تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

راهنمای تعمیر موتور کولر گازی

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

تعمیر موتور کولر گازی امری تخصصی و تا حدی هزینه‌بر است بنابراین قبل از این­که تصمیم به تعمیرات موتور کولر گازی بگیرید، مطمئن شوید که مشکل از موتور کولر گازی است.

موتور کولر گازی یا کمپرسور، اصلی­‌ترین و مهم‌­ترین بخش در ساختار یک کولرگازی است که با فشرده و متراکم کردن مایعات و گازها، کار تولید هوای سرد را انجام می­‌دهد، لذا می‌­توان گفت که ضروری­‌ترین بخش کولرگازی، موتور آن است. قصد داریم در این مطلب شما را با عیب­ یابی و تعمیر کولر گازی آشنا نماییم.

آیا موتور کولر گازی قابل تعمیر است؟

این ­که کمپرسور کولرگازی قابل تعمیر و یا تعویض است بستگی به اختلال و آسیب وارده به کمپرسور دارد. لذا در اولین مرحله باید بررسی کنیم که عیب موتور کولر گازی چیست.

راهنمای تعمیر موتور کولر گازی

برای تصمیم­‌گیری در مورد این­که آیا ما به تعمیر موتور کولر گازی نیاز داریم یا نه، لازم است قطعاتی مانند: تیغه­‌ها، سیلندر، لوله­‌های کمپرسور و … بررسی شوند، زیرا ممکن است مشکل و خرابی در یکی از این قطعات بر روی عملکرد کمپرسور کولر گازی اثر منفی گذاشته باشد. اما اگر مشکل در خود کمپرسور باشد، تنها راه، تعویض کمپرسور کولر گازی خواهد بود.

برای بررسی و تست موتور کولر گازی می­‌توانیم از سه روش استفاده کنیم:

  1. تست سیم­‌پیچی کمپرسور کولر گازی
  2. تست صدای کمپرسور کولر گازی
  3. تست کارکرد کمپرسور کولر گازی

در بروز حالت­‌های زیر نیاز به تعویض یا تعمیر موتور کولر گازی وجود دارد:

  • هنگامی که با روشن کردن کولر گازی، فن داخلی کولر بدون مشکل کار می‌­کند ولی به محض این­که کمپرسور به مدار می­‌رسد، فیوز می‌پرد.
  • هنگامی که فن بیرونی کولر روشن می­‌شود اما موتور کولر گازی روشن نمی­شود.
  • در حالتی که کولر باد گرم تولید می­کند و بعد از بررسی­‌ها متوجه شویم که گاز کولر مشکلی ندارد، به احتمال زیاد نیاز به تعویض و یا تعمیر کولر گازی وجود دارد.

تعمیر موتور کولر گازی

عواملی که باعث سوختن موتور کولر گازی می­‌شوند

وظیفه­ کمپرسور کولر گازی، مکش گاز از اواپراتور و فرستادن آن به سمت کندانسور است. اگر کمپرسور دچار خرابی یا مشکل شده باشد این عملیات به خوبی انجام نمی­‌شود و دستگاه به این دلیل که گازی برای وارد کردن ندارد، قادر به تولید هوای خنک نیست.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

از دلایل اصلی که باعث سوختن موتور کولر گازی می­‌شود می‌­توان به عوامل زیر اشاره داشت:

  • خرابی در فن دستگاه
  • ولتاژ نامناسب و غیر استاندارد
  • کاهش مبرد
  • وجود اشکال در سیم­‌پیچ راه­‌انداز یا کمکی
  • کثیف بودن کندانسور
  • وجود مشکل در سیم­های لاکی موتور

قبل از شروع بحث آموزش تعمیر موتور کولر گازی، این نکته را مد نظر داشته باشید تعمیر موتور کولر گازی پنجره­‌ای و سایر انواع کولرهای گازی، از جمله کارهای تخصصی است که نباید به افراد غیر مجاز سپرده شود. خود شما نیز در صورتی که با تعمیرات کولرهای گازی آشنایی ندارید به هیچ وجه اقدام به دست­کاری کمپرسور کولر گازی ننمایید.

آموزش تعمیر کمپرسور کولر گازی

در ابتدا لازم است بدانید که ساختار کمپرسور کولر گازی به صورت زیر است:

  • سیلندر
  • ون
  • رولر
  • یاتاقان اصلی
  • یاتاقان پایینی روتور استارتور
  • لوله مکنده
  • جمع‌کننده
  • بدنه
  • سرپوش پایین
  • سرپوش بالا
  • لوله­‌ی تخلیه
  • ترمینال
  • صفحه‌­ی سه پایه
  • مافر
  • شافت کرنک
  • صفحه­‌ی میانی

اگر متوجه شدید که کولر شما باد داغ تولید می­‌کند، در ابتدا اقدام به باز کردن دریچه­ کندانسور کولر گازی کنید و با احتیاط کامل بدون این­که دستتان مستقیماً با کمپرسور در تماس باشد، دمای کمپرسور را چک کنید. در صورتی که بدنه­‌ی کمپرسور داغ بود می­‌توان نتیجه گرفت که دلیل اصلی باد داغ، اورلود کمپرسور است. در صورت بروز این حالت، در مرحله­ اول با استفاده از جریان آب، اقدام به خنک کندن کمپرسور نمایید، سپس شروع به رفع مشکل کنید. این مشکل می­‌تواند به دلیل کمبود گاز مبرد باشد که در اثر عواملی مانند نشتی یا مسدود بودن لوله اتفاق می‌­افتد. 

مظلب پیشنهادی نگهداری از کولر گازی در زمستان

وجود گرد و خاک یا برفک در کویل­های اواپراتور می­‌تواند باعث روشن و خاموش شدن موتور کولر گازی شود، هم­چنین اگر سوکت­‌های ترمینال کمپرسور روغنی شده باشد، می­‌تواند باعث عدم اتصال شود. برای بررسی این مورد می‌­توانید درپوش کمپرسور را بردارید و سوکت­‌ها را از نظر روغنی بودن یا نبودن چک کنید.

تعمیر موتور کولر گازی

برای تست بدنه کولر گازی، سیم­‌های کمپرسور را جدا کنید و سپس یک سر اهم­‌متر را به بدنه­ کمپرسور و سر دیگر آن را به کانکتور وصل کنید. اگر اهم­‌متر بوق اخطار داد به معنای وجود مشکل در موتور و سیم­‌پیچی کمپرسور کولر می‌­باشد. در این حالت گفته می‌­شود موتور کولر گازی سوخته است. بهتر است بدانید که امکان تعمیر موتور سوخته کولر گازی وجود ندارد؛ در این شرایط به جای تعمیر موتور کولر گازی سوخته، تعویض موتور انجام می‌­شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

اما در صورتی که اهم­ متر بوق اخطار نزد، در مرحله­ بعد باید سیم­‌پیچی کمپرسور و روتور را تست کنیم.

توجه کنید که عمل شکافتن موتور کولر گازی و تست کردن فشار کمپرسور بسیار خطرناک است و به هیچ ­وجه نباید شخصاً انجام دهید. این کار حتماً باید توسط یک متخصص فنی انجام گردد. برای این کار باید قبل از هر کاری، گاز کولر را تخلیه نموده و سپس اقدام به باز کردن لوله­‌های یونیت خارجی کنید، پنل بیرونی را آزاد نمایید و در آخر درپوش ترمینال را ببندید.

نکته­ مهم: در این مرحله حتماً برای جلوگیری از بروز مشکل، از عینک ایمنی استفاده گردد.

با احتیاط کامل، برای تعمیر کمپرسور، کمپرسور را در وضعیت سرمایش قرار دهید و کم­تر از 10 ثانیه روشن کنید. دست یا انگشتتان را مقابل خروجی هوای کمپرسور قرار دهید. در نظر داشته باشید که کمپرسور اگر سالم باشد چنان فشاری تولید می‌­کند که قادر نخواهید بود بیش­تر از 5 ثانیه انگشتتان را در مقابل خروجی نگه دارید. اگر تشخیص دادید که کمپرسور کم فشار شده است باید اقدام به بررسی شیر تغذیه­ آب کندانسور، امکان نشتی و میزان گاز کولر کنید.

سیم ­پیچی کمپرسور کولر گازی

یکی از کارهای دیگری که برای عیب ­یابی و تعمیر موتور کولر گازی باید انجام دهید، تست و بررسی سیم­ پیچی کولر گازی است.

برای تشخیص سیم­‌پیچی­‌های کمکی (سیم­‌پیچ استارت) و اصلی (سیم­‌پیچ رانینگ) و سرهای مشترک اورلود باید به روش زیر عمل نمود:

  • در سر سوکت­‌های وصل شده به کمپرسور، اورلود و رله، سه فیش متفاوت وجود دارد که دارای مقاومت‌­های مختلف هستند. بنابراین برای این­که سر سه فیش را فراموش نکنیم در ابتدا آن­ها را روی کاغذی یادداشت می­‌کنیم تا موقع وصل مجدد به مشکل برنخوریم.
  • اکنون سه عدد وجود دارد که جمع دو تا از آنها تقریباً با عدد سوم مساوی است. بزرگ‌ترین عدد از یه سر به سیم­‌پیچ استارت وصل است و از یک طرف به سیم­‌پیچ ران (اصلی).
  • سر مربوط به محل مشترک دو عدد کوچک­تر، اورلد کمپرسور را نشان می­‌دهد. آن سر دیگر کم­ترین عدد، سر سیم­‌پیچ ران اصلی است. سر دیگر عدد متوسط هم مربوط به سیم­‌پیچ استارت است.

مطلب پیشنهادی 8 علت پریدن فیوز کولر گازی

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

اکنون تست و بررسی سیم­‌پیچ کمپرسور طبق مراحل زیر انجام می­‌شود:

  1. در مرحله­ اول باید اقدام به برداشتن درپوش ترمینال کمپرسور کرد و سوکت­‌های کمپرسور را از نظر روغنی نبودن بررسی نمود. زیرا در صورت روغنی بودن سوکت­‌های کمپرسور، ارتباط بین ترمینال و سوکت دچار اختلال می­‌شود.
  2. در مرحله­‌ی دوم، با استفاده از یک اهم­‌متر، اقدام به تست سیم­‌پیچ کمپرسور کولر گازی می­‌کنیم.
  3. در نهایت باید اتصال بدنه را تست کنیم. در تمام موتورها، به هیچ­‌ وجه نباید کانکتورهای موتور به بدنه اتصال داشته باشند.

شوک دادن به کمپرسور کولر گازی

از دیگر کارهایی که برای تعمیر موتور کولر گازیانجام می­‌شود شوک وارد کردن به کمپرسور کولر گازی است. شوک دادن به کمپرسور کولر گازی زمانی مورد استفاده قرار می‌­گیرد که کمپرسور کولر گازی گیر کرده باشد یا موتور کولر گیرپاچ کرده باشد.

از چهار روش می­‌توان برای وارد کردن شوک به کمپرسور استفاده کرد:

  • شوک دادن به کمپرسور با روش افزایش ظرفیت خازن: در این روش از خازنی با ظرفیت بیش­تر از ظرفیت خازن کولر گازی کمک گرفته می‌­شود.
  • شوک وارد کردن به کمپرسور کولر گازی با روش افزایش ولتاژ: برای این کار به دستگاه افزایش ولتاژ نیاز است. در این روش حتماً باید دقت نمود که حد میانه در افزایش ولتاژ رعایت شود زیرا در غیر این صورت منجر به سوختن دائم کمپرسور کولر گازی خواهد شد.
  • شوک وارد کردن به کمپرسور با روش اتصال کوتاه سیم پیچ استارت و رانینگ: در این روش، در ابتدای راه­اندازی کمپرسور تک فاز، در یک لحظه بین سیم­پیچ استارت و رانینگ یک اتصال کوتاه برقرار می­شود تا شوک وارده، منجر به حرکت لحظه­ای در روتور شود.
  • شوک وارد کردن به کمپرسور کولر گازی با استفاده از ضربه: در کمپرسورهای پیستونی، احتمال گیر افتادن پیستون به دلیل رسوب روغن در اطراف پیستونی وجود دارد. در واقع در این حالت، ایراد مکانیکی یا الکتریکی در کمپرسور وجود ندارد، که می­‌توان با گرم کردن بدنه­‌ی کمپرسور و وارد آوردن چند ضربه به بدنه، مشکل را حل کرد.

قیمت تعمیر کمپرسور کولر گازی

هزینه­‌های مربوط به تعمیرات انواع کولرگازی بسیار متغیر است و به عوامل و شرایط گوناگونی بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه­‌ها­ی مربوط به شارژ گاز کولرگازی، تعمیر خازن کولر گازی، تعویض یا تعمیر برد کولر گازی و … با هم متفاوت هستند. اما به طور کلی قیمت تعمیر کمپرسور کولر گازی به مراتب بیش­تر از سرویس و یا تعمیرات جزئی کولر است.

در نهایت ذکر این مطلب لازم است که تعمیر موتور کولر گازی پنجره­‌ای و دیگر انواع کولر گازی، بسیار تخصصی است و در صورتی که با این کار آشنایی ندارید به هیچ ­وجه اقدام به شکافتن موتور کولرگازی نکنید. بهترین و معقول­‌ترین کار برای تعمیر موتور کولر گازی کمک گرفتن از متخصصین فنی آچاره است، زیرا در صورت تشخیص اشتباه و یا انجام کاری غیر اصولی، ممکن است یک مشکل کوچک تبدیل به مسئله­ بزرگ­تری شود و هزینه سنگینی را به شما تحمیل کند.

در این باره بیشتر بخوانید

تنظیمات داکت اسپلیت سامسونگ samsung

ارور کولرگازی اجنرال و رفع ارور ec

کولر گازی تراست و ارورهای آن

لیست کامل ارور کولر گازی میدیا (Midea)

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید