با 6 اشتباه رایج در نظافت منزل آشنا شوید!

نظافت و شستشو

شاید نظافت خانه برای بعضی افراد کمتر از بقیه خسته‌کننده باشد، اما اغلب انسان‌ها از انجام کارهای نظافتی روتین خانه لذت نمی‌برند. در هر صورت نظافت منزل بسیار مهم است و می‌تواند روی سلامت جسمی و روحی ما اثر بگذارد. در این مقاله از مجله آچاره 6 اشتباه رایج در نظافت منزل را بررسی کردیم که اغلب افراد به‌طور مرتب آن‌ها را تکرار می‌کنند.

تمرین برای کنار گذاشتن این عادات اشتباه نظافتی شاید تمیزکاری را برایتان لذت بخش نکند، اما قطعا آن را چندین برابر ساده‌تر خواهد کرد.

5 اشتباه رایج در نظافت منزل

1. ترتیب اشتباه هنگام نظافت منزل

کمتر کسی برای نظافت خانه برنامه مشخص و از پیش تعیین شده‌ای دارد. اغلب ما نظافت را از بخشی از خانه شروع کرده و به نقاط دیگر می‌رسیم. پیشنهاد می‌کنیم دفعه بعد نظافت خانه را کمی آگاهانه‌تر و با فکر قبلی پیش ببرید. مثلا، اگر پارکت یا سرامیک‌های کف کثیف شدند فورا تی را برندارید، اول نگاهی به میز و قفسه‌ها و وسایل دیگر بندازید تا در صورت وجود گرد و خاک، قبل از شروع به تمیز کردن کف ابتدا آن‌ها را گردگیری کنید.

چرایی این قضیه بسیار واضح است؛ اگر ابتدا زمین را تمیز کرده و بعد سراغ گردگیری بروید مجددا کف خانه پر از گرد و خاک می‌شود و مجبور می‌شوید دوباره نظافت زمین را انجام دهید. این اصل را به یاد داشته باشید: کف خانه آخرین نقطه‌ای است که باید تمیز شود.

وسایل اضافی را در جای خودشان گذاشته و اطرافتان را قبل از شروع نظافت مرتب کنید. جارو زدن و گردگیری یک خانه مرتب به مراتب راحت‌تر از فضای شلوغ و آشفته است.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

2. استفاده از شوینده‌های نامناسب

شوینده‌های بسیار متنوعی در بازار موجودند و می‌توانید برای نظافت هر بخشی از خانه مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. این قاعده درباره شوینده لباس هم صدق می‌کند؛ به دنبال مناسب‌ترین شوینده‌ها باشید چرا که انتخاب اشتباه شوینده به تار و پود لباس‌هایتان صدمه خواهد زد.

همیشه برچسب روی شوینده‌ها و دستورالعمل استفاده از آن‌ها را با دقت بخوانید.

3. تمیز نکردن لوازم نظافت

اگر تی شما هنگام تمیز کردن کف خانه از خودش ردی به جا می‌گذارد به این معنی است که به تمیزی ابزار نظافت به اندازه کافی توجه نکرده‌اید. تمام وسایل مخصوص نظافت خانه از تی و برس کف ساب گرفته تا دستمال‌های مخصوص گردگیری را قبل از هر بار استفاده بشویید.

کیسه جاروبرقی را به‌طور مرتب خالی یا تعویض کنید؛ وجود کیسه پر داخل جاروبرقی باعث پخش شدن گرد و خاک هنگام جارو زدن می‌شود. اسکاچ‌های آشپزخانه بهترین مکان برای رشد باکتری هستند و شستشوی آن‌ها پس از هر بار استفاده بسیار مهم است.

یادتان باشد اسکاچ‌ها را به‌طور مرتب تعویض کنید. همچنین به نظافت ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی‌تان اهمیت بدهید تا نتیجه بهتری از شستشو بگیرید.

4. به تعویق انداختن نظافت

یک اشتباه رایج در نظافت منزل عقب انداختن کارها است. گاهی اوقات به تعویق انداختن نظافت می‌تواند حسابی برایتان دردسرساز شود. اگر لکه ریخته شده روی زمین را همان لحظه تمیز نکنید بعدا باید زمان و انرژی بسیار بیشتری برای نظافت همان یک نقطه بگذارید.

نه تنها تمیز کردن لکه باقی مانده مواد غذایی بعد از گذشت زمان سخت‌تر می‌شود، بلکه باعث می‌شود مورچه‌ها و حشرات موذی دیگر در این نقاط تجمع کنند. موضوع به تعویق نیانداختن فقط مربوط به کثیفی‌های کم نمی‌شود، اگر به طور منظم برای نظافت خانه وقت بگذارید، مجبور نیستید بعد از مدت‌ها یک روز کامل را به نظافت اختصاص داده و خودتان را خسته کنید.

مشاهده رایگان قمیت نظافت منزل و ساختمان!

5. انجام نظافت به تنهایی

اینکه می‌خواهید بچه‌هایتان کودکی شاد و راحتی داشته باشند بسیار خوب است. اما به آن‌ها یاد بدهید در مقابل محیطی که در آن زندگی می‌کنند حس مسئولیت داشته باشند. درگیر کردن بچه‌ها در فرآیند نظافت خانه برای هردوی شما مفید است.

با این حالت هم بار نظافت خانه برای شما کمتر می‌شود و هم بچه‌ها احساس مسئولیت‌پذیری بیشتری خواهند داشت که بدون شک در آینده بسیار به نفعشان است. از سپردن کارهای کوچک و ساده به آن‌ها شروع کرده و کم کم کارهای جدیدی به وظایفشان اضافه کنید.

مثلا کار جمع کردن لباس‌های کثیف در سبد مخصوص را به آن‌ها بسپارید و یا از بچه‌ها بخواهید روی یک میز را با دستمال گردگیری کنند. بعدا می‌توانید تمیز کردن شیشه‌ها، روشن کردن ماشین لباسشویی و موارد دیگری را به لیست کارهایشان اضافه کنید. ایجاد عادات انجام امور نظافتی روزانه یکی از بهترین ترفندهایی است که می‌تواند مسئولیت‌پذیری فرزندانتان تقویت کند.

6. تمیز نکردن جاروبرقی

برای اینکه جاروبرقی موثر و مفید کار کند، پس از هر بار استفاده موها، کرک‌های برس را تمیز کنید و شلنگ‌ها را از نظر وجود انسداد بررسی کنید. گاهی چیزهایی مثل اسباب بازی‌های کوچک و کش مو باعث گرفتگی جاروبرقی می‌شود.

کیسه جاروبرقی را نیز چند وقت یکبار (بسته به میزان نیاز) تعویض کنید. آموزش تعویض کیسه جاروبرقی در برندهای مختلفرا اینجا بخوانید.

در این نوشتار با 6 اشتباه رایج در نظافت منزل  آشنا شدیم. شما چه تجربه‌ای از یک عادت اشتباه در تمیز کردن منزلتان دارید؟ در بخش نظرات آن را با دیگران در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا