تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی چیست؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولر گازی در تابستان بسیار ضروری است و خراب شدن آن بسیار ناخوشایند است. خرابی و کار نکردن کمپرسور از مهم‌ترین مشکلات کولر گازی به شمار می‌آید. در صورتی که کمپرسور به هر دلیلی دچار اختلال و آسیب بشود کولر گازی کارایی خودش را از دست داده و نیاز به تعمیر توسط متخصص دارد. ممکن است کمپرسور به طور ناگهانی خاموش شده و یا روشن نشود.

در این مقاله از آچاره به بررسی علت کار نکردن کمپرسور و راه‌های رفع مشکل پرداخته‌ایم تا خودتان بتوانید قبل از تماس با تعمیرکار کولرگازی مشکل را شناسایی کرده و تا حد امکان برطرف کنید.

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

خرابی کمپرسور کولر گازی می‌تواند به شکل خاموش شدن ناگهانی، روشن نشدن، عدم کارکرد، و داغ شدن کمپرسور خودش را نشان بدهد. دلایل مختلف می‌توانند منجر به خرابی و اختلال در عملکرد کمپرسور کولر گازی شوند. اغلب این دلایل موارد تخصصی هستند که بهتر است توسط تعمیرکار بررسی و رفع شوند. کار نکردن کمپرسور کولر گازی می‌تواند در اثر این موارد باشد:

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

  • کاهش گاز مبرد
  • نیم سوز شدن کمپرسور
  • اختلال و خرابی برد کولر
  • بالا رفتن دمای کمپرسور
  • قطعی یا پوسیدگی اتصالات
  • خرابی و ایراد رله فرمان
  • از کار افتادن سنسور دمای هوا
  • معیوب بودن خازن استارت
  • نوسان برق
  • کثیفی لوله کندانسور
  • خرابی فن کمپرسور
  • گرفتگی لوله کمپرسور
  • کاهش بیش از حد فشار مکش
  • کاهش روغن تبرید

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی
1. کاهش گاز مبرد

علت کار نکردن کمپرسور می‌تواند کاهش گاز مبرد باشد. کم بودن گاز مبرد درون کمپرسور منجر به خاموش شدن آن می‌شود. گاز مبرد کمپرسور باید با روغن آن متناسب بوده و مقدار آن استاندارد باشد تا فرآیند خنک‌سازی به درستی انجام شود. جهت رفع این مشکل باید شارژ گاز انجام شود.

2. نیم سوز شدن کمپرسور

در صورتی که کمپرسور تحت فشار بوده و نیم سوز شده باشد، احتمال خاموش شدن آن زیاد است. در این صورت بهترین راه رفع مشکل، تعویض کمپرسور است که باید توسط فرد متخصص انجام شود.

3. اختلال و خرابی برد کولر

گاهی اختلال و خرابی برد کولر گازی علت کار نکردن کمپرسور است. خرابی برد دستگاه باعث می‌شود فرمان روشن و خاموش شدن به‌درستی به کمپرسور انتقال داده نشده و در نتیجه کمپرسور به طور ناگهانی خاموش شود.

اختلال و خرابی برد کولر

4. قطعی یا پوسیدگی اتصالات

در صورتی که اتصالات و سیم‌کشی کمپرسور دچار قطعی، پوسیدگی و یا استهلاک شده باشند، با مشکل روشن نشدن کمپرسور مواجه خواهید شد. علت این اختلال نرسیدن جریان برق به کمپرسور و سوختگی فیش‌های اتصال سیم‌ها است. در این صورت مشکل اتصالات و سیم‌کشی باید توسط فرد متخصص بررسی و در صورت نیاز تعمیر شود.

5. خرابی و ایراد رله فرمان

ممکن است علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی خرابی رله فرمان باشد. خرابی رله از طریق نرساندن جریان برق، باعث ایجاد مشکل در کمپرسور و روشن نشدن آن می‌شود. معمولا در چنین شرایطی امکان تعمیر رله فرمان وجود نداشته و این قطعه باید به طور کامل تعویض شود.

6. از کار افتادن سنسور دمای هوا

از کار افتادن سنسور دمای هوا می‌تواند علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی بوده و باعث خاموش شدن یا روشن نشدن آن شود. خرابی سنسور باعث تشخیص نادرست و یا عدم تشخیص دما شده که در نهایت منجر به ارسال فرمان نادرست به کمپرسور و روشن نشدن آن می‌شود. این مشکل با تعویض سنسور برطرف خواهد شد.

7. معیوب بودن خازن استارت

از آنجایی که کمپرسور جهت روشن شدن باید توسط خازن راه‌انداز، استارت زده شود، خرابی و ایراد در این خازن منجر به روشن نشدن کمپرسور می‌شود. قبل از اقدام به تعویض خازن استارت می‌توانید به وسیله یک مولتی متر وجود یا عدم وجود جریان برق در آن را بررسی کنید و در صورت نبودن جریان اقدام به تعویض خازن کنید. بهتر است در صورتی که خودتان تجربه و دانش فنی ندارید کار را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

 8. بالا رفتن دمای کمپرسور

در صورت کار کردن مداوم و بدون وقفه موتورکولرگازی، دمای کمپرسور به طور فزاینده‌ای بالا می‌رود. این بالا رفتن دما باعث خاموش شدن کمپرسور می‌شود تا آسیب بیشتری به آن نرسد. داغ شدن کمپرسور دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد از جمله: کمبود گاز مبرد، نوسانات برق، کثیف شدن لوله کندانسور، خرابی فن کمپرسور، کاهش فشار مکش و یا افزایش فشار تخلیه. برای بررسی علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی و تعمیر دستگاه بهتر است با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

 بالا رفتن دمای کمپرسور

9. نوسان برق

ممکن است علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی نوسانات برق باشد. نوسان برق از دیگر مواردی است که با ارسال جریان بیش از حد به کمپرسور منجر به داغ شدن آن و در نهایت خاموش شدن یا از کار افتادن کمپرسور می‌شود.

10. کثیفی لوله کندانسور

کثیف شدن لوله‌های کندانسور منجر به خنک نشدن گاز مبرد و در نهایت داغ شدن بیش از حد کمپرسور می‌شود. این داغ شدن می‌تواند باعث خاموشی و از کار افتادن کمپرسور شود. جهت رفع این مشکل لوله‌های کندانسور باید به طور اصولی تمیز شوند که بهتر است این کار توسط فرد متخصص انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل خارجی کولر گازی (کندانسور) را مشاهده کنید.

11. خرابی فن کمپرسور

از کار افتادگی فن کمپرسور باعث می‌شود تهویه هوا به درستی انجام نشده و در نتیجه کمپرسور خاموش شده و یا به طور کلی روشن نشود. جهت رفع مشکل باید اقدام به تعویض فن کمپرسور کنید.

خرابی فن کمپرسور

12. گرفتگی لوله کمپرسور

در صورتی که لوله‌های کمپرسور مسدود شوند، فشار افزایش یافته و در نتیجه کمپرسور خاموش خواهد شد. جهت رفع مشکل ابتدا باید علت مسدود شدن و گرفتگی لوله‌ها مشخص شده و سپس اقدامات لازم جهت رفع گرفتگی توسط فرد متخصص انجام شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

13. کاهش بیش از حد فشار مکش

میزان فشار تخلیه و فشار مکش سیستم باید تناسب داشته باشند. در صورتی که این تناسب با افزایش بیش از حد فشار تخلیه و یا کاهش بیش از حد فشار مکش به هم بخورد، کمپرسور خاموش شده و یا روشن نخواهد شد. از آنجایی که بررسی این تناسب نیاز به تخصص و تجربه دارد، بهتر است جهت رفع مشکل با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

کاهش بیش از حد فشار مکش

14. کاهش روغن تبرید

افزایش دمای کمپرسور می‌تواند منجر به کاهش روغن تبرید شود که نقش اساسی در عملکرد صحیح کمپرسور دارد. در نتیجه این کاهش، سیلندرها، حلقه‌های پیستون و دیگر اجزای سیستم از کار افتاده و کمپرسور دچار اختلال و خاموشی خواهد شد.

خلاصه علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

کار نردن کمپرسور کولر گازی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. موارد اعلام شده در این مقاله صرفا جهت بررسی علت مشکل بوده و با توجه به حساسیت سیستم الکترونیکی کولر گازی بهتر است تعمیر آن به فرد متخصص واگذار شود. در صورتی که با مشکل کمپرسور کولر گازی مواجه شدید می‌توانید از متخصصان آچاره جهت رفع سریع مشکل کمک بگیرید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا