تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

دلایل کاهش فشار روغن موتور ماشین

خودروتعویض روغن

اگر صاحب خودرویی هستید، باید بدانید که خودرو نیازمند وارسی منظم است و باید در شرایط خوبی نگهداری بشود. خوشبختانه، خیلی از ماشین‌های امروزی مجهز به سنسورها و چراغ‌های هشداری هستند که در صورت بروز مشکل در هر یک از بخش‌های خودرو، راننده را در جریان می‌گذارند. یکی از مرسوم‌ترین مشکلات که صاحبان خودرو با آن روبرو می‌شوند، کاهش فشار روغن موتور ماشین است. البته این مشکل ساده و قابل رسیدگی است و در صورت کاهش فشار روغن موتور ماشین ، چراغ مربوط به این قسمت روشن می‌شود تا راننده اقدام به بررسی آن کند.

در این مقاله قصد داریم درباره‌ی همین موضوع صحبت کنیم و علل متعدد کم شدن فشار روغن موتور ماشین را بررسی کنیم. اگر در پایان مقاله همچنان ابهاماتی برایتان باقی ماند و جواب همه سوالاتتان را پیدا نکردید، در قسمت نظرات پرسش خود را مطرح بفرمایید.

موتور خودرو چکار می‌کند؟

موتور، قدرتِ ماشین است. در ماشین، بخش‌های متعددی وجود دارند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و در زمان حرکت ماشین، با شدت و سرعت زیادی با هم دیگر تماس پیدا می‌کنند. روغن موتور، برای این نیاز است که این ساییدگی را کاهش دهد وگرنه اجزای ماشین خیلی زود مستهلک و فرسوده می‌شوند.

چه چیزهای فشار روغن را کم می‌کنند

روغن موتور، تحت فشار زیاد، اجزای ماشین را چرب کرده و با کمک پمپ روغن، موتور را خنک کرده و از آسیب‌دیدگی اجزای موتور جلوگیری می‌کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که آستانه فشار روغن موتور ماشین ، به این مورد بستگی دارد که آیا خودرو در حرکت است یا ساکن.

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

علل کاهش فشار روغن موتور

اگر چراغ روغن موتور در ماشینتان روشن شد یا روغنی که در گیج روغن است از حد معمول کمتر شد، حواستان باشد که نباید این مسئله را نادیده بگیرید. حتماً اول از همه اقدام به بررسی سطح روغن موتور کنید. تعدادی از دیگر عللل کاهش فشار روغن موتور این‌ موارد هستند:

  • گرانروی (اثر ویسکوزیته)
  • استهلاک موتور
  • استهلاک پمپ
  • فیلتر روغن

در ادامه، تمامی این علت‌ها و علل دیگر وجود این اتفاق را بررسی خواهیم کرد.

1. اثر ویسکوزیته

ویسکوزیته را می‌توان این‌طور تعریف کرد: «میزان راحت ریخته شدن روغن در دمایی معین».

اثر ویسکوزیته - ویسکوزیته کم یا ویسکوزیته زیاد

ویسکوزیته در فشار روغن تاثیر می‌گذارد. وقتی روغن را روی سطحی شیب‌دار بریزید، نیروی جاذبه آن روغن را به سمت پایین می‌کشد. وسکوزیته مانند یک مانع رفتار می‌کند و با مقاومتش باعث می‌شود حرکت روغن در سرآشیبی کندتر شود. دما بر ویسکوزیته اثر می‌گذارد. با افزایش دما، ویسکوزیته کمتر می‌شود. روغن، هرچه رقیق‌تر باشد میزان ویسکوزیته‌ی آن کمتر است.

چگونه ویسکوزیته را اندازه بگیریم؟

می‌توان در یک لوله باریک ویسکوزیته را جاری کرد و زمانی که طول می‌کشد تا از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر برسد اندازه گرفت. روش دیگر این است که روغن در ظروف مندرج ریخته و سپس با قاشقی مخصوص، هم زده شود. هر چقدر که ویسکوزیته بیشتر باشد، سخت‌تر می‌توان روغن را هم زد.

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

SAE یا استاندارد جهانی ویسکوزیته

رانندگان خودرو باید با این درجه بندی آشنا باشند. با آشنایی با استانداردهای اندازه‌گیری، می‌توانید روغن مناسب برای خودروی خود را انتخاب کنید. SAE 30 یا SAE 40 نمونه‌هایی از این درجه بندی‌ها هستند. این عدد که کنار استاندارد ویسکوزیته نوشته می‌باشد، نشانگر میزان ویسکوزیته است در یک حدود حداقلی و حداکثری. تولیدکنندگان روغن، باید طبق این بازه، ویسکوزیته مورد نظر را رعایت کنند.

2. نبود روغن کافی، دومین دلیل کاهش فشار روغن موتور

سطح روغن را باید مرتباً چک کنید. حتی اگر به قدر کافی هم روغن بریزید، به علت تبخیر، نشتی، یا استهلاک پیستون‌ها زود کاهش پیدا می‌کند.

دیگر این که، هرچه موتور قدیمی‌تر باشد، یعنی زمان زیادتری از عمرش بگذرد، روغن خوردگی‌اش بیشتر می‌شود. اگر هم شاهد نشتی روغن در بدنه خودرو بودید، قطعه نشت‌دهنده را هر چه سریعتر تعمیر یا تعویض کنید.

3. ویسکوزیته زیاد یا کم

در چنین شرایطی که میزان ویسکوزیته خیلی زیاد یا خیلی کم است، افت فشار روغن احساس خواهد شد. ویسکوزیته‌ هرچه کمتر باشد، مقاومت کمتری رخ می‌دهد. ویسکوزیته خیلی زیاد، منجر به مقاومت زیاد موقع پمپاژ روغن می‌شود. وقتی ویسکوزیته‌ زیاد باشد، سیستم به خوبی روغن کاری نمی‌شود.

کتابچه موتور ماشین، درجه ویسکوزیته‌ای که مناسب خودروتان باشد را، با توجه به طراحی سیستم و دمای محیطی که مناسب خودرو است معیت می‌کند.

ماشین‌های مناسب هوای خیلی سرد و ماشین آلات مناسب هوای گرم ویسکوزیته متفاوتی نیاز دارند.

4. فشار ظاهری کم

فشارسنج در موتورهای دیزلی، فشار لحظه به لحظه روغن را نشانتان می‌دهد. ویسکوزیته که کم باشد، روغن بهتر در سیستم جریان پیدا می‌کند و نتیجتاً روغن‌کاری بهتری رخ می‌دهد، ولی ممکن است فشار کمتری در فشارسنج نشان داده بشود.

اگر فشاری که فشارسنح نشان داد، در بازه فشار نرمال بود، جای نگرانی وجود ندارد. در ضمن، بعضی از روغن‌هایی که در بازار هستند، فشار بیشتری تولید می‌کنند.

5. استهلاک موتور، از دیگر علل کاهش فشار روغن موتور

شما باید گاه به گاه سطح روغن را بررسی کنید.اگر در هنگام بررسی سطح روغن، دیدید که در محدوده مناسب قرار گرفته اما کاهش فشار وجود دارد، ممکن است به علت استهلاک یاتاقان‌های خودرو باشد. اگر یاتاقان‌های موتور مسافت‌های زیادی را گذرانده باشند، فرسوده می‌شوند. این فرسودگی زیاد هم می‌تواند منجر به کاهش فشار روغن شود.

بررسی مرتب سطح روغن برای موتور ضروری است

6. فشارسنج خراب

اگر مطمئن هستید که سطح روغن موتور مناسب است، صدای غیرعادی‌ای از آن شنیده نمی‌شود، و دمای بالایی هم ندارد، لابد فشارسنج مشکل پیدا کرده است.

فشار روغن را با فشارسنج دیگری چک کنید. اگر مشکل از فشارسنج خودتان بود باید تعویضش کنید. اگر تعویضش کردید و باز خطای قبلی رخ داد یا چراغ اخطار روشن ماند، شاید پمپ روغن خراب شده است.

خدمات تعویض روغن خودرو

7. استهلاک پمپ

در راستای علت قبلی، گفتیم که اگر سطح روغن کافی بود اما چراغ اخطار روشن ماند، ممکن است پمپ روغن معیوب بوده باشد. پمپ روغن فرسوده، نمی‌تواند فشاری که موتور لازم دارد یا ایجاد کند. در چنین وضعی لازم است که اقدام به تعویض موتور کنید. برای این کار، موتور را باید خاموش کنید و بگذارید که سرد شود. اگر خودتان نمی‌توانید، حتماً خودرو را به تعمیرگاه بسپارید.

8. فیلتر روغن ماشین

فشارسنج، پس از فیلتر نصب می شود. اگر فیلتر کثیف شده باشد، روغن رسانی صورت نمی‌گیرد. اگر  زمان طولانی از تعویض روغن ماشین گذشته باشد، فیلتر می‌گیرد. یکی دیگر از علل گرفتگی‌اش می‌تواند وجود آب و یا دوده در روغن باشد. اگر سیستم خنک‌کننده‌ی موتور نشتی داشته باشد، آب درون روغن می‌چکد و به فیلتر صدمه می‌زند. دوده هم به خاطر احتراق ناقص سوخت ایجاد می‌شود.

تعویض فیلتر روغن برای کاهش فشار روغن موتور ماشین

نکاتی برای جلوگیری از کاهش فشار روغن موتور

  • اگر تعویض روغن موتور به موقع صورت بگیرد، افت فشار روغن کاهش پیدا می‌کند.
  • از روغنی استفاده کنید که درجه ویسکوزیته‌ی استانداردی دارد.
  • سطح روغن را مرتبلاً بررسی کنید.
  • زیر ماشین را چک کنید که اگر نشتی وجود دارد متوجه آن بشوید.

روغن موتور را مرتبا عوض کنید

سخن پایانی

علل گوناگون کاهش فشار روغن موتور ماشین را بررسی کردیم. حواستان باشد که وجود روغن به حد کافی در خودرو ضروری است. اگر روغن موتور کم یا به اندازه نباشد، اجزای زیادی مستهلک شده و باعث رانندگی پر خطر می‌شوند. همچنین، هزینه زیادی را باید بابت تعویض قطعات متحمل بشوید.

امیدواریم که پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کرده باشید. برای تعمیر یا تعویض قطعات خودروی خود، یا هر خدمات مکانیکی دیگری، می‌توانید روی تیم تعمیرکاران خوردرو در محلِ آچاره حساب کنید. برای این کار کافی است که با شماره تماس ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام کنید.

3.8/5 - (15 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام .پژو پارس ساده دارم .چند وقتی هست که چراغ اب روغن ترمز و استپ ور هنگام گرم شدن موتور شروع به چشمک زدن و بعد تقریبا داعم روشن میشوند با کوچکترین گاز خاموش میشوند بعد که پارو از پدال برنیداریم باز روشن میشوند فیش فشنگی روغن رو میکشم خاموش میشن .فشنگی ۲ بار عوض شد روغن موتور فیلتر اویل پمپ فشار قوی نصب کردم اما فایده نداشت میشه راهنمایی کنید .سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا