نظافت منزل با روش‌های سبز

نظافت و شستشو

شاید تمیز کردن خونه برای شما هم کار پردردسر و یکنواختی باشه؛ یا معمولا از خدمات نظافت منزل شرکت‌های خدماتی استفاده می‌کنید؛ اما به هرحال، نظافت منزل یکی از مهم‌ترین مسائلیه که علاوه بر سلامت جسم، به سلامت روح هم کمک می‌کنه؛ حتی اگر به‌صورت دوره‌ای هم از نظافتچی استفاده کنید، باز یه روزهایی خودتون باید دست به کار شید؛ بنابراین بهتره یه سری نکات و ترفندهای ساده و پرکاربرد رو بدونید و در نظافت منزل ازش استفاده کنید.

اما در این مطلب قرار نیست فقط به ترفندهای نظافت منزل پرداخته بشه، بلکه ما می‌خوایم این ترفندها رو با روش‌های سبز و ارگانیک به شما آموزش بدیم؛ روش‌هایی که حال شما رو خوب می‌کنه.

روش‌های سبز یا ارگانیک چیست؟

اما روش‌های سبز یعنی چی؟! روش‌هایی که دوستدار محیط زیست هستند؛ استفاده از شوینده‌های طبیعی و غیرسمی نه تنها برای سلامتی و حال روحی شما بهتره، بلکه ارزون‌تر هم هست و کلی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شه؛ و علاوه بر تمام این مزیت‌ها در حفاظت از محیط زیست هم کمک زیادی می‌کنه.

شوینده‌های شیمیایی امنیت خونه‌ی شما رو تهدید می‌کنند!

حتما شما هم با این کلمات روی خیلی از محصولات نظافت منزل مواجه شدید: هشدار! قابل اشتعال! سمی! همین چند کلمه برای احساس خطر شما از این مواد، کافی نیست؟! حالا فکر کنید کودک شما چقدر بیشتر در معرض این خطرات هست؛ به‌علاوه این‌که خیلی از محصولات شیمیایی وقتی با هم مخلوط می‌شن، دارای قدرت تخریب ومسمومیت‌های بیشتری هم می‌شن!

بنابراین خیلی منطقیه که با استفاده از محصولات ارگانیک، خطر مسمومیت‌ها رو کاهش بدید. استفاده از این محصولات در نظافت منزل، نشونه‌هایی مثل خارش و سوزش یا سرفه و عطسه‌های بی دلیل رو که در اکثر خونه‌ها وجود داره و کم کم داره عادی می‌شه، از بین می‌بره.

در حمایت از محیط زیست قدم بردارید:

وقتی از محصولات سبز و ارگانیک استفاده می‌کنید، انگار که دارید در یک کمپین محیط زیستی فعالیت می‌کنید! بیشتر این محصولات از مواد طبیعی و پایدارهستند که هیچ اثر سمی‌ای بر روی طبیعت نمی‌گذارند؛ پس اگر هنوز کره زمین رو دوست دارید و دل‌تون برای حیات و سرزندگیش می‌تپه، برای نظافت منزل از محصولات دوستدار محیط زیست استفاده کنید.

محصولات ارگانیک جلوی چشم شما هستند!

دیگه بهتره که بریم سراغ معرفی این محصولات؛ محصولاتی که شاید همیشه جلوی چشم شما هستند ولی نه به چشم شوینده‌ای برای نظافت منزل؛ پس ادامه مطلب رو بخونید تا با پنج سلاح موثر برای از بین بردن کثیفی‌های منزل آشنا بشید.

  • جوش شیرین: این پودر سفید ساده همون‌قدر که ارزونه،‌موثر و همه‌فن‌حریف هم هست!
  1. برای فرش یا موکت: اگر خدایی نکرده بچه کوچک شما روی فرش خرابکاری کرده، فقط کافیه مقداری جوش‌شیرین روی اون بپاشید تا رطوبت رو به خودش جذب کنه و وقتی خشک شد، روی اون رو جاروبرقی بکشید. اگر بازهم لکه‌ای باقی موند، محلول آب و جوش شیرین رو به آرامی روی فرش برس بکشید و وقتی خشک شد، باز با جاروبرقی از روی فرش یا موکت پاک کنید.
  2. برای دیوارها: یک دستمال پارچه‌ای نمدار رو به جوش‌شیرین آغشته کنید. حتما از سرعت پاک‌شدن دیوارها،‌شگفت‌زده خواهید شد!
  3. برای لوازم استیل: یه کم پودر جوش شیرین رو، روی یک اسفنج نم‌دار بپاشید و با اون لوازم استیل رو پاک کنید. بعد اسفنج رو بشویید و باهاش ذرات باقی‌مونده رو از روی سطوح استیل از بین ببرید.

  • سرکه: وقتی صحبت از جادوی نظافت سبز و ارگانیک می‌شه، سرکه همون جادوگر همه‌فن‌حریفه که دنبالش هستید!
  1. برای تمیز کردن شیشه پنجره‌ها: برای داشتن یک محلول شیشه‌پاک‌کن قوی، آب و سرکه رو به نسبت مساوی در یک بطری اسپریکننده بریزید و با اون شیشه‌ها رو پاک کنید. برای درخشندگی بیشتر و نموندن حتی یک لکه بهتره از دستمال پارچه‌ای میکروفایبر استفاده کنید.
  2. برای شستشوی کف منزل: یک فنجان سرکه و یک فنجان آب داغ رو به همراه دو قطره صابون مایع در یک ظرف اسپری‌کننده بریزید. بعد اون رو روی تمام کف خونه مثل موزاییک، سرامیک، پارکت، کفپوش‌های نایلونی و خلاصه تمام سطوح فرش نشده خونه، اسپری کنید و با پارچه یا تی پاک کنید.هیچ آبکشی و شستشوی اضافی هم نیاز نیست!
  3. برای گرفتگی راه آب سینک ظرفشویی: اگر لوله سینک ظرفشویی شما گرفته و آب پایین نمی‌ره، درپوش سینک رو بردارید. نیم فنجان جوش شیرین و بلافاصله یک فنجان سرکه داخل مجرای اونن بریزید و بگذارید نیم ساعت غلغل کنان به حال خودش بمونه و حباب تولید کنه. بعد با آب داغ فراوان لوله رو باز کنید. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید: آموزش تصویری رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی

  • صابون کاستیل: کاستیل یک مدل صابون از روغن زیتونه؛ برای شستشوی سطوح سخت، گاهی کمی کف صابون نیاز داریم. با کمی آب و یک برس زبر و محکم، صابون کاستیل حسابی کارتون رو راه می‌اندازه.صابون کاستیل (ka-ˈstēl) یک پاک کننده بسیار موثر و همه‌کاره است که از روغن‌های گیاهی ساخته شده. منشأ آن در منطقه کاستیل در اسپانیا بود، جایی که روغن زیتون با کربنات سدیم ترکیب شد تا صابون سفید سختی را ایجاد کند که در اوایل قرن شانزدهم در سراسر اروپا فروخته میشد. از آن زمان، تولید آن به گونه‌ای تکامل یافته که روغن‌های گیاهی دیگری مانند نارگیل، هسته خرما، کنف و جوجوبا را در بر می‌گیرد که باعث تولید کف بیشتری می‌شود، اما صابون عاری از چربی‌های حیوانی باقی می‌ماند. صابون کاستیل در رایحه‌های مختلف، هم به صورت مایع و هم به شکل نوار وجود دارد.
  1. برای وان حمام: آب و صابون کاستیل رو با نسبت دو به یک در یک بطری اسپری‌دار حل کنید و با دست و دلبازی تمام، روی تمام سطح داخل وان اسپری کنید و بعد با برس و آب گرم بشویید تا از شر کپک‌ها و باقی‌مونده‌های ناخوشایند کف صابون خلاص بشید.
  2. سینک: اگر همین محلول رو روی تمام سطح سینک اسپری کنید و با برس و آب گرم بشویید، سینک شما مثل روز اول براق و درخشان می‌شه. برای یادگیری روش‌های بیشتر این مقاله را مطالعه کنید: آموزش تصویری رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

  • آب اکسیژنه: یک بطری آب اکسیژنه 3درصد، جایگزین سالمی برای سفیدکننده یا وایتکسه و در عین حال که قدرت سفید‌کنندگی اون با وایتکس برابره، قیمتش هم بسیار ارزون‌تره.
  1. برای سرویس بهداشتی: نیم پیمانه آب اکسیژنه رو در کاسه توالت بریزید و بگذارید بیست دقیقه بمونه؛ بعد با برس و آب کاملا تمیز و سفید می‌شه.
  2. درز بین سرامیک‌ها: اگر بین سرامیک‌ها و درز کاشی‌ها زنگار گرفتگی و تغییر رنگ یا کپک مشاهده کردید، اول تمام سطح رو کاملا خشک کنید. بعد آب اکسیژنه رو اسپری کنید و بگذارید نیم ساعت بمونه. حالا با یک مسواک کهنه به جون آلودگی‌ها بیفتید و اون‌ رو مثل روز اول سفید و تمیز تحویل بگیرید. البته بسته به مقدار کپک و رسوبات و تغییر رنگ ، ممکنه لازم باشه این مراحل رو یک یا چند بار تکرار کنید.
  3. در آشپزخونه: از اون‌نجایی‌که آب اکسیژنه سمی نیست، می‌تونید در اطراف موادغذایی آشپزخونه خود با خیال راحت از اون برای پاک کردن سطوح استفاده کنید. آب اکسیژنه برای تمیز کردن یخچال و ماشین ظرفشویی و همین‌طور ضدعفونی کردن تخته گوشت و اسفنج ها هم عاله!

نکته: اگر خواستید آب اکسیژنه رو در یک بطری اسپری کننده بریزید حتما توجه کنید که بطری شفاف نباشد. چون اگر در معرض نور قرار بگیرد تاثیر خود رو از دست می دهد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا