آموزش ساخت باربیکیو خانگی

ساختمانبناییتعمیرات ساختمان

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که به غذاهای پخته‌شده بر روی آتش علاقه دارید، حتماً به این موضوع فکر کرده‌اید که در حیاط و یا بالکن خود برای پخت انواع غذاها یک باربیکیو بسازید. ساخت باربیکیو بسیار به‌صرفه‌تر از خرید یک باربیکیو آماده است. ساخت باربیکیو خانگی بسیار ساده‌ است و شما می‌توانید در حیاط و یا بالکن خود، آن را به‌راحتی بسازید. کباب‌پز و یا همان باربیکیو‌ها را می‌توان در انواع مختلفی همچون باربیکیو آجری، سیمانی، چوبی، فلزی و… ساخت.

برای انجام این کار حتما توجه کنید که حیاط و یا بالکن شما فضای کافی برای ساخت باربیکیو داشته باشد. در ادامه با ساخت انواع باربیکیو زیبا و مقاوم در فضای حیاط و یا بالکن، با ما همراه باشید.

ساخت باربیکیو خانگی

از این کباب‌پز خانگی می‌توان برای پخت انواع مختلف غذا بهره برد. شما می‌توانید آن را با مصالح مختلفی همچون سیمان،  چوب، آجر و… در حیاط منزل خود بسازید. روش ساخت باربیکیو خانگی به‌صورت زیر می‌باشد:

در ابتدا باید از سینی پخت‌وپز خود  برای محل قرارگیری آجر‌ها استفاده کنید. برای این‌که آجرها نیاز به برش نداشته باشند؛ سعی کنید تا حد ممکن تعداد آجرها را کم کنید.

ساخت باربیکیو خانگی

حال نوبت ساخت ملات برای باربیکیو است. برای ساخت آن شما به ۵ پیمانه شن و یک پیمانه سیمان نیاز دارید. سپس باید این دو را با یکدیگر ترکیب کرده، و به آن آب اضافه کنید. این کار باعث می‌شود ملات شما سفت شود. قبل از ریختن ملات بر روی سطح موردنظر، حتماً از هموار بودن سطح مطمئن شوید. همچنین سعی کنید پس از هر بار قرار دادن آجرها آن‌ها را به خوبی بررسی کنید. تا از صاف بودن آن‌ها مطمئن شوید. می‌توانید از تراز استفاده کنید.

باربیکیو‌ها به دو نوع گازی و ذغالی تقسیم می‌شوند. تعیین ارتفاع سازه به افراد بستگی دارد زیرا اگر شما دارای قد بلندی هستید باید ارتفاع باربیکیو را بلند بگیرید و اگر کوتاه‌قد هستید ارتفاع آن باید کم باشد. متوجه شدید که ساخت این سازه به حداقل مهارت بنایی نیاز دارد، و شما به‌راحتی می‌توانید برای خود یک باربیکیو بسازید.

ساخت باربیکیو خانگی

ساخت کباب پز ساده خانگی

در ادامه می‌خواهیم به چند توصیه ضروری برای ساخت باربیکیو ساده  اشاره‌کنیم. وجود یک جایگاه مخصوص در زیرکباب بسیار حائز اهمیت است. قبل از هر چیز شما باید یک طرح مخصوص برای محیط در نظر داشته باشید. سعی کنید طرح را ساده و کامل طراحی کرده و در ساخت کباب پز استفاده کنید. آجرهای نسوز در برابر حرارت دارای مقاومت بالایی هستند. همچنین موجب بالارفتن طول عمر باربیکیو شما می‌شوند.

مطلب پیشنهادی آموزش نصب دودکش آبگرمکن دیواری

اگر بخواهیم به ابعاد استاندارد کلی هر باربیکیو بپردازیم باید بگویم که؛ ابعاد منقل یا همان باربیکیو حدود ۱۰۲ در ۱۶۶ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۳۲۲ سانتی‌متر می‌باشد. اما بازهم این ابعاد به اندازه محیط شما بستگی دارد. جهت ساخت یک نمای زیبا برای باربیکیو می‌توانید از آجرهای قرمز به‌عنوان آجرهای تزئینی استفاده کنید. این آجرها جلوه‌ای جذاب و منحصربه‌فرد به باربیکیو شما می‌بخشند. سعی کنید باربیکیو را در فضایی بسازید که دارای سقف و یا یک سایه بان باشد.

ساخت کباب پز ساده خانگی

در غیر این صورت می‌توانید برای آن یک سایبان تهیه کنید. با این کار از بارش مستقیم باران به روی باربیکیو جلوگیری خواهید کرد. ‌همان‌طور که گفتیم از مهم‌ترین قسمت دودکش است. در نحوه ساخت دودکش باید به خوبی اصول آن را رعایت کنید. هر دودکش باید دارای یک سر آجر باشد، و با بستن آن می‌توان از ورود پرنده‌ها و باران به داخل دودکش جلوگیری کرد. مطمئن شوید که هیچ مانعی در مسیر خروجی دود در قسمت دودکش وجود ندارد. برای خارج کردن گازهای موجود توسط دودکش، فقط به یک لوله دودکش نیاز است.

ساخت باربیکیو در بالکن

باربیکیو در کشورهای اروپایی کاربرد زیادی دارد. همان طور که اشاره شد؛ ساخت باربیکیو خانگی در دو نوع گازی و زغالی صورت می‌گیرد.  بهترین متریالی که می‌توانید در ساخت از آن بهره ببرید؛ استفاده از آجر است.

برای ساخت کباب پز در بالکن، در ابتدا باید ابعاد و اندازه دقیق محل باربیکیو را در نظر بگیرید. ابزاری که در ساخت مورداستفاده قرار می‌گیرند، شامل ماسه و سیمان به‌اندازه مورد‌نیاز، آجر به تعداد موردنیاز، تراز، گونیای بنایی، دستکش، سینی زغال، شمشه، ریسمان و توری سیمی برای مواد غذایی است. برای آشنایی با وسایل بنایی کلیک کنید.

پس از ساخت باربیکیو برای آن‌که ظاهر آن زیباتر به‌نظر برسد، سعی کنید به خوبی آن را تمیز کنید. می‌توانید محلی برای قرار‌دادن مواد غذایی نیز در پایین و یا بالای باربیکیو در نظر بگیرید. به این صورت که دو ردیف آجر تا ارتفاع مورد نظر بچینید. نکته‌ای که در ساخت انواع باربیکیو وجود دارد این است که؛ باید سعی کنید آن را دورتر از در ورودی منزل قرار دهید، زیرا این کار باعث جلوگیری از ورود دود و بو به داخل خانه می‌شود.

مطلب پیشنهادی نصب دودکش آبگرمکن زمینی

ساخت باربیکیو در بالکن

ایده برای ساخت کباب پز

برای ساخت هر نوع باربیکیو باید به انواع قسمت‌های مهم آن توجه کنید. قسمت اول کف باربیکیو می‌باشد. این قسمت برای تجمع زغال و چوب است و قسمت بعدی، محلی برای تجمع دود حاصل از اشتعال هیزم است.  به این محل فضای کوره می‌گویند. قسمت سوم در واقع مهم‌ترین قسمت یک باربیکیو می‌باشد، که دودکش آن است. با خرید یک باربیکیو زیبا، تفریح خود را در باغ کامل کنید. هنگامی که از طراحی مکانی برای آشپزی در فضای سبز صحبت می‌کنیم؛ ناخودآگاه به یاد آلاچیق‌های قدیمی و کباب‌پز‌ها می‌افتیم.


سرویس پیشنهادی : بازسازی ساختمان و خانه با آچاره


همان‌طور که گفته شد؛ شما نیز می‌توانید به‌راحتی برای باغ، بالکن و حیاط خود یک باربیکیو زیبا بسازید. ازآنجایی که آلاچیق‌های کباب‌پز کوچک هستند، چوب زیادی هم در آن‌ها به کار برده نمی‌شود و همچنین این موضوع باعث شده است که هزینه آن‌ها ارزان‌تر باشد. مدل‌های بسیار زیاد و منحصربه فردی از باربیکیوها وجود دارد، که شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب، و تهیه کنید. احتمالاً شما هم تصاویری از آلاچیق‌ها را دیده‌اید که، دارای کابینت نیز هستند.

ایده ساخت باربیکیو خانگی

بهتر است بدانید که هر چه مساحت برای طراحی باربیکیو بیشتر باشد، دست طراحان نیز در خلق فضایی فوق‌العاده برای محیط شما بازتر است. از محبوب‌ترین و زیباترین مصالح جهت ساخت کباب‌ پزخانگی و یا کباب‌پز‌ها، استفاده از چوب است. همچنین استفاده از آجر نسوز و سنگ نیز بسیار کاربردی است. البته انتخاب این متریال‌ها کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش کامل ساخت قاب توری پنجره

بیشتر بخوانید: تمیز کردن باربیکیو و کباب پز به 5 روش ساده و موثر

ساخت باربیکیو گلی

همان‌طور که اکثر شما می‌دانید، نیاکان ما از گذشته تا به امروز از اجاق‌گاز آتشی و یا زغالی، جهت پخت و پز، و روشنایی استفاده می‌کردند. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و جایگزین‌شدن لوازم برقی و گازی دیگر از منقل‌های گلی استفاده نمی‌شود. برای ساخت منقل گلی باید به خاک آن توجه کنید. می‌توانید خاک مورد‌نظر را الک کنید. زیرا نباید در آن سنگ و ماسه باشد. سعی کنید رنگ خاکی که انتخاب می‌کنید، قرمز باشد. چراکه خاک‌هایی که به رنگ قرمز هستند، تقریباً مشابه خاک رس می‌باشند، که همچنین از استقامت بسیار بالایی برخوردار هستند. چند نکته مهم وجود دارد، که عبارتند از:

  1. ساخت این باربیکیو‌ها به سلیقه شما بستگی دارد، و می‌توانید بر اساس سبک و سلیقه خود، مدل و طرح‌های مختلفی را ایجاد کنید.
  2. سعی کنید قطعات باربیکیو گلی خود را خیلی ضخیم درست نکنید، زیرا موجب سنگین شدن منقل شده و جابجایی آن دشوار می‌شود.

ساخت باربیکیو با بلوک سیمانی

برای ساخت سیمانی توجه به نکات زیر ضروری است:

ابتدایی‌ترین کاری که در ساخت هر نوع باربیکیو باید انجام دهید طراحی مناسب آن می‌باشد.

اندازه و ابعاد باربیکیو موردنیاز خود را نسبت به محیط موردنظر، در نظر بگیرید. اگر به خوبی ابعاد و اندازه حدودی را مشخص کرده باشید، می‌توانید به تعداد کافی بلوک‌های سیمانی تهیه کنید.

قبل از هرچیز باید مواد و ابزارهای مورد‌نیاز را تهیه کنید.

ساخت باربیکیو با بلوک سیمانی بسیار ساده می‌باشد، اما اگر اولین بار است که این کار را انجام می‌دهید، باید دقت کافی داشته باشید و به ‌خوبی محل ساخت را خط کشی کنید. همچون ساخت کباب پز آجری در این مورد نیز باید مرحله‌به‌مرحله بلوک‌های سیمانی را کنار یکدیگر بچینید، و بین آن‌ها را با ملات ساخته شده پرکنید. برای خشک شدن باربیکیو سیمانی در شرایط آب و هوایی معمولی حدوداً دو روز زمان لازم است.

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

جمع‌بندی

فراموش نکنید که در آخر کار باربیکیو ساخته شده را به خوبی برای ظاهر بهتر آن تمیز کنید. با ساخت باربیکیو خانگی، قطعاً شما فضای منحصر‌به فردی در خانه خواهید داشت. از موارد مورد‌نیاز برای یک وعده غذایی آخر هفته در کنار خانواده ساخت یک باربیکیو زیبا می‌باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا