تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال + معرفی اجزای آن

گرمایشبخاری گازیسرمایش و گرمایش

یکی از لوازم گرمایشی مورد استفاده در فصول سرد سال، بخاری گازی است که در 2 مدل با دودکش و بدون دودکش طراحی و تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. زمانی که به هر دلیلی بخاری به‌درستی کار نکند، شما را با مشکل مواجه خواهد کرد و نیاز به تعمیر بخاری بدون دودکش آبسال خواهد بود. یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به درست کار نکردن بخاری شود، وجود مشکل یا تنظیم نبودن شمعک بخاری است.

در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم تا ابتدا اجزای اصلی تشکیل‌دهنده بخاری بدون دودکش آبسال را به شما معرفی کنیم و سپس موارد و علائمی که نشان‌دهنده وجود مشکل در شمعک بخاری هستند را برای شما توضیح دهیم تا شما با نحوه تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال بیشتر آشنا شوید.

نکات کلیدی

  •  اگر صدایی مانند خرخر از بخاری می‌شنوید، مشکل از ایراد در شمعک است و لوله‌ها باید هواگیری شوند.
  • اگر بخاری گازی خود به خود خاموش می‌شود، می‌تواند به معنی گرم نشدن شمعک باشد که در اثر عدم تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال است.
  • قطعه‌ای به نام شیر کنترل یا کاربراتور سوخت بخاری و شعله شمعک را کنترل می‌کند.

تعمیر بخاری بدون دودکش آبسال

بخاری های بدون دودکش آبسال از جمله محصولات پرطرفدار این شرکت هستند که به دلیل مزایای مختلفی مانند عدم نیاز به دودکش، نصب آسان و ایمنی بالا مورد توجه قرار گرفته اند.

با این حال، مانند هر وسیله برقی دیگری، بخاری های بدون دودکش آبسال نیز ممکن است دچار خرابی شوند. در این صورت، لازم است برای تعمیر آن ها اقدام کنید.

علل خرابی بخاری بدون دودکش آبسال

خرابی بخاری های بدون دودکش آبسال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از شایع ترین علل این خرابی ها عبارتند از:

خرابی قطعات داخلی آبسال: قطعات داخلی بخاری های بدون دودکش آبسال مانند مشعل، فن، ترموستات و سنسورها ممکن است به مرور زمان دچار خرابی شوند.
گرفتگی مسیر عبور گاز آبسال: مسیر عبور گاز در بخاری های بدون دودکش آبسال ممکن است به دلیل گرد و غبار و آلودگی گرفتگی شود.
خرابی اتصالات: اتصالات بخاری های بدون دودکش آبسال نیز ممکن است دچار خرابی شوند.
علائم خرابی بخاری بدون دودکش آبسال

اگر بخاری بدون دودکش آبسال شما دچار مشکل شده است، ممکن است علائم زیر را مشاهده کنید:

  • عدم روشن شدن بخاری
  • خاموش شدن بخاری گازی به صورت ناگهانی
  • دود کردن
  • بوی بد از بخاری
  • گرم نکردن بخاری
  • مراحل تعمیر بخاری بدون دودکش آبسال

تعمیر بخاری بدون دودکش آبسال معمولاً توسط تعمیرکاران متخصص انجام می شود. مراحل تعمیر این بخاری ها به شرح زیر است:

  • عیب یابی: اولین مرحله تعمیر بخاری های بدون دودکش آبسال، عیب یابی است. در این مرحله، تعمیرکار با بررسی بخاری و علائم خرابی آن، علت مشکل را شناسایی می کند.
  • تعویض قطعات معیوب: اگر مشکل بخاری ناشی از خرابی قطعات داخلی باشد، تعمیرکار قطعات معیوب را تعویض می کند.
  • تنظیمات بخاری: پس از تعویض قطعات معیوب، تعمیرکار بخاری را تنظیم می کند تا به درستی کار کند.
    نکات ایمنی در تعمیر بخاری بدون دودکش آبسال

قبل از اقدام به تعمیر بخاری بدون دودکش آبسال، نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • بخاری را خاموش کنید و از پریز برق جدا کنید.
  • از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید.
  • در صورت عدم آشنایی با تعمیرات بخاری، از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

بخاری های بدون دودکش آبسال با توجه به مزایای مختلفی که دارند، گزینه مناسبی برای گرمایش محیط هستند. با این حال، مانند هر وسیله برقی دیگری، این بخاری ها نیز ممکن است دچار خرابی شوند. در صورت بروز هرگونه مشکل در بخاری بدون دودکش آبسال خود، برای تعمیر آن اقدام کنید تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

آشنایی با اجزای بخاری گازی آبسال

  • محفظه احتراق فولادی
  • لوله‌های رابط مسی یا آلومینیومی که وظیفه آن‌ها رساندن گاز از شیر کنترل به شمعک و مشعل اصلی است.
  • ترموکوپل که وظیفه آن قطع کردن جریان گاز در مواقع ضروری است.
  • جرقه‌زن که الکتریسیته دریافتی از پیزو الکتریک داخل شیر کنترل را به جرقه تبدیل می‌کند.
  • مشعل ساخته شده از فولاد ضدزنگ
  • شمعک که گاز را به سمت کلاهک شمعک هدایت می‌کند.
  • شیر کنترل یا کاربراتور که سوخت بخاری و روشن ماندن مداوم شمعک را کنترل می‌کند.
  • شیشه، به‌منظور حفظ ایمنی و زیبایی

برای نطالع بیشتر در مورد وسایل گرمایشی پیشنهاد می‌شود دلایل خاموش شدن شمعک آبگرمکن مطالعه شود.

علائم وجود مشکل و نیاز به تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال

  1. زمانی که صدایی مانند خرخر از بخاری می‌شنوید، این صدا از شمعک بوده و به معنی وجود ایراد در شمعک است. در این حالت باید ورود هوا به شمعک را باز کرده و مشکل به‌وجود آمده را برطرف کنید. در این شرایط ممکن است نیاز باشد تا لوله‌ها به‌صورت تخصصی هواگیری شوند.
  2. زمانی که بخاری خود به خود خاموش می‌شود، می‌تواند به معنی گرم نشدن شمعک باشد که در اثر عدم تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال است. در این حالت می‌توانید مکان قرارگیری شمعک را بررسی کنید و مشکل به وجود آمده را برطرف کنید. البته این مشکل می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، مانند خراب بودن ترموکوپل، بوبین یا کثیف بودن بیش از اندازه فیلتر.

تعمیر بخاری بدون دودکش آبسال

بررسی علت روشن نشدن شمعک بخاری

اولین نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کنید، این است که روشن نشدن شمعک با روشن نماندن شمعک متفاوت است. در صورتی که شمعک بخاری روشن نمی‌شود، باید برای تعمیر و تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال اقدام کنید. در برخی مواقع هم ممکن است که خرابی ترموکوپل یا بوبین دلیل روشن نشدن بخاری گازی شما باشد.

در صورتی که گاهی اوقات بخاری خود به خود خاموش می‌شود، علت آن عدم تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال است. در این حالت ترموکوپل به‌خوبی گرم نشده و در نتیجه بخاری خاموش می‌شود.

زمانی که سر ترموکوپل به‌صورت درست درون شمعک قرار نگرفته باشد، به اندازه‌ای الکتریسیته تولید نمی‌شود که بتواند هسته بوبین را در حالت جذب نگه دارد. به همین دلیل فنر بوبین، هسته را به سمت بیرون می‌راند و در نتیجه، مسیر جریان گاز مسدود می‌شود و درنهایت گاز به بخاری نرسیده و شعله بخاری خاموش می‌شود.

در این حالت برای تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال، کافی است تا شعله شمعک را که احتمالاً پایین‌تر یا بالاتر از سر ترموکوپل قرار دارد، دوباره در جای خود قرار دهید. توصیه ما به شما این است که برای رفع این مشکل از یک فرد با تجربه و متخصص کمک بگیرید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

محل قرارگیری پیچ تنظیم شعله شمعک بخاری کجاست؟

اگر قصد کم یا زیاد کردن شعله شمعک را دارید، ابتدا باید پیچ بزرگ را باز کنید تا بتوانید پیچ کوچک را ببینید. سپس با پیچاندن پیچ، می‌توانید تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال را انجام دهید. برای چرخاندن پیچ کوچک به منظر تنظیم شعله شمعک، از یک پیچ‌گوشتی استفاده کنید.

تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال؛ افزایش شعله شمعک

تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال و افزایش میزان شعله شمعک کار آسانی است. برای تنظیم شمعک لازم است که 2 بخش از بخاری را بررسی کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را روی آن‌ها اعمال کنید.

1. پیچ تنظیم شعله شمعک بخاری گازی

برای تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال ابتدا باید پیچ بزرگی که در قسمت پایینی شیر کنترل قرار دارد را باز کنید تا بتوانید پیچ کوچک زیر آن را ببینید. با پیچاندن این پیچ می‌توانید میزان شعله شمعک را کم و زیاد کنید.

زمانی که شمعک بخاری خاموش است، با یک پیچ‌گوشتی مناسب، پیچ ریز را بچرخانید تا شمعک را تنظیم کنید و میزان افزایش شعله شمعک بخاری را ببینید.

پیچ تنظیم شعله

2. تمیز کردن و تعویض فیلتر شمعک بخاری

اولین نکته برای تمیز کردن یا تعویض فیلتر بخاری این است که جای فیلتر بخاری را بدانید. برای این‌که بتوانید محل فیلتر بخاری را پیدا کنید، ین مراحل را پشت سر بگذارید:

  • ابتدا بخاری را خاموش کرده و صبر کنید تا قطعات و اجزای بخاری سرد شوند.
  • با یک فشار کوچک، روپوش شیر کنترل را جدا کنید.
  • سرپیچی که شعله بخاری را کم و زیاد می‌کند را هم بردارید.
  • تک پیچ نسبتاً بزرگی که در کنار اهرم تنظیم قرار دارد را به‌طور کامل باز کنید.
  • فیلتر را با استفاده از یک سنجاق ته گرد خارج کنید.
  • اگر از زمانی که بخاری را تهیه کرده‌اید، فیلتر آن را خارج نکرده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم که فیلتر را عوض کنید.
  • در صورتی که فیلتر خیلی کثیف نباشد، می‌توانید آن را برعکس کرده و در جای خود قرار دهید.
  • دوباره پیچ را ببندید و همه قطعاتی که جدا کرده بودید را دوباره در جای خود قرار دهید.
  • سپس با همان پیچی که قبلاً به‌طور کامل توضیح داده‌ایم، تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال را انجام دهید.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

 

تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال

علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن چیست؟ مقاله بلاگ آچاره را مطالعه کنید.

در زمان تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال، به این نکته دقت کنید که اگر شمعک بخاری کوچک و کوتاه باشد، نمی‌تواند ترموکوپل را گرم کند و همین موضوع باعث خاموش شدن شمعک و قطع شدن جریان گاز می‌شود. در صورتی که شعله شمعک بیش از اندازه بزرگ باشد نیز، انرژی زیادی مصرف می‌کند که برای شما بهینه و به‌صرفه نیست و میزان هزینه سوخت گاز خانه را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی تعمیر بخاری بدون دودکش آبسال

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا تمامی اطلاعات مهم به منظور تنظیم شمعک بخاری بدون دودکش آبسال را در اختیار شما قرار دهیم تا این روند را در مدت زمان کوتاهی پشت سر بگذارید. در صورتی که در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

اگر برای تعمیر بخاری گازی خود نیاز به تعمیرکار مجرب دارید، کافی است درخواست خود را در آچاره ثبت کنید و از تعمیرکاران بخاری قیمت بگیرید.

3.8/5 - (11 امتیاز)

43 دیدگاه

  1. سلام. شمک به هنگام روشن بودن دائماً صدای “پت پت” میده، علت آن چیست و چگونه میتوان آنرا برطرف کرد؟ در ضمن بخاری نو بوده و از همان ابتدا این مشکل را داشته. تشکر از شما

    1. سلام علیکم وقت بخیر میبخشی من یک بخاری آبسال دارم روشن میشود ولی بعد از یک دقیقه یا مدت کوتاهی خاموش میشود میشه بگید علتش چیه متشکرم

      1. سلام دوست عزیز
        احتمالا ترموکوپل دستگاه گرفتگی داره. اگر میتونید با یه دستگاه مکنده با فشار کم اول تمیزش کنید. اگر درست نشد باید تعویض بشه

  2. سلام بخاری آبسان دیواری سه سرامیکی ،یکی از سرامیک ها صدای پت پت میده علتش رو میفرمایید

    1. سلام
      بخاری بدون دودکش آبسال قدیمی سال 88 دارم خیلی تمیز کار میکنه شعله آبی میسوزونه ولی نمیدونم چرا شیشه های مغازه از داخل همه دوده میگیره و تار میشه هر چی تمیز کنم فرداش از همینه…

  3. سلام وقت بخیر ، شعله فندک کم شده از کجا میتونم زیادش کنم که روشن بمونه؟ بحاری دیواری آبسال که تنظیمش از بالا هست ، ولوم کم و زیاد رو برداشتم ولی زیرش هیچ پیچی بجط پیچ ولوم شعله بخاری نیست

    1. با سلام، بخاری‌های آبسال قابل تنظیم نیستند و باید شمعک باز شده و ژیگلورش نظافت شود. یک راه دیگر هم این است که جارو برقی را نزدیک شمعک بگیرید تا اگر آشغال درشتی وجود دارد با مکش جاروبرقی باز شود. فقط قدرت مکش نباید خیلی زیاد باشد چون توری شمعک ممکن است با مکش زیاد پاره شود.

  4. سلام. بخاری آبسال سه سرامیکی موقعی که میخوام روشن کنم شمک روشن میشه ولی ثابت وانمیسته که بخاری روشن بشه .علتش چیه

    1. بعضا فشار گاز زیاد است و مقداری باید درجه بخاری را نگه دارید. نظافت شمعک هم ممکن است کمک‌کننده باشد.

    1. با سلام، درجه را روی حالت کم بیارید. فشار دهید و باز بچرخانید رو حالت خاموش بخاری.

      1. سلام بخاری شعله بدون دودکش را می توان به بخاری آجری یا سرامیکی تبدیل کرد

  5. سلام بخاری بدون دودکش ابسال مدل۴۳۱سرامیکی دادم سوزنش رو عوض کردن که ازگاز شهری به گاز مایع عوض شه .حالا شعله از سرامیک ها بالا میزنه شاید ۱۰ سانت شعله بالا زده و خودبخود خاموش میشود؟علت؟

    1. با سلام، ژیگلوری که برای تعمیر بخاری استفاده شده ژیگلور مناسب بخاری آبسال نبوده است.

      1. منم همین مشکلو دارم از گاز مایع تبدیل کردم به گاز شهری الان شعله بلند میشه هیچکسم تعمیرش نمیکنه لطفا راهنمایی کنین

    2. سلام
      ما سال ۱۴۰۱ یک بخاری آبسال بدون دودکش خریدیم واسه ی منطقه کوهستانی درشمال
      پارسال (۱۴۰۱) شاید ده بار هم روشن نشده است.
      هفته ی قبل که روشن کردیم شعله بخاری مثل قبل آبی نیست.
      اولش آبی است ولیکن بعدش زرد میشود.
      مخصوصا وقتی روی حالت تک شعله است ،شعله ازهمون اول زرد رنگ میباشد.
      لطفا راهنمایی کنید

  6. سلام بخاری گازی بدون دودکش آبسال فقط یکی از سرامیک‌ها روشن میشه درجه تنظیم رو روی حالت 2و3میگذاریم شمعک خاموش میشه علتش چیه ؟

    1. با سلام، وقتی که روی حالت 2 و 3 یک قطع می‌شود که شمعک روی سرامیک یک قرار دارد. ایراد از شیر دستگاه است یا اگر بوی گاز استشمام می‌شود ممکن است از پشت سرامیک‌ها نشتی داشته باشد و نیاز به تعمیر بخاری گازی باشد.

  7. باسلام
    بخاری آبسال بدون دودکش رو بمدت ۳ ساعت در فضای باز گذاشتم تا بوی نو بودن آن از بین بره ولی بوی بد گاز میده با کف هم محل اتصال رو چک کردم ولی در هنگام روشن کردن بخاری بوی بد حالت سردرد و تهوع میاره‌. لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون از لطف شما

    1. درود بر شما ، اگر محل تهویه هوا وجود دارد، اگر بخاری نو است از یک کارشناس تعمیر بخاری بخواهید نگاهی به آن بیندازد. ممکن است بخاری‌های نو نشتی گاز از خود دستگاه داشته باشند. ترجیحا بخاری را روشن نکنید تا یک تعمیرکار بخاری دستگاه را بازدید کند.

  8. سلام بخاری آبسال از مدل کپسولی اون شمعک تکی روشن میشه اما اون جفتی روشن نمیشه دلیلش چیه

    1. با سلام، احتمالا منظور شما سرامیک بخاری است. احتمالا مسیر گاز کیپ شده و باید باز شود و سری گاز تمیز گردد. با توجه به حساسیت موضوع اگر به امور تعمیراتی وسایل گزسوز مسلط نیستید بهتر است از خدمات تعمیر بخاری استفاده کنید.

  9. سلام ،بخاری آبسال بدون دود کش دارم که وقتی روی حالت 2و3میذارم اول زود روشن نمی‌شود و شعله آتش زبانه می‌کشه و پت پت می‌کنه و از این حالت خارج نمیشه و رنگ آجر سرخ نمیشه و حرارت آن کمه البته آجر 2و3از وسط آن از عرض ترک برداشته

  10. سلام،بخاری بدون دودکش آبسال دارم که در حالت 2و3شعله پت پت می‌کنه و اول شعله زبانه می‌کشه و سفال ش سرخ نمیشه البته یک در سفال 2,3از وسط در عرض ترک برداشته لطفاً راهنمای کنید

    1. سلام دوست عزیز
      پشت سرامیک ها یکسری لوله برای انتقال گاز هستش که در حالت 2 و 3 که دوتا سرامیک و هر سه سرامیک باید گرم بشه گاز رو انتقال میده. سرامیکی که ترک خورده احتمالا مانع انتقال درست گاز به بقیه سرامیک ها هم میشه. باید تعویض بشه

  11. سلام
    بخاری بدون دودکش آبسال قدیمی سال 88 دارم خیلی تمیز کار میکنه شعله آبی میسوزونه ولی نمیدونم چرا شیشه های مغازه از داخل همه دوده میگیره و تار میشه هر چی تمیز کنم فرداش از همینه…

    1. سلام وقت بخیر، اگر بویی از بخاری نمی‌آید و چشم‌ها سوزش ندارد این موضوع از بخاری نمی‌تواند باشد. ولی اگر بخاری باشد شیشه جلوی بخاری هم باید دوده بگیرد.

      1. سلام بخاری ابسان طرح شومینه ای دارم شعله شمعک زیاده زرد میسوزه نمیشه کاریش کرد میشه راهنمایی بفرماید

        1. درود بر شما، ژیگلور بخاری کثیف هستش و خوب نمیسوزد. نیاز به تعمیر بخاری دارید و باید باز شده و تمیز شود. البته اول می‌توانید با جاروبرقی با مکش کم سعی کنید تمیزش کنید اما اگر نشد باید باز شود.

  12. سلام بخاری آبسال دیواری دارم سال ۹۵ خریدم خوب کار می کرد بعد از سه سال یه روز با پایم بر خورد ایستاده بود افتاد زمین روی موزایک بعد از ضربه خوردن دوتا از سرامیک ها قرمز میشه روی ۳ میزاری یکی از سرامیک ها قرمز نمی شه گاز خام می سوزه

    1. سلام، سرامیک 3 چون انشعابش جدا است و احتمالا شکستگی برای انشعاب پیش آمده و باید باز شود. اگر بخاری بوی خام سوزی میدهد باید مراقب بوده و احتیاط کنید.

  13. سلام بخاری آبسال سرامیکی گرفتم .وقتی روشن میکنم بعداز نیم ساعت خاموش میکنه بعد هر کاری میکنم شمعکش روشن نمیمونه آتش شمعک کلا بیرونه

    1. با سلام، ایراد از ترموکوبل یا بوبین است. معمولا ایراد از ترموکوبل است و احتمالا باید تعویض شود.

  14. عرض سلام وادب،، بخاریبدون دودکش ۴۸۱ ابسال داریم که ۶،۷ سالی کار کرده، وقتی شمعک روروشن میکنیم هرچقدر طولانی هم نگه میداریم به محض رها کردنش خاموش میشه، مشکل از ترموکوپلش هست یا شمعک؟ و اگر ترموکوپل هست هر مدل ترموکوپلی بخریم میخوره بهش یا مدل مخصوصی داره هر بخاری؟

    1. سلام دوست عزیز
      یا ترموکپل هستش یا شمعک. اگر هم قصد دارید تعویض کنید حتما هم مدل خودشون باشه.

  15. سلام
    بخاری ابسال مدل کپسولی شمعک روشن می شود انا سرامیک ها نه چک کردم لوله ها تمیز و گرفتگی ندارد لطفا راهنمایی کنید

  16. سلام من یه بخاری بدون دودکش آبسال دارم فقط تو حالت ۱ سرامیکش قشنگ قرمز میسوزه و در حالت ۲ یا ۳ سرامیک جفتی که داره قرمز نمیشه و حالت شعله داره، علت از چیه و باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز،
      پشت سرامیک یک لوله نازک وجود دارد که گاز را به سرامیک‌های دیگر میرساند. ممکن است لوله دچار گرفتگی شده باشد.

  17. سلام الان که فصل گرما شروع شده بخاری رو خاموش کردیم ولی چون با گاز آشپزخانه به جا وصله اگر بخواهیم شیرشو ببندیم گاز آشپزخانه هم قطع میشه چکار میشه کرد هم شلنگ گاز وصل باشه ولی شمعک خاموش باشه اگه فوت کنم شمعک خاموش بشه مشکلی پیش نمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا