نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

بهترین روش برای تقویت نخل ماداگاسکار و درمان بیماری های آن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

تقویت نخل ماداگاسکار به روش‌های بسیار ساده امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با این روش‌های ساده نخل ماداگاسکار خود را تقویت کرده و از آفت و بیماری‌ دور نگهدارید. این گیاه زیبا، بومی مناطق گرمسیری جنوب ماداگاسکار است. نگهداری از آن آسان بوده و نیاز به مراقبت خاصی در خصوص آبیاری و یا تامین رطوبت ندارد.

نخل ماداسگار را باید در نور زیاد قرار دهید تا رشد بهتری داشته باشد. این گیاه اگر نور کافی داشته باشد، بدون شک یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی به‌شمار می‌آید. در ادامه با آچاره همراه باشید تا اطلاعات کاملی در زمینه تقویت نخل ماداگاسکار کسب نمایید.

ویژگی‌های ظاهری نخل ماداگاسکار

ساقه نخل ماداگاسکار در نگاه اول، نقره‌ای به نظر می‌رسد. این تشابه رنگی به دلیل خارهایی است که سرتاسر تنه گیاه را پوشانده و مانند نگین از دور می‌درخشند. ساقه ضخیم و برگ‌های بلند و چرمی که در قسمت بالایی ساقه می‌رویند جلوه خاصی به این گیاه بخشیده‌اند.

نخل ماداگاسکار زمانی که شرایط رشد ایده‌آلی داشته باشد، ساقه‌اش تا ارتفاع 180 سانتیمتر هم رشد می‌کند. این گیاه به‌صورت مرتب شکوفه‌دهی نمی‌کند، اما در شرایط نگهداری بسیار خوب ممکن است گل‌های شیپوری سفید رنگ بدهد.

ویژگی‌های ظاهری نخل ماداگاسکار

نگهداری و تقویت نخل ماداگاسکار و نیازهای آن

برای تقویت و رشد بهتر هر گیاهی لازم است نیازهای مهم آن گیاه را بشناسیم. در این صورت می‌توانیم بهترین شرایط زیستی را برای گیاه فراهم کنیم. در حالت کلی، نخل ماداگاسکار گیاه کم‌توقعی است و همانطور که اشاره کردیم نیاز به مراقبت‌های خاصی ندارد. در ادامه به چند پارامتر مهم در خصوص تقویت نخل ماداگاسکار اشاره می‌کنیم.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

1. خاک مخصوص برای رشد و تقویت نخل ماداگاسکار

خاک مناسب برای نخل ماداگاسکار مخلوطی از ۳۰ درصد پیت ماس، ۶۰ درصد ماسه و ۱۰ درصد ورمی کمپوست است. بهتر است کف گلدان تا ارتفاع 5 سانتیمتری سنگزیزه باشد تا زهکشی مناسب ایجاد شود. این کار موجب می‌شود تا آب اضافی از آن خارج شده و پس از هر آبیاری، ریشه و خاک کاملا خشک شوند. نخل ماداگاسکار بسیار مستعد بیماری قارچی است و یکی از عوامل مهم قارچی شدن آن، آبیاری زیاد و خیس ماندن ریشه‌ها به مدت طولانی است.

2. آبیاری نخل ماداگاسکار

این گیاه در برابر کم‌آبی بسیار مقاوم است. زیرا همیشه ذخیره آبی خوبی در میان بافت ساقه‌های ضخیم خود دارد. اما این قابلیت به معنای آن نیست که می‌توانید همیشه گیاه را تشنه نگهدارید. باید زمانی اقدام به آبیاری نخل ماداگاسکار کنید که 3 تا 4 سانتیمتر از خاک آن کاملا خشک شده باشد.

برای این کار می‌توانید با فروبردن یک چوب یا انگشت خود به داخل سطح خاک، از خشک بودن خاک مطمئن شوید. هیچگاه خشک بودن سطح خاک را ملاک آبیاری قرار ندهید. زیرا سطح خاک در مجاورت هوا به سرعت خشک می‌شود. در حالی که داخل خاک ممکن است هنوز خیس باشد.

ممکن است توصیه‌هایی مبنی بر آبیاری نخل ماداگاسکار ارائه شود مبنی بر اینکه هفته‌ای یک یا دو بار آبیاری برای آن کافی است. توجه کنید که این توصیه کاملا اشتباه است. شما نمی‌توانید مدت زمان مشخصی برای آبیاری گیاهان در نظر بگیرید. زیرا شرایط محیطی مکان‌های مختلف، کاملا متفاوت است. به عنوان مثال یک گیاه در مناطق گرم و خشک بسیار سریع‌تر از مناطق معتدل و مرطوب، رطوبت و آب خود را از دست خواهد داد. بنابراین بهترین روش برای آبیاری نخل ماداگاسکار، چک کردن خاک آن است.

3. نور مناسب برای نگهداری و تقویت نخل ماداگاسکار

این گیاه جزء گیاهان گرمسیری و نیازمند به نور زیاد است. نخل ماداگاسکار به‌خوبی می‌تواند تابش نور مستقیم خورشید را تحمل کند. اگر شما در آپارتمان خود مکان مناسبی برای تابش مستقیم خورشید به گیاه ندارید، نور غیرمستقیم  نیز کفایت می‌کند. اما باید در مکان پرنوری قرار بگیرد. این گیاه در مکان‌های کم‌نور به سرعت پژمرده شده و دچار ریزش برگ خواهد شد.

نور مناسب

4. رطوبت مورد نیاز نخل ماداگاسکار

توجه داشته باشید که نخل ماداگاسکار به رطوبت خاصی نیاز ندارد. بنابراین از غبارپاشی و آب‌پاشی زیاد آن خودداری کنید. طبیعت این گیاه گرم و خشک است. بنابراین در مجاورت رطوبت زیاد دچار آفت و قارچ می‌شود. این گیاه به ساختن جزیره برای تامین رطوبت نیز نیازی ندارد. صرفا آبیاری به‌موقع کفایت خواهد کرد. لازم است بعد از آبیاری، آب اضافی خارج شده از زهکش گلدان که در زیرگلدانی جمع می‌شود را خالی کنید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

5. دمای مناسب برای نگهداری و تقویت نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار گیاهی گرمسیری بوده و خواستار گرما و دمای بالا است. در دمای پایین دچار سرما‌زدگی شده و رشد آن متوقف می‌شود. دمای نگهداری آن نباید کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد باشد. این دما هرچه افزایش یابد، حتی تا مرز 30 درجه نیز برای نخل ماداگاسکار شرایط خوبی محسوب می‌شود.

6. کوددهی و تغذیه برای تقویت نخل ماداگاسکار

یک قاعده کلی در مورد تمامی گیاهان وجود دارد و آن زیاده‌روی نکردن در کوددهی و تغذیه گیاه است. شما زمانی باید برای کوددهی نخل ماداگاسکار خود اقدام نمایید که گیاه دچار آفت نباشد. برای کوددهی نخل ماداگاسکار به موارد زیر دقت کنید:

  1. از کوددهی در فصل زمستان که موسم خواب گیاه است خودداری کنید.
  2. زمان کوددهی برای تقویت نخل ماداگاسکار آغاز بهار و فصل تابستان است.
  3. از کودهای شیمیایی معتبر که دارای تاریخ مصرف می‌باشند استفاده کنید.
  4. کود را طبق دستورالعمل آن مصرف کنید و در صورت لزوم آن را با آب رقیق کنید.
  5. برای تقویت نخل ماداگاسکار از زیاده روی در کوددهی به گیاه بپرهیزید.

نگهداری نخل ماداگاسکار در فصل زمستان

نخل ماداگاسکار جزء گیاهان همیشه سبز نیست و درفصول سرد سال خزان می‌کند. در واقع این گیاه دارای فصل خواب است که از اواسط پاییز شروع می‌شود و تا بهار ادامه دارد. به همین دلیل در این فصول شاهد زرد شدن و ریزش برگ‌های آن هستیم. اما باید در فصل زمستان نیز مراقبت‌های لازم جهت نگهداری از نخل ماداگاسکار صورت گیرد.

  1. این گیاه در دمای پایین‌تر از 10 درجه دچار سرمازدگی می‌شود. بنابراین در فصل زمستان آن را در فضای بیرون رها نکنید.
  2. چنانچه شرایط نگهداری آن را در داخل خانه ندارید، بهتر است برای آن شرایط گلخانه‌ای ایجاد کنید. با یک کاور پلاستیکی روی آن را بپوشانید. البته لازم است چند منفذ روی کاور ایجاد کنید تا هوای تازه در داخل آن جریان داشته باشد. همچنین توجه کنید که آن را در مجاورت باد و باران قرار ندهید.
  3. آبیاری گیاه را در فصل زمستان فراموش نکنید. درست است که در این فصل به آب کمتری نیاز خواهد داشت، اما نباید به طور کامل بی‌آب بماند.
  4. برای تقویت نخل ماداگاسکار، از کوددهی در فصل زمستان بپرهیزید. زیرا گیاه در این فصل در حالتی کاملا نیمه جان است و برای جذب کود توان کافی ندارد. به همین دلیل این مسئله می‌تواند به ریشه‌ها آسیب برساند. اما اگر در داخل خانه و یا گلخانه از گیاه مراقبت می‌کنید و شرایط نگهداری ایده‌آلی دارد، می‌توانید در طول فصل زمستان، یک یا دوبار کود رقیق شده به خاک آن اضافه کنید.

نگهداری از نخل ماداگاسکار در فصل زمستان

علت متوقف شدن رشد نخل ماداگاسکار

اگر شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار خوب باشد، سالیانه به طور متوسط 15 تا 30 سانتیمتر رشد می‌کند. اما به دلایل گوناگون ممکن است رشد آن متوقف شود. علل متوقف شدن رشد نخل ماداگاسکار عبارتند از:

1. غنی نبودن خاک

خاک مرغوب برای گیاه، حاوی املاح معدنی و مواد مغذی برای تغذیه ریشه گیاه است. زمانی که خاک به‌اندازه کافی غنی نباشد، مسلما مواد مغذی کمتری به گیاه می‌رسد. در این شرایط نه تنها تقویت نخل ماداگاسکار امکان‌پذیر نخواهد بود، بلکه رشد گیاه نیز متوقف خواهد شد.

لازم است به فاصله دو یا سه سال، خاک گلدان تعویض شود. هر ساله در فصل بهار می‌توانید بدون خارج کردن گیاه از گلدان، مقداری از خاک روی گلدان را تخلیه کنید . سپس با خاک جدید گلدان را پر کنید. با این کار مواد مغذی لازم به ریشه‌ها خواهد رسید. در زمان انجام این کار احتیاط کنید که به ریشه آسیبی نرسانید. همچنین توجه داشته باشید که خاکی که برای نخل ماداگاسکار تهیه می‌کنید مناسب برای رشد این گیاه باشد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

2. گلدان کوچک و نامناسب

بدیهی است که ریشه‌ها نیز به موازات ساقه و برگ‌های گیاه رشد می‌کنند. زمانی که ریشه تمام فضای گلدان را بگیرد، دیگر فضایی برای رشد بیشتر نخواهد داشت. در این شرایط حتی ممکن است از منافذ زهکشی گلدان نیز شاهد رویش ریشه‌ها باشیم. بنابراین باید متناسب با حجم گیاه، گلدان مناسب برای آن انتخاب کرد.

ممکن است تصمیم بگیرید که از یک گلدان بسیار بزرگتر استفاده کنید. اما این راهکار اشتباهی است. گلدان باید یک سایز بزرگتر از حجم گیاه در نظر گرفته شود. زیرا در گلدان بسیار بزرگتر، گیاه بیشتر شروع به ریشه‌زایی کرده و رشد گیاه در قسمت برگ و ساقه متوقف می‌شود.

ضررهای گلدان کوچک و نامناسب

3. نور ناکافی

نور منبع بزرگ تغذیه و رشد گیاه است. این موضوع خصوصا در مورد نخل ماداگاسکار که نیاز به تابش نور مستقیم خورشید دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین برای رشد بیشتر گیاه باید آن را در معرض تابش نور خورشید قرار داد. استفاده از لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

4. عدم کوددهی

همانگونه که اشاره شد، گیاه برای رشد خود به مواد مغذی موجود در خاک نیاز دارد. اما این مواد مغذی برای مدت کوتاهی در خاک وجود دارند و توسط ریشه مصرف می‌شوند. از طرفی نمی‌توان در فواصل نزدیک خاک گلدان را تعویض کرد. این کار به ریشه‌ها آسیب می‌رساند.

بهترین کار کوددهی در فواصل زمانی مناسب است. در فصول بهار و تابستان می‌توانید از کودهای مخصوصی برای تقویت نخل ماداگاسکار استفاده کنید. برای استفاده از کود به توصیه‌های غیرکارشناسی توجه نکنید. برای کسب نتیجه بهتر، لازم است طبق دستورالعمل کودهای مصرفی عمل کنید.

5. آفت و بیماری‌های گیاه

یکی از عوامل مهم در توقف رشد نخل ماداگاسکار، وجود آفات در این گیاه است. معمولا بیماری‌هایی مانند قارچی شدن به دلیل وضوح علائمشان، بسیار زود قابل تشخیص هستند. اما یکی از بیماری‌هایی که به طور نامحسوس عمل کرده و تشخیص آن معمولا بسیار دیر اتفاق می‌افتد شپشک آرد آلود است. در ادامه به تشریح این آفت می‌پردازیم.

شپشک آرد آلود نخل ماداگاسکار

شپشک آرد آلود (Pseudococcus) یکی از آفت‌هایی است که گیاه را به سرعت نابود می‌کند. این آفت با حالتی چسبناک در زیر برگ گیاه و قسمت اتصال برگ به ساقه و میان گلبرگ‌ها مخفی شده و شیره گیاه را می‌مکد. تجمع این آفت در قسمت اتصال ساقه به ریشه با سرعت بیشتری گیاه را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

شپشک آرد آلود در قسمت‌های مختلف گیاه تخم‌ریزی می‌کند و به همین دلیل به سرعت افزایش می‌یابد. اگر به‌موقع درمان گیاه را شروع نکنید قطعا گیاه خود را از دست خواهید داد.

شپشک آرد آلود نخل ماداگاسکار

اولین موردی که باید در درمان گیاه خود از آفت شپشک آرد آلود بدانید این است که میزان مقاومت این آفت زیاد است. بنابراین باید درمان را به صورت دوره‌ای و تا چند هفته ادامه دهید.

  1. در وهله اول لازم است کمی حوصله به خرج دهید و به صورت دستی شپشک‌ها را از روی برگ‌ها و ساقه بردارید. با استفاده از گوش‌پاک‌کن آغشته به الکل آن‌ها را جدا کنید. این کار اگرچه زمان‌بر است اما قطعا درمان بسیار موثری خواهد بود. همانطور که اشاره شد، این آفت در برابر درمان بسیار مقاومت نشان می‌دهد. بنابراین موثرترین راه، حذف فیزیکی شپشک و تخم آن از روی گیاه است. بنابراین با کمی دقت و حوصله این کار را برای نجات گیاه خود انجام دهید.
  2. در مرحله بعد از سموم مخصوص آفت شپشک آرد آلود استفاده کنید. توجه کنید که سموم قارچ‌کش در دفع این آفت موثر نیستند. بنابراین متناسب با نخل ماداگاسکار خود، محلول مناسب تهیه کنید. یکی از سموم موثر در درمان شپشک آرد آلود نخل ماداگاسکار، سم کنفیدور است. گیاه را به محیط خارج از خانه منتقل کرده و سم کنفیدور را روی آن اسپری کنید. برای سم‌پاشی حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید. در صورت زیاد بودن شپشک‌ها می توانید از سم استامی پراید نیز استفاده نمایید. این سم قوی‌تر از کنفیدور است.
  3. برای استفاده از محلول لازم است دستورالعمل آن را مطالعه فرمایید. معمولا برای آماده‌سازی سم باید نصف قاشق چای‌خوری سم را با یک لیتر آب حل کنید. سپس به تمام قسمت‌های گیاه مانند پشت و روی برگ و ساقه، اسپری نمایید. برای درمان ریشه‌ها نیز کمی از محلول را داخل گلدان بریزید.
  4. در صورتی که از سم قوی برای درمان گیاه استفاده می‌کنید، لازم است بعد از سه ساعت با یک دستمال مرطوب تمامی قسمت‌های گیاه را پاک کنید. سپس با اسپری کردن آب، گیاه را بشویید.
  5. به‌مدت یک هفته صبر کنید. اگر مجددا شاهد شپشک آرد آلود نخل ماداگاسکار بودید با استفاده از آب و الکل برگ و ساقه را تمیز کنید. سپس مجدد سم‌پاشی کنید. برای سم‌پاشی دوم یک هفته تا 10 روز بعد از سم‌پاشی اول فاصله بگذارید.
  6. نباید در سم‌پاشی زیاده‌روی کنید. زیرا ساقه و ریشه گیاه آسیب‌پذیر شده و می‌سوزد. بنابراین فواصل و میزان مشخص شده را رعایت فرمایید.
  7. به خاطر داشته باشید که در تمام مدت درمان، گیاه خود را قرنطینه کنید تا سایر گیاهان شما نیز درگیر آفت نشوند.

علت سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار چیست؟

نخل ماداگاسکار علی‌رغم مقاوم بودن، سریعا در برابر تغییرات محیطی و شرایط آب و هوایی واکنش نشان می‌دهد. واکنش این گیاه بیشتر در تغییرات برگ‌های آن نمایان می‌شود. یکی از این موارد سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار و ریزش آن است. بنابراین عوامل مختلفی را می‌توان برای این مشکل بیان کرد. از جمله:

1. آبیاری نامناسب

در بخش نگهداری و تقویت نخل ماداگاسکار به نحوه آبیاری و میزان آن اشاره کردیم. هر گونه زیاده‌روی در آبیاری و کم‌آبی این گیاه می‌تواند موجب سیاه شدن برگ‌های آن شود. معمولا به دلیل آبیاری زیاد، ریشه و برگ‌های گیاه دچار قارچ شده و برگ‌ها سیاه شده و می‌ریزند. کم‌آبی نیز موجب سوختن برگ‌های گیاه می‌شود و متعاقب آن، برگ‌های گیاه سیاه خواهند شد.

2. نور نامناسب

نور این گیاه باید کاملا تامین شود. کم‌نوری آفت بزرگی برای این گیاه محسوب می‌شود. بنابراین باید گیاه حتما در طول روز چند ساعت در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد. اما در مناطق گرم و سوزان که تابش نور خورشید بسیار شدید است، نباید گیاه در معرض مستقیم نور خورشید باشد، زیرا در صورت تابش مستقیم نور خورشید، برگ‌های آن به‌سرعت سیاه شده و می‌ریزند. بهره‌مندی از نور و روشنایی غیرمستقیم خورشید برای گیاه کافی است. اگر آپارتمان شما به اندازه کافی نورگیر نبود می‌توانید از لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان نیز استفاده کنید.

سیاه شدن برگ نخل

3. دمای نامناسب

اگر دمای نگهداری گیاه مناسب نباشد، برگ نخل ماداگاسکار به سرعت سیاه می‌شود. این گیاه دمای بالا را بهتر تحمل می‌کند. اما در دمای پایین بسیار آسیب‌پذیر است. در فصل‌های سرد سال این گیاه را در تراس نگهداری نکنید.

4. آفت و بیماری قارچی

آفت و بیماری قارچی نه تنها موجب سیاه شدن برگ گیاه می‌شود، بلکه می‌تواند گیاه را کاملا نابود کند. به همین دلیل باید برای درمان آن سریعا اقدام نمود. عوامل مختلفی در بروز این مشکل دخیل هستند. آبیاری نامناسب، زیاده‌روی در کوددهی خصوصا در فصل‌ خواب گیاه و عدم تهویه مناسب برای گیاه، از جمله موارد اصلی بروز این مشکل هستند. برای درمان گیاه باید از محلول‌های قارچ‌کش در چند نوبت استفاده شود. برای این کار حتما به دستورالعمل آفت‌کش‌ها توجه کنید.

علت زرد شدن برگ نخل ماداگاسکار چیست؟

در خصوص زرد شدن برگ نخل ماداگاسکار باید به یک نکته مهم توجه داشت: زرد شدن برگ‌های پیر و ریختن آن‌ها در زمان رویش برگ‌های جدید، امری کاملا طبیعی است. همچنین در فصول خواب گیاه نیز این اتفاق جزء سیر طبیعی و رشد گیاه است. بنابراین اگر گیاه رشد خوبی دارد و گاها برگ‌های قدیمی آن زرد شده و می‌ریزد، جای نگرانی نیست.

اما زرد شدن و ریزش برگ‌ها در حجم بالا و سرایت زردی به برگ‌های جوان‌تر، نشان‌گر یک مشکل است. آبیاری نامناسب، کوددهی زیاد، دمای نامناسب و عدم تامین نورکافی، همگی از عوامل زرد شدن برگ نخل ماداگاسکار است.

در بعضی مواقع زرد شدن برگ به قارچی شدن آن تعبیر می‌شود. توجه داشته باشید هر زرد شدگی به معنای قارچی بودن گیاه نیست. معمولا در صورت قارچی شدن، قسمتی از گیاه یک لکه قهوه‌ای یا سیاه خواهد داشت که هاله‌ای از رنگ زرد نیز در اطراف آن دیده می‌شود. اما در زردشدگی برگ ما شاهد قسمت قهوه‌ای رنگ نخواهیم بود.

تقویت نخل ماداگاسکار

تکثیر نخل ماداگاسکار

تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق ساقه به شکل قلمه‌زنی، کاشت بذر و کاشت پاجوش، امکان‌پذیر است.

تکثیر از طریق ساقه به روش قلمه زنی

  1. برای قلمه زنی باید یک شاخه کاملا سالم و جوان به طول حداقل 20 سانتیمتر را انتخاب کنید.
  2. با استفاده از یک تیغ و یا چاقوی بسیار تیز و تمیز، شاخه را جدا کنید.
  3. درون ساقه و شاخ‌های نخل ماداگاسکار شیره گیاه وجود دارد. برای قلمه‌زنی باید این شیره از گیاه خارج شود. به همین دلیل به مدت یک هفته گیاه را درون کاغذ گذاشته و به دور از تابش نور خورشید نگهداری کنید.
  4. سپس ساقه را در درون خاک مناسب که حاوی شن و ماسه نیز باشد بکارید. (در قسمت نگهداری نخل ماداگاسکار به خاک مناسب این گیاه اشاره کردیم)
  5. توجه داشته باشید که در انتهای گلدان به ارتفاع 5 سانتیمتر سنگ‌ریزه قرار دهید تا زهکشی گلدان مناسب باشد.
  6. گلدان را در دمای مناسب رشد نخل ماداگاسکار که عنوان کردیم نباید از 10 درجه کمتر باشد، قرار دهید.
  7. در این دوران برای ریشه‌زایی لازم است رطوبت گیاه را حفظ کنید.
  8. آبیاری منظم داشته باشید. همچنینی می‌توانید کاور پلاستیکی روی آن قرار دهید تا رطوبت آن حفظ شود. حتما روی کاور چند منفذ باز کنید.
  9. گیاه شما در شرایط نگهداری خوب، ظرف 5 تا 6 هفته ریشه خواهد کرد.

تکثیر به روش قلمه زنی

تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق بذر

  1. برای تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق بذر باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشید. زیرا این روش تکثیر کمی زمان‌بر است.
  2. بذرهای مخصوص نخل ماداگاسکار را از مراکز فروش و پرورش گل و گیاه تهیه کنید.
  3. بذرها را به مدت یک شبانه‌روز در آب خیس کنید.
  4. زهکشی گلدان را انجام دهید. سپس روی آن ماسه و شن و خاک مناسب بریزید. بذرها را کاشته و بعد روی آن را با خاک بپوشانید.
  5. لازم است در این مرحله خاک را کاملا سیراب کنید.
  6. سپس از آن در درجه 25 درجه نگهداری نمایید.
  7. نور گیاه را تامین کنید و آن را به‌صورت منظم آبیاری نمایید.
  8. مشخص شدن نتیجه این روش تکثیر بین چند هفته تا چند ماه طول خواهد کشید.

 تکثیر نخل ماداگاسکار از طریق پاجوش

  1. اگر نخل ماداگاسکار شما دارای پاجوش است بعد از مدتی باید پاجوش را از گیاه مادر جدا کنید. زیرا پاجوش باعث می‌شود که گیاه مادر به درستی تغذیه نشود. بنابراین جدا کردن پاجوش می‌تواند بهانه خوبی برای تکثیر این گیاه زیبا نیز باشد.
  2. معمولا پاجوش‌ها از محل اتصال ساقه به ریشه، به ساقه مادر متصل هستند. بنابراین با دقت بیشتری باید پاجوش را جدا کنید. شاید لازم باشد که گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌های درهم تنیده پاجوش و گیاه مادر را به‌دقت از هم جدا نمایید.
  3. در این مورد نیز لازم است که پاجوش را نگهدارید تا شیره آن خارج شود.
  4. سپس به همان روشی که در قسمت قلمه زنی بیان شد، پاجوش را در خاک بکارید.

تکثیر از طریق پاجوش

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد مطالب مفصلی در خصوص تقویت نخل ماداگاسکار و شرایط نگهداری و درمان آفات آن ارائه گردد. با به کارگیری این اطلاعات شما می‌توانید در مراقبت و نگهداری از نخل ماداگاسکار خود اقدامات موثر‌ی انجام دهید. چنانچه در این خصوص نیاز به مشاوره داشتید می‌توانید با آچاره تماس بگیرید. پرورش‌دهندگان مجرب گل و گیاه آچاره در این زمینه یاریگر شما خواهند بود.

گیاهان آپارتمانی به کوددهی، آبیاری و بسیاری دیگر از مراقبت‌ها نیاز دارند پس به‌راحتی ممکن است محل (اتاق خواب، پذیرایی و…) بهم ریخته شود مخصوصا اگر تعداد گلدان‌ها بالا باشد. برای نظافت منزل بعد از این نوع بهم ریختگی‌ها با آچاره در ارتباط باشید. 

4.4/5 - (7 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. بسیار عالی و آموزنده وبه دور از مخفی کاری نکات ضروری و کاملا صادقانه
    درود بر شما و برکت بر کار و مالکان باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید