را به‌روزرسانی کرده و تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت در اینترنت انجام دهید.

مراقب اتصالات وای‌فای رایگان باشید

خدمات و شبکه‌های وای فای آنلاین رایج‌ترین منابعی هستند که حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین را با چالش مواجه می‌کنند. اگر تصمیم دارید از خدمات اینترنتی رایگان استفاده کنید، مطمئن شوید که معتبر هستند. نام سرویس یا نرم‌افزار را جست‌وجو کنید. با جست‌وجوی نام آن احتمالاً بتوانید بازخوردهایی در مورد نحوه عملکرد سرویس دریافت کنید.

استفاده از وای فای رایگان همیشه ایمن نیست، اما گاهی اوقات نیاز داریم تا فوراً آنلاین شویم. به‌خاطر داشته باشید که ورود به حساب‌های بانکی‌تان یا تکمیل خریدهایتان را با وای فای رایگان انجام ندهید. اگر انجام چنین کارهایی ضروری است، از نرم‌افزار VPN برای حفاظت از داده‌هایی که در بستر شبکه‌های ناامن ارسال می‌شوند، استفاده کنید. اگر ضروری نیست، بهتر است برای حفظ امنیت در اینترنت، تمام معاملات مهمتان را هنگامی که وارد خانه شدید، انجام دهید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

حفظ امنیت در اینترنت وای

اطلاعات آنلاینتان را مجدداً چک کنید

گم شدن در سیل اطلاعات آنلاینی که روزانه در معرض آن قرار می‌گیریم، بسیار ساده است. اگر به مورد مشکوکی برخورد کردید، تحقیق کنید تا شکتان برطرف شود. وبسایت‌های معتبر باید به منابع اطلاعاتی اصلی ارجاع دهند. پیج‌های مشکوک ابداً هیچگونه رفرنسی برای مطالب خود ارائه نمی‌دهند.

با ۱۰ مورد از بهترین افزونه‌های گوگل کروم آشنا شوید

حفظ امنیت در اینترنت با استفاده از VPN

VPN با تغییر آدرس IP اتصال اینترنت شما را خصوصی می‌کند. VPN همچنین داده‌های حساس ارسال شده مانند اطلاعات بانکی هنگام خرید آنلاین یا دیگر اطلاعاتی که ممکن است به سرقت روند و به خطر بیفتند را پنهان می‌کند.

استفاده از نرم‌افزارهای امنیت سایبری

Clario امنیت اضافی برای شما فراهم می‌آورد و از نظارت بر شما و عملکردتان در اینترنت جلوگیری می‌کند. این نرم‌افزار همچنین جلوی به‌اشتراک گذاشته شدن اطلاعات شما را می‌گیرد. Clario به‌گونه‌ای عمل می‌کند که در صورتی که اطلاعات شخصیتان عمومی شوند، فوراً به شما اطلاع می‌دهد. در نتیجه می‌توانید به سرعت اطلاعاتتان را ایمن کنید و آنها را از دزدیده شدن حفظ کنید.

استفاده از آدرس‌های ایمیل متفاوت برای حساب‌های متفاوت

یکی از راه‌هایی که افراد هوشمند برای حفظ امنیت در شبکه مجازی به‌کار می‌برند، این است که از آدرس‌های ایمیل مختلف برای اهداف متفاوت استفاده می‌کنند تا اطلاعات هویتی مربوط به آنها را به صورت جداگانه نگهداری کنند. این کار باعث می‌شود در صورتی که به امنیت یکی از حساب‌هایتان مشکوک شدید، بتوانید آن را ببندید و همچنان گزینه‌های دیگری برای استفاده داشته باشید.

آیا امکان ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ وجود دارد؟

پاک کردن حافظه پنهان یا کش (Cache)

هیچ وقت نخواهید فهمید که حافظه Cache چقدر چیز در مورد شما می‌داند. کوکی‌ها و جست‌وجوهای ذخیره شده و تاریخچه وبسایت‌های دیده شده که احتمال دارد مواردی همچون آدرس خانه، اطلاعات اعضای خانواده و سایر داده‌های شخصی را در خود داشته باشد. برای حفاظت بهتر از اطلاعاتی که ممکن است در تاریخچه وب شما کمین کنند، کوکی‌ها و حافظه مرورگر را به طور منظم پاک کنید.

پاک کردن حافظه پنهان یا کش (Cache) برای حفظ امنیت در اینترنت

حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی

اگر داده‌های فیس بوک خود را بارگیری کنید، خواهید دانست که غول شبکه‌های اجتماعی چقدر اطلاعات در مورد شما می‌داند. با غیر فعال کردن کامل پلتفرم اشتراک‌گذاری، حجم داده‌هایی که به فیسبوک وارد می‌شوند را تا حد زیادی کاهش دهید. این کار یکی از راه‌های مناسب برای حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی است. در این حالت دوستان شما قادر نخواهند بود اطلاعات شما را به‌اشتراک بگذارند. با انجام این کار شما نمی‌توانید از اطلاعات فیسبوک خود برای ورود به سایت‌های دیگر استفاده کنید (البته این کار از ابتدا نیز ایده مناسبی نبود!).

سایر شبکه‌های اجتماعی نیز نیاز به توجه دارند. گوگل بیشتر از فیسبوک در مورد شما می‌داند، بنابراین برای حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی توجه به حساب گوگل‌تان نیز بسیار مهم است. برای حفظ امنیت در اینترنت و حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین سعی کنید پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید عمومی نباشند، زیرا در این صورت به‌سادگی قابل انتشار خواهند بود. اگر مراقب امنیت شبکه‌های اجتماعی باشید، نیازی به حذف آنها نخواهد بود و امکان استفاده از این شبکه‌ها و حفظ امنیت به صورت همزمان وجود دارد.

نصب آنتی ویروس و به‌روز نگه داشتن آن

ما این نرم‌افزارها را آنتی ویروس می‌نامیم، اما دفع ویروس‌های رایانه‌ای تنها بخشی از کارهایی است که این نرم‌افزارها انجام می‌دهند. باج‌افزارها فایل‌های شما را رمزگذاری می‌کنند و برای بازیابی آنها درخواست پول می‌کنند. به‌نظر می‌رسد برنامه‌های اسب تروآ برنامه‌های معتبری هستند، اما حقیقت این است که آنها در پشت صحنه اطلاعات شخصی شما را سرقت می‌کنند. بدافزارهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به رایانه نفوذ پیدا کنند و حفظ امنیت در اینترنت شما را به‌خطر اندازند. یک آنتی ویروس قوی در برابر بدافزارها و تروجان‌ها همچون سد محکمی عمل می‌کند که منجر به جلوگیری از هک شدن اطلاعات شما می‌شود.

حال که فهمیدید چطور باید از هک شدن اطلاعات خود در فضای آنلاین جلوگیری کنید، بهتر است برخی اصول مهم برای حفظ امنیت در اینترنت را با کودکان خود نیز به‌اشتراک بگذارید. نکات حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین که در این مقاله گفته شد حتی می‌توانند برای برخی از اقوام شما که ممکن است آشنایی کمتری با اینترنت داشته باشند (مانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یا اقوام مسن‌تر) نیز مفید باشند.

نصب آنتی ویروس و به‌روز نگه داشتن آن

سوالات متداول درباره حفظ امنیت در اینترنت

چرا نیاز است برای حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین تلاش کنیم؟

حفظ امنیت در اینترنت از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه اکثر افراد برای انجام کارهایی مانند خرید، چک کردن حساب‌های بانکی، نگهداری اطلاعات هویتی اعضای خانواده مانند کد ملی و رمزهای عبور و … از دستگاه‌های هوشمند مجهز به اینترنت استفاده می‌کنند. در صورت عدم رعایت قوانین امنیت سایبری، حفاظت از اطلاعات در فضای آنلاین با چالش مواجه شده و امکان هک شدن اطلاعات وجود دارد. اگر افراد سودجو به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند، امکان ضربه زدن و انجام هر گونه اقدام نامناسب وجود دارد.

قوانین امنیت سایبری که برای حفظ امنیت در اینترنت باید رعایت کرد کدام‌اند؟

نگهداری داده‌های محرمانه به صورت آفلاین، بررسی قابلیت اعتماد وبسایت‌های استفاده شده، استفاده از رمزهای قوی، احراز هویت دو عاملی، دوری از لینک‌های مشکوک، به‌روز نگه داشتن رایانه، عدم انجام کارهایی مانند خرید و چک کردن حساب‌های بانکی با شبکه‌های وای فای رایگان، استفاده از VPN برای اتصال به اینترنت، استفاده از نرم‌افزارهای حفظ امنیت سایبری و … برخی قوانین امنیت سایبری هستند که برای حفظ امنیت در شبکه مجازی می‌بایست به آنها توجه شود.

چطور می‌توان با حفظ امنیت در شبکه مجازی به گشت‌وگذار در اینترنت پرداخت؟

برای وب‌گردی مطمئن و ایمن در فضای مجازی باید از امنیت وبسایت‌های بازدید شده اطمینان حاصل کرد. اگر عنوان لینک مورد استفاده و محتوای آن با یکدیگر مغایرت داشتند، یعنی آن صفحه ایمن نیست و هر چه سریع‌تر باید آن را ترک کنید. همچنین باید از کلیک روی لینک‌های مشکوک و ناشناس خودداری کنید. استفاده از VPN نیز راه دیگری است که اتصال شبکه شما را خصوصی کرده و موجب حفظ امنیت در اینترنت می‌شود.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا