چرا بدنه لپ تاپ برق دارد؟ [بررسی 9 عامل مهم]

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

آیا تا ‌حال با مشکل برق ‌گرفتگی توسط بدنه لپ تاپ روبه‌رو شده اید؟ وارد شدن شوک الکتریکی توسط بدنه لپ تاپ کمی عجیب و دور از انتظار است؛ اما در مواقعی اتفاق می‌افتد. حتما از خود می‌پرسید چرا بدنه لپ تاپ برق دارد؟!

این اتفاق اغلب در زمان متصل بودن لپ تاپ به شارژر رخ می‌دهد، اما عوامل دیگری هم در بروز این مشکل دخیل هستند. با مجله آچاره همراه باشید تا بررسی کنیم که چرا بدنه لپ تاپ برق دارد و چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد؟

شما می‌توانید برای بررسی دقیق لپ تاپ خود و رفع ایرادات آن از کارشناسان و متخصصان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره و استفاده از خدمات، سفارش خود را در بخش تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ ثبت نمایید و یا با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • اگر با آداپتور غیرزمینی لپ تاپ خود را شارژ کنید، احتمال برق داشتن بدنه لپ تاپ هنگام شارژ بسیار زیاد است.
  • اگر لپ تاپ خود را روی سطوح فلزی بگذارید، به‌ویژه اگر در نزدیکی لپ تاپ شما چند وسیله الکترونیکی نیز وجود داشته باشد، بدون شک با مشکل برق گرفتگی از طریق بدنه لپ تاچ روبه‌رو خواهید شد.
  • خرابی و فرسودگی شارژر نیز از دلایل نشت جریان برق در لپ تاپ است.

چگونه و چرا بدنه لپ تاپ شوک الکتریکی به بدن وارد می‌کند؟

در حالت طبیعی با لمس بدنه لپ تاپ نباید هیچگونه احساس برق‌ گرفتگی را تجربه کنید. در صورت تجربه این احساس قطعا در لپ تاپ شما یا اتصالات آن مشکلی وجود دارد.

برخی مشکلات در اجزای لپ تاپ مثل شارژر معیوب و فرسوده یا وجود برخی لوازم الکترونیکی و فلزی در نزدیکی لپ تاپ نیز ممکن است علت برقدار بودن بدنه لپ تاپ باشند.

بسیاری از کاربران لپ تاپ حالاتی مثل سوزن سوزن شدن دست‌ها در زمان تایپ روی صفحه کلید یا لرزش دست هنگام لمس لپ تاپ را تجربه کرده‌اند. اینها همه به‌علت برقدار بودن بدنه لپ تاپ است. در چنین شرایطی برای اینکه بدانیم چرا بدنه لپ تاپ برق دارد باید نشتی جریان در دستگاه را بررسی کنیم.

بدون شک این تجربه ناراحت‌کننده است. به‌راستی چرا بدنه لپ تاپ برق دارد؟ چه عاملی باعث برقدار بودن بدنه لپ تاپ می‌شود؟ آیا این جریان عبوری از لپ تاپ مضر است؟ مهمتر از همه، چگونه می‌توان از برق گرفتگی توسط بدنه لپ تاپ جلوگیری کرد؟

علت برقدار بودن بدنه لپ تاپ

چرا بدنه لپ تاپ برق دارد؟

معمولا کاربران به علت برق گرفتگی توسط بدنه لپ تاپ کمی احساس خطر می‌کنند و این سوال برایشان ایجاد می‌شود که آیا این جریان عبوری از لپ تاپ مضر است یا خیر؟

در این قسمت به این نکته اساسی می‌پردازیم که چرا بدنه لپ تاپ برق دارد و در ادامه به خطرات احتمالی آن خواهیم پرداخت.

عواملی که منجر به برق داشتن بدنه لپ تاپ می‌شوند عبارتند از؛

  1. آداپتور برق لپ تاپ به زمین متصل نشده است.
  2. سوکت مورد استفاده برای شارژ لپ تاپ به‌درستی نصب نشده است و در سیم‌کشی آن مشکلی وجود دارد.
  3. سطح فلزی که لپ تاپ خود را روی آن قرار داده‌اید، جریان را از منبع دیگری می‌گیرد که این جریان از طریق لپ تاپ به شما منتقل می‌شود.
  4. از یک آداپتور قدیمی و معیوب استفاده می‌کنید.
  5. یک یا چند سیم در لپ تاپ شما در معرض تماس با فلز قرار گرفته و باعث نشتی جریان می‌شوند.
  6. به‌دلیل رطوبت زیاد در اتاق شما یک یا چند مدار داخلی لپ تاپ کوتاه شده در نتیجه جریان از فریم فلزی آن نشت می‌کند.
  7. وصل شدن دوشاخه دوپین به‌طور معکوس در پریز موجب برقدار بودن بدنه لپ تاپ می‌شود.
  8. خرابی و فرسودگی شارژر نیز از دلایل نشت جریان برق در لپ تاپ است.
  9. آلودگی فضای داخلی لپ تاپ که باعث ایجاد عایق بین فلز اتصال به زمین و بدنه لپ تاپ می‌شود.

برق داشتن بدنه لپ تاپ هنگام شارژ

آیا برق داشتن بدنه لپ تاپ برای انسان مضر است؟

جریان‌های الکتریکی که به سطح لپ تاپ شما نفوذ کرده و به شما شوک الکتریکی کوچکی وارد می‌کنند، ناچیز هستند. در نتیجه اگر به‌صورت گاه‌به‌گاه با چنین اتفاقی روبه‌رو می‌شوید، نگران نباشید.

با این وجود برای اطمینان بیشتر جریان را با مولتی‌متر اندازه بگیرید و ببینید آیا در محدوده ایمن هست یا خیر.

هر چند این جریان‌ها قدرت تخریبی ندارند؛ اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این جریان‌های کوچک به اعصاب شما در سطح خرد آسیب می‌رساند و باید هر طور شده از آن اجتناب کنید.

برای این کار باید بررسی کنید که دقیقا چرا بدنه لپ تاپ برق دارد و پس از بررسی مشکل برق داشتن بدنه لپ تاپ برای برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

حل مشکل برق داشتن بدنه لپ تاپ

برای حل مشکل برقدار بودن بدنه لپ تاپ باید موارد زیر را در لپ تاپ خود اعمال کنید؛

1. استفاده از آداپتور متصل به زمین

لپ تاپ از آن دسته وسایل الکتریکی است که برای جلوگیری از برق گرفتگی توسط آن و خالی کردن باتری لپ تاپ باید حتما توسط آداپتور متصل به زمین شارژ شود. اگر با آداپتور غیرزمینی لپ تاپ خود را شارژ کنید، احتمال برق داشتن بدنه لپ تاپ هنگام شارژ بسیار زیاد است.

حال بپردازیم به اینکه آداپتور زمین‌دار دقیقا چیست؟!

قطعا برای لوازم مختلف خانگی خود آداپتورهای متفاوتی در خانه دارید. به آداپتورها نگاه کنید تا متوجه تفاوت مشخصی بین آنها شوید.

برخی از آنها سه شاخه مانند سشوار و تلویزیون دارند و برخی دیگر مانند شارژر تلفن همراه با دو شاخه ارائه می‌شوند. آیا تا به حال به علت آن فکر کرده‌اید؟ چرا بعضی از آداپتورها دوشاخه هستند و برخی سه شاخه؟

شاخه سوم در واقع به زمین متصل است. کار این قطب انتقال جریان بیش‌ازحد به زمین است و اجازه نمی‌دهد این جریان اضافی وارد لپ تاپ شود.

این قطب در وسط دو شاخه دیگر قرار گرفته است. به آداپتورهای دارای سه شاخه آداپتورهای زمینی و به آداپتورهای دو شاخه آداپتورهای غیرزمینی می‌گویند.

بررسی مشکل برق داشتن بدنه لپ تاپ

حال که متوجه تفاوت آداپتورهای دو شاخه و سه شاخه شدید، بررسی کنید که آداپتور لپ تاپ شما دو شاخه است یا سه شاخه.

اگر دو شاخه است، پس هر گونه جریان‌های نشتی از لپ تاپ روی شما اثر می‌گذارد. با خرید یک آداپتور سه شاخه باکیفیت خود را از شر این مشکل خلاص کنید.

2. متصل کردن پریز به زمین

نه‌تنها آداپتور شما باید به زمین متصل باشد، بلکه پریزی که شارژر لپ تاپ را به آن وصل می‌کنید نیز باید به زمین وصل باشد. پریز غیرزمینی اجازه می‌دهد تا جریان بیش‌ازحد آزادانه در سراسر مدار حرکت کند.

استفاده از آداپتورهای زمینی با پریزهای غیرزمینی برای جلوگیری از برق گرفتگی توسط بدنه لپ تاپ کافی نیست.

اگر پریزهای شما به زمین متصل نیستند، باید دوباره کار سیم‌کشی را انجام دهید. برای انجام این کار از متخصص کمک بخواهید، زیرا سیم‌کشی ساختمان کاری تخصصی است.

تعمیرات کامپیوتر با تیم آچاره

3. گذاشتن لپ تاپ روی سطح عایق

یکی از پاسخ های اساسی به سوال چرا بدنه لپ تاپ برق دارد؟ این است که شما لپ تاپ خود را روی سطح فلزی می‌گذارید. این کار بسیار اشتباه است.

اگر لپ تاپ خود را روی سطوح فلزی بگذارید، به‌ویژه اگر در نزدیکی لپ تاپ شما چند وسیله الکترونیکی نیز وجود داشته باشد، بدون شک با مشکل برق گرفتگی از طریق بدنه لپ تاچ روبه‌رو خواهید شد.

در واقع در این حالت ممکن است مشکل از لپ تاپ نباشد؛ بلکه جریان از یکی از دستگاه‌های فلزی نشتی کرده و از طریق سطحی که لپ تاپ روی آن قرار گرفته عبور کرده و به شما برخورد کرده است. باید منبع نشتی جریان را پیدا کنید.

لپ تاپ خود را روی یک سطح عایق مانند میز چوبی قرار دهید. همچنین تمام وسایل الکترونیکی نزدیک به آن را بردارید و ببینید آیا هنوز مشکل برق داشتن بدنه لپ تاپ وجود دارد یا خیر.

اگر باز هم مشکل برقرار است، پس لپ تاپ شما نیاز به بررسی دارد و مشکل از وسایل دیگر نیست.

4. بررسی لپ تاپ

اگر لپ تاپ خود را روی سطح عایق گذاشته‌اید، از آداپتور دارای زمین استفاده کرده‌اید، پریز شما نیز به زمین متصل است و همچنان با مشکل برقدار بودن بدنه لپ تاپ مواجه هستید، باید لپ تاپ خود را بازبینی کنید

احتمال مشکل داشتن لپ تاپ زمانی بیشتر است که حتی در زمانی که دستگاه به برق متصل نیست نیز برق گرفتگی توسط بدنه لپ تاپ را تجربه کنید.

در این حالت لپ تاپ خود را به یک تکنسین باتجربه بسپارید تا بررسی کند که چرا بدنه لپ تاپ برق دارد. از تکنسین بخواهید تا اتصالات USB غیرزمینی را بررسی کند؛ زیرا ممکن است علت برقدار بودن بدنه لپ تاپ مشکل در این قسمت‌ها باشد.

یک بازرسی کامل و همه جانبه کمک می‌کند که تشخیص دهید چرا بدنه لپ تاپ برق دارد و راهکار رفع این مشکل چیست؟

چرا بدنه لپ تاپ شوک الکتریکی به بدن وارد می‌کند؟

5. امتحان کردن برخی اصلاحات عمومی

امیدواریم راه حل‌های ذکر شده در بالا برای رفع مشکل برق داشتن بدنه لپ تاپ مفید واقع شوند. اگر راه حل‌های بالا را به کار بردید، اما همچنان مشکل پابرجا بود، اصلاحات زیر را نیز انجام دهید:

  • وقتی شارژر لپ تاپ خود را وصل می‌کنید، سوزن آن اغلب به سطح برخورد می‌کند و باعث عبور جریان از آن می‌شود. ماده عایقی دور آن بپیچید و ببینید مشکل حل می‌شود یا خیر.
  • دقیقا قسمتی از سطح لپ تاپ که از آنجا شوک الکتریکی دریافت می‌کنید را عایق‌بندی کنید. این قسمت بیشتر اوقات نزدیک شارژر شما واقع شده است.
  • در زمان استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ پاهای خود را از زمین دور نگه دارید.
  • اگر هیچ یک از راه حل‌های بالا جواب نداد، یک راه ساده این است که هنگام شارژ از لپ تاپ استفاده نکنید.
  • گزینه دیگر استفاده از کیبورد بی‌سیم با پد لمسی است تا مجبور نباشید لپ تاپ را لمس کنید.

سخن پایانی

احساس سوزن سوزن شدن هنگام کار با لپ تاپ بسیار ناراحت‌کننده است. با وجود اینکه کشنده نیست، باز هم ناخوشایند است. امیدواریم نکات ارائه شده در این مقاله بتواند به شما در تشخیص مشکل و حل آن کمک کند.

تلاش برای اینکه بدانید چرا بدنه لپ تاپ برق دارد و حل این مشکل باعث می‌شود که دیگر توسط شوک‌های ناگهانی لپ تاپ خود غافلگیر نشوید و سلامت دستگاه خود را نیز به مدت طولانی‌تر حفظ کنید.

سوالات متداول

آیا برق داشتن بدنه لپ تاپ هنگام شارژ مضر است؟

این جریان‌ها کوچک هستند و مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کنند. با این وجود سلامت لپ تاپ به خطر می‌افتد. به‌علاوه تماس طولانی مدت انسان با چنین جریان‌های کوچکی اصلا مطلوب نیست و ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های جزئی عصبی شود.

چرا بدنه لپ تاپ شوک الکتریکی به بدن وارد می‌کند؟

متصل نبودن آداپتور برق لپ تاپ به زمین، متصل نبودن پریز برق لپ تاپ به زمین، قرار دادن لپ تاپ روی سطح فلزی، وجود برخی وسایل الکترونیکی نزدیک لپ تاپ و نشتی در آنها، معیوب بودن آداپتور، معیوب بودن شارژر و ... از عواملی هستند که باعث برق داشتن بدنه لپ تاپ می‌شوند.

برای حل مشکل برق داشتن بدنه لپ تاپ باید چه کرد؟

بسته به اینکه چه عاملی باعث برق داشتن بدنه لپ تاپ شده باشد، با عمل به توصیه‌های گفته شده در این مقاله می‌توان مشکل را برطرف کرد.

4/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. دم شما گرم! تا آداپتورو از روی زمین برداشتم دستم از شر گز گز خلاص شد! خیلی متن خوبی بود، مرسییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا