تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش و روش‌های رفع آن

لوازم خانگیماشین لباسشویی

کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش یکی از ارورهای متداول این برند است. بسته به مدل ماشین لباسشویی بوش (مدل‌های قدیمی‌تر یا جدیدتر)، کد خطا E02 می‌تواند نشانگر دو مشکل باشد:

  1. مشکلی در موتور بوجود آمده و باعث اختلال در عملکرد دیگ شده است.
  2. دستگاه به‌درستی تخلیه نمی‌شود.

در ادامه این مقاله تخصصی از مجله آچاره به بررسی بیشتر این موضوع  و تعمیر لباسشویی بوش می‌پردازیم.

بررسی مسیر تخلیه برای رفع خطای E02 ماشین لباسشویی بوش

زمانی که کد خطای E02 ماشین لباسشویی Bush بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود معمولا همه تعمیرکاران فکر می‌کنند که مشکل از موتور دستگاه است و هیچوقت مسیر تخلیه را چک نمی‌کنند؛ اما گاهی اوقات گرفتگی مسیر تخلیه می‌تواند باعث بروز مشکل شود. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مسیر تخلیه را چک کنید چون با این کار می‌توانید به میزان زیادی در هزینه‌های تعمیر ماشین لباسشویی خود صرفه‌جویی کنید. بنابراین زمانی که کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش روی دستگاه ظاهر می‌شود، حتما آن را خاموش کرده و فیلتر را بررسی کنید تا ببینید دچار گرفتگی شده است یا خیر. فیلتر ماشین لباسشویی در قسمت جلویی دستگاه و در گوشه پایین سمت راست قرار دارد.

کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش

برای تخلیه آب، از لوله سیاه تخلیه استفاده کنید و سپس درپوش فیلتر را باز کنید، آن را بیرون بیاورید و اشیاء جا مانده در فیلتر را بررسی کنید. آن را بشویید و دوباره در جای خود قرار دهید. می‌توانید یک دور برنامه خشک‌کن را اجرا کنید تا ببینید آیا دیگ به‌درستی می‌چرخد یا خیر. اگر نچرخید و یا همچنان کد خطای E02 ماشین لباسشویی Bush روی پنل ظاهر شد؛ گرفتگی لوله‌های تخلیه را نیز بررسی کنید.

به شلنگ تخلیه که در پشت دستگاه قرار دارد نگاه کنید تا مطمئن شوید پیچ‌خوردگی نداشته یا مسدود نشده باشد. شلنگ را به‌طور کامل دربیاورید و داخل آن فوت کنید تا ببینید دچار گرفتگی شده است یا خیر. زمانی که می‌خواهید شلنگ را دربیاورید، حتماً یک سطل در دست داشته باشید، چون همیشه مقداری آب در شلنگ باقی می‌ماند.

تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

بررسی موتور دستگاه برای رفع خطای E02 ماشین لباسشویی بوش

کد خطای E02 ماشین لباسشویی Bush معمولاً به مشکلات موتور مرتبط است. تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، نمی‌توانید از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. با این حال، قبل از تماس گرفتن با تعمیرکار می‌توانید خودتان چند مورد را بررسی کنید. هرگز خطای E02 ماشین لباسشویی Bush را نادیده نگیرید. بروز این کد خطا می‌تواند به معنی وجود مشکل در سیم‌کشی یا موتور ماشین لباسشویی باشد و حتی منجر به آتش‌سوزی شود. ابتدا دستگاه را خاموش کنید و حدود 20 دقیقه صبر کنید و دوباره آن را روشن کنید تا ببینید ارور پاک می‌شود یا خیر. ممکن است با این کارخطا ماشین لباسشویی برطرف شود.

کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش

براش‌های فرسوده موتور

بیشتر مشکلات موتور که منجر به بروز کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش می‌شود به دلیل فرسوده بودن براش‌ها است. از نظر آماری در 80 درصد مواقعی که در سری 500 ماشین لباسشویی‌های بوش با این کد خطا مواجه می‌شویم ایراد از براش‌های کربنی موتور است. براش‌ها نیز مانند هر قطعه دیگری به مرور زمان از بین می‌روند. این دو مورد بهترین علامت فرسودگی براش است:

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

  • ماشین لباسشویی آب را جمع‌آوری و تخلیه می‌کند اما دیگ نمی‌چرخد.
  • سر و صدا و جرقه‌هایی در قسمت زیرین ماشین لباسشویی دیده می‌شود.

کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش

کسانی که دانش مکانیکی دارند می‌توانند این مشکل را خودشان به‌تنهایی برطرف کنند اما بهتر است از تعمیرکار ماشین لباسشویی کمک بگیرید چون اقدام اشتباه ممکن است آسیب جدی به موتور وارد کند و هزینه تعمیر را بالا ببرد. اما اگر تجربه و توان لازم را دارید مراحل زیر را برای تعمیر ماشین لباسشویی خود دنبال کنید:

  • شیر آب ماشین لباسشویی را ببندید و دستگاه را از برق بکشید.
  • موتور لباسشویی (واقع در زیر دیگ) را دربیاورید.
  • تسمه گیربکس و سیم‌ها را از موتور جدا کنید.
  • پیچ‌های نگه‌دارنده موتور را باز کنید.
  • موتور را خارج کنید و کنتاکت‌های براش کربنی را با استفاده از یک مسواک تمیز کنید.
  • براش‌ها را بردارید و در صورت فرسوده بودن آن‌ها را عوض کنید.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

ایراد بلبرینگ روتور

خرابی بلبرینگ روتور دو نشانه مشخص دارد: سر و صدا در طول چرخه خشک کن و نشتی در مخزن. نشتی آب به معنی وجود آب در یاتاقان روتور است که بسیار خطرناک است. رفع این مشکل حتما  باید توسط یک تعمیرکار با تجربه انجام شود چون یا باید موتوری جدید جایگزین موتور قبلی شود  و یا روتور تعویض شود. البته گاهی می‌توان یاتاقان‌ها تمیز و چرب کرد تا مشکل برطرف شود و یا یاتاقان‌ها را بدون نیاز به تعویض روتور یا موتور تعویض کرد.

کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش

از کار افتادن سنسور Tacho

سنسور Tacho که سنسور هال نیز نامیده می‌شود سرعت چرخش درام را کنترل می‌کند. گاهی وقتی یک درام خیلی سریع می‌چرخد و به دلیل بروز کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش متوقف می‌شود، نشانه‌ای از این است که این سنسور خراب شده است. می‌توانید سنسور را با مولتی متر بررسی کنید. در حالت نرمال سنسور باید دارای مقاومت 70 اهم باشد. در غیر این صورت باید آن را تعویض کنید. همچنین می‌توانید مقاومت موتور را نیز بررسی کنید. مقاومت موتور باید بین 1 تا 7 اهم باشد. آخرین چیزی که باید بررسی شود ماژول کنترل است.

کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش

نتیجه‌گیری

کد خطای E02 ماشین لباسشویی بوش یکی از پیچیده‌ترین مشکلاتی است که باید حتماً برطرف شود. همانطور که دیدید روند ساده و مشخصی برای حل آن وجود ندارد و چندین مورد باید بررسی شود. اغلب این موارد نیاز به تخصص و تجربه‌ی تعمیرات دارد اما اگر خودتان دانش فنی داشته باشید با استفاده از راهنمایی‌های این مقاله می‌توانید مشکل را حل کنید. در پایان اگر نیاز به خدمات تخصصی تعمیر ماشین لباسشویی بوش دارید تعمیرکاران آچاره در اقصی نقاط کشور آماده خدمت به شما هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر لباسشویی
تعمیر لباسشویی خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید