تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

آموزش کامل شارژ باد منبع پمپ

ساختمانپمپلوله کشی و تاسیسات

منبع پمپ آب دیجیتال، مخزن تحت‌فشاری است که امروزه در بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها با هدف تنظیم فشار آب به‌کار می‌رود.تنظیم نبودن شارژ باد منبع پمپ باعث بروز مشکلات متعددی در ساختمان می‌شود و ممکن است، ساکنین با کم شدن فشار آب یا پایین آمدن کیفیت آب مصرفی مواجه شوند.

عملکرد بهینه منبع پمپ، مستلزم تنظیم باد منبع تحت‌فشار یا گاهی تعویض تیوپ است. گاهی به دلیل پاره شدن تیوپ، آب به داخل منبع وارد می‌شود و پمپ آب نوسان پیدا می‌کند. در این مقاله از مجلۀ آچاره با نحوه شارژ باد منبع پمپ و روش تعویض آن بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • اکثر مخازن فشار از قبل تنظیم شده‌اند و معمولا بین 25-15 psi هستند. پس از نصب مخزن، شما می‌توانید شارژ باد را با استفاده از گیج لاستیک و کمپرسور یا پمپ تنظیم کنید.
  • فشار ایده‌آل برای مخزن به تنظیم سوئیچ فشار بستگی دارد.
  • اگر تجهیزات تصفیه آب بین پمپ و مخزن فشار نصب شده‌اند؛ از شیر بای پس برای منحرف کردن آب از مخزن استفاده کنید.

منبع پمپ فشار آب چیست؟

مخزن فشار یا منبع پمپ فشار آب، یک محفظه از جنس فلزی یا فایبرگلاس است که ظرفیت آن می‌تواند از 2 لیتر تا 500 لیتر متغیر باشد.

داخل این مخزن یک دیافراگم لاستیکی وجود دارد که مخزن را به 2 نیمه تقسیم می‌کند؛ یعنی نیمه‌مرطوب و نیمه‌خشک. سوپاپ لاستیکی به قسمت خشک منبع پمپ فشار متصل است و هوای فشرده به داخل آن پمپ می‌شود تا به حد معینی برسد.

نیمه‌مرطوب دارای خروجی رزوه‌ای فلزی یا پلاستیکی است که به آن وصل شده و دارای اتصال به لوله برای پمپ فشار است.

مخازن پمپ تحت‌فشار از فولاد یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند. مدل‌های فولادی مدرن و ارزان‌قیمت هستند و تعمیر کم‌هزینه‌ای دارند.  دیافراگم مدل فولادی، داخل آن‌ها تعبیه شده است.

مارک‌های باکیفیت معمولاً بادوام هستند؛ با این حال ممکن است در معرض آب بی‌کیفیت و هوای محیط، فرسوده شوند. گزینه سنگین‌تر، مخزن فایبر شیشه‌ای بوده و نقطه قوت این مخزنُ قابل تعویض بودن آن در صورت ترکیدگی است. این مخزن سال‌ها دوام می‌آورد؛ چرا که زنگ نمی‌زند.

پمپ فشار چگونه کار می‌کند؟

منبع پمپ فشار با نوعی کلید الکتریکی کار می‌کند. این کلید هر زمان که فشار سیستم به نقطه از پیش تنظیم‌شده برسد، پمپ را خاموش می‌کند. این کلید گاهی اوقات ثابت و گاهی قابل‌تنظیم است.

زمانی که پمپ فشار کار می‌کند و شیر آب سیستم باز است، آب از شیر خارج می‌شود. زمانی که شیر آب بسته می‌شود، جریان آب متوقف شده و فشار سیستم افزایش پیدا می‌کند.

به محض این که فشار به تنظیم «خاموش» سوئیچ یا کنترلر رسید، پمپ خاموش می‌شود و لوله‌ها تحت‌فشار باقی می‌مانند. البته آب خیلی فشرده نیست و لوله‌ها فقط مقدار کمی آب را ذخیره می‌کنند.

بنابراین وقتی دوباره شیر آب را باز می‌کنید، فشار خیلی سریع کاهش می‌یابد و فقط مقدار کمی آب از آن خارج می‌شود. زمانی که فشار تا تنظیم «روشن» سوئیچ کاهش می‌یابد، پمپ دوباره روشن می‌شود و شروع به پمپاژ می‌کند.

در مخازن تحت فشار، منبع از هوای فشرده برای ایجاد فشار آب استفاده می‌کند. منابع پمپ به خودیِ خود فشار مثبتی ندارند و مخازن به عنوان سیستم ذخیره آب با کمک محفظه‌های هوا یا دیافراگم‌های لاستیکی آب تحت‌فشار تولید می‌کنند.

زمانی که آب به داخل مخزن جریان می‌یابد، هوای فشرده روی دیافراگم پایین آمده و فشار داخل مخزن را افزایش می‌دهد. هر مخزن منبع پمپ، مجهز به یک سوئیچ فشار است که چرخه پمپ را فعال می‌کند.

زمانی که فشار در مخزن به تنظیم فشار بالای از پیش تعیین‌شده رسید، سوئیچ به پمپ هشدار خواهد داد تا ورود آب به مخزن فشار را متوقف کند.

نحوه شارژ باد منبع پمپ

مکانیسم عملکرد منبع پمپ آب

وقتی شیر آشپزخانه را باز می‌کنید یا زمانی که می‌خواهید دوش بگیرید، آب تحت‌فشار به شیر یا سردوش می‌رسد. هوای داخل مخزن، آب را در سراسر خانه شما به حرکت در می‌آورد؛ بنابراین لازم نیست نگران جریان ضعیف آب و فشار کم آن باشید.

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

با این حال با خروج آب بیشتر از مخزن، فشار داخل مخزن کاهش پیدا می‌کند. زمانی که فشار داخلی به نقطه پایین از پیش تعیین‌شده یا همان نقطه قطع می‌رسد، گیج فشار اُفت را حس کرده و به سوئیچ فشار هشدار می‌دهد که مخزن به آب بیشتری نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی: آموزش تعمیر پمپ دستگاه تصفیه خانگی

چگونه شارژ باد منبع پمپ آب را تنظیم کنیم؟

اکثر مخازن فشار از قبل تنظیم شده‌اند و معمولا بین 25-15 psi هستند. پس از نصب مخزن، شما می‌توانید شارژ باد را با استفاده از گیج لاستیک و کمپرسور یا پمپ تنظیم کنید.

بررسی کنید که پمپ آب با چه فشاری از سوئیچ فشار خاموش و روشن می‌شود. مطمئن شوید که فشار آب در سیستم وجود ندارد؛ زیرا باعث اشتباه نشان دادن فشار هوا می‌شود.

سپس پمپ را در سوئیچ خاموش کنید و شیرهای برق را روی منبع ببندید. بهتر است هوای مخزن تقریباً 70 درصد فشار در حالت خاموش باشد. برای مثال، پمپ بعد از ایجاد فشار با سرعت 500 کیلو پاسکال خاموش می‌شود.

سپس فشار کاهش یافته و دوباره با سرعت 200 کیلو پاسکال روشن خواهد شد. بهتر است فشار هوا را روی 350 کیلو پاسکال تنظیم کنید.

پمپ آب را دوباره روشن کرده و بررسی کنید که آیا همان‌طور که می‌خواهید خاموش و روشن می‌شود یا خیر. اگر چرخه انجام شد، شاید لازم باشد هوا را به سمت بالا یا پایین تنظیم کنید.

نحوه شارژ باد منبع پمپ

منبع پمپ آب باید روی چه فشاری تنظیم شود؟

فشار مخزن پمپ آب باید روی 2 psi زیر نقطه قطع سوئیچ تنظیم شود. این مقدار بسته به تنظیمات فشار مخزن متفاوت است. اکثر مخازن پمپ آب روی 30/50 تنظیم می‌شوند و فشار قطع برای پمپ چاه 30 psi است.

بنابراین مخزن باید دارای فشار 28 psi باشد. اگر مخزن پمپ آب روی سوئیچ فشار 40/60 تعیین‌ شده است، تنظیم فشار باید 38 psi باشد.

این فشار نشان‌دهنده مخزن خالی از آب است و زمانی که آب در مخزن وجود داشته باشد، فشار افزایش می‌یابد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که بین فشار بالا و پایین در فشار سوئیچ‌ها باید فاصله 20 psi وجود داشته باشد.

اگر فاصله زیادی بین فشار بالا و پایین وجود داشت، پمپ آب دائماً چرخه خواهد داشت. مصرف آب کم هم باعث کاهش فشار و روشن شدن پمپ می‌شود. پمپی که به‌سرعت و به‌طور مکرر چرخه کوتاه دارد، در معرض خرابی زودرس نیز قرار خواهد داشت.

این نوسان دائمی بین نقطه “روشن” و “خاموش” فشار زیادی روی اجزای پمپ وارد می‌کند و باعث شکسته شدن آن می‌شود.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

چگونه تنظیم فشار منبع آب را بررسی کنیم؟

تنظیم فشار مخزن را می‌توان روی اکثر سوئیچ‌های فشار به وضوح پیدا کرد. با این حال اگر از تنظیمات سوئیچ فشار مطمئن نیستید، یک راه آسان برای بررسی آن وجود دارد.

در این راستا صبر کنید تا مخزن پر شود و سپس، یکی از شیرهای آب خانه خود را باز کنید. همان‌طور که آب از مخزن خارج و به خانه شما وارد می‌شود، فشار در مخزن به‌تدریج کاهش می‌یابد.

سوئیچ فشار را بررسی کنید تا پمپ آب روشن شود. اگر پمپ با 30 psi روشن شد، مخزن احتمالاً روی 30/50 تنظیم شده است. اگر پمپ روی 40 روشن شد، سوئیچ فشار روی 40/60 تنظیم شده است.

برای اطمینان بیشتر، شیر آب را ببندید و صبر کنید تا پمپ خاموش شود. سوئیچ فشار را بررسی کنید تا ببینید در چه فشاری این اتفاق می‌افتد. دومین عدد همان فشار بالای مخزن پمپ آب است.

چگونه شارژ باد منبع پمپ آب را بررسی کنیم؟

برای بررسی شارژ باد منبع پمپ طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • برق منبع پمپ آب را قطع کنید.
  • شما باید پمپ شناور را خاموش کنید تا از روشن شدن آن جلوگیری شود.
  • سایر اتصالات الکتریکی به مخزن یا پمپ چاه نیز باید خاموش باشند.
  • اگر تجهیزات تصفیه آب بین پمپ و مخزن فشار نصب شده‌اند؛ از شیر بای پس برای منحرف کردن آب از مخزن استفاده کنید.
  • منبع پمپ آب را تخلیه کنید.
  • تخلیه منبع پمپ آب قبل از بررسی فشار مخزن بسیار مهم است.
  • برای تخلیه مخزن، محل تخلیه دیگ بخار را روی منیفولد مخزن قرار دهید.
  • شلنگ باغبانی را به تخلیه دیگ بخار وصل کنید.
  • سپس تخلیه را روشن کرده و مخزن را در خارج از خانه یا گاراژ تخلیه نمایید.
  • اگر مخزن فشار دارای منیفولد نباشد، یکی از شیرهای آب خانه خود را باز کنید و تا زمانی که مخزن تخلیه شود و سوئیچ فشار 0 را نشان دهد، بگذارید جریان آب ادامه داشته باشد.
  • گیج فشار را پیدا کنید. برای تست شارژ باد داخلی مخزن، به فشارسنج نیاز دارید. گیج‌های فشار با استفاده از یک پیستون فشار مخزن را می‌خوانند.
  • وظیفه این پیستون به حرکت درآوردن فنر مدرج در هنگام قرار گرفتن در معرض هوای تحت فشار است. از گیج برای بررسی فشار منبع پمپ استفاده کنید. تمامی منابع تحت فشار دارای شیر شریدر هستند.
  • دریچه‌های شریدر که روی لاستیک‌های خودرو و دوچرخه نیز یافت می‌شوند، برای بررسی فشار و افزایش فشار هوا به‌کار می‌روند. در مخازن فلزی استاندارد، شیر شریدر در بالای مخزن قرار می‌گیرد و در مخازن کامپوزیت، شیر را می‌توان در قسمت پایه مخزن پیدا کرد.
  • درپوش سوپاپ را باز کنید و گیج لاستیک را روی شیر فشار دهید. هوا، پیستون را در داخل گیج فعال می‌کند و فشار هوای داخل مخزن را اندازه می‌گیرد.
  • در صورت لزوم فشار را با کمپرسور هوا تنظیم کنید. فشار ایده‌آل برای مخزن به تنظیم سوئیچ فشار بستگی دارد. همان‌طور که قبلاً گفته شد، فشار مخزن باید 2 psi باشد. در سوئیچ 30/50، این عدد 28 خواهد بود.
  • اگر فشار کمتر از این است با احتیاط از کمپرسور هوا استفاده کنید تا فشار به تنظیم مناسب برسد.
  • مراقب باشید که فشار زیادی اضافه نکنید. مخزن با شارژ باد بیش از حد، آب کمتری را در خود نگه می‌دارد و می‌تواند به‌طور کامل بدون علامت دادن به پمپ، تخلیه شود.

مطلب پیشنهادی:نشت آب پکیج

نحوه شارژ باد منبع پمپ

جمع‌بندی

مخزن فشار یا منبع پمپ آب در سیستم خانگی 3 هدف دارد. وقتی پمپ کار نمی‌کند، آب در منبع ذخیره شده و آب تحت فشار را تامین می‌کند. به عنوان منبع، ذخیره آب باعث کاهش کارکرد پمپ می‌شود و عمر پمپ طولانی‌تر خواهد شد.

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

عملکرد مخزن تحت فشار براساس ویژگی‌های فیزیکی است. آب را نمی‌توان در منطقه کوچکتری فشرده کرد، در حالی که هوا این قابلیت را دارد. زمانی که آب به مخزن حاوی هوا پمپ می‌شود، هوا فشرده شده و آب را تحت فشار قرار می‌دهد.

اولین قدم برای شارژ باد منبع پمپ، تخلیه آب منبع است. در مرحله بعدی با کمک کمپرسور پمپ، شارژ باد به میزان 30 تا 35 psi تزریق می‌شود. پس از اتمام پروسه شارژ باد، منبع به سیستم متصل شده و جریان آب شروع می‌شود.

سوالات متداول

چرخه دائم پمپ آب چه زمانی اتفاق می‌افتد و چه اثراتی دارد؟

زمانی که بین فشار بالا و پایین فاصله زیادی باشد، پمپ آب دائما چرخه خواهد داشت که همین امر ممکن است موجب خرابی زوردس پمپ شود.

چند نوع مخزن پمپ تحت فشار تولید می‌شود و کدام یک کارکرد بهتری دارد؟

در حال حاضر دو نوع مخزن پمپ تحت فشار تولید می‌شود که یکی از نوع فولاد و دیگری از نوع فایبرگلاس ست. مخزن پمپ فولادی مدرن‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

برای بررسی شارژ منبع پمپ آب، اگر مخزن فشار، منیفولد نداشته باشد، چه باید کرد؟

در اینصورت بهتر است یکی از شیرهای آب خانه را باز کنید تا مخزن کاملا تخلیه شود و سوئیچ فشار عدد 0 را نشان دهد.

3.7/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نصب و تعمیر پمپ آب

درخواست تعمیر و عیب یابی انواع پمپ آب!

 

کلیک کنید