آموزش نصب لوستر روی سقف بتن

برقکاریساختمانلوستر

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند نصب لوستر روی سقف بتن را به افراد متخصص و باتجربه بسپارند. اگر شما صاحب خانه‌ای بزرگ هستید که نیاز به نورپردازی جدید دارد، ممکن است به فکر نصب یک لوستر بزرگ باشید. صاحبان خانه‌هایی که سقف‌های بتنی دارند این کار را پروسه‌ای دلهره‌آور می‌دانند که فقط توسط برق‌کارها یا پیمانکاران خانه انجام می‌شود. اما شما می‌توانید این کار را با ابزارها و رعایت نکات ایمنی انجام دهید.

قبل از شروع به نصب لوستر روی سقف بتن، اگر سیم کشی به سقف وجود ندارد، لطفاً از برق‌کار بخواهید کار سیم کشی را انجام دهد. اما قبل از سیم‌ کشی باید پریز برق یا سیم متصل به لوستر متصل به سقف بتنی را خاموش کنید. مبلمان را از جایی که قرار است لوستر آویزان شود، جابجا کنید. پارچه‌ای نمناک را روی زمین زیر محل نصب برای جذب گرد و غبار بتن پهن کنید. از محافظ چشم و ماسک برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دهان خود استفاده کنید.

مراحل نصب لوستر

قبل از شروع به نصب لوستر روی سقف بتن باید تمام ابزارهای لازم را تهیه کنید. این وسایل خیلی خاص نیستند و تمامی آن‌ها در هر خانه‌ای یافت می‌شوند.

مراحل نصب لوستر

لیست ابزارهای مورد نیاز:

  1. پیچ گوشتی
  2. مته یا سوراخ کننده
  3. پیچ گوشتی با نشانگر
  4. اتصال‌دهنده‌ها
  5. انبر
  6. بلوک ترمینال

با کمک یک پیچ گوشتی نشانگر محل اتصال سیم‌ها را تعیین ‌کنید. یک پیچ گوشتی و انبردست استاندارد در هنگام بستن لوستر و یک نوار ترمینال هنگام تقسیم سیم‌ها مورد نیاز است.

نحوه برداشتن لوستر از سقف

اگر تعمیرات انجام می‌دهید و آپارتمان جدیدی نمی‌سازید به احتمال زیاد اولین چیزی که با آن روبرو می‌شوید یک لوستر قدیمی است که باید تعویض شود.

لوستر قدیمی را می‌توان در چند مرحله از سقف جدا کرد:

  1. برق خانه را قطع کنید.
  2. بلوک‌های ترمینال، نوار برق و نشانگر پیچ گوشتی را آماده کنید.
  3. اگر لامپ دارای بخش‌های اضافی مانند دانه‌های شیشه‌ای است سعی کنید آن‌ها را از قبل جدا کنید.
  4. کلاهکی که در پشت آن لوستر ثابت شده را باز کنید.
  5. سیم‌ها را قطع و جدا کنید.
  6. سیم‌های خالی را با نوار برق بپیچید.

اکنون می‌توانید لوستر قدیمی را دور انداخته و برای نصب لوستر روی سقف بتن آماده شوید. همان‌طور که می‌بینید، هیچ چیز پیچیده‌ای در اینجا وجود ندارد و همه کارها را می‌توانید به طور کامل مدیریت کنید.

نحوه برداشتن لوستر از سقف

بررسی سقف و آماده سازی برنامه کاری

همان‌طور که قبلاً در بالا ذکر کردیم  پایه‌ لوستر ،انواع مختلفی دارد. اگر لوستر را از پایه‌ها جدا کنید، روش نصب آن‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. دو روش مختلف برای نصب لوستر روی سقف بتن وجود دارد:

  1. قلاب
  2. بست (براکت)

گیره سقفی برای نصب لوستر

بست قلاب شکل، سال‌هاست که برای نصب لوسترها استفاده می‌شود و به طور کلی تنها وسیله برای نصب لوستر بوده است. به همین دلیل است که امروزه افراد در زمان خرید یک لوستر جدید از نبود قلاب و نحوه نصب لوستر روی سقف بتن متعجب می‌شوند. اگر قلاب را همراه با لوستر جدید پیدا  نکردید قطعاً براکت نصب باید در جایی دیگر باشد. محکم کاری لوستر با کمک این میله که به آن بست نیز گفته می‌شود شیوه‌ای مدرن است و از نظر عملکرد قابل اعتمادتر خواهد بود.

گیره سقفی برای نصب لوستر

بستن لوستر به سقف روی قلاب

این روش دشوارتر از اتصال به میله است و باید نکات ایمنی را رعایت کنید. اگر لوستر محکم بسته نشده باشد ممکن است در هر زمان روی زمین بیفتد و بشکند. اتصال قلاب شکل به دو نوع است:

  1. با نخ استاندارد
  2. با انکر بولت یا پیچ چفتی

اولین نوع از قلاب فقط برای لوسترهای کوچک مناسب است که وزن آن‌ها از سه کیلوگرم تجاوز نمی‌کند و در غیر این صورت بست نمی‌تواند بار را تحمل کند و لوستر سقوط می‌کند. در صورتی که لوستر شما حدود چهار کیلوگرم یا بیشتر باشد، باید برای نصب لوستر روی سقف بتن از یک پیچ چفتی مخصوص استفاده کنید چون وزن بسیار بیشتری را تحمل می‌کند.

اگر یک لوستر بزرگ دارید و پیچ‌های چفتی روی آن وجود دارد، نصب آن کمی دشوارتر می‌شود. در اینجا باید سقف را سوراخ کنید و سپس پیچ چفتی را در جایی از سقف پیچ کنید که لوستر قبلاً روی آن آویزان بوده است.

بستن لوستر به سقف

نصب لوستر روی سقف بتن بدون استفاده از قلاب

در صورتی که قلابی را در کنار لوستر پیدا نکردید باید مراحل نصب لوستر روی سقف بتن را با استفاده از یک صفحه مخصوص انجام دهید. این نوار را می‌توانید به راحتی از هر فروشگاه ساختمانی خریداری کنید.

اگر تصمیم دارید لوستر جدیدی را نصب کنید، از لوستر قدیمی یک قلاب در سقف باقی خواهد ماند. قبل از نصب نوار حتماً آن را بردارید.

نوار لوستر قدیمی

محکم کردن لوستر به سقف

بعد از اینکه قلاب را از لوستر قدیمی جدا کردید باید نصب میله فلزی را شروع کنید.

  1. دو سوراخ در سقف ایجاد کنید.
  2. رول‌پلاک سوراخ‌ها را پیچ کنید.
  3. پیچ‌ها را داخل میله قرار دهید و آن‌ها را در رول‌ پلاک‌ها پیچ کنید.

سپس میله فلزی به طور کامل روی سقف ثابت می‌شود. برای ادامه نصب لوستر روی سقف بتن ممکن است به دستیار کمکی نیاز داشته باشد زیرا اگر برای اولین بار است که لوستر نصب می‌کنید، به تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام دهید. از استفاده از رول‌پلاک‌های با کیفیت غافل نشوید. با کمک آن‌ها بست‌ها قوی‌تر می‌شوند که به معنای ایمنی بالاتر است.

نصب لوستر روی سقف بتن

نحوه نصب لوستر روی سقف بتن

زمانی که قلاب یا میله را روی سقف ثابت کردید، طراحی لوستر خود را شناختید و حتی یک فیلم آموزشی تماشا کردید، زمان آن رسیده است که به سراغ نصب لوستر بروید. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم بهتر است از یک دستیار کمک بگیرید که در حین نصب، لوستر را در فاصله‌ای مناسب برای شما در دست بگیرد و سپس به شما کمک کند تا آن را نصب کنید.

در حالی که دستیار کمکی لوستر را در دست دارد:

  1. سیم‌های لوستر را به سیم کشی وصل کنید.
  2. درپوش محافظ را نصب کنید.
  3. سرپوش را با پیچ گوشتی محکم کنید.

قبل از شروع به نصب لوستر روی سقف بتن، یک بار دیگر بررسی کنید که برق خاموش باشد. در این زمان نصب لوستر به پایان می‌رسد.

نصب لوستر روی سقف بتن

جمع‌بندی

فرآیند نصب لوستر روی سقف بتن را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد:

  1. انجام سیم کشی
  2. چفت کردن طرح به سقف

دو نوع اصلی اتصال وجود دارد: اتصال با قلاب و اتصال با نوار مخصوص.

در حالت اول، لوستر فقط روی قلاب آویزان است و سیم‌ها به آن وصل می‌شوند. در مرحله دوم باید نوار و لوستر را به سقف بچسبانید.

برای لوسترهای سنگین به محکم کاری اضافی محل اتصال با صفحات فلزی نیاز دارید. اگر لوستر شما سبک است می‌توانید آن را با استفاده از بست‌های مخصوص نصب کنید.

همان‌طور که می‌بینید، نصب لوستر روی سقف بتن فرآیند آسانی نیست و ممکن است به ابزار و نیروی کمکی از بیرون نیاز داشته باشد. نکته اصلی این فرایند، رعایت تکنیک‌های ایمنی و نصب محکم تمام بست‌ها تا حد امکان است. نصب لوستر روی سقف کاری پیچیده است که در عین حال با کمی دقت و دانش الکتریکی خاص می‌توان آن را آسان‌تر کرد. 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا