آموزش نحوه روشن کردن موتور خانه و علائم هشداردهنده

توجه به نحوه روشن کردن موتور خانه و علائم هشداردهنده، کارکرد صحیح این سیستم گرمایشی را تضمین میکند. لازم است قبل از راهاندازی شوفاژها و روشن کردن سیستم موتورخانه، با بررسیهای اولیه نکات ایمنی را رعایت کنید.
در ادامه ضمن آموزش نحوه روشن کردن موتور خانه، شما را با علائم هشداردهنده موتورخانه آشنا میکنیم تا در صورت مشاهده این نشانهها، جهت جلوگیری از اختلال در سیستم گرمایشی و بروز خسارات، اقدامات لازم را انجام دهید.
با توجه به ضرورت سرویس و نگهداری سیستم گرمایشی در ساختمان، آچاره با همکاری متخصصان مجرب و کارشناس تعمیر و سرویس موتورخانه، خدمات تخصصی در این زمینه ارائه میکند. برای ثبت سفارش و آگاهی از هزینهها، روی لینک سرويس و نگهداری دورهای موتورخانه کلیک کنید.
- برای روشن کردن موتورخانه، نیاز است که سیستم برق آن تقویت شده و قادر به تامین بار اضافی باشد.
- برای تامین برق لازم برای موتورخانه، ترانسفورماتور مناسب برای تغذیه آن باید نصب شود.
- در صورتی که سیستم برق موتورخانه قدرت کافی را تامین نکند، استفاده از ژنراتور برای تامین برق الزامی است.
بررسیهای اولیه راهاندازی موتور خانه
قبل از راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان، حتما بررسیهای اولیه برای راهاندازی آن را انجام دهید. این اقدامات و بررسیها میتواند به افزایش ایمنی کمک کند. برخی از بررسیهای اولیه برای موتورخانه به شرح زیر است:
- بررسی دریچه دودکش
ابتدا دریچه دودکش را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که بهطور کامل باز است. در صورتی که دریچه دودکش بسته بود، آن را بهطور کامل باز نمایید.
- تنظیم ترموستات و آکوستات
ترموستات و آکوستات را تنظیم کرده و روی درجه حرارت موردنظرتان قرار دهید.
- بررسی برق مشعل
برق مشعل را بررسی کنید و مطمئن شوید که بهطور صحیح وصل شده است.
- بررسی سیستم شوفاژ
یکی از مواردی که در خصوص نحوه روشن کردن موتور خانه باید مدنظر قرار گیرید، بررسی کردن شوفاژها است. به همین دلیل لازم است که از پر آب بودن سیستم شوفاژ مطمئن شوید.
- بررسی جریان گاز
جریان گاز به مشعل را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که بهطور صحیح برقرار است. با انجام این بررسیهای اولیه، شما میتوانید موتورخانه را با اطمینان و بهصورت ایمن روشن کنید.
محاسبه رایگان هزینه تعمیر و سرویس موتورخانه!
اهمیت توجه به ایمنی موتورخانه
قبل از بررسی نحوه روشن كردن موتور خانه بهتر است با ایمنی موتورخانه آشنا شوید؛ زیرا حوادثی که در زمان سرویس و تعمیرات یا حتی در هنگام عملکرد روزمره سیستمهای موتورخانهها رخ میدهند، ضررها و خسارتهای قابلتوجهی را به همراه دارند.
این خسارتها بهخصوص در تاسیسات بزرگ مانند کارخانهها و بیمارستانها، قابلجبران نیستند. خسارتهای ناشی از این حوادث، عبارتند از:
- هزینه تعمیر یا تعویض دستگاهها و تجهیزات آسیبدیده.
- هزینههای مربوط به فرآیند رفع عیب و خرابی و پیگیری امور اداری مرتبط با آن.
- خسارات ناشی از تعطیلی کار مشتریان در طول دوره بازسازی و بهبود تاسیسات در واحدهای صنعتی و تولیدی.
- هزینههای مرتبط با آموزش کارگران و تکنسینهای جدید.
- هزینهها و خسارات مرتبط با پرداخت دیه به بازماندگان و خانوادههای مصدومان و کشتهشدگان.
به همین دلیل، ایمنی در موتورخانهها بسیار حائز اهمیت است و لازم است تا بهعنوان یک امر مهم، در اولویت قرار بگیرد. باتوجه به این نکته، بهبود روشها و فرآیندهای ایمنی و اجرای مناسب آنها میتواند به کاهش حوادث و کاهش خسارتها کمک شایانی کند.
خطرهای مربوط به موتورخانه چیست؟
برای جلوگیری از وقوع حوادث، ابتدا لازم است خطرهای مرتبط را بشناسید. قبل از شروع کار، باید نشانههای خطر را بررسی کنید:
علائم هشداردهنده قابل رویت موتورخانه
- سوختگی یا تخریب روپوش و عایق لولهها
- وجود مواد و مایعات ناشناخته روی کف موتورخانه
- عدم کامل شدن کارهای الکتریکی و وجود سرسیمهای لخت در تابلو برق
- وجود آشغال و کثیفی روی کف موتورخانه
- وجود سیمهای لخت در محیط موتورخانه
علائم هشداردهنده صوتی در موتورخانه
- صدای شبیه هس س س از یک شیر (بخار، آب داغ و مواد شیمیایی)
- صدای غیرمعمول ساییدگی دو شی به هم درون دستگاهها و تجهیزات
- صدای ریزش مایع از یک مخزن یا ظرف حاوی مواد شیمیایی
علائم هشداردهنده انتشار بوی غیرمعمول از موتورخانه
- احساس بوهای ناشناخته (شیمیایی)
- احساس بوی ماندگی که نشاندهنده عدم تهویه صحیح موتورخانه است
نصب، سرویس و تعمیر موتورخانه با تیم آچاره
معرفی اجزاء موتورخانه
قبل از اینکه با نحوه روشن کردن موتور خانه آشنا شوید، بهتر است اجزاء موتورخانه را بشناسید. در ادامه به معرفی قسمتهای مختلف موتورخانه میپردازیم:
بویلر یا دیگ موتورخانه
بویلر یا دیگ موتورخانه، پرههای جداگانه است که به وسیله دیگ جمعکن به یکدیگر متصل میشود. تعداد و اندازه پرهها براساس مقدار آب گرم مصرفی ساختمان متفاوت است.
مشعل
مشعل موتورخانه با مخلوط سوخت، هوا، احتراق و شعلهورسازی این مخلوط، انرژی سوخت فسیلی را به انرژی گرمایی تبدیل میکند.
انرژی تولید شده مشعل در محفظه احتراق با دو روش جابهجایی و تشعشع در سیستم حرارت مرکزی ساختمان منتقل میشود.
آبگرمکن صفحهای
صفحه آبگرمکن یک نوع مبدل حرارتی کوچک با ابعاد کوچک است که مزایای منحصربهفردی دارد. این دستگاه با استفاده از صفحات نازک فلزی که به فاصله کمی کنار هم قرار گرفتهاند، تبادل حرارت بین آب گرم موتور خودرو و آب سرد را فراهم میکند.
پمپ
برای افزایش فشار و انتقال حرارت سیالات در موتورخانه، از پمپ استفاده میشود. پمپ در موتورخانه دو نوع دینامیکی و جابهجایی دارد.
لوله
از لوله بهطور گسترده برای اتصال اجزای سیستم موتورخانه و انتقال گرما به طبقات ساختمان استفاده میشود. اجرای صحیح لولهکشی موتورخانه بسیار مهم است.
کلکتور
کلکتور موتورخانه یک روش جدید برای تقسیم لولههای آب سرد و گرم در سیستم لولهکشی است.
استفاده از کلکتور برای تنظیم تعادل فشار آب نسبت به نیاز مصرفکننده و توزیع یکنواخت آب گرم و سرد در ساختمان بسیار مورد توجه قرار میگیرد که در صورت بروز مشکل باید تعمیر کلکتور موتورخانه توسط یک متخصص انجام شود.
رادیاتور یا شوفاژ
رادیاتور یکی از پایانههای حرارتی رایج در سیستم گرمایش مرکزی یا موتورخانه است. بخار یا آب گرمی که از رادیاتور عبور میکند، سطح بیرونی آن را گرم میکند و حرارت را به محیط منتقل میکند.
منابع تامینکننده آب گرم مصرفی کداماند؟
برای تامین آب گرم موتورخانهها مبدلهای حرارتی در سیستم موتورخانه تعبیه میشود که انواع مختلفی دارند. سه نوع مبدل حرارتی دوجداره، کویلی و منبع انبساط جزء پرکاربردترین مبدلهای حرارتی هستند که در ادامه به معرفی آنها و نحوه عملکردشان میپردازیم.
منبع دو جداره
در این نوع منبع، دو سیستم جداگانه برای جریان آب استفاده میشود. کارکرد منبع دو جداره مشابه منبع کویلی است، با این تفاوت که در اینجا از دو استوانه گالوانیزه تودرتو استفاده میشود.
منبع کویلی
در این نوع منبع، یک مخزن ذخیره آب مصرفی وجود دارد و آب سرد به آن وارد میشود. زمان لازم برای گرم شدن آب در منبع کویلی نسبت به منبع دو جداره کمتر است.
منبع انبساط
در منبع انبساط یا مخزن انبساط، با افزایش دما حجم آب درون آن افزایش مییابد. اگر این حجم اضافی تحت فشار قرار نگیرد، ممکن است مخزن خراب شود. بنابراین از منبع انبساط باز یا بسته استفاده میشود.
آموزش نحوه روشن کردن موتور خانه
برای راهاندازی موتورخانه، ابتدا باید سیستم را بررسی کرده و در صورت وجود نشتی، آن را برطرف کنید. سپس مشعل و پمپهای سیرکولاتور را راهاندازی نمایید. راهاندازی و روش روشن كردن شوفاژ خانه طبق مراحل زیر انجام میشود:
1. تست نشتی موتورخانه
تست نشتی موتورخانه به منظور بررسی وجود هرگونه نشتی در سیستم انجام میشود. برای انجام این تست، ابتدا باید وسایل مورد نیاز را آماده کنید.
این وسایل شامل وسایل ایمنی مانند دستکش و کفش ایمنی، پمپ ایجاد فشار، فشارسنج و شیر هواگیری است.
قبل از شروع تست نشتی، باید قطعاتی که برای تحمل فشار آزمایش طراحی نشدهاند، با درپوش یا فلنج مسدود شوند. همچنین باید در زمان آزمایش، شیر مربوطه قطع شده و اتصال قطعی ایجاد شود.
برای بررسی وجود نشتی و اطمینان از درستی نحوه روشن کردن موتور خانه، فشارسنج روی لوله رفت یا برگشت نصب میشود. همچنین، یک شیر هواگیری نیز در بالاترین نقطه و روی یکی از انشعابات قرار میگیرد.
سپس سیستم با آب پر میشود تا آب تحت فشار، توسط تلمبه وارد بخشهای مختلف سیستم شود. درنهایت، پس از هواگیری، تمام قسمتهای سیستم بررسی میشود تا در صورت وجود نشتی، آن را تشخیص داده و ترمیم آن صورت بگیرد.
با انجام این مراحل، تست نشتی موتورخانه بهدرستی انجام میشود و در صورت وجود نشتی، میتوانید آن را برطرف کنید.
پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای علت نشتی گاز در موتورخانه را مطالعه کنید.
2. راهاندازی مشعل گازوئیلسوز
مراحل راهاندازی مشعل گازوئیل سوز بهشرح زیر است:
- اطمینان از کیفیت اتصال کابل، کلید و فیوز مشعل
- تنظیم ترموستات بویلر روی درجه مطلوب
- تنظیم فاصله الکترودها از یکدیگر و از نازل
- تنظیم فاصله شعلهپخشکن از نازل
- اطمینان از کیفیت اتصال کابلهای جرقه به الکترود
- اطمینان از کیفیت اتصال کابلهای جرقه به ترانس
- اطمینان از وجود گازوئیل کافی در مخزن
- باز کردن شیرهای فلکه مربوط به مخزن و مشعل
- اطمینان از آبگیری کامل سیستم (دیگ و رادیاتورها)
- اطمینان از وجود صافی گازوئیل در مدار تغذیه سوخت
- اتصال مشعل گازوئیلسوز به شبکه برق
- بررسی ترکیب سوخت با اکسیژن پس از روشن کردن مشعل با کلید استارت
- هواگیری پمپ گازوئیل
- اطمینان از صحت عملیات جرقهزنی و اشتعال مشعل با چند بار خاموش و روشن کردن آن
3. راهاندازی مشعلهای گازسوز
در ادامه آموزش نحوه روشن کردن موتور خانه، مراحل راهاندازی مشعل گازسوز را نام میبریم:
- هواگیری اتصالات خط گاز
- بررسی عدم اتصال الکترود جرقه و میله یونیزاسیون به شعلهپخشکن
- اطمینان از وجود برق در تابلو
- تنظیم درجه حرارت آکوستات
- تنظیم کنترلکننده فشار هوا
- تنظیم دمپر هوا
- تنظیم مقدار گاز ورودی به مشعل
- تنظیم فشار گاز مورد نیاز مشعل
- تنظیم ترکیب سوخت با اکسیژن پس از راهاندازی مشعل
- اتصال پمپهای سیرکولاتور و اطمینان از گردش آب مناسب
4. هواگیری رادیاتور
در صورت عدم استفاده طولانی مدت از سیستم گرمایش مرکزی، ممکن است در مورد نحوه روشن کردن موتور خانه با مشکل در عملکرد رادیاتورها مواجه شوید. به همین دلیل، در این صورت لازم است به هواگیری رادیاتورها بپردازید.
برای انجام هواگیری، ابتدا با استفاده از پیچ هواگیری، اولین رادیاتوری که به لوله تغذیه آب متصل است را انتخاب کنید و عمل هواگیری را شروع کنید. سپس بهترتیب، سایر رادیاتورها نیز هواگیری میشوند..
برای انجام این کار، شیرهای ورودی و خروجی رادیاتورها را بهحالت باز قرار دهید. سپس پیچ هواگیری را خلاف جهت عقربههای ساعت چرخانده تا شیر باز شود. با باز شدن شیر، هوای محبوس در داخل رادیاتور خارج شده و جریان آب، جایگزین آن در لولهها میشود.
چنانچه در خصوص عایقبندی صدا برای موتورخانه نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتری دارید، روی لینک کلیک کنید.
سخن پایانی
نحوه روشن کردن موتور خانه، اگرچه بهطور کلی یک فرایند نسبتا آسان است، اما نیاز به اقدامات و بررسیهای متعددی دارد. به همین دلیل، توصیه میشود حتما این بررسیها را با دقت لازم انجام دهید.
رعایت تمامی این موارد میتواند به آسانی از وقوع خسارتهای بعدی جلوگیری کند. علاوهبراین، قبل از روشن کردن موتورخانه و پس از آن، تمامی نکات ایمنی را رعایت نمایید.
اگر در خصوص نحوه روشن کردن موتور خانه تجربه و مهارت کافی ندارید بهتر است این کار توسط یک فرد متخصص و باتجربه انجام شود تا خطرات و خرابی آن به حداقل برسد.
سوالات متداول
علت کثیف شدن فیلتر در موتورخانه چیست؟
علت کثیف شدن فیلتر در موتورخانه بهدلیل وجود خردهریزهها و ناخالصیهای زیاد در سوخت گازوئیل است. فیلتر این ناخالصیها را جذب کرده و در مدت زمان کوتاهی کثیف میشود.
فاصلههای استاندارد در بین نازل و الکترودها چقدر باید باشد؟
فاصله بین الکترودها و نازل باید 9 میلیمتر باشد. همچنین، فاصله الکترودها از نوک نازل باید 3 میلیمتر باشد و فاصله الکترودها از سایر قسمتهای فلزی مشعل باید حدود 6 میلیمتر باشد. فاصله بین دو الکترود نیز حدود 3 تا 4 میلیمتر است.
کار شیر برقی مشعل موتورخانه چیست؟
کار اصلی شیر برقی مشعل موتورخانه قطع و وصل گاز است. این شیر بهتدریج باز میشود تا شعله به آرامی افزایش یابد.