قوانین و نکات استفاده مناسب از بخاری ماشین در زمستان

خودروسیستم تهویه خودرو

یکی از لذت‌های رانندگی در فصول سرد سال، روشن‌کردن بخاری خودرو است. زمانی که برف می‌آید و شما در داخل خودروی خود نشسته‌اید، روشن‌کردن بخاری علاوه بر حس آرامش، موجب تجربۀ کاربری بهتر شما در استفاده از ماشین می‌شود. اما استفاده از بخاری در فصول سرد به دقت هم نیاز دارد تا بتوان بیشترین بازده را از این فرایند، به دست‌آورد. رعایت قوانین و نکات استفاده از بخاری ماشین در زمستان، به شکل عملی، به شما کمک می‌کنند تا شرایط مطلوب‌تری را در ماشین تجربه کنید. به همین دلیل در ادامه این مقاله  به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

قوانین و نکات مهم استفاده از بخاری ماشین در زمستان

یکی از پایه‌ترین اصول در فهم قوانین و نکاتِ استفاده از بخاری خودرو در زمستان، این است که به‌طور کلی 2 راه عمده برای گرم‌ کردن خودرو وجود دارد:

  • سیستم گرمایش معمولی که به صورت پیش‌فرض در خودرو نصب شده است.
  • استفاده از تجهیزات اضافی که نیاز به تهیه و نصب آن‌ است.

به‌طور معمول حدود 25 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا موتور خودرو گرم شود و به دمای کارکرد خود برسد. در این شرایط بهتر است که از ماشین پیاده شوید تا آینه و شیشه‌ها عرق نکنند. دلیل این موضوع، یک جریان از سیستم خنک‌کننده است که از طریق رادیاتور جریان دارد. در نتیجه می‌توان گفت که عملکرد موتور ماشین و بخاری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

گرم‌شدن خودرو توسط بخاری، با گرمای آب موتور انجام می‌شود. آب رادیاتور این گرما را جذب کرده و آن را توسط دمنده به سمت داخل کابین هدایت می‌کند. پس روشن‌کردن بخاری در فصل زمستان، فشاری به موتور وارد نخواهد کرد.

دستورالعمل‌های کلی گرم‌کردن ماشین در زمستان عبارتند از:

  1. درب را به مدت 1 دقیقه باز نگه دارید تا رطوبت داخل و بیرون کابین به‌سرعت یکی شوند.
  2. موتور خودرو را روشن کنید.
  3. دکمه چرخش هوا را از سیستم تهویه خودرو بزنید. سیستم گرمایش، هوا را از بیرون نمی‌گیرد؛ بلکه فقط آن را از محفظه سرنشین بیرون کرده، دائما آن را از رادیاتور عبور داده و دما را افزایش می‌دهد. یکی از برداشت‌های غلط و پرتکرار در استفاده از بخاری ماشین در زمستان این است که دکمه A/C فقط برای سرمایش خودرو کاربرد دارد و به همین علت از آن در فصول سرد سال استفاده نمی‌شود. این کلید، کمپرسور تهویه هوا را راه می‌اندازد و رطوبت داخل کابین را کم می‌کند.
  4. بعد از چند دقیقه، بخاری را با قدرت یک تا دو برابر، روشن کنید. با گرم‌ شدن فضای کابین، لازم است دور بخاری را بیشتر کنید.
  5. بعد از 20 تا 25 دقیقه ماشین شما آماده حرکت است.

این‌ها بنیادی‌ترین قوانین و نکات استفاده از بخاری در فصل زمستان است که با رعایت آن‌ها، شما شرایط بهینه‌ای را در خودرو تجربه خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی: نصب بخاری اضافی در داخل خودرو + نحو نصب و مزیت‌ها

قوانین و نکات استفاده از بخاری ماشین در زمستان

دور مناسب بخاری

در مورد انتخاب دور مناسب بخاری، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • یکی از موضوعات مهم در استفاده از بخاری ماشین در زمستان، این است که شما همیشه نیاز ندارید بخاری را در دور تند قرار دهید و همزمان، استارت بزنید. در این حالت، مایع مبرد هنوز گرم‌ نشده و رادیاتور نیز سرد است.
  • مهم است که همه دکمه‌ها را در حالت زمستانه قرار دهید و دما را روی حداکثر تنظیم کنید.
  • هنگامی که پنجره‌ها مه می‌گیرند، باید حالت دمیدن هوا را از بالا به پایین تنظیم کنید.
  • پس از 5 دقیقه، مسیر پرتاب هوا را به سمت «مرکز» تغییر دهید.
  • بعد از 10 دقیقه که شرایط دمایی کابین مناسب شد، می‌توانید حرکت خود را آغاز کنید.
  • با گذشت زمان، دکمه گردش هوا را خاموش کنید.
برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

با رعایت موارد بالا، می‌توانید از شر بسیاری از مشکلات احتمالی رها شوید. به یاد داشته باشید که در فصول گرم سال، روشن‌کردن کمپرسور فشار زیادی به موتور می‌آورد ولی در زمستان، این موضوع باعث بالا رفتن مصرف سوخت و افزایش محسوس دور موتور نخواهد شد. بخاری به تولید گرما نیازی ندارد و این نیاز را از خود موتور تامین می‌کند. بنابراین نیازی به نگرانی برای افزایش مصرف بنزین نیست.

قوانین و نکات استفاده مناسب از بخاری ماشین در زمستان

دمای بهینه بخاری ماشین

هر مدل از ماشین، دمای متناسب خود را در بخاری دارد. اگر یک دستگاه بخاری در ماشین تعبیه شده باشد و یک دماسنج شرایط گرمایش را گزارش کند، این عدد بایستی در بازه 17 تا 30 درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد. هنگامی که خودرو مجهز به سیستم کنترل آب و هوا باشد، این سیستم به‌طور خودکار و به شکل مستقل، وضعیت دمایی بیرون از خودرو را تشخیص می‌دهد و متناسب با آن، دمای داخل کابین را تنظیم می‌کند.

دلایل خوب کارنکردن بخاری

  • خرابی پمپ آب
  • عدم چرخش هوا
  • کمبود مایع مبرد
  • گرفتگی لوله‌ها و رادیاتور بخاری
  • خرابی ترموستات
  • آسیب‌ رسیدن به قطعات داخلی رادیاتور
  • گرفتگی دریچه بخاری

قوانین و نکات استفاده مناسب از بخاری ماشین در زمستان

عدم کارایی مناسب بخاری

یکی از مهم‌ترین مواردی که در آگاهی از نکات استفاده از بخاری ماشین در زمستان بایستی مدنظر داشته باشید، این است که عدم توجه به این موارد، نه‌تنها ممکن است موجب سلب آسایش شما شود، بلکه می‌تواند به خودروی شما هم آسیب وارد کند. استفاده نادرست از بخاری در فصل زمستان، می‌تواند باعث شکستگی شیشه جلو یا داشبورد شود که دلیل این موضوع، کاهش محسوس دماست. روشن‌ کردن بخاری با موتور سرد، به قطعه‌ای آسیب نمی‌رساند ولی فایده‌ای هم نخواهد داشت.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در شرایطی که بخاری ماشین از کار افتاد و سرما وارد محفظه کابین شد، باید حرکت خودرو را متوقف و مقدار مایع موجود در سیستم خنک‌کننده خودرو را اندازه‌گیری کنیم. ریشه بروز این مشکل معمولا ایجاد نشتی در این سیستم است. در این حالت وضعیت شلنگ‌ها و اتصالات، بخاری و خود موتور را هم بررسی کنید. قوانین و نکات استفاده از بخاری خودرو در روزهای سرد زمستان، عموماً بدون سختی زیاد قابل یادگیری و استفاده هستند و به‌سرعت تاثیرات خود را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بوی ضدیخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی شرایط بخاری ماشین در زمستان، تلاش کردیم تا اطلاعات مهم در راستای مراقبت و استفاده صحیح از بخاری خودرو در فصول سرد سال را در اختیار شما قرار دهیم. البته اگر شما در این زمینه سوالی در ذهن خود داشته باشید، می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخ خود را از کارشناسان آچاره دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

2.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا