دستورالعمل نصب قلاب لوستر

ساختمانبرقکاریلوستر

یکی از لوازم‌هایی که استفاده از آن باعث هر چه زیباتر شدن یک خانه می‌شود، لوستر است. در سال‌های گذشته استفاده از لوستر رشد بسیار زیادی داشته و به یکی از ملزومات هر منزلی تبدیل شده است. شاید تصور کنید که نصب لوستر توسط افراد عادی امکان‌پذیر نیست اما با توجه به چند نکته شما می‌توانید این روند را به منظور صرفه‌جویی در زمان و هزینه، خودتان انجام دهید. مراحل اصلی این روند شامل نصب قلاب لوستر و اتصال جریان الکتریسیته به لوستر است که در هر کدام از آن‌ها افراد باید از قبل کمی اطلاعات راجع به چگونگی انجام این مراحل به دست آورده باشند. در این مقاله از مجله آچاره به شما در روند نصب قلاب لوستر کمک کرده و اطلاعات لازم راجع به آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

چگونگی نصب قلاب لوستر

این روند را می‌توان به چند مرحله اصلی تقسیم کرد که مهم‌ترین آن‌ها انتخاب نقطه موردنظر برای نصب قلاب است. به منظور آشنایی بیشتر شما با این مراحل، در ادامه از آن‌ها نام خواهیم برد.

  • تعیین موقعیت مناسب برای نصب قلاب لوستر
  • متصل کردن قلاب لوستر با در نظر گرفتن جنس سقف
  • متصل کردن لوستر به قلاب

در بخش‌های بعد به بررسی هر کدام از مراحل ذکر شده پرداخته و نکات مهم آن‌ها را شرح خواهیم داد. فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی در روند نصب قلاب لوستر و لوستر بسیار حائز اهمیت است و در صورت نادیده گرفته شده این نکات، سلامت شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در صورتی که اطلاعات پایه به منظور انجام این روند را در اختیار ندارید بهتر است نصب قلاب لوستر و … را به افراد متخصص بسپارید. شما می‌توانید در این راستا از کمک کارشناسان مجرب آچاره استفاده کنید.

چگونگی نصب قلاب لوستر

تعیین موقعیت مناسب برای نصب قلاب لوستر

در این مرحله شما باید نسبت به ابعاد و وزن لوستری که قصد نصب آن را دارید، یک نقطه ایمن را برای نصب آن شناسایی کنید. این نقطه در سقف باید به گونه‌ای تعیین شود که در سطح زیرین آن هیچ نوع اتصالاتی از جمله اتصالات جریان الکتریسیته و … وجود نداشته و قلاب هنگام وارد شدن به سقف با آن‌ها برخورد نداشته باشد.

تعیین موقعیت مناسب برای نصب قلاب لوستر

نکته دیگری که شما باید در این روند مدنظر خود داشته باشید، میزان مقاومت سقف است. نسبت به ابعاد لوستر و جنس سقف، لوازم موردنیاز برای نصب قلاب لوستر کمی متفاوت خواهد بود و شما باید این لوازم را پس از بررسی ابعاد و وزن لوستر و میزان مقاومت سقف نسبت به جنس آن، تهیه کنید. از جمله لوازمی که نوع آن وابسته به این عوامل خواهد بود، قلاب لوستر است. اندازه و نوع قلاب لوستر باید متناسب با ابعاد لوستر و جنس سقفی که قصد نصب لوستر در آن را دارید، انتخاب شود. امروزه انواع مختلف قلاب لوستر در دسترس مصرف‌کنندگان قرار داشته و افراد می‌توانند بنابر بر نیاز خود، بهترین انتخاب را در این بین داشته باشند.

متصل کردن قلاب لوستر با در نظر گرفتن جنس سقف

همان‌طور که اشاره کردیم لوازم موردنیاز برای نصب قلاب لوستر نسبت به جنس هر سقف تفاوت‌هایی خواهد داشت. به عنوان مثال نوع و ابعاد قلابی که برای نصب لوستر در سقف بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد نسبت به سقف کاذب تفاوت داشته و شما نمی‌توانید از قلاب کاملا یکسان برای هر دو استفاده کنید. در نتیجه بهتر است روند کلی نصب قلاب لوستر را شرح داده و سپس نکات مهم نسبت به جنس هر سقف را به طور جداگانه ذکر کنیم. به صورت کلی رایج‌ترین مواد اولیه‌ای که برای ساخت سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح ذیل می‌باشند :

  • بتن
  • چوب
  • سقف کاذب و …

فارغ از جنس سقف، روند کلی نصب قلاب لوستر تقریبا یکسان بوده و شما باید مراحل مشابهی را در هر کدام از آن‌ها پشت سر بگذارید. به این منظور می‌توانید مراحلی که در ادامه شرح خواهیم داد را دنبال کنید.

  • در اولین قدم باید یک نقطه مناسب برای نصب قلاب لوستر معین شود. در این مرحله شما باید از وجود نداشتن اتصالات مختلف مثل اتصالات برق در سطح زیرین نقطه موردنظرتان اطمینان حاصل کنید. به این منظور می‌توانید از ابزارآلات موجود (Stud Finder) که در شناسایی این نقاط به شما کمک می‌کنند استفاده کرده و از ایمن بودن موقعیت انتخابی خود مطمئن شوید.
  • پس از تعیین نقطه مناسب در سقف، باید روند قراردهی قلاب لوستر در موقعیت خود آغاز شود. در این روند شما به ابزارآلاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، نیاز خواهید داشت :
  1. دریل
  2. مته مناسب
  3. قلاب با جنس و ابعاد مناسب
  4. رول‌پلاک (پیشنهادی)
  5. انبردست و … (در صورت نیاز)

توجه داشته باشید که ابتدا باید ابعاد قلاب نسبت به ابعاد لوستر انتخاب شده و سپس اندازه مته دریل نسبت به اندازه قلاب تعیین شود. بهتر است قطر مته انتخابی کمی از قطر پایه قلاب کمتر باشد تا قلاب به صورت ایمن‌تر در موقعیت خود قرار گیرد.

  • با استفاده از دریل و مته مناسب، یک سوراخ در نقطه مورد نظر خود ایجاد کنید. فراموش نکنید که قطر و عمق این سوراخ با قطر و طول پایه قلاب تناسب داشته و برای آن کم یا زیاد نباشد.
    استفاده از دریل و مته
  • پس از حفر کردن سوراخ در سقف اگر قصد استفاده از رول‌پلاک را دارید، آن را در سوراخ قرار داده و بفشارید تا کاملا در این حفره قرار گرفته و محکم شود. سپس پایه قلاب لوستر را وارد حفره کرده و قلاب را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. این روند را تا مستحکم شدن کامل قلاب در موقعیت خود ادامه دهید.

حفر کردن سوراخ در سقف

  • پس از محکم شدن قلاب آن را با دست گرفته و به سمت پایین (حالت آویزان) بکشید. هدف از انجام این کار کسب اطمینان از مستحکم بودن موقعیت قلاب و توانایی آن در تحمل وزن لوستر است. در صورتی که قلاب به خوبی در سقف جایگذاری نشده باشد، احتمال سقوط لوستر شما و آسیب دیدن جدی آن وجود خواهد داشت در نتیجه حتما قبل از متصل کردن لوستر از ایمن بودن موقعیت و نحوه نصب قلاب آن اطمینان حاصل کنید.

سفت کردن قلاب داخل سقف

  • برای نصب قلاب لوستر در سقف کاذب و حتی سقف چوبی باید از پیچ پروانه‌ای استفاده کنید. باله‌های این نوع پیچ پس از متصل شدن به قلاب و وارد شدن به سقف، باز شده و فشار وزن لوستر را در سطح بیشتری از سقف پخش می‌کند. این نوع کارکرد به قلاب توانایی تحمل وزن بیشتری را داده و بدون وارد کردن آسیب به سقف می‌تواند وزن بالای لوستر را متحمل می‌شود.

پیچ و قلاب

در راستای به کار بردن پیچ پروانه‌ای، آن را به قلاب متصل کرده و سپس یک سوراخ با عمق متناسب (نسبت به قطر سقف کاذب و …) و قطر کمتر از 1.2 اینچ در سقف حفر کنید. در قدم بعد پیچ پروانه‌ای را وارد حفره کرده و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. بهتر است هنگام چرخاندن، همزمان کمی قلاب را نیز به سمت پایین کشیده تا این پیچ در مستحکم‌ترین موقعیت قرار بگیرد.

متصل کردن لوستر به قلاب

متصل کردن لوستر به قلاب می‌تواند با 2 روش کلی انجام پذیرد. در روش اول لوستر بدون هیچ واسطه‌ای به قلاب متصل شده و در موقعیت خود قرار می‌گیرد. به منظور استفاده از این روش پایه لوستر شما باید دارای ارتفاع مناسبی بوده و در ساختار آن یک نقطه برای اتصال به قلاب طراحی شده باشد. در غیر این صورت بهتر است از یک زنجیر به عنوان واسطه بین قلاب و لوستر استفاده شود. در این راستا اندازه زنجیر را بنابر اندازه لوستر تغییر داده و با استفاده از یک قلاب دیگر (ترجیحا قلاب (S))، لوستر و قلاب سقفی را به زنجیر متصل کنید.

متصل کردن لوستر به قلاب

در این مقاله تلاش کردیم که تمام نکات لازم به منظور نصب قلاب لوستر را شرح داده و به شما در این روند کمک کنیم. فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی در این روند دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و در صورت نادیده گرفته شدن این نکات، سلامت شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در صورتی که تجربه قبلی در این زمینه ندارید بهتر است نصب قلاب لوستر و لوستر خود را به افراد دارای مهارت بسپارید. همچنین شما می‌توانید با طرح سوالات خود در بخش نظرات همین مطلب، پاسخ آن را در زمانی کوتاه از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مطالب بهره برده باشید.

منبع

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا