آشنایی با کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش و روش حل آنها

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی بوش دارای یک سیستم تشخیص خودکار است که وجود مشکل و نیاز به تعمیر یا بررسی آن را اطلاع می‌دهد. کدهای خطا به شما در عیب‌یابی مشکل و تعمیر ماشین ظرفشویی کمک می‌کنند. هر یک از این کدها به وجود مشکل مشخصی در ماشین ظرفشویی اشاره می‌کنند که راه حل خاصی برای برطرف کردن دارد. در این مقاله به معرفی کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش و راه‌های رفع آنها پرداخته‌ایم.

آچاره خدمات تخصصی تعمیر ظرفشویی بوش را در تهران و شهرستان‌ها به شما ارائه می‌کند. در صورت نیاز به تعمیر و سرویس این دستگاه می‌توانید از خدمات ما استفاده کنید.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

کد خطای E12

خطای E12 از جمله خطاهای ماشین ظرفشویی بوش است و نشان‌دهنده این است که میزان زیادی رسوب آهک در پمپ حرارتی وجود دارد. برای حذف رسوبات آب سخت و تجمع رسوبات آهکی باید رسوب‌زدای بوش را در اختیار داشته باشید.

چطور می‌توان ماشین ظرفشویی بوش را رسوب‌زدایی کرد؟

با توجه به اینکه ماشین‌های ظرفشویی مرتب در حال استفاده هستند، رسوب آهک به‌سرعت در آنها جمع می‌شود. این پدیده در مناطقی که سختی آب زیاد است، بیشتر خود را نشان می‌دهد. برای اینکه ماشین ظرفشویی شما با حداکثر عملکرد خود و به طور مؤثر کار کند، رسوب‌زدایی آن اقدامی ضروری است.

ذرات باقیمانده از آب سخت و رسوبات آهک باید چند بار در سال رسوب‌زدایی شوند. داغ‌ترین و طولانی‌ترین چرخه را برای ماشین ظرفشویی خالی اجرا کنید (از مواد شوینده استفاده نکنید). بعد از 30 دقیقه رسوب‌زدای بوش را به قسمت زیرین ماشین ظرفشویی اضافه کنید. صبر کنید تا چرخه ادامه یابد. پس از اتمام چرخه اول، یک چرخه شستشو دیگر را اجرا کنید. رسوب‌زدایی ماشین ظرفشویی را تمیز نمی‌کند، تنها تجمعات ناشی از آب سخت را از بین می‌برد. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی باید چند بار در سال از شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی بوش استفاده کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد رسوب در ماشین ظرفشویی استفاده از آب بدون سختی است. در شرایطی که به چنین آبی دسترسی ندارید، استفاده از نمک مخصوص یک راه عالی برای نرم کردن آب است. با مطالعه دفترچه راهنما مطلع شوید که آیا ماشین ظرفشویی شما قادر به استفاده از نمک است یا خیر. در صورتی که چنین قابلیتی دارد، کافی است نمک را در ظرف نمک موجود در ماشین ظرفشویی بریزید.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

کد خطای  E14

کد خطای E14 نشان‌دهنده این است که مشکلی در ورود و یا خروج جریان آب از ماشین ظرفشویی وجود دارد. در صورتی که آب در ماشین ظرفشویی باقی بماند یا در شرایطی که دستگاه به اندازه کافی از آب پر نشود، چنین خطایی به‌نمایش در خواهد آمد.

از جمله عواملی که باعث بروز خطای E14 می‌شود، خرابی سیستم آب شمار ماشین ظرفشویی است. وظیفه این سیستم این است که میزان آب مورد نیاز برای شستشو را تشخیص دهد و به همان اندازه اجازه دهد آب به مخزن وارد شود. خرابی این قطعه موجب می‌شود تا آب به میزانی کمتر یا بیشتر از حد مناسب وارد مخزن شود و مشکلاتی به‌وجود بیاید. دیگر علت ظهور این کد خطای ماشین ظرفشویی Bosch خرابی برد ماشین ظرفشویی است. برد ماشین نقشی بسیار حیاتی در عملکرد بخش‌های مختلف آن دارد و خرابی آن باعث عدم تشخیص صحیح آب مورد نیاز شستشو و در نتیجه ورود میزان نامناسب آب به مخزن می‌شود. بررسی برد و تشخیص سالم یا معیوب بودن آن عملی تخصصی است و برای این کار باید به متخصصان این امر مراجعه کنید. در صورتی که مشکل از برد باشد، با تعویض آن مشکل برطرف خواهد شد. حتی کارکرد بیش از حد دستگاه نیز ممکن است کد خطای E14 را نشان دهد. بهتر است بعد از هر چرخه شستشو به مدت یک تا دو ساعت به دستگاه استراحت دهید.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

کد خطای E15

کد خطای E15 یکی از رایج‌ترین کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش است. این کد نشان‌دهنده وجود کمی نشتی در ماشین ظرفشویی است و ظاهر شدن آن روی صفحه نمایش ماشین ظرفشویی به این معنی است که مقداری آب در سینی پایین دستگاه تجمع پیدا کرده است. در این شرایط سیستم حفاظت از نشت فعال می‌شود.

برای برطرف کردن این کد خطا ابتدا باید دوشاخه را از پریز برق جدا نمود. سپس ماشین ظرفشویی را با زاویه‌ای نزدیک به 45 درجه کج کرده در همین حالت دکمه پاور دستگاه را فشار می‌دهیم. با این کار کد خطای e15 برطرف خواهد شد. کج کردن دستگاه آب جمع شده در پایین ماشین ظرفشویی را خالی می‌کند و باعث می‌شود خطا به صورت موقتی برطرف شود. با این وجود این راه حل اصل مشکل را برطرف نمی‌کند. عواملی مانند خرابی سنسور نشتی، انسداد فیلتر، شیلنگ یا فاضلاب سیستم تخلیه، عدم عملکرد مناسب نازل‌ها و فرسودگی و فشار کم آنها، اختلال در عملکرد آب‌پاش ماشین ظرفشویی منجر به بروز چنین خطایی می‌شوند. بعد از شناسایی منبع خطا باید جهت رفع دائمی آن اقدام نمود.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

تمیز کردن فیلتر

در صورتی که علت نمایش کد خطای E15 انسداد سیستم تخلیه باشد، باید به تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی اقدام نمود. فیلتر ماشین ظرفشویی در مکانی پایین دستگاه قرار گرفته است. با مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه می‌توانید آن را پیدا کنید. فیلتر را بیرون آورده آن را به‌خوبی تمیز کنید و مجدداً سر جایش قرار دهید.

خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی در محل

 

رفع مشکلات سنسور و آب‌پاش

در صورتی که علت نمایش کد خطای E15 به آب‌پاش یا سنسور مربوط باشد، می‌بایست به تعمیر این قسمت‌ها اقدام نمود. از آنجا که تعمیر این بخش‌ها کاری تخصصی است و از عهده هر کسی بر نمی‌آید، برای حل مشکلات مربوط به سنسور و آب‌پاش از ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

کدهای خطای E16 و E17

کدهای خطای E16 و E17 از جمله ارورهاب ماشین ظرفشویی بوش هستند. این کدها زمانی روی نمایشگر ظاهر می‌شوند که مشکلی در جریان آب ماشین ظرفشویی یا سیستم پر کن وجود داشته باشد. ممکن است در ورود آب به ماشین ظرفشویی اختلال به‌وجود بیاید و آب بیش از حد یا به مقدار کمتر از آنچه نیاز است، به مخزن وارد شود.

برای فهمیدن چنین مشکلی شیلنگ ورودی را بررسی کنید و مطمئن شوید که پیچ خوردگی یا عیبی در آن وجود نداشته باشد. خرابی آب شمار، خرابی شیر برقی، وجود کف بیش از حد در دستگاه یا خرابی برد نیز از جمله عللی هستند که منجر به نمایش کدهای خطای E16 یا E17 روی ماشین ظرفشویی بوش می‌شوند. اگر به راهنمایی بیشتری در این مورد احتیاج داشتید، می‌توانید از خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

کد خطای E18

کد خطای E18 یکی دیگر از ارورهای ماشین ظرفشویی بوش است و زمانی ظاهر می‌شود که در جریان آب به ماشین ظرفشویی اختلالی به‌وجود بیاید. این خطا زمانی به‌وجود می‌آید که سطح آب بسیار پایین باشد یا در پمپ آب اختلالی وجود داشته باشد. شیر ورودی آب و شیر برقی باید بررسی شوند. در این شرایط شیلنگ ورودی باید چک شود و از سلامت و عدم پیچ خوردگی آن مطمئن شد. مورد بعد اطمینان از روشن بودن منبع آب است.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

کد خطای E22

کد خطای E22 نشان می‌دهد که فیلتر ماشین ظرفشویی مسدود شده است. فیلتر ناحیه‌ای است که امکان گیر افتادن ذرات باقیمانده مواد غذایی در آن زیاد است. از این رو باید به صورت دوره‌ای و منظم تمیز شود. فیلتر را از جای خود خارج کرده و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. نحوه برداشتن فیلتر در دفترچه راهنما توضیح داده شده است. فیلتر در قسمت پایینی ماشین ظرفشویی قرار دارد.

پس از خارج کردن فیلتر آن را تمیز کنید. فیلتر را زیر آب جاری گرفته با یک شوینده ملایم و برس نرم بشویید تا ذرات گیر افتاده در آن خارج شوند. دوباره فیلتر را سر جای خود قرار دهید. در صورتی که فیلتر تمیز باشد و چیزی در آن گیر نکرده باشد، چنین خطایی روی ماشین ظرفشویی نشان داده نخواهد شد.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

کد خطای E23

این کد نشان می‌دهد که در پمپ تخلیه مشکلی وجود دارد. معمولاً در صورت مسدود یا معیوب بودن پمپ تخلیه چنین مشکلی به‌وجود می‌آید. برای تست پمپ تخلیه می‌توانید از خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی کمک بگیرید. در صورتی که متخصصان تشخیص دهند که پمپ تخلیه مشکل دارد، باید به تعویض آن اقدام نمود.

کد خطای E24

کد خطای E24 جزء کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش به‌شمار می‌آید و وقتی روی صفحه نمایش ماشین ظرفشویی ظاهر می‌شود، به انسداد فیلتر تخلیه اشاره می‌کند. در این شرایط آب ماشین ظرفشویی نمی‌تواند به‌درستی تخلیه شود.

دلایل متعددی برای آن وجود دارد.

  • شیلنگ ورودی را بررسی کنید و از عدم پیچ خوردگی و صحت و سلامت آن مطمئن شوید.
  • ممکن است روکش پمپ شل باشد. آن را زیر فیلتر قرار داده و از سفتی مناسب آن اطمینان حاصل کنید. برای پیدا کردن محل دقیق آن از دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • گاهی نیز خرابی برد ماشین ظرفشویی منجر به بروز چنین خطایی می‌شود. برد برای ماشین ظرفشویی همانند مغز برای انسان عمل می‌کند و وظیفه فرمان دادن و هماهنگی تمام قطعات ماشین ظرفشویی را بر عهده دارد. در صورت خرابی برد ممکن است با چنین خطایی روبه‌رو شوید.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

کد خطای E25

زمانی که کد خطای E25 روی نمایشگر ماشین ظرفشویی ظاهر می‌شود، بدین معنی است که مشکلی در تخلیه وجود دارد. ممکن است پمپ تخلیه یا فیلتر مسدود شده باشد یا پروانه پمپ گیر کرده باشد. برای عیب‌یابی دستگاه موارد زیر را بررسی کنید:

  • بررسی کنید که پوشش پمپ تخلیه شل نشده باشد. برای دانستن مکان دقیق پمپ و روکش آن از دفترچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید. شل بودن روکش پمپ تخلیه یکی از عواملی است که موجب ظهور کد خطای E25 می‌شود.
  • پمپ تخلیه را بررسی کنید. ممکن است مسدود شده باشد. نحوه برداشتن پمپ تخلیه را می‌توانید در دفترچه راهنمای دستگاه بیابید. ابتدا فیلتر را برداشته زیر آب بگیرید و با استفاده از صابون و برس نرم آن را تمیز کنید. پوشش پمپ که در زیر فیلتر قرار گرفته است را بردارید. پمپ را چک کنید و هر گونه ذرات گیر افتاده در آن یا آب جمع شده داخل آن را تمیز کنید. با احتیاط عمل کنید زیرا برخی ذرات گیر افتاده درون پمپ ممکن است تیز باشند.

کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

سوالات متداول درباره کدهای خطای ماشین ظرفشویی بوش

1- چرا کد خطای ماشین ظرفشویی Bosch روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود؟

ظاهر شدن کد خطای ماشین ظرفشویی Bosch روی نمایشگر این ماشین نشان‌دهنده وجود مشکلی در دستگاه است. این خطاها توسط توسعه‌دهندگان دستگاه به‌منظور شناسایی و عیب‌یابی بهتر شماره‌گذاری شده‌اند. هر کد ارور ماشین ظرفشویی بوش نشان‌دهنده مشکل خاصی است که راه حل مشخصی %

به این پست امتیاز دهید

2 دیدگاه

  1. این مطلب عالی بود. من در آلمان زندگی میکنم و زبان آلمانیم خوب نیست ولی ماشین ظرفشویی بو ش دارم که گاهی خطا میداد و من خیلی درگیر میشدم

    1. با سلام، خوشحالیم که آموزش‌های مجله آچاره برای شما مفید بوده. برای دریافت آموزش‌های ویدئویی ما می‌توانید آچاره را در پوتیوب و آپارات دنبال کنید.

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا