هنگام خیس شدن کیبورد لپ تاپ چه اقداماتی باید انجام بدهیم؟

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

دم دست داشتن یک فنجان چای، قهوه و یا یک بطری آب و آب میوه کنار لپ تاپ زمانی که مشغول به کار هستیم به نظر ایده خوبی می‌آید، اما وجود مایعات در نزدیکی لپ تاپ به این معنی است که همیشه با خطر خیس شدن کیبورد لپ تاپ مواجه‌اید! خیس شدن کیبورد لپ تاپ خیلی سریع می‌تواند به لپ تاپ شما آسیب بزند، بنابراین در چنین مواقعی باید آمادگی سریع عمل کردن را داشته باشید تا قبل از حاد شدن مشکل بتوانید آن را برطرف کنید. در این مقاله از آچاره به شما آموزش می‌دهیم که در صورت خیس شدن کیبورد لپ تاپ چه اقداماتی انجام دهید.

هنگام ریختن مایعات و خیس شدن کیبورد لپ تاپ چه کار کنیم؟

یادتان باشد سرعت عمل در انجام این اقدامات خیلی مهم است. هرچه سریعتر عمل کنید احتمال خسارت دیدن لپ تاپ‌تان را کاهش می‌دهید. اولین و مهم‌ترین مرحله خاموش کردن لپ تاپ و از برق کشیدن آن است.

هنگام ریختن مایعات و خیس شدن کیبورد لپ تاپ چه کار کنیم؟

اقدامات اورژانسی هنگام خیس شدن کیبورد لپ تاپ

اگر حجم زیادی از مایعات روی کیبورد لپ تاپ‌تان ریخت فورا آن را خاموش کرده و از برق بکشید و سپس اقدامات زیر را انجام بدهید.

مرحله 1. همه اجزای قابل جدا شدن را از لپ تاپ جدا کنید. تمام کابل‌ها (موس و غیره)، DVD و فلش‌ها را جدا کنید.

مرحله 2. لپ تاپ را تا جایی که امکان دارد باز کنید و آن را سرو ته نگه دارید تا تمام مایعات خارج شوند. از حوله یا دستمال میکروفایبر برای جذب مایعات باقی مانده استفاده کرده و تا حد امکان لپ تاپ را خشک کنید. به هیچ عنوان برای خشک کردن لپ تاپ از سشوار و باد هوای گرم یا سرد استفاده نکنید.

تمیز کردن لپ تاپ به روش اصولی را یاد بگیرید!

مرحله 3. اگر هنوز گارانتی لپ تاپ فعال است آن را به نمایندگی مجاز و یا در غیر این صورت به نزدیک‌ترین تعمیرات لپ تاپ برده و یا از خدمات تعمیر کامپیوتر در محل استفاده کرده تا لپ تاپ‌تان جهت آسیب‌های احتمالی و انجام تعمیرات بررسی شود.

خیس شدن لپ تاپ

نوع مایعی که روی لپ تاپ ریخته است اهمیت دارد. آب در مقایسه با مایعات اسیدی یا شیرین، آسیب کمتری به لپ تاپ‌تان وارد می‌کند؛ در حالی که دو مورد دیگر می‌توانند باعث آسیب و خرابی‌های دائمی قطعات لپ تاپ شما شوند. با سریع عمل کردن و خالی کردن مایعات و کمک به سریع‌تر خشک شدن لپ تاپ می‌توانید تا حدودی مانع از ایجاد آسیب‌های بیشتر شوید. اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید لپ تاپ را به یک فرد متخصص نشان دهید می‌توانید اقدامات زیر را در خانه انجام بدهید.

احتیاط: سایت آچاره و نویسنده این مقاله مسئولیتی در قبال آسیب دیدن لپ تاپ شما در صورت انجام اقدامات زیر نخواهند داشت.

باز کردن قطعات و تعمیر لپ تاپ

جدا کردن قطعات لپ تاپ در مدل‌های قدیمی بسیار ساده‌تر از مدل‌های امروزی است. اگر با سیستم داخلی لپ تاپ و قطعات آن آشنایی کامل ندارید پیشنهاد می‌کنیم این اقدامات را خودتان انجام نداده و از خدمات تعمیر کامپیوتر در منزل استفاده کنید.

باز کردن قطعات و تعمیر لپ تاپ هنگام خیس شدن کیبورد لپ تاپ

قدم اول: اگر باتری لپ تاپ امکان جدا شدن دارد آن را خارج کنید. خروج باتری لپ تاپ به طور معمول با فشار دادن سوییچ یا دکمه‌ای در زیر لپ تاپ انجام می‌شود.

قدم دوم: اگر نگران نفوذ مایعات به کل اجزای لپ تاپ (مموری و هارد) هستید این اجزا را هم جدا کنید. در قسمت زیر بعضی لپ تاپ‌ها پنل‌هایی قرار دارد که به خارج کردن این قطعات کمک می‌کنند. در مدل‌های دیگر برای خارج کردن این قطعات باید از یک پیچ گوشتی مخصوص استفاده کنید.

قدم سوم: بعد از جدا کردن هرکدام از قطعات آن‌ها را از نظر خیس بودن چک کنید و هر قطعه‌ای که نم دارد و یا خیس شده را کاملا خشک کنید. اگر قطعات به مایعی غیر از آب آغشته شدند قبل از خشک کردن آن‌ها، یک مسواک خیس شده با محلول ایزوپروپیل الکل را برای از بین بردن چسبندگی و آسیب‌های احتمالی مایعات (زنگ زدگی و غیره) بر روی قطعات کشیده و آن‌ها را خشک کنید.

آیا امکان ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ وجود دارد؟

قدم چهارم: زمانی که همه قطعات را تمیز و بررسی کرده و اقدامات قدم سوم را انجام دادید اجازه بدهید این قطعات به مدت 2 الی 3 روز در هوای گرم و خشک، کاملا خشک شوند. پنکه یا فن می‌تواند باعث تسریع فرآیند خشک شدن قطعات شود. به هیچ عنوان از سشوار (باد گرم یا سرد) استفاده نکنید. زمانی که تمام قطعات به طور کامل خشک شدند آن‌ها را مجدد سرهم کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل لپ تاپ را به یک تعمیرکار متخصص نشان داده و یا از خدمات تعمیر کامپیوتر در منزل استفاده کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ

زمانی که قطعات لپ تاپ امکان جدا شدن ندارند

اگر لپ تاپ سرفیس یا مک بوک دارید و نمی‌توانید باتری و قطعات آن‌ها را جدا کنید تنها راه بردن لپ تاپ به تعمیرگاه و یا استفاده از خدمات تعمیر کامپیوتر در منزل است. در فاصله خیس شدن کیبورد لپ تاپ تا رسیدن آن به دست تعمیرکار بهتر است این اقدامات را انجام بدهید:

  • لپ تاپ را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.
  • لپ تاپ را سر و ته نگه دارید تا مایع از آن خارج شده و با یک حوله یا دستمال مایعات را خشک کنید.
  • لپ تاپ را روی یک سطح خشک در معرض تهویه بگذارید.

در مواقعی که به هر دلیلی دسترسی به تعمیرکار ندارید بهترین کار خاموش کردن لپ تاپ و خشک کردن آن تا حد امکان است. 24 تا 48 ساعت قبل از روشن کردن مجدد لپ تاپ صبر کنید. در غیر این صورت لپ تاپ شما حتما دچار آسیب می‌شود.

محصولاتی برای ضدآب کردن کیبورد لپ تاپ

خیس شدن کیبورد لپ تاپ خصوصا زمانی که مشغول یک کار مهم هستید می‌تواند بدترین اتفاق ممکن باشد. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است برای جلوگیری از اتفاقات این چنینی در آینده می‌توانید از کاور کیبورد استفاده کرده و یا از کاور لپ تاپ ژله‌ای و یا انواع مدل‌های دیگر استفاده کنید. برای اطمینان بیشتر، همیشه لپ تاپ‌تان را در کیف مخصوص حمل کنید و مایعات را با رعایت فاصله ایمنی از لپ تاپ‌تان روی میز قرار بدهید!

ضدآب کردن کیبورد لپ تاپ

منابع:

Computing

Digitaltrends

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا