تفاوت لیسه گیری و رنگ خودرو چیست؟

خودروصافکاری و نقاشی

آیا اطلاعاتی درخصوص تفاوت لیسه گیری و رنگ خودرو دارید؟ با مجله آچاره همراه باشید تا ویژگی‌ها و مزایای هر دو روش را بررسی کنیم و به این نکته بپردازیم که آیا لیسه گیری جز رنگ حساب میشه یا خیر.

به‌طور خلاصه در بیان تفاوت لیسه گیری و رنگ می‌توان گفت لیسه گیری همان رنگ کردن ماشین است، با این تفاوت که رنگ فقط در قسمت‌های خراشیده ماشین به‌کار می‌رود و دیگر قسمت‌ها تغییری نمی‌کند.

در واقع لیسه گیری و رنگ هر دو روش‌هایی برای ترمیم بدنه آسیب‌دیده خودرو هستند، اما با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند.

چنانچه شما در خصوص خدمات تخصصی سرامیک خودرو در محل و همچنین سرویس واکس و پولیش خودرو در محل نیاز به مشاوره و خدمات باکیفیت دارید می‌توانید در سایت آچاره، سفارش خود را ثبت نمایید و از کارشناسان به‌صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • لیسه گیری روشی است برای پوشاندن خطوخش ایجاد شده روی ماشین که نتیجه کار بسیار ظریف و زیبا خواهد بود.
  • لیسه گیری نسبت به رنگ کردن ماشین هزینه بیشتری دارد.
  • لیسه گیری باعث افت قیمت ماشین نمی‌شود.
  • قیمت لیسه گیری به عوامل مختلفی از جمله میزان خط روی خودرو، مدت زمان ایجاد خط روی خودرو، میزان رنگ مورد نیاز برای ترمیم، نوع خودرو و میزان ضربه وارد شده بر بدنه خودرو بستگی دارد.

تفاوت لیسه‌ گیری و رنگ خودرو

برای اینکه ببینیم لیسه گیری و رنگ خودرو چه تفاوتی با یکدیگر دارند، ابتدا باید بررسی کنیم در هر کدام چه فرایندی رخ می‌دهد.

زمانی که روی بدنه خودرو به‌علت برخورد جسم نوک تیز یا هر علت دیگری خط می‌افتد، اولین فکری که برای حل مشکل به ذهن اشخاص می‌آید، رنگ کردن ماشین است.

رنگ کردن برای ماشین نکته منفی محسوب می‌شود و از ارزش آن تا حد زیادی می‌کاهد. لیسه گیری روشی است که به‌وسیله آن می‌توان خطوخش ماشین را پر کرد، به‌نحوی که از ارزش ماشین کاسته نشود.

تفاوت ليسه گيري و رنگ

نحوه اجرای لیسه گیری خودرو

لیسه گیری همان عمل پر کردن خطوخش و خراش‌های روی اتومبیل است که در صورتی که با دقت کافی انجام شود، به‌طور کامل قسمت‌های خراشیده‌شده ماشین را می‌پوشاند و ظاهر یکدست و زیبایی به خودرو می‌دهد.

در لیسه گیری یک لایه رنگ روی قسمت خط خورده ماشین قرار می‌دهند و صبر می‌کنند تا خشک شود. پس از خشک شدن، مجددا همین کار را تکرار می‌کنند و لایه رنگ دیگری روی لایه قبلی قرار می‌دهند.

این فرایند تا زمانی که قسمت‌ خراشیده با دیگر قسمت‌های خودرو در یک سطح قرار بگیرد، ادامه می‌یابد.

اگر در حین فرایند قسمت‌هایی از رنگ باعث ایجاد ناهمواری روی بدنه خودرو شده باشد، با استفاده از سنباده سطح را یکدست می‌کنند.

نهایتا به‌وسیله یک لایه کلر محافظ و براق روی رنگ به‌کاررفته در قسمت خراش‌خورده را می‌پوشانند تا مقاومت آن افزایش یابد.

لیسه گیری خودرو فرایند زمان‌بری است. گاهی اوقات برای پر کردن خراش ایجادشده روی ماشین نیاز است تا 7 یا 8 لایه رنگ روی قسمت خراشیده استفاده شود. به‌همین دلیل قیمت آن نسبتا گران است.

تفاوت لیسه گیری و رنگ

رنگ کردن خودرو

برای رنگ زدن خودرو ابتدا قسمت‌هایی از خودرو که دارای فرورفتگی یا زنگ‌زدگی است تعمیر می‌شوند تا رنگ روی ماشین یکنواخت شود.

در مرحله بعد قسمتی که رنگ خود را از دست داده بتونه شده و سپس رنگ روی آن اعمال می‌شود. پس از استفاده از رنگ، خودرو رنگ شده محسوب خواهد شد.

اصلی‌ترین تفاوت لیسه گیری و رنگ

با توجه به تعاریف بالا از رنگ و لیسه گیری، تفاوت لیسه گیری و رنگ را می‌توان در موارد زیر دانست:

  • در عمل لیسه گیری خودرو از رنگ به‌میزان بسیار کمتری استفاده می‌شود. در واقع در لیسه گیری تنها به میزانی از رنگ استفاده می‌کنند که قسمت‌های خش‌دار پوشانده شوند.
  • لیسه گیری در زمانی که خط‌وخش‌های عمیق روی بدنه ماشین ایجاد شده باشد، موثرتر از رنگ است. از رنگ اغلب در صافکاری سنتی استفاده می‌کنند.
  • در لیسه گیری نیازی به استفاده از بتونه نیست، در صورتی که در رنگ از بتونه استفاده می‌کنند.
  • یک مورد از تفاوت لیسه گیری و رنگ مربوط به هزینه لیسه گیری است که نسبت به رنگ هزینه بیشتری دارد.
  • لیسه گیری نسبت به رنگ ماشین زمان‌بر است، زیرا نیاز به دقت زیادی دارد.
  • رنگ کردن بدنه خودرو یک ضعف و ویژگی منفی برای خودرو محسوب می‌شود، در صورتی که لیسه گیری برای خودرو ویژگی منفی محسوب نمی‌شود.

تفاوت لیسه گیری و رنگ

شباهت لیسه گیری و رنگ

بهتر است پس از پرداختن به تفاوت لیسه گیری و رنگ، کمی هم به شباهت این دو روش بپردازیم.

لیسه گیری و رنگ هر دو یک کار را انجام می‌دهند؛ بدین معنی که نتیجه مشابهی دارند. نتیجه هر دو پر شدن قسمت‌های خراشیده شده بدنه ماشین و ایجاد سطحی صاف و یکدست است.

تفاوت لیسه گیری و رنگ؛ قیمت لیسه گیری

قیمت لیسه گیری به موارد زیر بستگی دارد:

  • میزان خط روی ماشین
  • مدت زمان ایجاد خط روی ماشین
  • میزان رنگ مورد نیاز برای ترمیم
  • نوع ماشین
  • میزان ضربه وارد شده بر بدنه خودرو

لیسه گیری جز رنگ حساب میشه؟!

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که ممکن است برای صاحبان خودرو در خصوص تفاوت لیسه گیری و رنگ پیش بیاید، این است که «لیسه گیری جز رنگ حساب میشه؟»

پاسخ این سوال را باید در تفاوت لیسه گیری و رنگ جستجو کرد. لیسه گیری و رنگ هر دو روش‌هایی برای پوشاندن نقص‌های خودرو هستند، اما با یکدیگر تفاوت دارند.

در لیسه گیری نیز عمل رنگ زدن انجام می‌شود، اما به شیوه‌ای خاص. در واقع لیسه گیری تا حدودی جزو عمل رنگ زدن محسوب می‌شود.

ممکن است بعد از اتمام عمل لیسه‌کاری نیاز به استفاده از رنگ در آن محل باشد. در این صورت تعمیرکار به شما اطلاع خواهد داد.

ایا لیسه گیری افت قیمت دارد

چه زمانی باید از لیسه گیری استفاده کنیم؟

اگر برایتان مهم است که خودروی شما رنگ شده به حساب نیاید، باید از لیسه گیری استفاده کنید. اگر بدنه ماشین شما تا حد زیادی آسیب دیده است، باید بدنه را رنگ کنید. در واقع تفاوت لیسه گیری و رنگ در این است که در لیسه گیری نیازی به رنگ کردن کلی نیست.

یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت لیسه گیری و رنگ این است که لیسه گیری قیمت بالاتری نسبت به رنگ دارد، بنابراین اگر هزینه برای شما مهم است و نمی‌خواهید برای خودرو خود هزینه زیادی بپردازید، بهتر است به جای لیسه گیری از رنگ استفاده کنید.

ایا لیسه گیری افت قیمت دارد؟

بسته به میزان آسیبی که به بدنه خودرو وارد شده ممکن است امنیت خودرو کاهش یابد که در آن صورت افت قیمت را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

به‌صورت کلی لیسه گیری باعث افت قیمت نمی‌شود؛ زیرا نمی‌توان آن را ویژگی منفی برای خودرو در نظر گرفت؛ بر خلاف خودروی رنگ شده که قطعا افت قیمت خواهد داشت.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت افت قیمت ماشین به‌واسطه رنگ کردن، یکی دیگر از موارد تفاوت لیسه گیری و رنگ است.

لیسه گیری جز رنگ حساب میشه | تفاوت لیسه گیری و رنگ

سخن پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که لیسه گیری و رنگ خورو هر دو روش‌هایی برای پوشاندن نقاط رنگ‌پریده خودرو هستند؛ با این تفاوت که لیسه گیری به‌صورت نقطه‌ای و در مکان‌های خراشیده‌شده استفاده می‌شود و اصلی‌ترین تفاوت ليسه گيري و رنگ خودرو نحوه اجرای آن است.

با اطلاع از روش اجرای هر یک از این روش‌ها می‌توانید آگاهانه تصمیم بگیرید که بهترین روش برای از بین بردن خطوخش خودروی شما کدام شیوه است.

توجه داشته باشید که قیمت نیز جزء موارد تفاوت لیسه گیری و رنگ خودرو محسوب می‌شود و اگر به فکر صرف هزینه بالا نیستید بهتر است از لیسه گیری صرفنظر کنید.

سوالات متداول

لیسه‌گیری بهتر است یا رنگ کردن خودرو؟

اگر آسیب وارد شده به خودرو اندک است و تنها در حد یک یا چند خراش کوچک است، بهتر است از لیسه‌گیری برای ترمیم محل استفاده کنیم. همچنین با لیسه‌گیری خودرو بر خلاف رنگ کردن، افت قیمت در خودرو ایجاد نمی‌شود.

آیا هزینه لیسه‌گیری بیشتر از رنگ کردن است؟

لیسه‌گیری نسبت به رنگ کردن گران‌تر است؛ زیرا نیاز به دقت و ظریف‌کاری زیادی دارد. همچنین مدت زمان کار روی خراش ماشین در لیسه‌گیری بیشتر است که سبب افزایش قیمت لیسه‌گیری می‌شود.

آیا لیسه‌گیری جزو مراحل رنگ کردن است؟

لیسه‌گیری و رنگ دو عمل متفاوت هستند که نتیجه یکسانی دارند. در لیسه‌گیری نیز از لایه‌های رنگ برای پوشاندن خراش ماشین استفاده می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت لیسه‌گیری و رنگ در چیست؟

لیسه‌گیری در اغلب موارد باعث افت قیمت نمی‌شود. شاید بتوان این مورد را مهم‌ترین تفاوت لیسه‌گیری و رنگ دانست.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا