آیا امکان ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ وجود دارد؟

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

یکی از سوالاتی که افراد مکررا از اعضای تیم خدمات تعمیر کامپیوتر در محل آچاره می‌پرسند، این است که آیا می‌شود کارت گرافیک لپ تاپ را ارتقا داد؟ احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است؛ اگر تجربه کندی سرعت لپ تاپ را داشه باشید می‌دانید که این مشکل چقدر آزار دهنده است.

قدیمی بودن لپ‌ تاپ، مدل کارت گرافیک و یا ویروسی شدن آن می‌تواند روی سرعت اثرگذار باشد. اگر از لپ تاپ‌تان برای بازی، انجام کارهای گرافیگی و تصویری استفاده می‌کنید، ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ ممکن است مشکل سیستم شما را حل کند. اما آیا می‌توان کارت گرافیک لپ تاپ را ارتقا داد و چگونه؟ با این مقاله از آچاره همراه باشید.

 آیا کارت گرافیک لپ تاپ قابل ارتقا است؟

در اغلب مدل‌ها این امکان وجود ندارد. این عدم امکان به طراحی قطعات برمی‌گردد. در اکثر لپ تاپ‌ها کارت گرافیک روی مادربورد و GPU روی CPU نصب است. در بعضی از مدل‌ها اما تحت شرایط خاصی امکان ارتقا  وجود دارد که جلوتر به آن‌ها می‌پردازیم.

 آیا کارت گرافیک لپ تاپ قابل ارتقا است؟

چرا در اغلب مدل‌ها امکان تعویض کارت گرافیک وجود ندارد؟

از سال 2010 به بعد در طراحی قطعات لپ تاپ‌ها، کارت گرافیک یا واحد پردازش گرافیکی به روی مادربورد منتقل شد. به این معنی که برای تعویض کارت گرافیک یک لپ تاپ معمولی و رده متوسط، نیاز به تعویض کامل مادربورد دارید؛ در این صورت اگر نیاز به گرافیک بالاتری دارید باید به فکر خرید یک لپ تاپ دیگر باشید.

اینکه آیا می‌شود گرافیک لپ تاپ را ارتقا داد یا نه بستگی زیادی به نوع و برند  دستگاه شما دارد. مادربورد اصلی‌ترین بخش سیستم است. در واقع مادربورد است که ارتباطات بین اجزا را برقرار کرده و برق را به دیگر اجزای لپ تاپ مثل پردازنده Chip، حافظه (RAM) و فضای ذخیره‌سازی (Hard Drive) منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته کلیدی برای تعمیر موبایل

GPU  و CPU

در آخرین مدل‌های لپ تاپ، کارت گرافیک شامل GPU (واحد پردازش گرافیک) می‌شود. GPU معادل  CPUیا واحد پردازنده مرکزی است و این دو به هم مرتبط هستند. اگر لپ تاپ‌ شما شامل GPU است و قصد تعویض کارت گرافیک آن را دارید، ارتقا CPU در صورتی که باعث بهبود عملکرد GPU شود می‌تواند روی بهبود عملکرد سیستم شما اثرگذار باشد.

عموما ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ ممکن است هزینه‌بر و یا غیرموثر باشد. با این وجود، در بعضی موارد امکان ارتقا  وجود دارد. بعضی از شرکت‌های سخت‌افزاری برای بعضی مدل‌ لپ تاپ‌های گیمینگ یک کیت ارتقا ارائه می‌دهند. این کیت ارتقا معمولا برای CPU و GPU است و تغییر محسوسی در بهبود عملکرد لپ تاپ ایجاد می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

ارتقا کارت گرافیک لپ

از کیت ارتقا برای کدام لپ تاپ‌ها می‌توان استفاده کرد؟

با وجود پیچیدگی مادربورد و مدل لپ تاپ‌های جدید، راه‌حل‌های مناسبی برای ارتقا آن‌ها وجود دارد. بهتر است بدانید تنها تعدادی از برندها در تعدادی از مدل‌ها امکان ارتقا از این طریق را دارند. این نوع ارتقا مناسب افرادی است که نیاز به اجرای برنامه و یا بازی‌های سنگین دارند. Clevo یک برند تایوانی سازنده لپ‌ تاپ‌های گیمینگ به صورت عمده است که کیت ارتقا لپ تاپ هم تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاچ گوشی شکسته یا ال سی دی؟

آموزش ارتقا کارت گرافیک

قبل از هرچیز باید برند، مدل لپ تاپ و وجود کیت ارتقا برای آن را بررسی کنید. اگر با بررسی برند و مدل لپ تاپ‌تان به این نتیجه رسیدید که امکان ارتقا کارت گرافیک lap top وجود دارد، باید وجود حداقل مواردی که امکان ارتقا را به شما می‌دهد، مثل پاور، ورژن سیستم عامل و بایوس در لپ تاپ خودتان بررسی کنید. اگر متوجه شدید که بایوس و یا باقی موارد برای ارتقا کارت گرافیک lap top  لول مناسبی ندارند، سراغ تهیه کیت ارتقا نروید.

آموزش ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ

بعد از بررسی برند، مدل و موارد اولیه که بالاتر به آن‌ها اشاره شد، باید با جستجوی اینترنتی ببینید که آیا شرکت سازنده لپ تاپ (در این مورد Clevo)، GPU مناسب برای لپ تاپ شما را به فروش می‌رساند یا خیر. بعد از پیدا کردن GPU مناسب، دو راه دارید: اگر تخصص و سررشته‌ای در کارهای فنی ندارید، به یک فرد متخصص برای ارتقا کارت گرافیک مراجعه کنید. در غیر این صورت راهنمای GPU خریداری شده را به دقت مطالعه کرده و از وجود لول مناسب بایوس و پاور اطمینان حاصل کنید.

توجه: نکات و مراحل اعلام شده در این مقاله ممکن است برای تمام لپ تاپ‌های قابل ارتقا مناسب نباشد. در انجام تمامی موارد با دقت و آگاهی کامل پیش بروید.

  • درایورهای Nvidia لپ تاپ را خارج کنید.
  • پاور را قطع کرده، لپ تاپ را از برق بکشید و باتری آن را خارج کنید.
  • صبر کنید لپ تاپ کاملا خنک شود سپس به سراغ مراحل بعدی بروید.
  • الکتریسیته ساکن موجود در لپ تاپ را تخلیه کرده و رطوبت لپ تاپ را بگیرید.
  • پیچ‌ها را خارج کرده و درپوش را دربیاورید.
  • اکنون به GPU و CPU کاملا دسترسی دارید.

ارتقا کارت گرافیک لپ

بعد از انجام ارتقا و روشن کردن لپ تاپ متوجه تغییر بزرگی در عملکرد لپ تاپ خواهید شد. لپ تاپ شما حالا سریعتر و البته، با کیفیت و پردازش گرافیکی بسیار بهتری کار می‌کند. همانطور که قبل‌تر اشاره شد، این نوع بهبود سیستم بیشتر مناسب گیمرها و طراحان است تا کاربرهای معمولی؛ چرا که هم هزینه بسیار بالایی دارد و هم امکان اعمال آن روی بسیاری از لپ تاپ‌ها نیست.

کلام آخر

در بازار فعلی لپ تاپ‌ها، جایگزینی کارت گرافیک به سادگی امکان پذیر نیست، و یا آنقدر گران و سخت است که بهتر است به جای ارتقا کارت یک لپ تاپ جدید بخرید. ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ اگر با احتیاط و دانش کامل انجام نشود می‌تواند به لپ تاپ‌ صدمه بزند، پس بهتر است انجام آن را به افراد متخصص بسپارید. تنها بعضی از لپ تاپ‌ها تحت شرایط خاصی امکان ارتقا دارند و این کاملا بستگی به برند، وضعیت قطعات موجود در بازار و نوع کاربری شما دارد.

4.4/5 - (15 امتیاز)

36 دیدگاه

  1. سلام با عرض ادب من یک لپتاپ hp zbook 17 g2 دارم. از یکی از افراد خانوادمون پرسیدم آیا لپتاپ من قابلیت ارتقاء گرافیک داره یا نه گفت<< میشه ارتقاء داد و خودش هم در کارهای لپتاپ و کامپیوتره حالا خواستم ببینم واقعا گرافیک لپتاپ من قابل ارتقاء هست

      1. ببخشید من یک سری ویدیوها تو یوتیوب دیدم که گرافیک لپتاپ رو ارتقاء میدهند بعدش گرافیکشون چیپ نیست آیا این ویدیوها دروغ هست یا خیر با تشکر

  2. سلام لپتاپ من مدلش Gigabyte Q1585N است خودش کارت گرافیک Nvidia دارد و مال سال ۲۰۱۰ است آیا میشه گرافیک را ارتقا داد؟

      1. سلام. وقت بخیر. لپتاپ من asus k456u هستش.
        رم ۸. core i 7.
        گرافیک همnvidia geforce 930mx هستش. امکان ارتقا وجود دارد؟

        1. سلام. ماکزیمم رم 12 گیگ می‌تواند باشد. برای هارد هم می‌توانید از هارد معمولی به هارد ssd تبدیل کنید و در بقیه موارد از جمله گرافیک، cpu و … امکان‌پذیر نیست.

  3. سلام . من یه لپتاپ گیمینگ ایسوز راگ استریکس مدل جی۱۵ دارم . میخواستم ببینم این مدل لپتاپ قابلیت ارتقای کارت گرافیک یا تعویضش داره یا نه .

  4. سلام مدل لپ تاپ من X556UQK هست. دو تا کارت گرافیک از قبل اتومات و به صورت‌ خودکار داشت:
    کارت گرافیک اول: Intel(R) HD Graphics 620
    کارت گرافیک دوم: NVIDIA GeForce 940MX
    حالا اطلاعات بیشتری باید بدم یا همینا کافیه؟ اگه کافیه آیا کارت گرافیک لپ تاپم قابل ارتقا هست؟
    ممنون میشم سریعتر جواب بدید🌹🌹🌹🙏🙏🙏

    1. سلام. کارت گرافیک دوم در صورتی که دچار مشکل شود قابل تعوض است، اما باید همان کارت گرافیک چایگزینش شود. یعنی امکان ارتقاء آن به مدل‌های بالاتر وجود ندارد و باید از همان مدل کارت گراقیک استفاده کنید.

  5. سلام. لب تاب من hp probook 4540s cor i7 با رم۸ و گرافیک ۱۷۰۰ مگ است. آیا کارت گرافیکی قابل ارتقا است؟

    1. با سلام، امکان ارتقای چیپ گرافیک لپ تاپ به‌صورت عمومی به علت نیاز به جداسازی چیپ از روی برد و ریسک‌های حین و بعد از اجرا وجود ندارد.

  6. سلام
    من یه لبتاب با کارت گرافیک مجزا Nvidia GeForce GT610 داشتم آیا قابل ارتقا نیست؟ و آیا چیت کارت (لحیم شده به مادربرد) هست؟

  7. سلام لپتاپ من hp zbook 17 g2 هست مسی که نشونش دادم به تعمیرکار وقتی که تعمیرکار بازش کرد دیدم گرافیک لپتاپ به جای چیپ روی کارت هست و مین بورد هم اسلات گرافیکی داره در صورت این دو شرط گرافیک لپتاپمو میتونم از برد جدا کنم یا خیر با تشکر.

    1. درود، بله بصورت مستقیم روی برد لحیم نشده و قابل جدا شدن هست اما امکان نمایش تصویر بعد از جدا کردن احتمالا وجود ندارد چون این چیپ وظایف امور گرافیکی دستگاه را به عهده دارد و بعد از جدا کردن دستگاه قابلیت تصویر دادن را از دست میدهد. البته امکان ارتقای این چیپ گرافیک به یکسری از مدل‌های خاص (در صورت موجود بودن در بازار) وجود دارد.

      1. ببخشید کارت گرافیک Nvidia Quadro K5100M به لپ‌تاپ HP ZBook 17 G2 میخورد یا باید کارت گرافیک Nvidia Quadro K4100M رو تهیه کنم برای لپتاپم و اگر سازگار باشد هزینه ارتقاء چقدر هست با تشکر.

        1. درسایت سازنده این مدل‌ها به‌عنوان مدل‌های پشتیبانی شده توسط دستگاه معرفی شده‌اند:
          NVIDIA Quadro K610M with 1GB dedicated GDDR5 video memory
          NVIDIA Quadro K3100M with 4GB dedicated GDDR5 video memory
          NVIDIA Quadro K4100M with 4GB dedicated GDDR5 video memory
          NVIDIA Quadro K5100M with 8GB dedicated GDDR5 video memory
          لازم به ذکر است تهیه این موارد خیلی راحت نیست و ممکن است نتوان به راحتی داخل ایران آنها را پیدا کرد.

  8. سلام
    لپتابم ایسوس مدل x552l قابل ارتقاهس یا مثلا اگه قابل ارتقانیس هیج جوره نمیشه ارتقاش داد؟

  9. سلام و وقت تون بخیر
    ببخشید من یک لپ تاپ hp 8560w دارم با کارت گرافیک nvidia quadro 1000m
    آیا میتونم کارت گرافیک رو تعویض کنم با یک مدل قوی تر؟

    1. با سلام، این لپتاپ بصورت ویژه از مدل‌های زیر پشتیبانی می‌‎‌کند:
      Quadro 1000M (part number 652673-001),
      Quadro 2000M (part number 652674-001) and the Radeon FirePro M9590 (part number 652676-001)

  10. Fit 15E وایو – Core i7 8GB 1TB 2GB مدل لپ تاپ اینه میشه گرافیک رو بالا برد و اگه میشه هزینش چقدره؟

  11. سلام لپتاپ بنده این مشخصات رو داره ایا میشه کارت دووم رو تعویض کرد با کارت ها مدل بالا تر مثل rx 580 یا gtx 580 تعویض کرد؟

    cpu:intel(R) Core(TM) i7-4600M CPU @ 2.90GHz 2.90 GHz که احتمال زیاد به این ارتغا پیدا کند: ryzen 5 5500u

    کارت گرافیک اول : intel(R) HD Graphics 4600
    کارت گرفیک دوم که میخوام تعویض کنم : NVIDIA Quardo K1100M

    با تشکر

    1. سلام
      با مشخصات ارسالی نمیشه فهمید مدل دستگاه چیه
      باید مدل دستگاه ارسال بشه
      بطور کلی در لپ تاپ های سری معمولی امکان تغییر چیپ گرافیک یا سی پی یو وجود نداره ولی در برخی لپ تاپ های صنعتی امکان تغییر گرافیک وجود داره

  12. سلام خسته نباشید
    ممنون از سایت خوبتون
    من یه لپتاپ HP VICTUS15دارم
    core i5 12450
    ۱۶گیگ رم
    ۵۱۲گیگssd
    ۴گیگ گرافیگ مجزا
    ۱۶۵۰ انویدیا هست گرافیکش
    میشه ارتقا داد ؟؟
    ممنون میشم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا