تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

آموزش نصب منبع آب هوایی

ساختمانپمپلوله کشی و تاسیسات

احتمالا همه ما مخزن‌های آب را که روی پایه‌های بلندی در شهر نصب شده‌اند دیده‌ایم. در گذشته، این مخازن آب را نصب می‌کردند تا آب مورد نیاز خانه‌ها تامین شود و مردم مشکل آب نداشته باشند. این مخازن که اکثرا از جنس فلز هستند، در تمامی شهرها وجود داشته و دارند. اما امروزه، به دلیل زیاد شدن جمعیت و تراکم ساختمان‌ها، یک تانکر یا منبع آب هوایی جوابگوی نیاز جمعیت نیست؛ بنابراین، در خیلی از واحدهای مسکونی هم مخازن آب نصب می‌شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم در خصوص نصب منبع آب هوایی شهری، یا منبع‌هایی که در موتورخانه‌ها و روی پشت‌بام نصب می‌شوند صحبت کنیم. همراه ما باشید تا اگر می‌خواهید بدانید چطور این اتفاق می‌افتد، اطلاعات مورد نیاز را دریافت نمایید.

مخزن آب هوایی چیست و چه فایده‌ای دارد؟

انواع منابع آب هوایی، عملکرد یکسانی دارند. این منبع بزرگ، در جایی با ارتفاع بیش از ۵۰ متر از زمین نصب می‌شود. دلیل این که لازم است این منبع اینقدر بالاتر از زمین باشد، این است که فشار آب مورد نظر برای آبرسانی به خانه‌ها و مراکز اطراف منبع تامین شود. به ازای هر فوت ارتفاع (0.3 متر)، چیزی حدود ۰.۴۳ psi فشار تامین می‌شود. 

منابع هوایی آب، اندازه‌های مختلفی دارند. می‌توانند آن‌قدر بزرگ باشند تا برای نیاز آب یک شهر کافی باشند، یا اندازه نسبتا کوچکی داشته باشند و فقط به چند مجتمع یا یک کارخانه آب برسانند. 

هر زمان که آب شهری قطع شود، آب موجود در این منبع نیاز مردم را تا حداقل یک روز تامین می‌کند. همچنین، در زمان اوج مصرف، فشار را طوری مدیریت می‌کند که زمان بیشتری دوام بیاورد و در مصرف آن صرفه‌جویی شود.

مخزن آب

منبع آب هوایی شهری چگونه نیاز مردم را برطرف می‌کند؟

میزان آب مصرفی روزانه، در ساعات مختلف با هم فرق می‌کند. مثلا، در ساعات ابتدایی روز مانند صبح‌ها که همه آماده‌ی رفتن به سر کار و مدرسه می‌شوند، بیشتر از ساعات وسط روز است. همین مسئله، می‌تواند منجر به کاهش فشار آب در ساعات اوج مصرف باشد.

منبع آب، کاری می‌کند که این فشار، در حالت تعادل باشد و شما در ساعات اوج مصرف هم به راحتی به حجم آب مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید. 

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

در ساعاتی که مصرف افراد از آب کم است، مثلا نیمه‌های شب، منبع آب دوباره خود را با کمک آب چاه یا رودخانه پر می‌کند. سپس، به کمک فیلترها و کلر، آب تصفیه و پاکیزه می‌شود و در منبع جای می‌گیرد تا در زمان اوج مصرف، مجددا وارد لوله‌کشی خانه‌ها شود.

انواع منبع آب هوایی

منابع آب انواع گوناگونی دارند و در چهار دسته قرار می‌گیرند. 

  1. منبع آب هوایی فلزی
  2. منبع بتنی
  3. منبع پلاستیکی
  4. منبع چوبی

این روزها بیشترین استفاده از منابع پلاستیکی می‌شود و از آن‌جا که این منبع در ابعاد کوچکتر هم ساخته می‌شود، همانطور که گفتیم، امروزه برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها هم منابع آب جداگانه تعبیه می‌شود.

نکات نصب منبع آب در مجتمع‌های مسکونی

  • برای نصب منبع آب، لازم است مکان خوبی را انتخاب کنید. موتورخانه‌ها، پارکینگ‌ها، و یا انباری، گزینه‌های مناسبی هستند. اگر داخل خود ساختمان جایی ندارید، می‌توانید روی پشت‌بام یا زیر پله‌ها منبع را قرار دهید. 
  • منبع باید در محیطی نصب شود که مزاحمتی برای رفت‌و‌آمد افراد ایجاد نکند و چیزی با آن برخورد نکند. همچنین، به دلیل سروصدای زیاد پمپ، لازم است آن را در محیطی دور از تجمع قرار دهید.
  • تانکرها در دو جنس گالوانیزه و پروپیلن در بازار وجود دارند. بهتر است تانکرهای پروپیلن را انتخاب کنید چون هم حمل و نقلشان ساده‌تر است و هم دوام بالاتری دارند. 
  • تانکر باید در ارتفاع قرار بگیرد. به بیان دیگر، کف تانکر نباید روی زمین باشد چون زیر بدنه‌اش، باید لوله‌هایی قرار بگیرند و در صورت زمین گذاشتن تانکر، دسترسی به آن نقاط عملا ناممکن می‌شود. بهتر است از چهارپایه‌های مستحکم یا سنگ و تخته برای ارتفاع دادن به آن کمک بگیرید.

مخزن آب شهری

لوله کشی و روش نصب منبع آب 

حال که نکات مورد نظر را بررسی و منبع مورد نیاز را تهیه کردید، باید روش نصب آن را بدانید.

لطفا در نظر داشته باشید که نصب منبع آب، کاری کاملا تخصصی تلقی می‌شود و بهتر است به‌منظور جلوگیری از اشتباه و نقصان، کار را به متخصصین این حوزه بسپارید تا کاری تمیز و بی‌مشکل تحویل بگیرید. آموزش نصب منبع آب، صرفا برای آشنایی شما با مراحل این کار است.

1. آماده‌سازی منبع

  1. برای نصب منبع، لازم است که تمامی اتصالات آن از قبل بسته باشند. این تانکرها، سوراخی در بالا و سوراخی در قسمت پایین دارند که از اتصال برنجی منبع، بیرون زده است. (این اتصال، در منبع‌های پروپیلن از جنس برنج، و در منبع‌های گالوانیزه، جنس گالوانیزه دارند).
  2. اتصالات پایینی را با کمک واشر و مهره مخصوص، ببندید.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

2. نصب فلوتر 

  1. در بخش بالایی و داخل منبع، فلوتر مخزن آب نصب می‌شود.
  2. برای این‌کار، محل اتصال ورودی و خروجی را با یک ماژیک مشخص کنید. محل اتصال ورودی، باید ۵ سانت پایینتر از درب مخزن قرار بگیرد. محل اتصال خروجی هم ۵ سانت از کف مخزن بلندتر باشد.
  3. محل مشخص شده را با مته سوراخ کنید. 
  4. برای این که در آب چیزی نباشد، تراشه ها را کاملا خارج کنید.
  5. حال واشر لاستیکی را دور اتصالات بگذارید و فیتینگ را داخل سوراخ قرار دهید. سپس مهره را محکم کنید.
  6. توپی شناور، باید طوری بسته شود که به سمت پایین باشد.

مطلب پیشنهادی:آموزش کامل شارژ باد منبع پمپ

3. نحوه لوله‌کشی

  1. اگر قبلا لوله‌کشی در محل نصب شده، کافیست انشعابی از آب اصلی را به قسمت بالای تانکر متصل کنید. این کار به کمک یک سه‌راهی انجام می‌شود. 
  2. در مسیر لوله‌کشی ورودی، لازم است که یک والو و شیر یک طرفه به کار رود. والو، باعث قطع ورودی آب می‌شود و شیر، نمی‌گذارد که آب برگردد.
  3. یک بوشن و مغزی به ورودی تانکر متصل کنید.
  4. برای عملکرد درست شیر و جلوگیری از برگشت آب، شیر را به کمک مغزی و بوشن به داخل تانکر اتصال دهید.

آموزش نصب منبع آب روی پشت بام

برای این کار، ابتدا لازم است که محلی روی پشت بام برای این کار در نظر بگیرید. این مکان، باید استحکام کافی هم داشته باشد و سرپوشیده باشد تا منبع در اثر وزش مداوم باد و باران و برف، یا حتی آفتاب شدید، فرسوده نشود. اگر نمی‌توانید فضای سرپوشیده‌ای تعبیه کنید، بهتر است از تانکرهای پروپیلن استفاده کنید که مقاومت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی دارند.

نصب منبع آب هوایی

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

بهتر است نقطه موردن نظرتان روی پشت بام، کمی مرتفع‌تر باشد. همان‌طور که در قسمت لوله‌کشی توضیح داده شد، لوله‌ها را نصب کنید. اگر پمپ کمکی داشته باشید و آن را روی پشت بام بگذارید، فشار آب تامینی بیشتر می‌شود. حتما یک شیر کنترل‌کننده در مسیر لوله‌کشی قرار دهید تا اگر زمانی شیر یک طرفه مشکل پیدا کرد، آب هدر نرود.

پایان

در این مقاله، با روش نصب منبع آب هوایی و منابع خانگی آشنا شدید. همانطور که زودتر هم گفته شد، بهتر است انجام این کار را خودتان عهده‌دار نشوید و به متخصصین بسپارید تا در زمانی کوتاه، منبع نصب، و بدون هیچ مشکلی لوله‌کشی شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا