راهکارهایی کاربردی برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

یکی از تعاریفی که از تمیز بودن یک چیز وجود دارد، عدم برخاستن هر گونه بوی بد از آن است. بنابراین بعد از شسته شدن ظرف‌ها توسط ماشین ظرفشویی وقتی درب آن را باز می‌کنید، نباید بوی بدی بدهد. اما اگر این اتفاق نیفتاد چه؟ ممکن است بعد از شستن ظروف با وجودی که ماشین ظرفشویی تمیز است، بوی بدی از آن متصاعد شود. این یک علامت است برای اینکه ماشین ظرفشویی شما نیاز به تمیز کردن دارد. در این مطلب می‌خواهیم راهکارهایی برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی ارائه دهیم.

اگر برای تعمیر و سرویس ماشین ظرفشویی خود نیاز به تعمیر کار حرفه‌ای دارید، تیم تعمیرات ماشین ظرفشویی آچاره با تجربه چندین ساله در خدمت شما است.

فیلم آموزش رفع بوی بد و نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی

چرا باید سریعا بوی بد ماشین ظرفشویی را رفع کرد؟

اگر دقت کرده باشید، هنگام شستن دستی ظرف‌ها با آب گرم و صابون یک غشای نازک روی سینک ظرفشویی را می‌پوشاند. ماشین ظرفشویی نیز ممکن است چنین اتفاقی را تجربه کند. مواد شوینده ماشین ظرفشویی قوی‌تر از مواد شوینده‌ای هستند که در شستن دستی ظروف به‌کار می‌روند. اسپری آب نیز در ماشین ظرفشویی با قدرت بیشتری نسبت به شستن دستی، آب را به سمت ظروف روانه می‌کند.

با این وجود مواد باقیمانده از ترکیب آب و ماده شوینده باز هم روی دیوارهای داخلی ماشین ظرفشویی، فیلترها و در خطوط تخلیه ماشین ظرفشویی تجمع کرده و بوی بدی ایجاد می‌کنند. متاسفانه تجمع ذرات باقیمانده گاهی آنقدر زیاد است که حتی ممکن است روی ظروف نیز قرار گیرد. تمیز کردن ماشین ظرفشویی کار سختی نیست و احتمالاً بیشتر لوازمی که برای تمیز کردن آن نیاز دارید را در خانه دارید. تمیز کردن ماهانه ماشین ظرفشویی کمک می‌کند تا همیشه بوی خوبی بدهد و در بهترین حالت خود کار کند.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی به چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای خلاص شدن از بوی بد ماشین ظرفشویی نیاز به برخی مواد دارید که در بیشتر خانه‌ها به طور معمول یافت می‌شوند. این مواد عبارتند از:

  • جوش شیرین
  • سرکه سفید
  • برس شستشوی نرم
  • مسواک قدیمی
  • سیم انعطاف‌پذیر یا گیره کاغذ
  • اسفنج یا ابر

برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی به چه چیزهایی نیاز دارید؟

مراحل از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

تمیز کردن صافی فاضلاب و بازوهای اسپری

محتمل‌ترین عاملی که باعث ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی می‌شود، ذرات غذایی هستند که در صافی فاضلاب که در قسمت پایینی ماشین ظرفشویی واقع شده است، گیر افتاده‌اند. برای اینکه محل دقیق صافی را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید یا از طریق سایت سازنده محل دقیق را پیدا کنید. بعد از اینکه قفسه پایینی ماشین ظرفشویی را خارج کردید، می‌توانید به‌سادگی ذرات گیرکرده در صافی را خارج کنید.

یک مسواک کوچک نایلونی یا مسواکی قدیمی را به سرکه سفید مقطر آغشته کنید و ذرات مواد غذایی و تکه‌های کوچک برچسب‌های کاغذی که ممکن است در صافی گیر کرده باشند را از بین ببرید. اگر بتوانید صافی را به طور کامل خارج کنید و آن را زیر آب بگیرید، نتیجه بهتری حاصل می‌شود. بعد از اینکه خوب فیلتر ماشین ظرفشویی را شستید، دوباره آن را نصب کنید.

قفسه بالایی را بردارید و بازوهای اسپری بالایی و پایینی ماشین ظرفشویی را از نظر مسدود بودن به دقت بررسی کنید. ممکن است بازوها توسط ذرات مواد غذایی یا مواد معدنی موجود در آب مسدود شده باشند. با استفاده از یک سیم منعطف (گیره کاغذ صاف شده برای این کار مناسب است) ذرات گیرکرده در بازوها را خارج کنید. بعد از خارج کردن ذرات قفسه را سر جای خود قرار دهید.

اجرای چرخه شستشو

در دومین مرحله از مراحل رفع بوی بد ماشین ظرفشویی، در حالی که هیچ ظرف کثیفی در ماشین ظرفشویی وجود ندارد، یک فنجان سرکه سفید مقطر در یک کاسه کوچک بریزید و آن را روی قفسه بالایی بپاشید (اگر تا به حال ماشین ظرفشویی خود را تمیز نکرده‌اید، دو فنجان سرکه سفید مقطر بریزید تا اثر تمیزکنندگی افزایش یابد). چرخه شستشو را شبیه چیزی که همیشه اجرا می‌کردید، اجرا کنید با این تفاوت که مرحله خشک کردن را انجام ندهید. مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی را اضافه نکنید. سرکه سفید مقطر کمک می‌کند تا هر گونه باقیمانده مواد غذایی و چربی در فضای داخل ماشین ظرفشویی از بین برود و رسوبات حاصل از سختی آب تجزیه شوند.

نکته: اگر سرکه سفید مقطر ندارید، می‌توانید از سرکه سیب، آبلیمو یا لیموی تازه یا پودر سیتریک اسید برای تمیز کردن فضای داخلی ماشین ظرفشویی استفاده کنید. در صورت استفاده از پودر سیتریک اسید، قبل از اینکه چرخه شستشو را اجرا کنید، یک چهارم فنجان از پودر را در کف و قسمت پایینی ماشین ظرفشویی بریزید.

اجرای چرخه شستشو ماشین ظرفشویی

اجرای یک چرخه شستشوی دیگر

بعد از اینکه چرخه شستشوی اول را اجرا کردید، درب ماشین ظرفشویی را باز کرده و یک فنجان جوش شیرین خشک را روی کف ماشین ظرفشویی بریزید. سپس چرخه شستشو با آب گرم را بدون خشک کردن اجرا کنید. بعد از اتمام چرخه درب را باز کنید تا بتوانید در حالی که فضای داخلی ماشین ظرفشویی مرطوب است، تمیزکاری آن را تکمیل کنید.

هشدار: با وجودی که هم جوش شیرین و هم سرکه سفید مقطر با محیط زیست سازگارند و مواد تشکیل‌دهنده آنها سمیت ندارند، زمانی که با هم ترکیب می‌شوند ممکن است واکنشی شبیه به آتش‌فشان در حال فوران ایجاد کنند. پس به خاطر صرفه‌جویی در زمان آنها را با یکدیگر ترکیب نکنید.

پخش‌کننده ماده شوینده ماشین ظرفشویی و نگهدارنده ظروف را از نظر وجود ذرات گیرکرده در آن بررسی کنید و در صورت لزوم با یک برس آغشته به سرکه سفید مقطر آنها را تمیز کنید. کناره‌ها و مهر و موم درب را نیز با اسفنج آغشته به سرکه تمیز کنید.

بعد از انجام این مراحل اجازه دهید درب ماشین ظرفشویی به مدت 1 ساعت یا بیشتر باز باشد تا فضای داخلی آن خشک شود. بعد از خشک شدن، ماشین ظرفشویی قابل استفاده خواهد بود.

فضای خارجی را فراموش نکنید

کثیف بودن فضای خارجی ماشین ظرفشویی به ‌ندرت باعث ایجاد بوی بد می‌شود اما باز هم ناخوشایند است. نه تنها به خاطر بوی بد ماشین ظرفشویی، بلکه از منظر زیبایی ظاهری نیز بهتر است سطح خارجی ماشین همیشه تمیز باشد. تمیز نبودن سمت خارجی ماشین ظرفشویی ممکن است شرایط را برای رشد باکتری‌ها فراهم کند. یک مسواک کوچک را به سرکه مقطر آغشته کنید و دور دکمه‌ها و سطح خارجی ماشین ظرفشویی را با آن تمیز کنید. باقیمانده ذرات را با اسفنج پاک کنید. پنل جلویی را با یک تمیزکننده ضد زنگ مناسب پاک کنید تا اثرات انگشت روی آن نیز پاک شوند.

 از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

رعایت نکاتی برای تمیز ماندن و رفع بوی بد ماشین ظرفشویی

برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی نیاز است تا علاوه بر رعایت 4 مرحله قبلی، نکات تکمیلی زیر را نیز رعایت کنید.

  • قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی ذرات مواد غذایی باقیمانده روی آنها را به‌خوبی پاک کنید و ظروف را بدون غذاهای مانده در آن در ماشین قرار دهید.
  • برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی سعی کنید به صورت ماهانه آن را تمیز کنید.
  • برای اینکه تمیز کردن ماشین ظرفشویی را فراموش نکنید، در تقویم خود زمانی را برای آن مشخص کنید.

 از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی

سوالات متداول درباره بوی بد ماشین ظرفشویی

علت ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی چیست؟

بوی بد ماشین ظرفشویی اغلب به علت گیر کردن و تجمع ذرات در فیلتر و بازوهای اسپری آن اتفاق می‌افتد. همچنین ترکیب مواد شوینده با مواد معدنی آب و ذرات مواد غذایی نیز ممکن است باعث ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی در دراز مدت شوند.

چه نیازی به برطرف کردن بوی ماشین ظرفشویی وجود دارد؟

با توجه به اینکه تجمع ذرات غذایی در فضای داخلی و صافی ماشین ظرفشویی علت ایجاد بوی بد درون آن است، در صورتی که این مواد تخلیه نشوند، ممکن است روی ظروف نیز لایه‌هایی ناخوشایند از رسوب تشکیل شود. به علاوه وجود بوی بد در ماشین موجب می‌شود که با هر بار باز کردن آن این بو متصاعد شده و احساس ناخوشایندی را برای اهالی منزل ایجاد کند.

برای از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی از چه موادی می‌توان استفاده کرد؟

رفع بوی بد ظرفشویی با سرکه امکان‌پذیر است. جوش شیرین، لیمو و پودر اسید سیتریک نیز از جمله مواد پاک‌کننده‌ای هستند که می‌توانند به منظور از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار گیرند.

برای خلاصی از بوی بد ماشین ظرفشویی چه مراحلی را باید طی کرد؟

نخستین مرحله برای برطرف کردن بوی ماشین ظرفشویی، تمیز کردن و رفع گرفتگی صافی و بازوهای اسپری است که این کار را می‌توان با استفاده از یک مسواک آغشته به سرکه سفید مقطر یا آبلیمو انجام داد. در مرحله دوم  از بین بردن بوی بد ماشین ظرفشویی یک چرخه شستشو بدون خشک کردن با پاشیدن سرکه مقطر در فضای داخلی ماشین ظرفشویی انجام می‌شود. در مرحله بعد یک چرخه شستشوی دیگر با جوش شیرین پاشیده شده روی کف ماشین ظرفشویی انجام می‌گیرد. آخرین مرحله از مراحل رفع بوی بد ماشین ظرفشویی هم تمیز کردن سطح خارجی آن است.

برای پیشگیری از ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

هرگز ظروف را قبل از پاک کردن کامل از بقایای مواد غذایی در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. شستشوی ماهانه ماشین ظرفشویی نیز به رفع بوی بد ماشین ظرفشویی کمک می‌کند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا