آموزش تصویری رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی

لوله کشی و تاسیساتسینک ظرفشویی

همه سیستم‌های لوله‌کشی معمولاً باگذشت زمان دچار گرفتگی می‌شوند. مشکلات سینک ظرف‌شویی و گرفتگی لوله‌های سینک ظرف‌شویی، یکی از رایج‌ترین این موارد است. خوشبختانه گرفتگی سینک یک راه‌حل ساده دارد که تنها به مقداری کمی زمان و حوصله و ابزار مناسب احتیاج است. در این مقاله از مجله آچاره به آموزش تصویری رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی می‌پردازیم.

علت گرفتگی سینک ظرف‌شویی چیست؟

قبل از اینکه به چگونگی رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی پرداخته شود، آنچه را که در وهلة اول باعث ایجاد این مشکل می‌شود، برای شما بررسی می‌کنیم. قُلقُل کردن شتر گلو سینک ظرف‌شویی، بالا آمدن کف از سینک ظرف‌شویی (تنها در برخی موارد، به طور معمول کف دیرتر از آب پایین می‌رود)، جمع‌شدن آب در سینک ظرف‌شویی، به‌سختی پایین رفتن آب از دریچه سینک ظرف‌شویی، همه‌وهمه از نشانه‌های گرفتگی سینک ظرف‌شویی است.

بیشتر این گرفتگی‌ها ترکیبی از مو، چربی، روغن، باقیمانده غذا، گیرکردن یک شیء نسبتاً درشت و یا بوی بد مشتعل از سینک شماست. این توده چسبناک و مرطوب در لوله سینک ظرف‌شویی، باعث تجمع و تکثیر باکتری‌ها شده و به همین دلیل وقتی شما سینک را تمیز می‌کنید، یک چیزی شبیه به لجن سیاه از درپوش بیرون می‌آید که منظره چندان خوشایندی نیست. تخلیه کند آب هنگامی اتفاق میوفتد که قطر لوله به خاطر رسوب کم می‌شود و آب  فاضلاب کند تخلیه می‌شود.

 نحوه رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی

بسته به نوع مخزن لوله‌ای و میزان گرفتگی سینک، روش‌های گوناگونی برای تعمیر سینک ظرف‌شویی، رفع گرفتگی و تخلیه کند آب وجود دارد.

  1. باز کردن و تمیزکردن سیفون ظرف‌شویی
  2. رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی با جوش شیرین و سرکه
  3. رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی با استفاده از محلول لوله‌بازکن
  4. استفاده از فنر برقی

به‌طورکلی اصولی‌ترین راه و چاره در بین موارد گفته شده بالا جهت رفع گرفتگی و تخلیه کند آب سینک ظرف‌شویی، ‌باز کردن و تمیزکردن سیفون است که اگر این روش جوابی برای گرفتگی سینک ظرف‌شویی نبود، باید با یک متخصص لوله بازکن تماس گرفت.

آموزش تصویری رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی با باز کردن سیفون

این روش نیاز به یکسری وسایل ساده دارد که در هر خانه‌ای یافت می‌شود.

ابزارها:

  • آچار فرانسه
  • دستکش
  • لگن، سطل یا یک ظرف نسبتاً بزرگ
  • حوله یا دستمال خشک

لگن یا سطل را در زیر سیفون گذاشته (این سطل، برای تخلیه آب قسمت هوابند سیفون است) می‌شود. همچنین برای احتیاط شما می‌توانید از حوله و دستمال در زیر سطل استفاده کنید. برای رعایت بهداشت در ابتدای کار، از دستکش‌ها استفاده می‌کنیم.

سیفون‌های زیر سینک ظرف‌شویی معمولاً یک کاسه و دو کاسه هستند. یک‌کاسه‌ها عموماً یک خط لوله بیشتر ندارند. امروزه بیشتر سیفون‌ها چند خط لوله برای لباسشویی و ظرف‌شویی نیز تعبیه می‌کنند.

  • ابتدا قسمت پایینی و سپس بالایی سیفون را در صورت نیاز با آچار باز می‌کنیم.

آموزش تصویری رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی

  • قطعات را به‌آهستگی از هم جدا می‌کنیم. توجه کنید که در این مرحله به علت گرفتگی سینک ظرف‌شویی ممکن است آب باقیمانده فرو بریزد، می‌توانید با کمک یک دستمال خشک جلوی ریزش ناگهانی آب را بگیرید.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

آموزش تصویری رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی

  • سپس خرطومی را از بالا و پایین آزاد می‌کنیم تا آب زیر سینک تخلیه شود.

آموزش تصویری رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی

  • سپس قسمت‌های جداشده را با آب شسته و تمیز می‌کنیم.

آموزش تصویری رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی

در انتها از بالا لوله‌ها را مجدد متصل می‌کنیم. لولة بالایی که عمود از سینک به پایین آمده، معمولاً یک پیچ قابل تنظیم دارد که می‌توان ارتفاع آن را نسبت به سایر لوله‌ها تنظیم کرد و طبق ساختار قبل، پیش از بازکردن، خرطومی را نیز بسته و به سر خروجی فاضلاب محکم می‌کنیم.

  •  آب و زباله خارج شده از سینک در روشویی توالت شسته نشود، زیرا این محتویات ممکن است مجدد باعث گرفتگی لوله دستشویی شود.
  •   برای نصب مجدد خرطومی و دیگر لوله‌ها به یکدیگر دقت داشته باشید که واشرها سالم بوده و خوردگی نداشته باشد، در غیر این صورت بعدها موجب نشتی از زیر سینک شما می‌شود.
  •  لوله‌ها نیاز به نوار تفلون برای آب‌بندی نداشته و معمولاً خودشان این ویژگی را دارا هستند. دنده‌ها (قطعات متصل‌کننده لوله‌ها) ویژگی‌های استاندارد آب‌بندی را کسب می‌کنند.
  •  بهتر است خرطومی در حالت 90 درجه بسته شود و دلیل آن جلوگیری از برگشت آب به داخل سینک است. برخی مدل‌های جدید، مانند آنچه در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، خود دارای این انحنا هستند.
  •   در آخر شیر آب را باز می‌کنیم، اگر آب از هریک از قطعات نشتی نداد بدین معنی است که اتصالات محکم و درست بسته شده است.

  رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی با سرکه و جوش شیرین

اگر میزان گرفتگی شدید نیست، این ترکیب گزینه خوبی است. ابتدا چند قاشق جوش شیرین در دریچه سینک ظرف‌شویی بریزید، سپس مقداری سرکه به آن اضافه کنید و بگذارید واکنش دهد. این واکنش همان‌طور که در دبیرستان آموختیم یک واکنش بی‌خطر است و فقط مقدار کمی آب و نمک به‌عنوان خروجی تولید می‌کند. این ترکیب بیشتر جهت پاک‌سازی سینک از بوی بد استفاده می‌شود. قدرت چربی‌زدایی این ترکیب به‌اندازة آب داغ نیست، پس بهتر از بعد از انجام این کار مقداری آب جوش نیز برای پاک‌سازی بر روی دریچه ریخته شود.

مطلب پیشنهادی : علت رایج گرفتگی لوله فاضلاب

 رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی

رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی با استفاده از محلول لوله‌بازکن

از پاک‌کننده‌های آنزیمی نیز می‌توان برای رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی استفاده کرد و گرفتگی و بوی بد آن را از بین برد. نکته قابل‌توجه در مورد این لوله‌بازکن‌ها این است که باید محتویات آن اسیدی نباشد تا به سیستم لوله‌ای زیر سینک صدمه‌ای وارد نشود زیرا ممکن است باعث خوردگی لوله‌های پلیکا و یا بعداً نشت آب نیز بشود.

 رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی

همچنین بهتر است از این محلول‌ها در پایان روز و آخر شب استفاده کنید. علاوه بر اینها، این روش همانند روش قبل بیشتر مناسب گرفتگی‌های جزئی و بوی بد سینک است و برای پاک‌سازی عمقی‌تر بهتر است سیفون تمیز شود. انواع این محلول لوله بازکن سینک ظرف‌شویی در بازار موجود است.

مطلب پیشنهادی : روش‌های رفع نشتی لوله پی وی سی

 استفاده از فنر برقی

این روش بیشتر برای زمانی استفاده می‌شود که باز کردن و تمیزکردن سیفون نتیجه‌ای نداشته است. در این موارد ممکن است خروجی فاضلاب سینک گرفته باشد که نیاز است از یک متخصص، در این مورد کمک گرفته شود.

برای رفع گرفتگی لوله سینک ظرف‌شویی و رفع گرفتگی تخلیه کند آب دو نوع فنر وجود دارد، نوع دستی و برقی. نوع دستی آن بیشتر برای پاک‌سازی سیفون بدون باز کردن آن استفاده می‌شود و نوع برقی آن، درواقع یک فنر متصل به موتور است که می‌تواند سیفون و خروجی فاضلاب سینک را به‌خوبی تمیز کند.

توصیه‌ها

  • بهتر است از ریختن روغن داغ از ظرفی در سینک خودداری کنید، چراکه این روغن در قسمت پایینی سرد شده و تجمع می‌یابد.
  • باقیمانده‌های غذا پیش از گذاشتن ظروف در سینک جدا کنید و در سطل زباله بریزید تا بعداً با تجمع باعث گرفتگی سینک ظرف‌شویی نشود.
  •  از برخورد ظروف سنگین به لوله‌ها و سیفون در زیر سینک جلوگیری کنید تا اتصالات آن تضعیف نشود.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مقاله به آموزش تصویری رفع گرفتی سینک ظرف‌شویی پرداختیم. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید یا اگر  دریچه سینک شما گرفته است می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید، تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از متخصصین آچاره دریافت کنید.

مطالعه بیشتر: علت نشتی سینک ظرفشویی

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا