راهنمای تعمیر موتور کولر گازی

تعمیر موتور کولر گازی امری تخصصی و تا حدی هزینهبر است بنابراین قبل از اینکه تصمیم به تعمیرات موتور کولر گازی بگیرید، مطمئن شوید که مشکل از موتور کولر گازی است.
موتور کولر گازی یا کمپرسور، اصلیترین و مهمترین بخش در ساختار یک کولرگازی است که با فشرده و متراکم کردن مایعات و گازها، کار تولید هوای سرد را انجام میدهد، لذا میتوان گفت که ضروریترین بخش کولرگازی، موتور آن است. قصد داریم در این مطلب شما را با عیب یابی و تعمیر کولر گازی آشنا نماییم.
آیا موتور کولر گازی قابل تعمیر است؟
این که کمپرسور کولرگازی قابل تعمیر و یا تعویض است بستگی به اختلال و آسیب وارده به کمپرسور دارد. لذا در اولین مرحله باید بررسی کنیم که عیب موتور کولر گازی چیست.
برای تصمیمگیری در مورد اینکه آیا ما به تعمیر موتور کولر گازی نیاز داریم یا نه، لازم است قطعاتی مانند: تیغهها، سیلندر، لولههای کمپرسور و … بررسی شوند، زیرا ممکن است مشکل و خرابی در یکی از این قطعات بر روی عملکرد کمپرسور کولر گازی اثر منفی گذاشته باشد. اما اگر مشکل در خود کمپرسور باشد، تنها راه، تعویض کمپرسور کولر گازی خواهد بود.
برای بررسی و تست موتور کولر گازی میتوانیم از سه روش استفاده کنیم:
- تست سیمپیچی کمپرسور کولر گازی
- تست صدای کمپرسور کولر گازی
- تست کارکرد کمپرسور کولر گازی
در بروز حالتهای زیر نیاز به تعویض یا تعمیر موتور کولر گازی وجود دارد:
- هنگامی که با روشن کردن کولر گازی، فن داخلی کولر بدون مشکل کار میکند ولی به محض اینکه کمپرسور به مدار میرسد، فیوز میپرد.
- هنگامی که فن بیرونی کولر روشن میشود اما موتور کولر گازی روشن نمیشود.
- در حالتی که کولر باد گرم تولید میکند و بعد از بررسیها متوجه شویم که گاز کولر مشکلی ندارد، به احتمال زیاد نیاز به تعویض و یا تعمیر کولر گازی وجود دارد.
عواملی که باعث سوختن موتور کولر گازی میشوند
وظیفه کمپرسور کولر گازی، مکش گاز از اواپراتور و فرستادن آن به سمت کندانسور است. اگر کمپرسور دچار خرابی یا مشکل شده باشد این عملیات به خوبی انجام نمیشود و دستگاه به این دلیل که گازی برای وارد کردن ندارد، قادر به تولید هوای خنک نیست.
از دلایل اصلی که باعث سوختن موتور کولر گازی میشود میتوان به عوامل زیر اشاره داشت:
- خرابی در فن دستگاه
- ولتاژ نامناسب و غیر استاندارد
- کاهش مبرد
- وجود اشکال در سیمپیچ راهانداز یا کمکی
- کثیف بودن کندانسور
- وجود مشکل در سیمهای لاکی موتور
قبل از شروع بحث آموزش تعمیر موتور کولر گازی، این نکته را مد نظر داشته باشید تعمیر موتور کولر گازی پنجرهای و سایر انواع کولرهای گازی، از جمله کارهای تخصصی است که نباید به افراد غیر مجاز سپرده شود. خود شما نیز در صورتی که با تعمیرات کولرهای گازی آشنایی ندارید به هیچ وجه اقدام به دستکاری کمپرسور کولر گازی ننمایید.
آموزش تعمیر کمپرسور کولر گازی
در ابتدا لازم است بدانید که ساختار کمپرسور کولر گازی به صورت زیر است:
- سیلندر
- ون
- رولر
- یاتاقان اصلی
- یاتاقان پایینی روتور استارتور
- لوله مکنده
- جمعکننده
- بدنه
- سرپوش پایین
- سرپوش بالا
- لولهی تخلیه
- ترمینال
- صفحهی سه پایه
- مافر
- شافت کرنک
- صفحهی میانی
اگر متوجه شدید که کولر شما باد داغ تولید میکند، در ابتدا اقدام به باز کردن دریچه کندانسور کولر گازی کنید و با احتیاط کامل بدون اینکه دستتان مستقیماً با کمپرسور در تماس باشد، دمای کمپرسور را چک کنید. در صورتی که بدنهی کمپرسور داغ بود میتوان نتیجه گرفت که دلیل اصلی باد داغ، اورلود کمپرسور است. در صورت بروز این حالت، در مرحله اول با استفاده از جریان آب، اقدام به خنک کندن کمپرسور نمایید، سپس شروع به رفع مشکل کنید. این مشکل میتواند به دلیل کمبود گاز مبرد باشد که در اثر عواملی مانند نشتی یا مسدود بودن لوله اتفاق میافتد.
مظلب پیشنهادی نگهداری از کولر گازی در زمستان
وجود گرد و خاک یا برفک در کویلهای اواپراتور میتواند باعث روشن و خاموش شدن موتور کولر گازی شود، همچنین اگر سوکتهای ترمینال کمپرسور روغنی شده باشد، میتواند باعث عدم اتصال شود. برای بررسی این مورد میتوانید درپوش کمپرسور را بردارید و سوکتها را از نظر روغنی بودن یا نبودن چک کنید.
برای تست بدنه کولر گازی، سیمهای کمپرسور را جدا کنید و سپس یک سر اهممتر را به بدنه کمپرسور و سر دیگر آن را به کانکتور وصل کنید. اگر اهممتر بوق اخطار داد به معنای وجود مشکل در موتور و سیمپیچی کمپرسور کولر میباشد. در این حالت گفته میشود موتور کولر گازی سوخته است. بهتر است بدانید که امکان تعمیر موتور سوخته کولر گازی وجود ندارد؛ در این شرایط به جای تعمیر موتور کولر گازی سوخته، تعویض موتور انجام میشود.
محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!
اما در صورتی که اهم متر بوق اخطار نزد، در مرحله بعد باید سیمپیچی کمپرسور و روتور را تست کنیم.
توجه کنید که عمل شکافتن موتور کولر گازی و تست کردن فشار کمپرسور بسیار خطرناک است و به هیچ وجه نباید شخصاً انجام دهید. این کار حتماً باید توسط یک متخصص فنی انجام گردد. برای این کار باید قبل از هر کاری، گاز کولر را تخلیه نموده و سپس اقدام به باز کردن لولههای یونیت خارجی کنید، پنل بیرونی را آزاد نمایید و در آخر درپوش ترمینال را ببندید.
نکته مهم: در این مرحله حتماً برای جلوگیری از بروز مشکل، از عینک ایمنی استفاده گردد.
با احتیاط کامل، برای تعمیر کمپرسور، کمپرسور را در وضعیت سرمایش قرار دهید و کمتر از 10 ثانیه روشن کنید. دست یا انگشتتان را مقابل خروجی هوای کمپرسور قرار دهید. در نظر داشته باشید که کمپرسور اگر سالم باشد چنان فشاری تولید میکند که قادر نخواهید بود بیشتر از 5 ثانیه انگشتتان را در مقابل خروجی نگه دارید. اگر تشخیص دادید که کمپرسور کم فشار شده است باید اقدام به بررسی شیر تغذیه آب کندانسور، امکان نشتی و میزان گاز کولر کنید.
سیم پیچی کمپرسور کولر گازی
یکی از کارهای دیگری که برای عیب یابی و تعمیر موتور کولر گازی باید انجام دهید، تست و بررسی سیم پیچی کولر گازی است.
برای تشخیص سیمپیچیهای کمکی (سیمپیچ استارت) و اصلی (سیمپیچ رانینگ) و سرهای مشترک اورلود باید به روش زیر عمل نمود:
- در سر سوکتهای وصل شده به کمپرسور، اورلود و رله، سه فیش متفاوت وجود دارد که دارای مقاومتهای مختلف هستند. بنابراین برای اینکه سر سه فیش را فراموش نکنیم در ابتدا آنها را روی کاغذی یادداشت میکنیم تا موقع وصل مجدد به مشکل برنخوریم.
- اکنون سه عدد وجود دارد که جمع دو تا از آنها تقریباً با عدد سوم مساوی است. بزرگترین عدد از یه سر به سیمپیچ استارت وصل است و از یک طرف به سیمپیچ ران (اصلی).
- سر مربوط به محل مشترک دو عدد کوچکتر، اورلد کمپرسور را نشان میدهد. آن سر دیگر کمترین عدد، سر سیمپیچ ران اصلی است. سر دیگر عدد متوسط هم مربوط به سیمپیچ استارت است.
مطلب پیشنهادی 8 علت پریدن فیوز کولر گازی
ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی
اکنون تست و بررسی سیمپیچ کمپرسور طبق مراحل زیر انجام میشود:
- در مرحله اول باید اقدام به برداشتن درپوش ترمینال کمپرسور کرد و سوکتهای کمپرسور را از نظر روغنی نبودن بررسی نمود. زیرا در صورت روغنی بودن سوکتهای کمپرسور، ارتباط بین ترمینال و سوکت دچار اختلال میشود.
- در مرحلهی دوم، با استفاده از یک اهممتر، اقدام به تست سیمپیچ کمپرسور کولر گازی میکنیم.
- در نهایت باید اتصال بدنه را تست کنیم. در تمام موتورها، به هیچ وجه نباید کانکتورهای موتور به بدنه اتصال داشته باشند.
شوک دادن به کمپرسور کولر گازی
از دیگر کارهایی که برای تعمیر موتور کولر گازیانجام میشود شوک وارد کردن به کمپرسور کولر گازی است. شوک دادن به کمپرسور کولر گازی زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که کمپرسور کولر گازی گیر کرده باشد یا موتور کولر گیرپاچ کرده باشد.
از چهار روش میتوان برای وارد کردن شوک به کمپرسور استفاده کرد:
- شوک دادن به کمپرسور با روش افزایش ظرفیت خازن: در این روش از خازنی با ظرفیت بیشتر از ظرفیت خازن کولر گازی کمک گرفته میشود.
- شوک وارد کردن به کمپرسور کولر گازی با روش افزایش ولتاژ: برای این کار به دستگاه افزایش ولتاژ نیاز است. در این روش حتماً باید دقت نمود که حد میانه در افزایش ولتاژ رعایت شود زیرا در غیر این صورت منجر به سوختن دائم کمپرسور کولر گازی خواهد شد.
- شوک وارد کردن به کمپرسور با روش اتصال کوتاه سیم پیچ استارت و رانینگ: در این روش، در ابتدای راهاندازی کمپرسور تک فاز، در یک لحظه بین سیمپیچ استارت و رانینگ یک اتصال کوتاه برقرار میشود تا شوک وارده، منجر به حرکت لحظهای در روتور شود.
- شوک وارد کردن به کمپرسور کولر گازی با استفاده از ضربه: در کمپرسورهای پیستونی، احتمال گیر افتادن پیستون به دلیل رسوب روغن در اطراف پیستونی وجود دارد. در واقع در این حالت، ایراد مکانیکی یا الکتریکی در کمپرسور وجود ندارد، که میتوان با گرم کردن بدنهی کمپرسور و وارد آوردن چند ضربه به بدنه، مشکل را حل کرد.
قیمت تعمیر کمپرسور کولر گازی
هزینههای مربوط به تعمیرات انواع کولرگازی بسیار متغیر است و به عوامل و شرایط گوناگونی بستگی دارد. به عنوان مثال هزینههای مربوط به شارژ گاز کولرگازی، تعمیر خازن کولر گازی، تعویض یا تعمیر برد کولر گازی و … با هم متفاوت هستند. اما به طور کلی قیمت تعمیر کمپرسور کولر گازی به مراتب بیشتر از سرویس و یا تعمیرات جزئی کولر است.
در نهایت ذکر این مطلب لازم است که تعمیر موتور کولر گازی پنجرهای و دیگر انواع کولر گازی، بسیار تخصصی است و در صورتی که با این کار آشنایی ندارید به هیچ وجه اقدام به شکافتن موتور کولرگازی نکنید. بهترین و معقولترین کار برای تعمیر موتور کولر گازی کمک گرفتن از متخصصین فنی آچاره است، زیرا در صورت تشخیص اشتباه و یا انجام کاری غیر اصولی، ممکن است یک مشکل کوچک تبدیل به مسئله بزرگتری شود و هزینه سنگینی را به شما تحمیل کند.
در این باره بیشتر بخوانید
تنظیمات داکت اسپلیت سامسونگ samsung
ارور کولرگازی اجنرال و رفع ارور ec