تعویض مادربرد ایکس باکس

کنسول بازیلوازم دیجیتال

مادربرد ایکس باکس یکی از مهم‌ترین قطعات دستگاه است که باعث ارتباط تمام قطعات دستگاه به یکدیگر می‌شود. در صورت خرابی در مادربرد، اختلالات و مشکلات جدی در دستگاه شما به وجود می‌آید که شاید شما را مجبور به تعویض مادربرد  ایکس باکس کند. شاید هم نیاز باشد خمیر حرارتی مادربرد را تعویض کنید تا گرمای بیش از حد محدود شود و یا این‌که مادربرد ایکس باکس شما نیاز به اکسیدزدایی داشته باشد. گاهی نیز ممکن است نیاز داشته باشید که کنسول ایکس باکس خود را باز کرده و نگاهی به درون آن بیندازید و یا قطعه‌ای را خارج نموده و جایگزین کنید. برای تمام این موارد نیاز دارید که مادربرد را ایکس باکس جدا کنید. ما در این مقاله قصد داریم نحوه باز کردن و تعویض مادربرد ایکس باکس را مرحله به مرحله و به صورت کاملاً ساده به شما آموزش دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل باز کردن و تعویض مادربرد ایکس باکس

مرحله 1

قبل از انجام هر کاری لازم است که کابل برق و کابل‌های HDMI، لوازم جانبی و جوی استیک را از دستگاه جدا کنید و دستگاه را خاموش نمایید.

مرحله 2

ابزار اسپاتول (کاردک) را در قسمت عقبی دستگاه، زیر لبه کاور پلاستیکی ایکس باکس قرار می‌دهیم و عمل فک کردن و آزاد کردن را به آرامی در طول کاور تا انتها انجام می‌دهیم.

برای طرف دیگر دستگاه نیز همین عمل را تکرار می‌کنیم و اسپاتول را به آرامی می‌لغزانیم تا کلاهک به طور کامل برداشته شود. با برداشتن آخرین ضلع کاور پلاستیکی، می‌توانید جلد زیر دستگاه ایکس باکس را کاملاً خارج کنید.

بیشتر بخوانید : ۷ نکته برای بهترین کیفیت صدای باند ماشین

مرحله 3

بعد از برداشتن پوشش پایینی، قاب فلزی را همانند تصویر، بلند کنید و از دستگاه جدا نمایید، به این طریق پوشش بالایی نیز از دستگاه جدا می‌شود.

مرحله 4

با استفاده از یک پیچ‌گوشتی T10، پیچ‌هایی که به تعداد 14 عدد هستند را به آرامی باز کنید تا بتوانید پوشش پالایی دستگاه را از بقیه کنسول جدا نمایید.

مرحله 5

در این مرحله از تعویض مادربرد ایکس باکس باید منبع تغذیه را از دستگاه جدا کنیم. برای این کار منبع تغذیه را به ارامی بلند کرده و کابل منبع تغذیه را از کنسول ایکس باکس جدا می‌کنیم و منبع تغذیه را به آرامی بیرون می‌کشیم.

مرحله 6

در این مرحله از تعویض مادربرد ایکس باکس نوبت به خارج کردن هارد دیسک رسیده است. هارد دیسک نیز توسط کابل‌هایی به دستگاه وصل شده است. گوشه هارد را بلند کرده و هارد دیسک را بیرون میاوریم و 180 درجه کج می‌کنیم.

سپس دو کابل برقی که هارد را به دستگاه وصل می‌کنند را جدا می‌کنیم تا هارد آزاد شود.به این طریق می‌توان به راحتی هارد را از دستگاه ایکس باکس خارج نمود.

برای تعمیر کنسول بازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مرحله 7

محل قرارگیری Blu-Ray درست در کنار هارد دیسک دستگاه است. در این مرحله باید پخش کننده Blu-Ray را خارج کنیم، برای این کار لازم است که دو کابل برق را از پخش کننده Blu-Ray جدا کنیم و سپس Blu-Ray را که آزاد شده است به طور کامل از دستگاه جدا و خارج نماییم.

مرحله 8

سرانجام نوبت به خارج کردن فن و مادربرد ایکس باکس رسیده است. در این مرحله لازم است چهار عدد پیچ را که در پشت دستگاه قرار دارد را باز کنید. برای این کار می‌توانید از یک پیچ‌گوشتی Torx T9 استفاده کنید. در ادامه، با استفاده از پیچ‌گوشتی T9، پیچ‌ها را باز کرده و آن را از دستگاه جدا می‌کنیم تا بتوانیم کارت وای‌فای را از دستگاه خارج نماییم.

بیشتر بخوانید : ۷ نکته برای بهترین کیفیت صدای باند ماشین

در گام بعدی برای تعویض مادربرد ایکس باکس با کمک یک اسپاتول یا پیچ‌گوشتی مسطح، درپوش فلزی پوشاننده درگاه USB را جدا می‌کنیم. بعد از طی کردن مراحل فوق، اکنون می‌توانیم درپوش پلاستیکی فن را خارج کنیم. سپس مادربرد ایکس باکس و فن را از پوشش فلزی دستگاه خارج می‌کنیم. اکنون باید مادر برد ایکس باکس را از فن جدا کنیم.


برای این کار، کابل فن را جدا می‌کنیم و با استفاده از یک پیچ‌گوشتی مسطح یا اسپاتول، گوشه اول فن را بلند کرده و این کار را از طرفین تکرار می‌کنیم تا فن به طور کامل از مادر برد ایکس باکس جدا شود. و فن را از روی مادر برد برمی‌دایم. اگر مادربرد ایکس باکس نیاز به تعویض داشته باشد، با طی کردن مراحل گفته شده به طور دقیق و گام به گام موفق می‌شویم که مادربرد ایکس باکس را خارج نماییم تا در صورت لزوم آن را با یک قطعه سالم تعویض کنیم.

سخن پایانی

در این‌جا لازم است این نکته را خاطرنشان کنیم که اگر در زمینه تعمیراتی مانند تعویض مادربرد ایکس باکس تخصص کافی ندارید و با کارهایی فنی آشنا نیستید به هیچ‌وجه به تنهایی اقدام به باز کردن کنسول ایکس باکس خود نکنید، زیرا با کوچک‌ترین اشتباهی ممکن است روند کاری دستگاه مختل شود. بنابراین حتماً برای باز کردن و تعویض مادربرد ایکس باکس که از قطعات مهم دستگاه است حتماً از کمک و راهنمایی یک متخصص کمک بگیرید و یا این کار را به تعمیرکاران باتجربه در این زمینه بسپارید.

منبع: +

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا