تعویض جرقه زن بخاری گازی + تست خرابی بوبین و ترموکوپل

بخاری گازیسرمایش و گرمایشگرمایش

خرابی جرقه زن به‌مرور زمان موجب مسدود شدن راه فندک و شمعک می‌شود، بنابراین بهتر است با تعمیر یا تعویض جرقه‌ زن بخاری گازی از بروز این مشکلات پیشگیری کنید.

پیدا کردن مشکل جرقه زن بخاری گازی و رفع آن موجب می‌شود که بتوانید به‌راحتی بخاری را با پیچاندن ولوم پیلوت، روشن کنید. در غیراینصورت برای روشن کردن بخاری دچار زحمت خواهید شد.

ما در این مطلب تمامی مشکلاتی که موجب بروز مشکل در قطعه جرقه زن می‌شوند را بررسی خواهیم کرد. بعضی از این مشکلات سطحی هستند و می‌توان قطعه را تعمیر کرد، اما در بعضی موارد نیاز به تعویض جرقه زن بخاری گازی است.

اگر در زمینه تعمیر یا تعویض بخاری گازی نیک کالا، آبسال، انرژی و سایر برندهای داخلی و خارجی نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق شماره 1471 یا صفحه تعمیر بخاری گازی سفارش خود را ثبت نمایید و با متخصصان آچاره در تماس باشید.

نکات کلیدی

  • مشکل جرقه زن بخاری گازی می‌تواند به‌علت قطع شدن گاز ورودی به بخاری باشد.در این شرایط هرچه فندک بزنیم باز شمعک روشن نمی‌شود. باید برای تعویض فندک و تعویض جرقه زن بخاری گازی اقدام کرد.
  •  جهت تست سلامتی ترموکوپل باید اقدام به گرم کردن سر ترموکوپل کرد سپس سوپاپ بوبین را به پایین فشار داد. اگر سوپاپ در این حالت ماند ترموکوپل سالم است در غیراینصورت ترموکوپل معیوب است و باید تعویض شود.
  • یکی از مشکلات بخاری گازی انتشار بوی گاز خام است. این مشکل معمولا به اتصالات لوله‌هایی مربوط است که شمعک را به شیر گاز وصل می‌کند باید محل این اتصالات را با آب و صابون تست کرد.

بخش‌های مختلف بخاری گازی

بخاری گازی از قطعات و بخش‌‌های مختلفی ساخته شده است که کارکرد هریک از آن‌ها برای گرمابخشی و احتراق درست و سالم بخاری گازی ضروری است. این قطعات عبارتند از:

بدنه بخاری

بدنه بخاری معمولا از فلز لعاب‌کاری ساخته می‌شود. این لعاب باعث می‌شود که بخاری بوی نا مطبوعی از خود انتشار ندهد و ظرفیت حرارتی بخاری افزایش یابد. همچنین لعاب از خوردگی و زنگ‌زدگی فلز جلوگیری می‌کند.

شیر بخاری

شیر بخاری مجموعه ای متشکل از اجزاء مختلف است که جهت روشن کردن شمعک یا پیلوت بخاری و تنظیم شعله اصلی بخاری استفاده می‌شود.

غیر از قطعات داخلی شیر بخاری مواردی که در آن حائز اهمیت است موارد زیر است:
الف) محفظه فیلتر که توسط باز کردن یک پیچ بزرگ می‌توان به آن دسترسی یافت.
ب) دو عدد پیچ کوچک و بزرگ مربوط به تنظیم شعله اصلی بخاری که مربوط به حداکثر و حداقل شعله است.

شمعک بخاری

شمعک بخاری انواع مختلفی دارد؛ ولی سه شعله آن رایج‌تر است. هر یک از این شعله ‌ها کار خاصی را انجام می‌دهند. شعله رو به بالا جهت گرم کردن سر ترموکوپل کاربرد دارد. اگر این شعله ضعیف باشد ترموکوپل گرم نمی‌شود و در نتیجه پس از روشن شدن شمعک با رها کردن دست، شعله شمک خاموش می‌شود.

شعله رو به پایین جهت روشن شدن شمعک توسط سیستم جرقه زن به کار می‌رود. در آخر شعله کناری که جهت روشن کردن شعله اصلی بخاری به‌کار می‌رود.

تعویض شمعک بخاری گازی

بوبین بخاری

وظیفه بوبین باز گذاشتن مسیر گاز به شعله اصلی و شمعک است. بوبین خاصیت مغناطیسی دارد؛ وقتی ولتاژ ضعیفی به پایه‌‌‌‌های سیم پیچ آن اعمال می‌شود.

این خاصیت مغناطیسی تقویت شده و بوبین سوپاپ مربوط به عبور گاز را پایین نگه می‌دارد و این عامل باعث می‌شود که شعله شمعک و به طبع آن شعله اصلی روشن می‌ماند

تست سلامتی یا خراب بودن بوببین کار سختی است. برای تست بوبین نیاز به یک ترموکوپل دارید وسط پایه ترموکوپل را به وسط پایه بوبین و اتصال بدنه را توسط یک سیم معمولی برقرار کنید.سپس سر ترموکوپل را گرم کنید و پس از آن سوپاپ بوبین را به پایین فشار دهید.

اگر سوپاپ در این حالت بماند یعنی بوبین و ترموکوپل سالم هستند اگر که سوپاپ به حالت قبل باز گردد در صورت نو بودن ترموکوپل یعنی بوبین خراب است. ولی یکی از نشانه‌‌‌‌های اصلی خرابی بوبین این است که بخاری پس از روشن شدن در یک زمان نا مشخص خاموش می‌شود.

در بسیاری از مواقع خرابی بوبین و جرقه زن مرتبط هستند و ممکن است نیاز به تعویض جرقه زن بخاری گازی هم باشد.

در اینصورت سعی شما برای روشن کردن مجدد بخاری بی نتیجه می‌ماند و پس از گذشت یک زمان نامشخص تلاش شما در روشن کردن؛ بخاری نتیجه می‌دهد و بخاری روشن می‌شود .در واقع می‌توان گفت این علائم از علائم خرابی بوبین است.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

ترموکوپل بخاری

به‌هنگام عیب یابی و تعویض جرقه زن بخاری گازی، ترموکوپل را نباید نادیده گرفت.ترموکوپل قطعه‌ای است که ولتاژ مورد نیاز بوبین را تامین می‌کند.

در واقع وقتی سر ترموکوپل گرم می‌شود ولتاژی در حدود 1.5 الی 3 ولت را تولید می‌کند، همین ولتاژ برای تقویت قدرت مغناطیسی بوبین کافی است.

جهت تست سلامتی ترموکوپل باید اقدام به گرم کردن سر ترموکوپل کرد سپس سوپاپ بوبین را به پایین فشار داد. اگر سوپاپ در این حالت ماند ترموکوپل سالم است در غیراینصورت ترموکوپل معیوب است و باید تعویض شود.

لازم به ذکر است که کوتاه یا دراز بودن ترموکوپل ربطی به ضعف یا قوی بودن آن ندارد و در موارد لزوم باید ترموکوپل مناسب از لحاظ طول تهیه شود. لازم به ذکر است که ترموکوپل بخاری قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.

عیب یابی جرقه زن بخاری گازی

 فندک

فندک در درون شیر بخاری پیزو قرار دارد. یکی از قسمت‌های فندک تولید الکتریسیته می کند و این الکتریسیته از طریق سیم به سر دیگر که دارای یک قطعه چینی و سر فلزی است منتقل می‌شود و باید در جلوی یکی از شکاف‌های کلاهک شمعک ایجاد جرقه کند و شمعک را روشن ‌کند.

به‌ علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی روشن کردن بخاری مشکل خواهد بود. معمولا اولین و ساده‌ترین راه‌‍حل استفاده از کبریت است؛ اما بهتر است برای تعمیر فندک بخاری گازی یا تعویض جرقه زن بخاری گازی اقدام کنید.

تعمیر فندک بخاری گازی

علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی و دلایل تعویض

مشکل جرقه زن بخاری گازی می‌تواند به‌علت قطع شدن گاز ورودی به بخاری باشد که منجر به تعویض جرقه زن بخار گازی می‌شود.در این شرایط هرچه فندک بزنیم باز شمعک روشن نمی‌شود.

معمولا برای رفع این مشکل علت جرقه نزدن فندک بخاری گازی باید بعد از گذشت تقریبا ده دقیقه دوباره برای روشن کردن بخاری اقدام کنیم یا از کبریت استفاده کنیم.

علت دوم خرابی جرقه زن بخاری گازی به‌هم‌ریختگی تنظیمات آن است. جرقه زن دارای دو پیج بزرگ و کوچک برای حداکثر گاز و حداقل گاز ورودی است که این پیچ ها را باید سفت کنیم و ببینیم آیا مشکل رفع شده است.

توجه داشته باشید که تعویض جرقه زن بخاری گازی باید در اسرع وقت انجام شود تا خطرآفرین نباشد.

تعويض جرقه زن بخاري گازي

اشکال در کارکرد پیلوت (شمعک)

در بررسی ایرادات و تعویض جرقه زن بخاری گازی باید چند قطعه را در نظر داشت. پیلوت بخشی از جرقه زن است که دارای یک لوله باریک و تقریبا پنج سانتیمتر است که قسمت بالای آن یک کلاهک دارد.

این کلاهک دارای سه شکاف است که گاز ورودی به پیلوت را در سه جهت هدایت می‌کند. یکی از شعله‌ها برای ترموکوپل دومی برای مشعل اصلی بخاری و دیگری بطرف فندک خواهد بود.

در صورت مسدود شدن لوله یا هرکدام از شکاف‌ها و یا عدم قرارگیری درست پیلوت در جای خود شمعک روشن نمی‌شود و در نتیجه با مشکل روشن نشدن بخاری گازی و حتی عملکرد ناقص جرقه زن مواجه خواهیم شد. در این شرایط ممکن است لازم باشد برای تعویض جرقه زن بخاری گازی اقدام کنید.

وجود مشکل در هرکدام از این قطعات می‌تواند باعث روشن نشدن شمعک و در نتیجه کارنکردن بخاری شود که البته این مشکل لزوما به‌دلیل خرابی قطعه نیست و ممکن است در اثر عدم تنظیم درست آن و یا به‌هم خوردن تنظیمات اولیه آن باشد.

اگر وسعت خرابی زیاد باشد، ممکن است لازم باشد برای تعویض جرقه زن بخاری گازی اقدام کنید.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

روشن نماندن شمعک

در مورد عیب‌یابی و تعویض جرقه زن بخاری گازی لازم است که به مشکل روشن نماندن شمعک هم توجه شود. این مشکل معمولا به‌دلیل وجود اختلال در یکی از دو قطعه بوبین و ترموکوپل است.

خرابی هر کدام می‌تواند باعث شود بخاری چند دقیقه بعد از روشن شدن کاملا خاموش شود؛ زیرا خرابی این قطعات شمعک بخاری را خاموش می‌کند.

برای رفع این مشکل باید بوبین و ترموکوپل را تعویض کنید و همچنین در بعضی موارد لازم است که برای تعویض جرقه زن بخاری گازی اقدام کنید. البته روشن نماندن شمعک ممکن است به‌دلیل تنظیم نبودن پیلوت یا نصب اشتباه ترموکوپل هم باشد.

عیب یابی جرقه زن بخاری گازی

نشت گاز از شمعک

در بحث تعویض جرقه زن بخاری گازی یکی از مسائل مهم که باید مورد توجه خاص قرار بگیرد نشت گاز از بخش‌های مختلف جرقه زن است.
یکی از مشکلات نشت گاز بخاری گازی است. این مشکل معمولا به اتصالات لوله‌هایی مربوط است که شمعک را به شیر گاز وصل می‌کند باید محل این اتصالات را با آب و صابون تست کرد و اگر نشت گازی مشاهده کردید، آن را برطرف کنید.

استشمام بوی گاز از بخاری روشن ممکن است مربوطه به شمعک باشد. در اینصورت باید برای تعویض شمعک بخاری گازی و یا حتی تعویض جرقه زن بخاری گازی اقدام کنید یا ممکن است شعله یکی از شکاف‌های شمعک خاموش باشد وگاز به خوبی برای احتراق به شکاف پیلوت نرسد.

تعمیر فندک بخاری گازی

خاموش شدن بخاری به‌دلیل خرابی جرقه زن

گاهی ممکن است شمعک تنظیم نباشد و ترموکوپل بخاری گرم نشود. در این حالت ترموکوپل باعث قطع شدن گاز می‌شود و مانع از رسیدن گاز به مشعل اصل خواهد شد و در نهایت بخاری خاموش می‌شود. در این شرایط تعویض جرقه زن بخاری گازی می‌توان مشکل را برطرف نماید.

سخن پایانی در باب تعویض جرقه زن بخاری گازی

در این مطلب تلاش شد تا نکات مهم عیب یابی جرقه زن بخاری گازی بررسی شود. با در نظر داشتن این نکات می‌توانید مشکلات این قطعه مهم را به‌خوبی تشخیص دهید.

اگر در زمینه تعویض جرقه زن بخاری گازی، مهارت و تجربه کافی ندارید، توصیه می‌کنیم که این کار را به یک فرد متخصص واگذار کنید تا بر اثر نصب ناقص قطعات، مشکل‌ساز نشود.

سوالات متداول

خرابی بوبین چگونه انجام می‌شود؟

تست تست سلامتی یا خراب بودن بوببین کار سختی است. برای تست بوبین نیاز به یک ترموکوپل دارید وسط پایه ترموکوپل را به وسط پایه بوبین و اتصال بدنه را توسط یک سیم معمولی برقرار کنید.سپس سر ترموکوپل را گرم کنید و پس از آن سوپاپ بوبین را به پایین فشار دهید. اگر سوپاپ در این حالت بماند یعنی بوبین و ترموکوپل سالم استند اگر که سوپاپ به حالت قبل باز گردد در صورت نو بودن ترموکوپل یعنی بوبین خراب است. ولی یکی از نشانه‌‌‌‌های اصلی خرابی بوبین این است که بخاری پس از روشن شدن در یک زمان نا مشخص خاموش میشود.

چه عواملی موجب روشن نشدن جرقه زن بخاری گازی می‌شوند؟

مشکل جرقه زن بخاری گازی می‌تواند به‌علت قطع شدن گاز ورودی به بخاری باشد.در این شرایط هرچه فندک بزنیم باز شمعک روشن نمی‌شود. معمولا برای رفع این مشکل باید بعد از گذشت تقریبا ده دقیقه دوباره برای روشن کردن بخاری اقدام کنیم یا از کبریت استفاده کنیم. علت دوم خرابی جرقه زن بخاری گازی به‌هم‌ریختگی تنظیمات آن است. جرقه زن دارای دو پیج یکی بزرگ برای حداکثر گاز ورودی و پیچ کوچک برای حداقل گاز ورودی که این پیچ ها را باید سفت کنیم و ببینیم آیا مشکل رفع شده است.

4.3/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا