تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی [راهکار رفع مشکل]

لوازم خانگیتلویزیون

ما برای این‌که بتوانیم تصاویر تلویزیون را مشاهده کنیم، به یک منبع نور داخلی احتیاج داریم. به این نور که در پس‌زمینه تلویزیون قرار دارد، بک لایت می‌گویند. در تلویزیون‌های LED، بک لایت از کنار هم چیده شدن تعدادی لامپ LED به‌صورت سری و موازی تشکیل می‌شود. با خراب‌ شدن حتی یک لامپ، صفحه نمایش تلویزیون نیز خراب شده و شما خرابی بک لایت تلویزیون سونی را تجربه خواهید کرد. در تلویزیون‌های LCD بک لایت از لامپ‌های فلورسنت تشکیل شده‌ است که با برد اینورتر کار می‌کنند. البته لامپ‌های فلورسنت 2 مشکل اساسی دارند:

  1. توان مصرفی بالا
  2. حرارت زیاد

در هنگام کار کردن، می‌توان گفت حرارت زیاد در این بخش موجب استهلاک سایر قطعات تلویزیون می‌شود‌. با توجه به این نکات اگر این قطعه خراب شود یا برد آن بسوزد، تلویزیون قادر به پخش تصاویر نیست. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شایع‌ترین علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی بپردازیم.

علت سوختن بک لایت در تلویزیون‌های سونی

بک لایت‌ها از تعدادی لامپ تشکیل شده‌اند که یک طول عمر مفید دارند. در تلویزیون‌های LED چنان‌چه یکی از این لامپ‌ها خراب شود یا در تلویزیون‌های LCD لامپ فلورسنت از کار بیفتد، بک‌لایت نیز دچار سوختگی می‌شود. پس باید مواردی را رعایت کنیم تا به عمر مفید لامپ‌ها و در نتیجه آن بک‌لایت‌ها بیفزاییم.

با بررسی‌های دقیق‌تر می‌توانیم علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی را کشف کنیم. بعضی مواقع علت سوختن بک لایت در اثر خرابی مدار آن رخ می‌دهد که درنهایت به تعمیر تلویزیون منجر خواهد شد. این مورد زمانی اتفاق میفتد که برد بک لایت در اثر یک آسیب الکتریکی تحریک شده‌ است.

در صورتی که خودتان تلویزیون سونی را باز کرده و پیج یا قطعه‌ای را با پیچ‌گوشتی سفت کرده‌ باشید، ممکن است در اثر سایش، اتصال خطوط مدارات الکتریکی بسیار ظریف روی برد را از بین برده باشید. به‌عنوان مثال تلاش برای بستن برد با یک پیچ بسیار بزرگ. در چنین شرایطی مدار بک لایت برق را به LED های نوری آن هدایت نمی‌کند.علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی

علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی

برای اطمینان از این‌که بک لایت تلویزیون سونی شما سوخته است، این آزمایش را انجام دهید:
تلویزیون را روشن کنید و چراغ‌های اتاق را خاموش کنید. چراغ قوه‌ای را روی صفحه بتابانید تا ببینید آیا تصویری وجود دارد یا خیر. اگر می‌توانید تصویری را با چراغ قوه ببینید، پس این می‌تواند یکی از علائم خراب شدن بک لایت تلویزیون سونی باشد.

در مواقعی که بک لایت تلویزیون سونی خراب می‌شود، شما شاهد موارد ذیل هستید:

  1. سیاه‌ شدن صفحه تلویزیون در حالی که صدا وجود دارد.
  2.  تاریک‌ شدن بخشی از تلویزیون
  3. قطع و وصل‌ شدن تصویر
  4. دیده‌ شدن نقاط نورانی در صفحه تلویزیون
  5.  دیده‌ شدن نقاط تاریک در صفحه تلویزیون

با انجام موارد بالا قادر خواهید بود تا علائم خرابی را به‌موقع پیدا کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.
تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

آیا بک لایت تلویزیون سونی قابل تعمیر است؟

اگر یکی از علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی منبع تغذیه باشد، می‌توان آن را برطرف کرد. معمولاً این مشکل از مدار اینورتر ولتاژ بالا، ترانزیستورهای کم‌قدرت، خازن‌ها یا شوک حرارتی روی برد مدار است که منجر به شکستگی اتصالات لحیم می‌شود. اما رفع این مشکلات اغلب می‌تواند یک راه‌حل کوتاه‌مدت باشد و بهتر است بک لایت را تعویض کنید.نحوه تعویض بک لایت تلویزیون سونی

نحوه تعویض بک لایت تلویزیون سونی

همان‌طور که می‌دانید در تلویزیون‌های ال سی دی به وسیله سیستم نور فیلترشده توسط بک لایت در پشت نمایشگر، تصاویر نشان داده می‌شوند؛ با این حال اگر بک لایت آسیب ببیند یا از کار بیفتد، شما با هزینه بسیار زیادی برای خرید تلویزیون روبه‌رو خواهید شد.

  • گام ۱: ابتدا تمام پیچ‌های پشت تلویزیون سونی را باز کنید. تعداد پیچ‌ها بسته به مدل متفاوت است؛ با این حال، پیچ‌ها معمولاً در اطراف لبه‌های قاب پشتی وجود دارند. به‌آرامی پنل پشتی را از روی مانیتور بردارید و هر ورقه فلزی زیر آن را نیز بردارید تا اجزای داخلی تلویزیون نمایان شود.
  • گام ۲: بک لایت تلویزیون را پیدا کنید و آن را در بیاورید. بک لایت به‌صورت لوله نازک بلندی است که در محفظه پلاستیکی شفاف قرار گرفته‌ است. این محفظه پلاستیکی در یک منطقه با تهویه مناسب قرار دارد. آن را تا انتها و با دقت برش دهید. تا جایی به برش دادن ادامه دهید که اتصال‌دهنده‌های لوله وارد محفظه پلاستیکی می‌شود.علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی
  • گام ۳: این مرحله را در مکانی با تهویه مناسب انجام دهید؛ زیرا لوله بک لایت دارای بخارات جیوه است. بخار جیوه برای سلامتی انسان بسیار مضر است. ناحیه‌ای را که سیم‌های لوله وارد بدنه پلاستیکی می‌شود با سشوار گرم کنید تا چسبی که سیم‌ها را در جای خود نگه می‌دارد، به اندازه کافی داغ شود. اکنون شما می‌توانید سیم‌ها را با دقت از لوله بیرون بکشید. هنگام دست‌ زدن به لوله بک لایت بسیار احتیاط کنید؛ زیرا نشت بخار جیوه در صورت آسیب دیدن لوله وجود دارد.
  • گام ۴: نوار باز تابنده را باز کرده و بک لایت جدید را دوباره نصب کنید. درست مانند بک لایت قبلی که در گام ۳ برداشتید. نوار باز تابنده را دوباره به مانیتور ببندید و سپس با پیچ‌ کردن آن در جای خود، قاب بیرونی تلویزیون LCD را دوباره سرهم کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

هزینه تعمير بک لایت تلویزیون سونی

هزینه تعمیر بک لایت در تلویزیون‌های سونی با توجه به صلاح‌دید تکنسین متغیر است. در بعضی از موارد ممکن است پس از تعویض لامپ‌ مشکل حل شود و در بعضی موارد باید برد را تعویض کرد. علاوه‌بر این ممکن است تلویزیون شما احتیاج به یک قطعه جدید داشته باشد، که این خود هزینه‌بر است. تکنسین با توجه به هر یک از علائم خرابی، نتیجه را به شما گزارش می‌دهد.

هزینه تعمیر تلویزیون‌های قدیمی بیشتر است؛ زیرا پیدا‌ کردن قطعات این تلویزیون‌ها ممکن است دشوار باشد. همچنین قطعات تلویزیون‌های 42 اینچی یا بزرگ‌تر قیمت بیشتری دارند.علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی

طول عمر بک لایت تلویزیون سونی چقدر است؟

میانگین طول عمر یک LED در حداکثر یا نزدیک به حداکثر روشنایی خود 40000 تا 60000 ساعت یا تقریباً 4.5 تا 6.8 سال است.

برای مثال شرکت سونی ادعا می‌کند مدل تلویزیون KDL-40W2000، عمری در حدود 60000 ساعت دارد که در عصر حاضر بیش از حد کافی است.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

با رعایت چند نکته ساده شامل موارد ذیل، عمر بک لایت را افزایش دهید و دیگر شاهد علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی نباشید.

  1. برای این‌که به بک لایت ال‌ای‌دی شما فشار وارد نشود، به تنظیمات تلویزیون بروید و در قسمت بک لایت آن را بین ۱۵ تا ۱۷ تنظیم کنید.
  2. هنگامی که تلویزیون روشن است، معمولا کمی داغ می‌شود. شما می‌توانید با قرار دادن دستگاه در محل‌هایی که خنک هستند و چرخش دما صورت می‌گیرد، از گرم شدن آن بکاهید. با این کار کمک موثری در روند افزایش طول عمر تلویزیون انجام داده‌اید.
  3. با توجه به این‌که یکی از علائم خرابی بک لایت می‌تواند روشن گذاشتن بیش از حد آن باشد، از روشن گذاشتن تلویزیون به‌صورت مداوم خودداری کنید. گاهی مواقع لازم است تا دستگاه را برای مدتی خاموش کنید.

در آخر

بک لایت تلویزیون سونی، از جمله قطعات کاربردی و گران‌قیمت محسوب می‌شود. در اکثر اوقات تعمیر بک لایت تلویزیون سونی ممکن است با هزینه بالایی همراه باشد. ما در این مقاله به بررسی خرابی بک لایت تلویزیون سونی پرداختیم و به روشنی توضیح دادیم که چگونه خودتان نسبت به تعویض بک لایت اقدام کنید. با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد، شما می‌توانید طول‌ عمر مفید آن را افزایش دهید. امیدواریم با در نظر‌ گرفتن علائم خرابی بک لایت تلویزیون سونی در حفظ طول‌ عمر آن بکوشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید