سرویس آسانسور و دستورالعمل‌‌هایی که لازم است بدانید و رعایت کنید

ساختمانآسانسور

آسانسورها تجهیزات پیچیده‌ای هستند. برای اینکه یک آسانسور در بلندمدت به طور روان و بدون مشکلات امنیتی کار کند، باید به طور مرتب سرویس شود. سرویس آسانسور مجموعه بررسی‌ها و تعمیراتی است که توسط تعمیرکاران و تکنسین‌های سرویس به منظور حفظ ایمنی و عملکرد روان آسانسور، انجام می‌شود.

سرویس آسانسور در واقع یک فرایند سیستماتیک است و عبارت است از بررسی، تشخیص و تعمیر مشکلات و معایب آسانسور قبل از آن که به مشکلات و خطرات جدی منجر شود.

خرابی‌های آسانسور منجر به خطرات امنیتی جدی و هزینه‌های سنگین می‌شود. سرویس آسانسور به طور مرتب، عملکرد عالی آسانسور را تضمین می‌کند و باعث آرامش روانی ساکنین و یا مراجعین ساختمان‌های مسکونی و اداری می‌شود.

فهرست مطالب

اهمیت سرویس آسانسور به طور منظم

بررسی‌ها و سرویس‌های پیشگیرانه‌ی آسانسور، تضمین کننده عملکرد روان و هماهنگ آسانسور با قواعد ساختمان و تضمین کننده سلامتی قطعات و تجهیزات آسانسور است. معایب و اختلال در عملکرد آسانسور، باعث نارضایتی کاربران و ساکنان ساختمان یا مجتمع‌های اداری شده و بعدها منجر به تعمیرات پر هزینه‌ و خطرات امنیتی می‌شود.

سرویس مرتب آسانسورها از وقوع این خرابی‌ها و خطرات جدی جلوگیری می‌کند و هزینه‌های سنگین تعمیرات را کاهش می‌دهد.

سرویس آسانسور و دانستنی‌ها

آموزش سرویس آسانسور

تکنسین‌های این کار، اجزا و تجهیزات مختلف مکانیکی و الکتریکی آسانسور را نصب و تعمیر می‌کنند. گاها تکنیسن‌ها مجبور هستند که با سیم‌های برق و سوئیچ‌های کنترل در تماس باشند تا بتوانند اختلالات الکتریکی آسانسورها را تشخیص دهند.

در نتیجه یک تکنسین سرویس آسانسور، باید دارای سلامتی فیزیکی و جسمی بالا و مهارت‌های مکانیکی برای تشخیص و رفع معایب آسانسور باشد. این کار معمولا نیاز به دقت و هوشیاری در حین کار دارد.

آموزش سرویس آسانسور در مراکز، معمولا به صورت دو دوره‌ی مقدماتی و دوره‌ی تخصصی برگزار می‌شود. پس از اخذ مدرک دوره تخصصی، شما به عنوان یک تکنسین سرویس آسانسور شناخته می‌شوید.

شیوه کار تعمیرکاران آسانسور به چه صورت است؟

هنگام سرویس آسانسور به صورت منظم، تعمیرکارها به طور دقیق جزئیات بخش‌های مختلف آسانسور از جمله اتاق آسانسور، موتورخانه، چاله آسانسور و سیستم‌های آسانسور را بررسی می‌کنند.

دستورالعمل سرویس و نگهداری آسانسور

برای اجرای صحیح بررسی‌ها و سرویس آسانسور، مراحلی را که در ادامه بیان می‌کنیم، دنبال کنید.

نگهداری و سرویس مرتب آسانسور

برنامه سرویس آسانسور را با اصول پیشگیرانه طراحی کنید. به یاد داشته باشید که آسانسورهای خراب باعث اختلال در روند ساختمان‌های اداری و مسکونی می‌شوند و نارضایتی کاربران و ساکنان را در بردارند. سرویس مرتب آسانسور، عملکرد روان آسانسور را تضمین می‌کند.

ایرادات و معایب آسانسور را شناسایی کنید

معایب آسانسور را شناسایی کنید و نسبت به رفع و تعمیر آنها کوشا باشید. تقریبا 70 درصد تماس‌های سرویس آسانسور برای درست عمل نکردن درب‌های واحدها است. در نتیجه استفاده از سیستم‌های اپراتور درب آسانسور، راه‌ حل خوبی برای چنین مشکلاتی است. این سیستم‌ها سرعت باز شدن درب‌های آسانسور را کنترل می‌کنند.

از سالم بودن موتورخانه آسانسور اطمینان حاصل کنید

علاوه بر خود آسانسورها، موتورخانه‌های آسانسورها نیز باید در وضعیت خوبی باشند. موتورخانه‌های آسانسور باید به طور خودکار بسته شوند و افراد متفرقه حق ورود با آن‌ها را نداشته باشند. موتورخانه آسانسور باید عاری از هرگونه خطر آتش‌سوزی باشد و همچنین وجود نور کافی برای آن‌ها الزامی است.

عملکرد واحدهای آسانسور باید در بهترین حالت خود باشند

طی سرویس آسانسور، باید تمام موارد مهم، بررسی و تعمیر شوند که عبارت هستند از:

  • لامپ‌های شکسته
  • تمیزی آسانسور
  • آب گرفتگی چاله آسانسور
  • اختلال در عملکرد درب‌های آسانسور
  • اختلال در عملکرد سیستم اعلام آتش سوزی
  • کار نکردن لامپ‌های اضطراری
  • عدم تناسب کابل‌های آسانسور با عمکرد و کارایی آن

سرویس آسانسور و اطلاعات ضروری

چگونه آسانسور را سرویس کنیم؟

یک برنامه کامل سرویس آسانسور باید خطرات را به حداقل برساند و همچنین جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرد. همچنین درنتیجه‌ی یک سرویس خوب، آسانسور باید مطابق با قوانین و کد‌های داده شده به بهترین شکل کار کند. پس از بررسی‌ها و سرویس موفق، گواهی نامه‌ای به آسانسور تعلق می‌گیرد که می‌توان آن را در داخل آسانسور نیز نصب کرد. این گواهی نامه باید شامل خلاصه گزارشات سرویس ماهانه آسانسور باشد.

در سرویس و نگهداری آسانسور به نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم توجه داشته باشید

  • آسانسورها باید به‌طور دوره‌ای و مرتب بررسی شوند و با توجه به استفاده‌ی آسانسور، سرویس آسانسور را می‌توان به طور ماهیانه انجام داد.
  • مکانیک و تعمیرکار آسانسور باید تمام اجزایی را که در کنترل و حرکت آسانسور دخیل هستند، روغن‌کاری، تنظیم و کاملا تمیز کند.
  • آزمایشات تجهیزات الکترونیکی باید به طور مرتب اجرا شوند. این آزمایش‌ها می‌تواند شامل بررسی سیم‌های برق، بررسی جعبه‌های کنترل، آزمایش مدارهای الکتریکی و بررسی کنترل‌های‌ سیستم آسانسور‌ باشد.
  • بررسی سرعت حرکت آسانسور و شماره تلفن‌های اضطراری، از موارد مهم در سرویس آسانسور هستند.
  • هنگام وقوع مشکل و اختلال در عملکرد آسانسور، تمام اجزای آسانسور را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که معایب آسانسور به طور کامل رفع شده‌اند.
  • بررسی و تعمیر تجهیزات امنیتی مانند عملکرد درب‌ها، حرکت بین طبقه‌های ساختمان، شتاب‌گیری و کاهش سرعت آسانسسور و سرویس تجهیزات اضطراری، از مهم‌ترین موارد در سرویس آسانسورها هستند که سرویس به‌ موقع آن‌ها، حوادث آسانسور را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • از قطعات معیوب استفاده نکنید و اگر قطعه‌ای خراب شد هرچه سریع‌تر آن ‌را تعمیر یا تعویض کنید.
  • برای این کار بر اساس راهنما، دستور العمل و چک لیست جلو بروید.
  • از شوینده‌های شیمیایی برای تمیز کردن قطعات و تجهیزات حساس آسانسور استفاده نکنید. شوینده‌های صنعتی قوی، ممکن است باعث زنگ زدگی و یا از کار افتادگی سیستم‌های داخلی آسانسور شوند. در مورد استفاده از شوینده مناسب برای تمیز کردن بخش‌های مختلف آسانسور، حتما با یک شرکت سرویس آسانسور مشورت کنید.
  • اعمال وزن اضافی و بیش از توانایی آسانسور، باعث بروز حوادث و خطرات جدی امنیتی می‌شوند. مقررات و قواعد مربوط به وزن آسانسور را رعایت کنید.

مراحل اصلی و مهم در بررسی و سرویس آسانسورها

در انجام بررسی‌ها و این کار به طور مرتب، به سه مرحله مهم زیر توجه کنید:

1. موضوع را با کاربران و ساکنان ساختمان در میان بگذارید

به افرادی که از آسانسور استفاده می‌کنند و ساکنان ساختمان اطلاع دهید که در حال بررسی و سرویس آسانسور هستید. می‌توانید از تابلوها و علائم هشدار دهنده نیز استفاده کنید. این علائم را در تمام واحد‌هایی که آسانسور در آن‌ها توقف می‌کند، نصب کنید. آسانسور را در ساعت‌های شلوغ که رفت و آمد در ساختمان زیاد است، سرویس نکنید.

بهتر است یک آسانسور جایگزین در ساختمان داشته باشید. در غیر این صورت، اطمینان حاصل کنید که ساکنان به راحتی بتوانند از پله‌ها برای رفت و آمد استفاده کنند.

2. آسانسور و اجزای آ‌ن‌ را به طور کامل و دقیق بررسی کنید

بررسی دقیق تجهیزات و اجزای آسانسور به شما کمک می‌کند تا وضعیت عملکرد تجهیزات، تعمیرات ضروری و دیگر سرویس-های مورد نیاز را تشخیص دهید. برای اطمینان از امنیت آسانسور، بخش‌های اصلی و مهم زیر را به ‌طور کامل بررسی کنید.

3. داخل کابین آسانسور

 علائم وضعیت و کنترل آسانسور، دکمه‌ها، تهویه، روشنایی و باز و بسته شدن درب‌های کابین آسانسور را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات اضطراری در وضعیت مناسب و آماده به‌ کار باشند.

4. بالای کابین آسانسور

 توجه کنید که بالابر و کابل‌های آسانسور به‌ طرز صحیح نصب شده و به خوبی کار کنند. کابل‌ها، زنجیرها و ریل‌ها را روغن-کاری کنید.

5. موتورخانه آسانسور

بررسی تجهیزات و اجزای موتورخانه آسانسور بسیار مهم است. در صورت نیاز، چرخ‌ دنده‌ها و دیگر اجزای مکانیکی را روغن کاری کنید.

6. گزارشی از بررسی‌ها و سرویس‌ها تهیه کنید

گزارشی کامل از تمام بررسی‌های صورت گرفته بر اجزا و تجهیزات تهیه کنید. بهتر است عکسی از قطعات معیوب را در گزارش بیاورید و توضیحاتی در خصوص اختلال عملکرد آن‌ها به عکس‌ها اضافه کنید. تهیه گزارش‌های کامل و منظم برای سرویس مرتب آسانسور، اعمال نظارتی و ایمنی در برابر آتش‌سوزی موثر و ضروری است.

سرویس آسانسور و نکات مهم

استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بررسی و سرویس آسانسورها

تهیه برنامه، چک لیست و گزارشات کامل و دقیق برای بررسی و سرویس آسانسورها، ممکن است زمان بر و طاقت فرسا باشد. با استفاده از برخی نرم افزارهای هوشمند موبایل، می‌توان این گزارش‌ها را سریع تر و با صرف انرژی کمتری تهیه کرد.

مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم برخی از منافع استفاده از این نرم افزارها هستند.

  • با استفاده از نرم افزارهای هوشمند می‌توانید در هر زمان و مکان به صورت آفلاین به چک لیست‌ها و برنامه بررسی و سرویس‌ها دسترسی داشته باشید.
  • می‌توانید از قطعات معیوب آسانسور که نیاز به تعمیر و تعویض دارند، عکس بگیرید و یک گزارش کامل از سرویس به همراه عکس‌ها تهیه کنید.
  • برای کاهش خطرات احتمالی و کارایی بیشتر روند سرویس آسانسور، می‌توانید مراحل بررسی و سرویس را با توجه به اهمیت مراحل، اولویت بندی کنید.
  • می‌توانید تنها با یک کلیک، در کوتاه ترین زمان و قبل از خارج شدن از ساختمان، گزارش سرویس آسانسور را تهیه کنید.
  • اطلاعات و گزارشات ذخیره شده را می‌توانید با افراد و شرکت‌های مختلف به اشتراک بگذارید.
  • با دانلود و استفاده از چک لیست‌ها و دستور العمل‌های آماده، می‌توانید در وقت خود صرفه جویی کنید.

چک لیست سرویس آسانسور

چک لیست آسانسور چیست؟

هنگام بررسی و سرویس آسانسور، بهتر است یک چک لیست طراحی کنید تا هم خطرات را به حداقل کاهش دهید و هم ساختمان بتواند به طور موثر به روند اداری یا مسکونی خود ادامه دهد. این چک لیست باید شامل موارد مرتبطی باشد که در روند سرویس آسانسور می‌توان به آن مراجعه کرد.

چک لیست آسانسور باید شامل چه مواردی باشد؟

از چک لیستی که در ادامه ارائه می‌دهیم در بررسی و سرویس آسانسور می‌توانید استفاده کنید.

سرویس کردن کابین آسانسور

  • چراغ‌ها و دکمه‌های خارجی کابین آسانسور را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید
  • سیستم کنترل آتش سوزی آسانسور را بررسی کنید
  • حرکت کابین آسانسور، شتاب گیری، کاهش سرعت و همسطح شدن آسانسور با واحد ها را بررسی کنید
  • درب‌های آسانسور باید بدون هیچ مانع و مشکلی به راحتی باز و بسته شوند
  • پنل‌های درب آسانسور را بررسی و کاملا تمیز کنید
  • بررسی کنید که سقف، دستگیره‌ها و دیوارهای اتاق آسانسور کاملا سالم باشند
  • اندیکاتور آسانسور را بررسی و لامپ‌های سوخته را تعویض کنید
  • تلفن‌های اضطراری نصب شده در اتاق آسانسور را بررسی کنید تا درست باشند

موتورخانه آسانسور

  • موتورخانه را کاملا تمیز کنید و از ورود اشیا مزاحم جلوگیری کنید
  • تمام سیستم‌ها را کاملا از لحاظ آسیب دیدگی، لرزش و نشتی بررسی کنید
  • اجزای الکتریکی موتورخانه آسانسور را از لحاظ آسیب دیدگی، گرمای بیش از حد و فرسودگی بررسی کنید
  • سطح روغن دستگاه‌ها را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام سیستم‌ها روغن کاری شده باشند
  • سیستم اعلام حریق و سیستم تشخیص دود را تست کنید
  • فضای کافی برای تعمیرکاران ایجاد کنید
  • موانعی را که دسترسی به تجهیزات را سخت می‌کنند، از مسیر خود بردارید

سقف و بالای کابین آسانسور

  • هرگونه اشیا و موانع مزاحم در بالای کابین را از سر راه بردارید
  • اپراتور درب‌های آسانسور و اجزای مربوط به آن ‌را بررسی کنید
  • ریل‌های راهنما، غلطک‌ها و دستگاه‌های همسطح کننده آسانسور را بررسی کنید
  • اطمینان حاصل کنید که خروجی‌های اضطراری آسانسور به راحتی قابل دسترسی باشند
  • ترمز‌ها را تست و بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیستم ترمز آسانسور در وضعیت مناسبی قرار دارد
  • هر گونه حیوانات جونده و خراب کار و حشرات موذی را از سیستم‌ها و تجهیزات آسانسور دور کنید

چاله آسانسور

  • خروجی GFI، سویچ توقف و چراغ‌ها را بررسی و تست کنید
  • کابل‌های آسانسور و آسیب‌های احتمالی وارد شده بر آن‌ها را بررسی کنید
  • بالابر و مخزن هیدرولیک آسانسور را بررسی و کاملا تمیز کنید
  • بافرهای فنرها را بررسی کنید تا نسبت به نصب ایمن و صحیح آن‌ها مطمئن شوید
  • قابلیت دسترسی به چاله آسانسور را بررسی کنید
  • چاله آسانسور را کاملا تمیز نگه دارید و هرگونه موانع و اشیای مزاحم را حذف کنید
  • چهارچوب و اطراف اتاق آسانسور را بررسی کنید و اگر معایب وجود دارد آن را برطرف کنید

چک لیست بالا مثال کوچکی از چک لیست سرویس آسانسور است که می‌توانید به عنوان منبع از آن استفاده کنید. در واقع یک چک لیست کامل، جزئیات بیشتری را شامل می‌شود. طبیعتا هرچه توانایی و تسلط تکنسین‌ها در بررسی و سرویس قطعات و بخش‌های مختلف آسانسور بیشتر باشد، مدت زمان این کار کاهش خواهد یافت.

سرویس آسانسور و چاله آسانسور

مدت زمان سرویس آسانسور

مدت زمان این کار توسط عواملی مانند نوع ایراد آسانسور، میزان تسلط تکنسین بر سرویس و تعمیر تجهیزات آسانسور و همچنین دسترسی راحت به بخش‌های مختلف آسانسور، تعیین می‌شوند.

بهتر است آسانسورها به طور ماهیانه و حدودا یک بار در ماه کاملا بررسی و سرویس شوند. در ساختمان‌های بزرگ و اداری که از آسانسورها بسیار زیاد استفاده می‌شود، بر حسب استفاده آسانسور، می‌توان بازه زمانی سرویس را کاهش داد.

هزینه سرویس آسانسور

عوامل مختلفی از‌ جمله تعداد طبقات ساختمان، تعداد توقف‌های آسانسور و نوع ایرادات و معایب آسانسورها، بر هزینه سرویس آسانسور موثر هستند. طبیعتا هزینه این کار برای ساختمان‌های اداری و مسکونی بزرگ و دارای طبقات زیاد با هزینه سرویس آسانسور ساختمان‌های کوچک که دارای طبقات کمتری هستند، متفاوت خواهد بود. با توجه به نرخ‌های سال جدید، هزینه ماهیانه آسانسورها، معمولا بین 50 تا 300 هزار تومان متغیر است. میانگین هزینه سرویس ماهیانه آسانسور معمولا 100 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

شرکت سرویس آسانسور

در سطح کشور، شرکت‌های متعدد برای این کار وجود دارند که با ساختمان‌های مختلف اداری و مسکونی در سراسر کشور قرار می‌بندند و به ‌طور حرفه‌ای به بررسی و سرویس آسانسور ساختمان‌ها می‌پردازند. یکی از این شرکت‌ها شرکت خدماتی آچاره است.

 سرویس آسانسور تهران

در شهر تهران نیز شرکت‌های خدماتی زیادی وجود دارند که به سرویس و تعمیر انواع آسانسور ساختمان‌های اداری و مسکونی می‌پردازند. اگر به دنبال افراد متعهدی برای این کار هستید آچاره را انتخاب کنید.

سرویس آسانسور و هزینه آن

سخن پایانی

در عصر جدید، آسانسورها جزو لاینفک و جدانشدنی ساختمان‌های مسکونی و اداری ما هستند. اما همانند تمام تجهیزات الکتریکی و مکانیکی دیگر، آسانسورها نیز به بررسی‌ها و سرویس‌های مرتب نیاز دارند. بر اساس استفاده، بهتر است آسانسور ساختمان‌های مسکونی و اداری هر ماه یکبار به‌طور کامل سرویس شوند. در سرویس آسانسور به موارد اشاره شده در این مطلب دقت کنید و حتما از شرکت‌های خدماتی و تکنسین‌های سرویس آسانسور کمک بگیرید.

منابع

mydatascope

tower-lifts

safetyculture

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا